ماهان

توصیه های بزرگترین بیلیونرهای جهان برای فارغ التحصیلان جوان کسب و کار

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    استیو جابز (Steve Jobs):

    “هر روز طوری زندگی کنید که گویی روز آخر عمرتان است!”

    وقتی 17 ساله بودم در جایی خواندم: “اگر هر روز فکر کنید به انسان موفقی تبدیل خواهید شد.” این جمله تأثیر شگرفی بر من گذاشت و از آن زمان تا امروز، 33 سال است که هر روز صبح در آیینه نگاه می‌کنم و از خودم می‌پرسم: “اگر امروز روز آخر عمرت بود، آیا همان کاری را می‌کردی که امروز قصد انجامش را داری؟!” و هرگاه پاسخ “نه” بود و این پاسخ هر روز تکرار می‌شد، متوجه می‌شدم که باید تغییری در زندگی‌ام ایجاد کنم.

    (سخنرانی دانشگاه استفورد- 2005).

    بیل گیتس(Bill Gates):

    “از کسانیکه قابلیت‌های بیشتری به آنها داده شده است، انتظار بیشتری می‌رود!”

    یکی از کسانی که کمک زیادی به موفقیت من کرد، مادرم بود. توصیه او به من این بود که هرگز از خدمت به مردم دست نکشم و در آخرین نامه‌اش برای من چنین نوشت: “یادت باشد از کسانی که قابلیت‌های بیشتری به آنها داده شده است، انتظار بیشتری هم می‌رود!”

    (سخنرانی دانشگاه هاروارد-2007)

    خانم اپرا وینفری (Oprah Winfrey) تنها بیلیونر سیاهپوست جهان، مالک شبکه رسانه‌ای Oprah :

    “همه ما هر چند وقت یکبار به تغییر و تحول نیاز داریم”

    مردم به تغییر خصوصیات ظاهری و آراستن خود علاقه زیادی دارند، زیرا نتایج حیرت‌انگیزی دارد. شما بعنوان یک رهبر باید بتوانید احساس دیگران نسبت به خودشان را تغییر دهید. گاهی کارمندی را می‌بینید که بدون آگاهی مسیر اشتباه خود را می‌رود. باید بتوانید او را در مسیر درست قرار دهید تا احساس کند دوباره زنده شده است. همه ما به تغییر و تحول در زندگی نیاز داریم. و من مطمئنم که اگر شما بتوانید زندگی خود را تغییر داده و قابلیت‌های تازه خود را بشناسید، به موفقیت بزرگی دست یافته‌اید.

    (سخنرانی دانشگاه دوک-2009)

    مایکل دل(Michael Dell) – مدیر عامل و مؤسس شرکت کامپیوترهای Dell:

    “هرگز سعی نکنید باهوش‌ترین فرد حاضر در هیئت مدیره باشید”

    هرگز سعی نکنید باهوش‌ترین فرد حاضر در هیئت مدیره باشید. اما اگر بودید پیشنهاد می‌کنم افراد باهوش‌تری را نیز در کسب‌وکار خود جذب کنید. این کار در عرصه حرفه‌ای “ایجاد شبکه”، در سازمانها “تشکیل تیم کاری” و در زندگی شما همان خانواده، دوستان و جامعه محسوب میشود. هر یک از ما میتوانیم هدیه‌ای برای همدیگر باشیم و رشد و موفقیت من در مسیر مدیریت و رهبری، بارها و بارها این نکته را یادآوری نمود که ارزشمندترین تجارب از روابط من با دیگران بدست می‌آیند.

    (سخنرانی دانشگاه تکزاس-2003)

    مراد امیدیار (پیر مراد امیدیار/ Pierre Omidyar): یک ایرانی کارآفرین و مؤسس شرکت eBay:

    “خود را برای غیر منتظره‌ها آماده کنید”

    به منظور آنکه حقیقتاً خود را برای مواجهه با وقایع غیر منتظره و بحران آماده کنیم، باید خود را در موقعیتی قرار دهید تا همیشه و حتی در بدترین شرایط، یک یا چند گزینه برایمان باقی مانده باشد. پس وقتی دریچه فرصت‌ها باز می‌شود، آنقدر به موفقیت نزدیک هستید که فرصت‌ها را از دست ندهید. زندگی تا حد زیادی همانند یک برنامه نرم افزاری، خطی است. همه ما وسوسه می‌شویم که گذشته را فراموش کرده و بیشتر به آینده مان فکر کنیم، اما آینده همیشه از یک خط مستقیم نمی‌گذرد. بنابراین، مدیران موفق همواره آینده‌ای انعطاف‌پذیر را برای خود ترسیم می‌نمایند: آنان در یک راه حل ساده باقی نمی‌مانند و شبکه‌ای از اهداف فراوان را برای خود می‌سازند.

