ماهان

آشنایی با کسب و کارهای کوچک و متوسط و انواع آن ها

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نقش به‌سزایی در پویایی چرخهٔ اقتصادی یک کشور دارند.
    این مشاغل به‌حدی در دنیا مورد اهمیت هستند که به‌منظور بهبود و اعتبار بخشیدن به این نوع مشاغل، روز ۲۷ ژوئن به‌عنوان Micro- Small and Medium-sized Enterprises Day شناخته می‌شود.

    هدف از نام‌گذاری این روز در تقویم، تشویق کشورهای سراسر جهان به‌منظور افزایش آگاهی و اجرای اقدامات لازم برای حمایت از کسب‌وکارهای خُرد و متوسط است.

    برای این‌که بتوانید در این حوزه یک حرفهٔ مناسب پیدا کنید و بتوانید به درآمدزایی مناسب برسید، بسیار مهم است که تعریف دقیق این نوع کسب‌وکارها را بدانید و علاوه‌بر آشنایی با انواع آن‌ها، از مزایا و معایب کسب‌وکارهای کوچک نیز اطلاع پیدا کنید.

    کسب و کارهای کوچک و متوسط چیست؟

    اولین قدم برای ورود به دنیای کسب‌وکار کوچک این است که بدانید SMB چیست؟

    Small and Medium Businesses که با حروف اختصاری SMB در جهان شناخته می‌شود گسترده‌ترین نوع کسب‌وکار در سراسر جهان است.

    آمارهای مختلف نشان می‌دهند که در برخی کشورها، شرکت‌های کوچک و متوسط بیش از ۹۰٪ از کل کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند.

    البته این کسب‌وکارها می‌توانند به‌صورت خصوصی و دولتی فعالیت کنند.

    با این حال، SMB‌-های خصوصی در بیشتر کشورها رایج‌تر ‌هستند و تعداد کمی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، دولتی محسوب می‌شوند.

    به‌طور کلی، کسب‌وکار کوچک و متوسط به شرکتی گفته می‌شود که دارای مالکیت مستقل است و با توجه به نوع صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، از نظر نیروی کار، درآمد و اندازهٔ محدودی دارد.

    تعریف دقیق کسب‌وکارهای کوچک و متوسط موضوعی بسیار پیچیده است؛ زیرا در هر کشوری شرکت‌ها باید معیارهای خاصی را رعایت کنند تا در این دسته‌بندی قرار بگیرند.

    معمولا معیارها براساس کشورهایی که شرکت‌ها در آن فعالیت می‌کنند و صنعتی که به آن تعلق دارند، تغییر می‌کنند.

    به‌عنوان مثال، در اتحادیۀ اروپا شرکت‌هایی که کمتر از ۲۵۰ کارمند داشته باشند و در ایالات‌متحده شرکت‌هایی که کمتر از ۵۰۰ کارمند دارند، به‌عنوان SMB شناخته می‌شوند.

    در تحقیقاتی مشخص شده که ۵.۶ میلیون شرکت در ایالات‌متحده تحت عنوان SMB فعالیت می‌کنند؛ اما نکته‌ای که تاثیرگذار خواهد بود، این واقعیت است که ۹۹.۷٪ از شرکت‌ها در ایالات‌متحده این برچسب را دارند.

    تعریف کسب‌وکارهای کوچک و متوسط براساس کشور

    همان‌طور که اشاره کردیم، تعریف کسب‌وکار خُرد و متوسط از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ در نتیجه، براساس تعریف مراکز بزرگ اقتصادی هر کشور باید یک شرکت دارای شرایط ذیل باشد تا به‌عنوان SMB شناخته شود.

    ایالات‌متحده آمریکا

    ایالات‌متحده یکی از مشخص‌ترین تمایزات را برای تعریف مشاغل کوچک و متوسط دارد که به‌طور دقیق براساس صنعت و تعداد کارمندان و درآمد مشخص می‌شود.

    این استاندارد براساس سیستمی با نام اختصاری NAICS یا North American Industry Classification System یا سیستم طبقه‌بندی صنعت آمریکای شمالی شناخته می‌شود که با همکاری کانادا و مکزیک تدوین شده است.

    این سیستم برای استانداردسازی، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل آمارهای تجاری طراحی‌شده و فهرست مختصری از مشاغل کوچک و متوسط ارائه می‌دهد.

