ماهان

رهبری نوآورانه چیست؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    کار در نقش رهبری اغلب شامل شناسایی سبک‌های مختلف رهبری و مشخص کردن نحوه حرکت شما به جلو است. استفاده از خلاقیت در سبک رهبری خود می‌تواند به شما کمک کند تا سبک منحصر به فرد خود را ایجاد کنید که با اهداف و نیازهای کارکنان شما همسو باشد. یکی از سبک‌های رهبری که باید در نظر گرفت، رهبری نوآورانه است که شامل تفکر خلاق است. در این مقاله، رهبری نوآورانه و نحوه به کارگیری این سبک را هنگام رهبری اطرافیانتان مورد بحث قرار خواهیم داد.

    رهبری نوآورانه سبکی از رهبری است که شامل به کارگیری نوآوری و خلاقیت برای مدیریت افراد و پروژه‌ها است. رهبران نوآور اغلب الهام‌بخش بهره‌وری با روش‌های جدید و از طریق رویکردهای متفاوتی هستند که معمولا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. توانایی استفاده از نوآوری به خصوص در زمان عدم‌قطعیت، ابهام و ریسک مهم است، بنابراین شرکت‌ها و صنایعی که اغلب با چنین شرایطی مواجه می‌شوند می‌توانند از ایجاد رهبران خلاق بهره‌مند شوند.

    یکی دیگر از عناصر رهبری نوآورانه، تمایل به در نظر گرفتن یک مفهوم یا رویکرد متفاوت است، که می‌تواند برای کسانی که ترجیح می‌دهند به روش‌های آزمایش شده و واقعی پایبند باشند، چالش برانگیز باشد. شما می‌توانید افراد خلاقی را ببینید که چندین شرکت بزرگ جهانی را رهبری می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها، استیو جابز بنیانگذار و مدیرعامل سابق اپل، که در ایده کامپیوتر شخصی انقلابی ایجاد کرده است و همکاری نزدیکی با کارکنان در کمپین‌های تبلیغاتی نوآورانه “متفاوت بیندیشید” داشته ‌است که منتهی به موفقیت آی تیونز، آی‌مک، آی‌پاد و آیفون شد‌(‌iTunes and the iMac, iPod and iPhone).

    رهبران نوآور حتما نباید افرادی باشند که همه ایده‌های خلاق را ارائه می‌دهند. آنها می‌توانند عظمت را از اعضای تیم خود تشخیص دهند و برای توسعه مسیرها و موفقیت از آن ایده‌ها استفاده کنند. آنچه که واقعاً به یک رهبر نوآور کمک می‌کند تا بتواند خود را برجسته کند، تمایل آنها برای انطباق با تغییر، آزمایش با مفاهیم جدید و در نظر گرفتن مسیر رو به جلو برای یک ایده خلاقانه است.

    مهارت‌های رهبران نوآور

    یک رهبر نوآور باید مهارت‌های خاصی داشته باشد، بدون در نظر گرفتن صنعتی که در آن کار می‌کند یا تیمی که بر آن نظارت می‌کند. برخی از مهارت‌های کلیدی مورد نیاز برای رهبری نوآورانه عبارتند از:

    ارتباط

    توانایی برقراری ارتباط یک مهارت ضروری برای یک رهبر نوآور است. این رهبران می‌توانند در همه جهات ارتباط برقرار کنند و بر اهمیت تک‌تک اعضای تیم تأکید کنند و همه را آگاه و درگیر نگه دارند. رهبری نوآورانه همچنین مستلزم توانایی ارتباط بین چشم‌انداز و ایجاد آگاهی و اشتیاق در حرکت رو به آینده است.

    تصور یا خیال‌پردازی

    استفاده از تخیل درهنگام به کارگیری سبک نوآورانه رهبری ضروری است. شما باید بتوانید آینده را از روی یک مفهوم ساده تصور و پیش‌بینی کنید و همچنین مراحلی را که برای رسیدن به یک هدف خاص انجام می‌شود را در نظر بگیرید.

    تمایل به پذیرش فرصت‌ها

    تمایل به پذیرش و در آغوش گرفتن ایده‌ها و فرصت‌های جدید راهی منحصر به فرد برای نزدیک شدن به کار شماست. تبدیل شدن به یک رهبر نوآور یک مهارت مهم است، چون به شما این امکان را می‌دهد که به دنبال فرصت‌های جدید بگردید و به استقبال و امتحان کردن آنها بروید. این تمایل همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به جای نگرانی در مورد جزئیات، مفاهیم را در مقیاس بزرگتر ببینید.

    یکدلی

    توانایی همدلی با دیگران یک مهارت مهم در همه سبک‌های رهبری است، اما در این کاربرد، این مهارت شامل همدلی با مشتری نهایی یا فردی است که از ایده نوآورانه در حال توسعه سود می‌برد. تفکیک سازمان و مخاطبان هدف به شما این امکان را می‌دهد تا با نیازهای اعضای مخاطب همدلی کنید و راه‌هایی برای بهبود ارائه بهتر نیازها شناسایی کنید.

