ماهان

بهترین دوره MBA کجاست؟ کجا MBA بخوانیم؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    برای دانش‌پذیران MBA، انتخاب مقصد تصمیمی مهم است و بر بخش عمده‌ای از آینده آن‌ها تاثیر می‌گذارد، از جمله فرصت‌های شغلی پس از تحصیل و گذراندن دوره MBA. از این رو گرفتن تصمیم صحیح در درجه اول اهمیت قرار دارد.

    در ادامه بهترین دوره MBA در ایران و جهان معرفی خواهد شد که می‌تواند برای تصمیم‌گیری در گذراندن MBA به شما کمک کند.

    بهترین دوره MBA در ایران

    دوره‌های MBA توسط دانشگاه و موسسات مختلفی در تهران و سایر شهرستان‌های ایران ارائه می‌شود. علی‌رغم این که سرفصل‌های دوره MBA این مدارس و دانشگاه‌ها معمولا مشابه است، تفاوت اصلی در استفاده از تخصص و تجارب اساتید مدرس نمود پیدا می‌کند.

    برای آشنایی با بهترین دوره MBA در ایران باید توجه داشته باشید که از بین موارد فوق، برخی از موسسات نیز دارای همکاری‌های مشترکی با موسسات و دانشگاه‌های خارجی هستند که منجر به صدور مدرک مشترک خواهد شد.

    همچنین شما باید به‌خاطر داشته باشید که بهترین مدرسه کسب‌وکار برای MBA در جهان ممکن است کمی با بهترین مدارس کسب‌وکار منطقه متفاوت باشد.

    بهترین دوره MBA در شهرستان‌ها

    همچون بسیاری از دانشگاه‌های تراز اول کشور، بسیاری از دانشگاه‌های مستقر در مراکز استان‌ها و سایر شهرستان‌ها رشته MBA را در لیست دروس تحصیلی خود جای داده‌اند و برخی نیز ممکن است در فهرست بهترین دوره MBA در ایران جای بگیرند. البته گرایش‌های دوره MBA شما در تعیین این دروس تاثیرگذار خواهد بود.

    علی‌رغم گستردگی واحدهای دانشگاهی در تدریس رشته فوق، عدم دسترسی به اساتید تراز اول و دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های معتبر بین‌المللی که شاکله این رشته است، معمولا استقبال از این واحدهای دانشگاهی ضعیف است از این رو بسیاری از موسسات معتبر نسبت به تاسیس شعبه در شهرستان‌ها و همچنین برگزاری دوره‌های آنلاین اقدام کرده‌اند.

    محبوب‌ترین کشورها برای دانش‌پذیران MBA

    بنابر گزارش‌ها از متقاضیان و اولویت آن‌ها در سال گذشته و براساس یافته‌های رسانه TopMBA.com مقصد بسیار مورد علاقه برای دانشجویان بالقوه کسب‌وکار بر مبنای لیست ذیل است:

    ۱. ایالات متحده آمریکا

    آمریکا بار دیگر در صدر فهرست قرار گرفت. این کشور منشا پیدایش دوره‌های MBA است و بسیاری از برترین مدارس کسب‌وکار جهان را در خود جای داده که فارغ‌التحصیلانی در سطح روسای جمهور سابق ایالات متحده آمریکا دارد.

    \دوره‌های MBA در این کشور به‌طور معمول 2 ساله اجرا می‌شود و شامل یک دوره کارآموزی در ماه‌های تابستان است.

    این مزیت افزوده به دانشجویان برای کسب تجربه‌ای واقعی و فرصتی برای کشف یک شرکت خاص است. طول دوره همچنین به دانشجویان زمان بیشتری برای کشف فرصت‌های شغلی و ایجاد شبکه می‌دهد.

    ۲. انگلستان

    دومین کشور در این فهرست، بریتانیا است. لندن در حال حاضر براساس شاخص مراکز مالی جهانی به‌عنوان رقابتی‌ترین مرکز مالی جهان رتبه‌بندی شده است و همین برتری، این کشور را برای دانشجویان آینده جذاب می‌کند.

