ماهان

طرح کسب و کار یک صفحه ای (نمونه بیزنس پلن یک صفحه‌ای)

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    طرح کسب و کار یک صفحه ای نسخهٔ فشرده و متمرکز یک طرح تجاری است که برای ارائه نمایی کلی و سریع از جنبه‌های اصلی یک کسب‌وکار طراحی شده است.

    نوشتن طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای به‌دلایل مختلفی سودمند است. اولا، فرایند برنامه‌ریزی را ساده می‌کند و به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را سریع‌تر و کارآمدتر بیان كنند.

    ثانیا، فرصت به اشتراک‌گذاری و بازخورد آسان‌تر سهام‌داران مختلف مانند شرکای تجاری، مشتریان بالقوه و سرمایه‌گذاران را تسهیل می‌کند.

    علاوه بر این، طرح یک صفحه‌ای را می‌توان به‌راحتی با تکامل مفهوم کسب‌وکار به‌روز و در آن تجدید نظر کرد. در ادامه بیشتر در مورد این مسئله صحبت خواهد شد.

    طرح تجاری یک صفحه ای

    طرح تجاری یک صفحه‌ای، نسخه ساده شده برنامه‌های عملیاتی سنتی است که بر جنبه‌های اصلی کسب‌وکار شما تمرکز دارد. با اینکه ممکن است یک طرح کسب‌وکار کوتاه‌تر باشد، اما همچنان از ساختار یک طرح کسب‌وکار استاندارد پیروی می‌کند و به عنوان یک سند توسعه‌یافته عمل می‌کند.

    تفاوت زیادی بین یک طرح تجاری تک صفحه‌ای و یک چکیده اجرایی خوب وجود ندارد. در واقع، با ایجاد یک طرح دقیق‌تر، ممکن است حتی بتوانید از آن به عنوان چکیده اجرایی خود استفاده کنید.

    در ادامه هشت بخش ضروری برای ایجاد طرح تجاری یک صفحه‌ای آورده شده است.

    1. مشکل
    2. راه‌حل
    3. مدل کسب‌وکار
    4. بازار هدف
    5. مزیت رقابتی
    6. تیم مدیریت
    7. خلاصه مالی
    8. بودجه مورد نیاز

    طرح کسب و کار یک صفحه ای

    یک طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای نسخه فشرده شده یک طرح کسب‌وکار سنتی است که به طور منظم در یک صفحه قرار می‌گیرد. تدوین یک طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای نیازمند تحقیقات زیاد، استراتژی و مدل‌سازی مالی از قبل است تا موثر باشد. از این نظر، به‌جای اینکه تدوین طرح کسب‌وکار تک‌صفحه‌ای آسان‌تر یا ساده‌تر از یک طرح کسب‌وکار کامل باشد، در واقع به تلاش‌های چکیده‌سازی برای کارآفرین نیاز دارد.

    مثل همیشه، استفاده از یک الگوی طرح کسب‌وکار، مبنایی را برای شما فراهم می‌کند تا به وضوح ارزش پیشنهادی، مفهوم تجاری، استراتژی کسب‌وکار، خدمات، پیشنهادات محصول و غیره را به اشتراک بگذارید و روند برنامه‌ریزی کسب‌وکار خود را بهبود بخشید.

    خواندن، اشتراک‌گذاری و درک طرح یک صفحه‌ای آسان است.

    با جمع کردن طرح کسب‌وکار خود در یک صفحه با مهم‌ترین عناصر، بهتر می‌توانید روی اقدامات کلیدی که کسب‌وکار شما باید انجام دهد تمرکز کنید و چشم‌انداز و برنامه‌تان را به تیم خود به گونه‌ای ارائه دهید که موفق شوند.

    آشنایی کلی با طرح کسب و کار یک صفحه ای؛ کوتاه اما مفید!

    مدل کسب‌وکار به‌همراه بیزینس پلن (Business Plan) یک نقشه راه دقیق از اهداف یک شرکت و همچنین مسیر رسیدن به آن اهداف هستند که در جزئیات کامل تعریف شده است. این طرح درست مانند یک نقشه برای کسب‌وکارهایی است که سعی دارند اطلاعات با ارزش شرکت خود را به بهترین شیوه منتقل کنند.

    هم استارت‌آپ‌ها و همچنین شرکت‌های تازه تاسیس شده، دارای یک بیزینس پلن هستند. با یک طرح کسب‌وکار عالی، احتمال این که بتوانید یک سرمایه‌گذاری جذب کنید، بالا می‌رود و یکی از بهترین بیزینس پلن‌ها، بیزینس پلن یک صفحه‌ای است. برای آشنایی بیشتر با طرح کسب و کار یک صفحه ای این مطلب را مطالعه کنید.