    تکنیک طوفان فکری خلاق را ایجاد کنید

    اگر به روزهای اولیه تحصیلی خود فکر کنید، ممکن است افکار طوفان فکری را به عنوان راهی برای خلاقیت و ارائه مفاهیم جدید به یاد بیاورید. توانایی ادامه توسعه و به کارگیری این مهارت می‌تواند برای شما به عنوان یک رهبر نوآور به شما کمک کند. بنابراین هر روز کمی وقت بگذارید تا به طور خلاقانه فکر کنید و هر ایده‌ای که ممکن است داشته باشید را یادداشت کنید. همچنین ممکن است با بستن صندوق ورودی خود برای چندین ساعت در روز یا اضافه کردن نشانه‌های بصری منحصر به فرد به فضا، محیط کسب‌وکار خود را برای خلاقیت بیشتر مساعد کنید.

    بهره‌وری

    رهبران نوآور معمولاً افراد کارآمدیی هستند که بر انجام کارها تمرکز می‌کنند.

    چگونه به یک رهبر نوآور تبدیل شویم

    اگر می‌خواهید به یک رهبر نوآور تبدیل شوید و مفاهیم این سبک رهبری را در تیمی که مدیریت می‌کنید به کار ببرید، می توانید با دنبال کردن چند مرحله شروع کنید:

    1. تمایل به ادامه یادگیری داشته باشید

    یادگیری مداوم برای همه رهبران از جمله رهبران نوآور مهم است. برای اینکه بتوانید یک پروژه را به جلو ببرید و و با مفاهیم خلاق سر و کار داشته باشید، باید دانش مرتبط و تمایل به ادامه یادگیری در مورد ایده‌های جدید را داشته باشید.

    2. رهبران نوآور را مطالعه کنید

    یادگیری با مثال می‌تواند به شما کمک کند تا برخی از ویژگی‌های کلیدی رهبران نوآور موفق را شناسایی کرده و آن ویژگی‌ها را در سبک رهبری خود اعمال کنید. به رهبرانی که موفقیت خود را به عنوان مبتکر ثابت کرده‌اند نگاه کنید و کارهایی را که انجام داده‌اند متفاوت در نظر بگیرید.

    3. به دنبال راههایی برای بهبود مفاهیم فعلی باشید

    تعدادی از بهترین رهبران نوآور، به جای ایجاد مفاهیم جدید، بر مبنای چیزهایی که از قبل وجود داشته‌اند، پیشرفت کرده‌اند. نوآوری مشابه اختراع نیست، بلکه راهی برای معرفی یک ایده جدید به جهان به گونه‌ای است که هنوز دیده نشده است. در مثال قبلی ما یاد می‌گیریم که استیو جابز کامپیوتر شخصی را اختراع نکرده است، بلکه نحوه نمایش محصول به مصرف‌کننده نهایی را تغییر داده و به گونه‌ای متفاوت در مورد آن صحبت کرده است.

    4. اهداف قابل مدیریت تعیین کنید

    تعیین اهداف یکی از جنبه‌های مهم رهبری موفق است. شما می‌توانید اهداف خود و اعضای تیم خود را تعیین کنید، اما این اهداف باید واضح، قابل کنترل و قابل درک باشند. وقتی اهداف را تعیین می‌کنید از خود بپرسید که چرا ایده برای کسب و کار یا مصرف کننده اهمیت دارد و هدف از این کار، تلاش برای رسیدن به آن است.

    5. علاقه خود را پیدا کنید

    اشتیاق یا علاقه یک محرک اصلی در موفقیت است، بنابراین پیدا کردن چیزی که به آن علاقه دارید می‌تواند به شما کمک کند  تا در حرفه خود موفق‌تر شوید. اگر سود مالی تنها دلیل شما برای انجام کارتان باشد، با انگیزه ماندن سخت‌تر است. احساس  شور و اشتیاق نسبت به کاری که انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند به رضایت بیشتری دست یابید و سپس می‌توانید آن را به کسانی که رهبری می‌کنید منتقل کنید.

    6. تمایل به سازگاری داشته باشید

    تغییر می‌تواند برای مردم در همه صنایع چالش برانگیز باشد، زیرا شامل تنظیم یک طرز تفکر و سازگاری با روش‌های جدید تفکر و انجام دادن می‌شود. تمایل بیشتر برای سازگاری با تغییرات و حتی به جلو راندن تغییر می‌تواند به شما در رسیدن به هدف خود برای هدایت نوآوری کمک کند. کل مفهوم نوآوری حول تغییر و تفکر خلاق ساخته شده است، بنابراین ضروری است که پذیرای تغییرات و مزایایی که ممکن است از انطباق و تغییر فرآیندهای موجود حاصل شود باشیم.

    7. پیگیر باشید

    پشتکار یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک برخی از موفق‌ترین رهبران تاریخ است. ممکن است قبل از رسیدن به موفقیت شکست بخورید، اما چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، تمایل شما به ادامه راه و تلاش مجدد است.

    منبع: سایت indeed.com


    جهت دریافت مشاوره برای شرکت در دوره رهبری ماهان کلیک کنید

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.