    بسیاری از موسسات با عملکردی برتر (مدرسه کسب‌وکار لندن، مدرسه اقتصاد لندن، UCL و غیره) در پایتخت مستقر هستند و تجربه و ارتباطاتی در قلب مالی اروپا را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

    با این حال، با خروج بریتانیا از اروپا، باید دید که آیا این کشور در آینده نیز برای دانشجویان بالقوه MBA جذاب خواهد بود یا خیر.

    ۳. کانادا

    در رتبه سوم، یکی دیگر از کشورهای آمریکای شمالی، کانادا قرار دارد. کانادا به‌دلیل کیفیت مدارس کسب‌وکار و فرصت‌های شغلی موجود پس از فارغ‌التحصیلی، مقصدی محبوب برای دانشجویان بالقوه MBA است.

    در واقع، 6 مدرسه از 100 مدرسه برتر کسب‌وکار در رتبه‌بندی QS Global MBA 2018 در این کشور واقع شده‌اند. کانادا در طول این سال‌ها گزینه اصلی برای دانش‌پذیران MBA آینده‌نگر باقی‌مانده است.

    ۴. استرالیا

    مقصد چهارم، استرالیا است که مردم آن به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. موقعیت «Land Down Under» استرالیا به‌عنوان مقصدی برتر در MBA طی سال‌های اخیر تثبیت شده و دارای تعدادی از مدارس کسب‌وکار با رتبه بالا، سبک تفکر کارآفرینی قوی و سبک زندگی رشک‌برانگیز است.

    موقعیت استرالیا نزدیک به مرکزهای رو به رشد مالی و تجاری در آسیای جنوب شرقی به این معنی است که دانشجویان در این کشور فرصت‌های زیادی برای یادگیری و تبادل اطلاعات در دسترس دارند.

    ۵. آلمان

    آلمان کشوری است که نوآوری و فناوری در آن نقش چشم‌گیری دارد. این کشور یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان و پیش‌رو در هر ۲ صنعت خودرو و برق است. دانش آموزان مدارس کسب‌وکار در این کشور از موفقیت تحصیلی بسیاری از مدارس کسب‌وکار بهره‌مند می‌شوند.

    آن‌ها همچنین فرصت‌های شبکه‌سازی زیادی را تجربه می‌کنند که توسط کشوری که محل کسب‌وکارهایی از جمله مرسدس بنز، بی‌ام‌دبلیو، زیمنس، دویچه بانک و بوش است، فراهم می‌شود.

    ۶. فرانسه

    فرانسه ششمین کشور برتر لیست امسال است و 19.4% از پاسخ‌دهندگان پیشنهاد کرده‌اند که به فرانسه به‌عنوان مقصدی برای گذراندن دوره MBA علاقه دارند.

    این کشور اولین کشور اروپایی بود که MBA را ارائه کرد و هنوز هم یکی از رقابتی‌ترین آموزش‌های تجاری موجود را ارائه می‌دهد. در واقع، در رتبه‌بندی QS Global MBA 2021، دو برنامه از سه برنامه برتر در فرانسه مستقر هستند.

    کسانی که در این کشور تحصیل می‌کنند از مرکز مالی و تجاری پاریس، ارتباط نزدیک با بسیاری از دیگر شهرهای بزرگ سیاسی و اقتصادی اروپا دارند و از توانایی یادگیری یکی از مهم‌ترین زبان‌های جهان بهره‌مند می‌شوند.

    ۷. اسپانیا

    اسپانیا مقصدی محبوب برای دانش‌پذیران MBA در سراسر جهان است؛ مخصوصا دانشجویان آمریکایی لاتین به این کشور برای ادامه تحصیل علاقه بسیاری نشان می‌دهند.

    بسیاری از شهرهای اسپانیا مراکز مالی مهمی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بارسلون، که در حال حاضر بزرگ‌ترین بندر در دریای مدیترانه است اشاره کرد.