    (سخنرانی دانشگاه تافتس-2002)

    مایکل بلومبرگ (Michael Bloomberg) – مدیر کسب و کار، سیاستمدار و یکصد و هشتمین شهردار نیویورک:

    “اجازه ندهید دوران شکست و رکود شما بطول بیانجامد”

    نخستین تجربه کاری من بعد از فراغت از تحصیل در Wall Street شکل گرفت که 15 سال نیز طول کشید. تجربه‌ای بسیار ارزنده: دوران خوشی که با تشویق‌های بسیاری از سوی رؤسایم همراه بود. اما متأسفانه از آنجا بیرون آمدم. با این حال، سعی کردم روحیه شاد خودم را حفظ کنم. زیرا شادی و مثبت‌نگری تنها ابزارم برای مبارزه با سختیها بوده است. بنابراین، براحتی توانستم شغل جدیدی پیدا کنم.

    (سخنرانی دانشگاه تافتس-2007)

     خانم جی. کی. رولینگ (JK Rowling) – رمان نویس و نویسنده سری داستان‌های هری پاتر:

    “شکست شالوده موفقیت است”

    فکر می‌کنید چرا من درباره مزیت شکست خوردن حرف می‌زنم؟! دلیل ساده آن این است که شکست به معنای رهایی از غیر ضروریات زندگی است. من همیشه پس از شکست خوردن این نکته را بیاد می‌آوردم که من بیش از آن چیزی هستم که بوده‌ام. سپس تمام انرژی ام را در به پایان بردن کار نیمه تمامی که دوستش داشتم، صرف می کردم. بدین ترتیب، احساس رهایی پس از شکست را تجربه کردم، زیرا علت ترس خود را فهمیده بودم. حالا یک ماشین تایپ قدیمی و ایده‌هایی داشتم که دوستشان می‌داشتم. در نهایت، شکست من تبدیل به شالوده مستحکمی شد که ادامه زندگی‌ام را بر آن استوار ساختم.

    (سخنرانی دانشگاه هاروارد-2008)

     J‎‎eff Bezos – مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی Amazon:

    “انتخاب کردن سخت تر از بدست آوردن فرصت هاست”

    می‌خواهم یک پیش‌بینی وحشتناک کنم! وقتی 80 ساله بشوید، در لحظه‌ای که داستان گذشته‌تان را بخاطر می‌آورید، تنها انتخاب‌های اشتباه زندگی تان است که ناراحت‌کننده خواهند بود. بنابراین، ما همان انتخاب هایمان هستیم. پس داستان زیبایی برای دوران پیری خود بسازید.

    (سخنرانی دانشگاه پرینستون-2010)

    Mark Zuckerberg – بنیانگذار Facebook:

    “بسادگی، آنچه را انجام دهید که عاشقش هستید”

    شاید بازی دشواری که مجبورید در آن برنده باشید، چندان خوشتان نیاید: مثلاً قبولی در کنکور. اما با تغییر نگرش خود می‌توانید آن را آسان و دلپذیر نمایید. چنین فرض کنید که می‌توانید با برنده شدن در این بازی دشوار، قدرت‌تان را اول به خودتان ثابت کنید. اگر کاری را انجام دهید که عاشق آن هستید، دشواری‌ها به آسانی مبدل شده و اهداف بعدی زندگی شما نیز مشخص خواهند شد.

    (سخنرانی دانشکده بلن هاون-2011)

    استیو کیس (Steve Case) – مدیر ارشد اجرایی و رئیس شبکه رسانه ای AOL :

    “تنها مردم پیرامون شما مهم هستند”

    واقعاً مهم نیست که چه کاری را در زندگی انجام می‌دهید، بلکه توانایی شما در دستیابی به موفقیت تنها به میزان توانایی‌تان در کار کردن با دیگران بستگی دارد. شاید شنیده باشید که فردی با او کار می‌کنید مهم‌تر از کاری است که انجام می‌دهید. از این رو، تحت تأثیر عناوین شغلی یا برند سازمانی که می‌خواهید برای آن کار کنید، قرار نگیرید، بلکه ابتدا تحقیق کنید می‌خواهید با چه کسانی یا برای چه مدیرانی کار کنید.

    (سخنرانی دانشگاه جورج میسون-2009)

    جری یانگ (Jerry Yang) – موسس و مدیر ارشد اجرایی سابق Yahoo! و عضو هیئت مدیره شرکت Cisco:

    “اجازه ندهید اخبار غلط شما را ناامید کند”

    به شما قول می‌دهم که موفقیت‌های بزرگ همیشه در مواقع شکست و سختی بدست می‌آیند. بعنوان مثال، Yahoo! در دوران رکود اقتصادی دهه 90 موفق گردید. سایر شرکت‌ها، ایده‌ها، محصولات و حتی جنبش‌های اجتماعی بزرگ نیز در زمانی بوقوع پیوسته‌اند که مردم از وضعیت کنونی خود کناره گرفته و خواستار انجام کارها به روشی نوین شده‌اند. بهتر است شما نیز پس از فراغت از تحصیل این نوآفرینی و تحول را تجربه کنید.

    (سخنرانی دانشگاه هاوایی-2009)

    حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به مدرسه عالی کسب و کار ماهان است.‌

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.