    عناصر یک بیزینس پلن موفق چیست؟

    طول یک بیزینس پلن با توجه به کسب‌وکاری که می‌خواهید راه بیندازید، متفاوت است. به‌طور کلی، طول این طرح‌ها از ۱۵ تا ۲۵ صفحه است. با این حال خیلی از افراد سعی دارند بیزینس پلن خود را تنها در یک صفحه ارائه کنند.

    نوشتن طرح کسب و کار یک صفحه ای مزایای خاص خود را دارد که در ادامه این مطلب به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد.

    همانطور که می‌دانید بیزینس‌ پلن‌های ۲ شرکت هیچگاه به یکدیگر شبیه نیستند؛ بنابراین بیزینس پلن را می‌توان مانند یک اثر انگشت برای کسب‌وکارها در نظر گرفت. برخی از المان‌ها یا عناصر طرح کسب‌وکار موفق به شرح زیر هستند:

    • مراحل خلاصه اجرا: در مرحله خلاصه اجرا، باید ماموریت شرکت و همچنین اطلاعات مهم یعنی کارمندان، رهبر و سرمایه‌گذاران مشخص شود.
    • خدمات و محصولات: در این قسمت شرکت‌ها باید بتوانند خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌کنند را شرح دهند.
    • آنالیز بازار: یک شرکت موفق نیاز دارد تا پیش از ورود به بازار، به‌خوبی رقبای خود را بررسی کند
    • استراتژی مورد نظر: در این بخش شما باید تعیین کنید که سعی دارید از چه روش‌هایی ارتباط با مشتریان داشته باشید و در حقیقت استراتژی شما برای زنده نگه داشتن کسب‌وکار چیست.
    • برنامه‌های تامین سرمایه: در این قسمت باید برنامه‌هایی که برای تامین سرمایه شرکت دارید را بنویسید.
    • بودجه: هر شرکتی نیاز به یک بودجه دارد؛ در این قسمت از بیزینس پلن، باید بودجه خود را تعیین کنید.

    در نظر داشته باشید که با طرح کسب و کار یک صفحه ای، شرکتی موفق می‌شود که بتواند برای مشتریان، خدمات یا محصولات جذابی با استراتژی خوب ارائه کند. در حقیقت بیزینس پلن‌های عالی، در اینترنت پیدا نمی‌شوند؛ این طرح باید براساس نیازها و شرایط شرکت شما باشد.

    بیزینس پلن یک صفحه ای چیست؟

    در واقع باید گفت که طرح کسب و کار یک صفحه ای نسخه ساده‌سازی شده از طرح‌های سنتی است که بیشتر بر هسته کسب‌وکار تمرکز دارد.

    این طرح، با وجود این که یک بیزینس پلنی کوتاه است؛ اما همچنان از ساختار بیزینس‌ پلن‌های معمولی پیروی می‌کند و اطلاعات مورد نیاز را ارائه می‌دهد.

    در حقیقت باید گفت که تفاوت زیادی میان طرح کسب و کار یک صفحه ای و طرح‌های کسب‌وکار چندین صفحه‌ای و کامل وجود ندارد. تنها تفاوتی که میان این ۲ طرح دیده می‌شود، میزان صفحه آن‌هاست.

    در طرح کسب و کار یک صفحه ای، می‌توان با اندازه‌ٔ فونت ۱۱ یا ۱۲، متن قابل خواندن و جذابی ارائه کرد. در حالی که در طرح‌های کسب‌وکارهای معمولی متن شامل لیست‌های گزینه‌ای و فونت بزرگ‌تر می‌شود.

    در طرح‌های کسب‌وکاری که بیش از یک صفحه هستند، به جای گزینه‌های موردی از متن‌ها و جملات کامل استفاده می‌شود. از این جهت این طرح‌ها، از یک صفحه بیشتر هستند.

    در نظر داشته باشید که تفاوتی ندارد که یک صفحه یا چندین صفحه بیزینس پلن ارائه می‌کنید؛ سعی کنید تا حد امکان نوین باشد و ساختار خود را حفظ کند.

    با این حال، این بیزینس پلن با ظاهر مینیمالی که دارد، خوانایی آسان‌تری نسبت به طرح‌های چندین صفحه‌ای دارند. از این رو، امکان گسترش دادن هر بخش به‌صورت کامل وجود دارد؛ اما به‌صورت خلاصه ارائه می‌شوند.

    ویژگی‌های مثبت بیزینس پلن یک صفحه‌ای

    طرح کسب و کار یک صفحه ای ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که سبب شده در سالیان اخیر میان کارآفرینان محبوب شود.