    گذشته از این، فرهنگ غنی مردم اسپانیا به خودی خود جذابیتی دارد و خاستگاه بسیاری از هنرمندان، نوازندگان و ورزشکاران است.

    ۸. سنگاپور

    در رده هشتم، اولین کشور آسیایی این فهرست قرار دارد. سنگاپور یکی از مهم‌ترین مکان‌های تجاری جهان است؛ بنابراین جای تعجب نیست که این شهر در ۱۰ شهر برتر امسال قرار بگیرد.

    این کشور در رتبه هفتم در شاخص جهانی نوآوری 2017 قرار گرفت و شرکت‌هایی از جمله بانک DBS و خطوط هوایی سنگاپور را در خود جای داده است. از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی جهانی، 14.3٪ گفتند که به تحصیل در رشته MBA در سنگاپور فکر می‌کنند.

    ۹. سوئیس

    در مرحله بعدی، مشهورترین کشور بانکی جهان، سوئیس قرار دارد. ۱۴.۱٪ از پاسخ‌دهندگان سوئیس را به‌عنوان گزینه‌ای برای تحصیل خود می‌بینند.

    سوئیس در سطح جهانی به‌عنوان یک موسسه مالی شناخته می‌شود و زوریخ و ژنو در بین ۲۰ مرکز برتر مالی جهان براساس شاخص مراکز مالی جهانی هستند. همچنین مقر بسیاری از قدرتمندترین شرکت‌های جهان از جمله نستله، گروه بیمه زوریخ و کردیت سوئیس است.

    ۱۰. هلند

    هلندی‌ها به خاطر گشاده‌رویی و مهمان‌نوازی خود مشهور هستند. هنگامی که اعتبار این موسسات را نیز در نظر می‌گیرید، درک این که چرا این کشور، امسال یکی از 10 مقصد برتر برای گذراندن MBA انتخاب شده است، دشوار نیست.

    این کشور مرکز تجارت است و شرکت‌هایی از جمله Unilever ،Shell و KLM و بزرگ‌ترین بندر قاره‌ها، بندر روتردام، را در خود جای داده است. علاوه بر این، هلند یک کشوری کارآفرین است و یکی از بالاترین درصد استارت‌آپ‌ها را در اروپا دارد.

    نتیجه‌گیری

    انتخاب بهترین دوره MBA در ایران و جهان، بیشتر به اولویت‌ها و اهداف فردی هر شخص بستگی دارد.

    عوامل کلیدی که برای این مسئله باید در نظر گرفته شوند عبارتند از محتوا و ساختار برنامه درسی، تاثیر آن بر سرمایه انسانی، آینده شغلی و فرصت‌هایی برای برندسازی شخصی و کارآفرینی هستند.

    با این حال، دانش‌پذیران آینده‌نگر باید در مورد مدارس تجاری معتبر، موقعیت فارغ‌التحصیلان و فرصت‌های توسعه مهارت تحقیق كنند تا تصمیمی آگاهانه بگیرند که با اهداف شغلی آن‌ها همسو باشد.

    در نهایت، گذراندن دوره MBA می‌تواند سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای موفقیت و رشد در آینده باشد.

    بهترین دوره‌های MBA در ایران کدام است؟

    با توجه به این‌که عوامل مختلفی در تعیین بهترین مدرسه MBA تاثیرگذار هستند، شما باید عواملی همچون اساتید دوره MBA و بستر شبکه‌سازی حرفه‌ای را در انتخاب خود مدنظر داشته باشید.

    محبوب‌ترین کشورها برای دانش‌پذیران MBA کدام هستند؟

    از بین محبوب‌ترین گزینه‌ها به‌منظور تحصیل در رشته MBA می‌توان به ایالات متحده، انگلستان، کانادا، استرالیا و آلمان اشاره کرد.

    ثبت نام دوره MBA ماهان

    پرسش‌های متداول

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.