ماهان

آشنایی با عقاید پروفسور میزس اقتصاددان مشهور دنیا

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    در حوزه سیاست اقتصادی معجزه‌ای در کار نیست

    پروفسور لودویگ فن میزس اقتصاددان مشهور دنیا را در این پادکست معرفی می‌کنیم. پروفسور میزس یکی از پیشروترین اقتصاددانان قرن بیستم بود. وی که متولد سال 1881 و در گذشته سال 1973 است، بیش از همه برای نوشتن کتاب های تئوریک تاثیرگذاری چون «عمل انسانی»، «سوسیالیسم»، «تئوری و تاریخ» و چندین اثر مطرح دیگر شناخته شده است. او همچنین در مجموعه درس گفتارهایی که سال 1959 در آرژانتین ایراد شدند با زبانی غیرتخصصی که برای اهالی کسب و کار، استادان، معلمان و دانشجویان سایر رشته ها قابل استفاده بود، به تشریح رئوس اندیشه اقتصادی خودی پرداخت.

    او در تجزیه و تحلیل تئوری خود با زبانی ساده بسیار چیره دست بود. واقعیت های مهم تاریخی را با اصول اقتصادی تشریح می کرد، نشان می داد که چطور سرمایه‌داری نظام سلسله مراتبی اروپای زمان فئودالیسم را از هم پاشاند و پیامدهای سیاسی روی کار آمدن انواع مختلف دولت ها را حلاجی می کرد. از دیگر رئوس کار او بررسی نارسایی های سوسیالیسم و دولت رفاه است و نشان می دهد که چطور مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با آزادی در نظام سرمایه‌داری می توانند مقاصد خود را برآورده سازند.

    وقتی دولت از حقوق افراد برای عمل آزادانه، مادامی که منجر به آسیب دیدن آزادی برابر سایرین نشود، حفاظت می کند، آنها می توانند به شکل طبیعی با کار و همکاری و تجارت نیاز های خویش را برطرف کنند.

    آنگاه برای پس انداز، انباشت سرمایه، نوآوری، تجربه، استفاده از فرصت ها و انجام اعمال مولد انگیزه کافی خواهند داشت. تحت چنین شرایطی سرمایه‌داری رشد می کند. پیشرفت های اقتصادی شایان ذکر قرون 18 و 19 و نیز شکوفایی اقتصادی آلمان پس از جنگ دوم جهانی که به «معجزه اقتصادی آلمان» مشهور شده، همه آن ها از نظر پروفسور میزس در اثر پیشرفت سرمایه‌داری بوده است.

    «در حوزه سیاست اقتصادی معجزه‌ای در کار نیست. خاطرتان هست که در روزنامه‌ها و رسانه‌ها از به‌اصطلاح معجزه اقتصادی آلمان در بازسازی مخروبه‌هایش پس از جنگ جهانی دوم خیلی سخن گفته می‌شد؟

    اما هیچ معجزه‌ای در کار نبود، نتیجه تنها حاصل به کار زدن اصول اقتصاد بازار و روش‌های سرمایه‌داری در این کشور بود که تازه آن‌هم در همه ابعاد به‌طور کامل اجرا نمی‌شد. هر کشور دیگری هم می‌تواند همین معجزه و پیشرفت اقتصادی را از سر بگذراند اما بازهم تأکید می‌کنم که پیشرفت اقتصادی حاصل معجزه نیست، بلکه حاصل به کار زدن سیاست‌های اقتصادی معقول و بازاری است»، این بخشی از نوشته‌های پروفسور لودویگ فن میزس بود.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.