    براساس این سیستم، شرکت‌هایی که درآمد سالانهٔ آن‌ها کمتر از ۲۵ میلیون دلار باشد، یک SMB محسوب می‌شوند.

    همچنین براساس این تعریف، شرکت‌هایی که از ۱ تا ۹۹ کارمند دارند در دستهٔ کسب‌وکارهای کوچک و مشاغلی که ۱۰۰ تا ۴۹۹ پرسنل دارند، به‌عنوان کسب‌وکارهای متوسط، شناخته می‌شوند.

    اتحادیۀ اروپا

    اتحادیۀ اروپا سیستم ساده‌تری برای تعریف SMB دارد. در این سیستم زمان زیادی صرفه‌‎جویی می‌شود و فعالیت‌ها کارآمدتر است.

    طبق تعریف اتحادیه اروپا مشاغل کوچک و متوسط به ۳ دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

    1. کسب‌وکار خرد به شرکتی گفته می‌شود که کمتر از ۱۰ کارمند و گردش مالی کمتر از ۲ میلیون دلار دارد.
    2. کسب‌وکار کوچک که کمتر از ۵۰ کارمند و گردش مالی کمتر از ۱۰ میلیون دلار دارد.
    3. دستهٔ سوم شامل کسب‌و‌کارهای متوسط است که که کمتر از ۲۵۰ کارمند و گردش مالی کمتر از ۵۰ میلیون دلار دارند.

    چین

    اگرچه تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در چین وجود دارند؛ اما این کشور برای SMB-ها بهشت نیست!

    زیرا تنها کسب‌وکارهای بزرگ و تولیدی‌ها به‌وسیله‌ٔ بودجه دولتی حمایت می‌شوند.

    SMB-ها در این کشور جدید هستند و اگرچه در پویایی تجارت چین نقش دارند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند در بازار سهام آن ورود کنند.

    با این حال، دولت چین سیستمی کارآمد برای جذب SMB-ها دارد که برای هر صنعت متفاوت است و صنایع سنگین بیشترین آزادی عمل را برای قرار گرفتن در دسته‌ٔ SMB دارند.

    در چین، یک کسب‌وکار صنعتی کوچک و متوسط در صورتی که تعداد کارکنان آن کمتر از ۱۰۰۰ نفر و درآمد آن کمتر از ۴۰۰ میلیون یوان باشد، به‌عنوان SMB در نظر گرفته می‌شود.

    آسیا

    در آسیا و در تعریف کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، کشورها با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

    در هند براساس معیار سرمایه‌گذاری و گردش مالی، شرکت کوچک و متوسط تعریف می‌شود.

    در کشور هند شرکت‌هایی که کمتر ۵۰ روپیه هند گردش مالی دارند، کسب‌وکار کوچک و شرکت‌هایی که دارای گردش مالی ۲۵۰ روپیه هند هستند، به‌عنوان کسب‌وکار متوسط شناخته می‌شوند.

    در اندونزی، دولت براساس قانون شماره ۲۰/۲۰۰۸، شرکت‌هایی را کوچک و متوسط می‌نامد که درآمد و دارایی آن‌ها به شرح ذیل باشد:

    • کسب‌وکار کوچک با درآمد سالانه بین ۵۰۰ تا ۲ هزار و پانصد روپیه اندونزی
    • کسب و کار متوسط با درآمد سالانه بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار روپیه اندونزی

    در بنگلادش، بانک مرکزی این کشور، کسب‌وکار کوچک و متوسط ​​را براساس دارایی ثابت، نیروی انسانی شاغل و گردش مالی سالانه تعریف می‌کند که شرکت سهامی عام نیستند.

    در فیلیپین نیز براساس گزارش فهرست مؤسسات ۲۰۲۰ وزارت تجارت و صنعت، ۹۵۷,۶۲۰ شرکت تجاری ثبت‌شده فعال هستند که ۹۹.۵۱% آن‌ها جزو دسته‌ٔ SMB قرار می‌گیرند.

    عمدهٔ فعالیت SMB-ها در فیلیپین به تجارت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت، اقامتگاه، فعالیت‌های خدمات غذایی و تولید اختصاص دارد.

    از ۱ آوریل ۲۰۱۱، در سنگاپور تعریف SMB-ها به مشاغلی اختصاص داده می‌شود که گردش مالی سالانه آن‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار نباشد یا بیش از ۲۰۰ کارمند در آن‌ مشغول به کار نباشند.

    اهمیت کسب‌وکار کوچک و متوسط ​​برای اقتصاد یک کشور

    براساس باور عموم مردم، مشاغل بزرگ بیشتر از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به اقتصاد یک کشور کمک می‎‌کنند. با این‌حال، این تصور کاملا اشتباه است.

    شرکت‌های کوچک و متوسط به‌دلیل حجم زیاد و نرخ‌های مالیات بالاتر بیشتر در اقتصاد نقش دارند.

    در گذشته شرکت‌های کوچک و متوسط ​​مسئول اقتصادی ساختن معادن طلای کشورها بوده‌اند و همچنان این کار را ادامه می‌دهند؛ به‌همین دلیل است که کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ​​توسط دولت‌ها با مشوق‌ها و مزایای مالیاتی تشویق می‌شوند.

    طبق مطالعه‌ای که به‌تازگی در کانادا انجام شده است، ۷۷% از مشاغل جدید جزو دسته SMB-ها قرار می‌گیرند. همچنین طبق این آمار در میانگین جهانی، کسب‌وکار کوچک و متوسط ​​مسئول ۴۵% مشاغل و جذب نیروی کار هستند.

    این در حالی است که کسب‌‌وکارهای کوچک در کشورهای نیمه‌پیشرفته مانند هند، توانسته‌اند رتبه چهارم را به‌عنوان تولید ناخالص داخلی و درآمد کسب کنند.

    کشوری که کسب‌وکار کوچک و متوسط ​​ندارد، معمولاً در روندی نزولی قرار می‌گیرد. در واقع شرکت‌های کوچک و متوسط به‌صورت عمومی در حال معامله هستند و به چرخهٔ اقتصاد کمک می‌کنند.

    SMB-ها وام‌های عمده از بانک دریافت می‌کنند، فعالیت‌شان به‌صورت سهامی عام است و بخشی از بازار بورس را تشکیل می‌دهند.

    در اصل، SMB-ها تغذیه‌کنندهٔ اصلی بازار هستند و بازار سهام می‌تواند آن‌ها را به نقطه‌ای برساند که ارزش قابل‌توجه‌ای به دست بیاورند.

    گاهی‌اوقات در هر اقتصاد ملی معین، SMB-ها با اختلاف زیادی از شرکت‌های بزرگ پیشی می‌گیرند و همچنین افراد بسیار بیشتری را نسبت به این شرکت‌ها استخدام می کنند.

    به‌عنوان مثال، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در ​​استرالیا ۹۸% از کل مشاغل را در این کشور تشکیل می‌دهند و با استخدام ۴.۷ میلیون نفر تقریباً یک‌سوم کل تولید ناخالص داخلی را برعهده دارند.

    این در حالی است که در شیلی، در سال ۲۰۲۰، حدود ۹۸.۵% از کسب‌وکارها به عنوان SMB شناخته شدند.

    معمولا در کشورهای در حال توسعه سهم بیشتری از اقتصاد و تجارت متعلق به کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط است. این کسب‌وکارها مسئول ایجاد نوآوری و رقابت در بسیاری از بخش‌های اقتصادی هستند.

    انواع کسب و کار

    قبل از اینکه بتوانید ایده کسب‌وکار خود را عملی کنید، باید یک ساختار تجاری قانونی برای نشان دادن فعالیت‌های خود انتخاب کنید.

    نوع کسب‌وکار شما فقط جزییات اداری صرف نیست. نحوه ساختار یک کسب‌وکار مواردی مانند مالیات شرکت‌ها و اشخاص را تعیین می‌کند و ممکن است عملیات روزانه شما را تغییر دهد.

    نوع کسب و کاری که برای ثبت انتخاب می‌کنید بر مسئولیت مالی شما برای هرگونه بدهی تجاری نیز تأثیر می‌گذارد. اگر برای سرمایه‌گذاری یا تامین مالی اقدام می‌کنید، نوع کسب‌وکار شما دوباره بر شرایط شما تاثیر می‌گذارد.

    برخی از انواع کسب‌وکار در ادامه آمده‌اند:

    1. کسب‌وکار آموزشی
    2. کسب‌وکار اینترنتی
    3. کسب‌وکار خانوادگی
    4. کسب‌وکار خانگی
    5. کسب‌وکار خدماتی
    6. کسب‌وکار سیار
    7. کسب‌وکار دانش بنیان

    ویژگی‌های کسب و کار کوچک و متوسط

    با این‌که مشاغل کوچک و متوسط در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند و به‌طور قابل‌توجهی با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما برخی از آن‌ها ویژگی‌های اساسی مشترکی دارند که عبارتند از:

    کمک به اقتصاد

    طبق گزارش SBA یا Small Business Administration، حدود ۹۹.۹٪ از مشاغلی که در سال ۲۰۲۰ در ایالات‌متحده راه‌اندازی شدند، جزو شرکت‌های کوچک و متوسط بودند و این کسب‌وکارها نیمی از نیروی کار این کشور را به خدمت گرفتند.

    حرکت به سوی نوآوری

    اغلب اوقات، شرکت‌های کوچک و متوسط، نوآوری در اقتصاد را هدایت می‌کنند.

    این شرکت‌ها با توجه به اندازه‌ای که دارند، استفاده از فناوری‌های جدید و توسعهٔ سیستم‌ها را بهبود می‌بخشند، هزینه‌ها را به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و کارآیی و عملکرد را آسان‌تر می‌کنند.

    تشویق‌های مالی

    SMB-ها به‌دلیل نقش حیاتی در اقتصاد، اغلب مشوق‌های مالی مانند معافیت‌های مالیاتی و امتیاز وام کم‌بهره یا بدون‌بهره از دولت دریافت می‌کنند.

    این تشویق‌های مالی می‌توانند به جبران چالش‌های رایج شرکت‌های کوچک و متوسط برای انجام تعهدات مالیاتی، یافتن سرمایه‌گذاران و سازگاری با مقررات دولتی کمک کنند.

     آشنایی با انواع کسب‌وکار کوچک

    طبق آمار SBA، بیش از ۳۱.۷ میلیون کسب‌وکار کوچک در ایالات‌متحده وجود دارد که در چندین صنعت برتر فعالیت دارند. این بدان علت است که بسیاری از آمریکایی‌ها تجارت کوچک را کلید آزادی مالی و شخصی می‌دانند.

    برای این‌که با انواع کسب‌وکار کوچک آشنا شوید، با توجه به لیستی که اداره کسب‌و‌کار کوچک آمریکا در سال ۲۰۲۲ و پس از همه‌گیری کووید ۱۹ منتشر کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مجازی

    مراقبت‌های بهداشتی بدون‌شک به‌عنوان کسب‌وکار کوچک نقش بزرگی در اقتصاد ایالات‌متحده به‌ویژه در زمان همه‌گیری جهانی کرونا داشته‌اند. پزشک مجازی امروزه می‌تواند در همه جای کشور حتی در مناطق صعب‌العبور ویزیت بیماران را برعهده داشته باشد.

    علاوه‌بر این‌، در زمینهٔ مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی تنوع گسترده‌ای از مشاغل وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه‌ سالمندان، انواع ویزیت‌ها برای معاینه مریض، راه‌اندازی آزمایشگاه مجازی یا در منزل، ارسال پرستار و غیره اشاره کرد.

    خدمات غذا

    خدمات غذا کسب‌و‌کاری پررونق است و برای ورود به آن نیازی به مدرک پزشکی و ۸ ساله نیست.

    خدمات غذایی مانند بخش پزشکی بسیار متنوع است و با اعمال برخی از گزینه‌های جدید مانند تحویل غذا بدون تماس می‌توانید راهی مطمئن برای موفقیت در کسب‌وکار خود بیابید.

    هنر، سرگرمی و صنایع دستی

    ایده‌های این دسته نیز بسیار گسترده است. برخی از مشاغل کوچک در این حوزه عبارتند از فروش نقاشی، عکاسی، فیلم‌سازی مستقل، آموزشگاه‌های موسیقی و غیره.

    از جمله مشاغل پرسودتر می‌توان به عکاسی و فیلمبرداری، هنرهای دستی و صنایع دستی و کارگاه‌های هنری مجازی اشاره کرد.

    آشنایی با انواع کسب و کار متوسط

    کسب‌وکارهای متوسط ​​طبق قانون شرکت‌ها در سال ۲۰۰۶ ایالات‌متحده مشاغلی هستند که حداکثر ۲۵۰ کارمند دارند. این مشاغل ممکن است راه‌اندازی کسب‌وکار خانوادگی یا مدیریت‌ آن‌ باشند.

    معمولاً کسب‌‌وکارهای متوسطی ​که براساس سرمایه‌گذاری خانوادگی تاسیس می‌شوند ​و سابقه‌ای قابل مشاهده دارند، توسط سرمایه‌گذاران به‌خوبی حمایت می‌شوند.

    مدیریت کسب‌و‌کار متوسط اغلب توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و آن‌ها می‌توانند از انواع مختلف منابع مالی برای تامین سرمایه استفاده ‌کنند؛ اما بهترین ایده‌های تجاری-تولیدی متوسط که به سرمایه‌گذاری متوسط ​​نیاز دارند و سود خوبی به شما می‌دهند کدامند؟

    ساخت‌وساز و تولیدات صنعتی

    از تولید اسباب‌بازی تا تولید درب و پنجرهٔ آلومینیومی به‌عنوان کسب‌وکار متوسط می‌توانید بازار پرسودی را برای ایده‌تان در نظر بگیرید. با این‌حال، نوع ساخت‌وساز و تولید قطعات صنعتی به کشش بازار و مشتریان هدف‌تان بستگی دارد.

    در واقع این محل زندگی شما است که مشخص می‌کند ساخت ظروف آشپزخانه را به‌عنوان یک ایده در نظر بگیرید یا تولید قطعات یدکی خودرو!

    نکتهٔ قابل توجه در مورد کسب‌وکارهای ساخت‌وساز و تولیدات صنعتی این است که گستره‌ای از تولیدات مانند کفش، پارچه، جواهرات، دارو و غیره را با توجه به تحصیلات و تخصص‌تان می‌توانید راه‌اندازی کنید.

    تعمیرات لوازم برقی

    با گران‌شدن لوازم برقی به‌ویژه تولیدات خارجی، نگهداری این لوازم بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ بنابراین ورود به بازار تعمیرات به‌خصوص لوازم برقی، به‌عنوان یک کسب‌وکار متوسط تضمین‌کنندهٔ موفقیت شما خواهد بود.

    از دیگر ایده‌های راه‌اندازی کسب‌وکار متوسط می‌توان به کشاورزی، جنگل‌داری و پرورش ماهی، خدمات ماشین، پیک و تحویل سریع، خدمات پرستاری و نگهداری از سالمند و اجارهٔ خانه و ویلا و اسکان مسافران اشاره کرد.

    نتیجه‌گیری

    انتخاب یک حرفه از بین انواع کسب‌وکارهای کوچک و متوسط یک تصمیم شخصی است.

    پول مهم است؛ اما برای ادامه‌دادن به انگیزه‌ٔ بیشتری نیاز دارید!

    ایده‌های خود را با دوستان و خانواده‌ٔ خود در میان نگذارید تا زمانی که به ایده‌ٔ کاملی برسید که قطعا جواب می‌دهد، اشتیاق زندگی شما را برآورده می‌کند و از نظر مالی نیز قابل‌توجیه است.

    از درخواست کمک در طول فرایندهای کسب‌وکار نترسید و به یاد داشته باشید که در حین انجام کار سرگرم شوید و از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید.

    پرسودترین کسب‌وکارهای کوچک کدامند؟

    برخی از پرسودترین کسب‌وکارهای کوچک عبارتند از:
    توسعۀ وب‌سایت و اپلیکیشن، مشاوره مالی، مشاوره کسب‌وکار آنلاین، امنیت اطلاعات، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، نویسنده، طراحی گرافیک.

    چطور یک ایده کسب‌وکار کوچک پیدا کنیم؟

    از خانواده و دوستان خود بپرسید. مشکلات زندگی روزمره خود را در نظر بگیرید و به فکر حل آن‌ها باشید.
    کسب‌وکار خود را روی سرگرمی‌هایتان بسازید. ببینید که آیا کارهایی وجود دارد که بتوانید آن را ساده‌تر کرده و محصولات و خدمات موجود را بهتر کنید.

    پرسش‌های متداول

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.