    به‌عنوان مثال، با ارائه این طرح‌ شما می‌توانید در زمان کم‌تری بیزینس خود را برپا کنید. از دیگر مزایای استفاده از این طرح، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    امکان پرزنت کردن ساده:

    سرمایه‌گذاران زمان زیادی در طول روز ندارد که بخواهند بیزینس‌ پلن‌های بلند بالا را مطالعه کنند و تصمیم بگیرند سرمایه خود را در سبد کدام کسب‌وکار قرار دهند.

    در عوض، این افراد با مطالعه کردن کوتاه یک طرح کسب و کار یک صفحه ای، می‌توانند به پتانسیل ایده و کسب‌وکار شما پی ببرند

    قابل فهم برای سرمایه‌گذاران:

    یکی از دلایلی که ارائه این نوع طرح به کارآفرینان پیشنهاد می‌شود، این است که حتما نباید در حضور سرمایه‌گذاران آن را ارائه کنید. می‌توانید این طرح را به یک ایمیل پیوست کنید و به ایمیل سرمایه‌گذاران مختلف بفرستید.

    تمرکز بر چیزی که اهمیت دارد:

    در دنیای امروزی، بهتر است که هر مفهومی را تا حد امکان ساده و کوتاه‌ کنیم تا تمرکز اصلی بر موارد مهم باشد.

    ا تهیه و ارائه طرح کسب و کار یک صفحه ای، شما به‌صورت کامل می‌توانید بر عوامل مهم تمرکز کنید و آن‌ها را برجسته سازید.

    چه مواردی باید در یک بیزینس پلن یک برگه‌ای باشد؟

    در این بخش از مطلب، قصد داریم مواردی معرفی می‌شود که شما می‌توانید در بیزینس پلن یک برگه‌ای خود بیاورید و سرمایه‌گذاران متعددی جذب کنید. این طرح باید شامل ۸ بخش حیاتی باشد که کمک می‌کند تا نظر سرمایه‌گذاران جلب شود.

    پیش از معرفی ۸ مورد مهمی که باید در این نوع بیزینس پلن بیاید، بهتر است بدانید که این طرح به‌دلیل مینیمال بودن، باید شامل جمله‌ها و پاراگراف‌های کوتاه باشد.

    به‌همین دلیل، سعی کنید هر بخش را به یک یا ۲ جمله محدود کنید و حتما از لیست‌های موردی در طرح خود استفاده کنید تا خوانایی متن را تا حد امکان افزایش دهد و همچنین مطمئن شوید که تمامی متن در یک صفحه جا می‌شوند.

    از این رو در نوشتن طرح کسب و کار یک صفحه ای دقت کنید که همیشه اضافه کردن نکات راحت‌تر از این است که بخواهید قسمت‌هایی از متن خود را حذف کنید.

    در ادامه این بخش با ۸ مورد حیاتی که باید در یک طرح کسب و کار یک صفحه ای آورده شود، آشنا می‌شوید.

    مشکل

    در قسمت اول باید مشکل یا نیاز مشتریان مطرح شود. در این قسمت باید تمامی عوامل مرتبط با نیازهای مشتریان خود را بنویسید و شرح دهید که این مشکل تا چه حد در زندگی افراد تاثیر دارد.

    راه‌حل

    در بخش دوم باید بتوانید راه‌حل مشکلی که مطرح کرده‌اید را ارائه کنید. دقت کنید که بخش‌های اولیه متن از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین سعی کنید مشکل و راه‌حل (محصولات یا خدمات شما و نحوه کار کردن آن‌ها) را به بهترین شیوه ممکن ارائه کنید.

    بیزینس مدل

    سومین مورد در یک طرح کسب و کار یک صفحه ای بیزینس مدل است. در این قسمت باید شرح دهید که مدل درآمدی کسب‌وکار شما چیست.

    این بخش باید شامل هزینه تولید و فروش و همچنین قیمتی که قرار است مشتریان پرداخت کنند، باشد.

    بازار هدف

    در قسمت بعدی، باید به سراغ توصیف بازار هدف خود بروید. در این قسمت باید اشاره کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند.

    در این بخش به‌نوعی باید پرسونای مشتریان را برای سرمایه‌گذاران شرح دهید تا متوجه شوند که بازار هدف شما دقیقا چه کسانی هستند.

    برتری رقابتی

    در بخش بعدی باید درباره برتری رقابتی خود بنویسید. یعنی شما چه ویژگی‌های خاصی به مشتریان ارائه می‌کنید که باید شما را به‌جای برندهای دیگر انتخاب کنند.

    همچنین باید اشاره کنید که چگونه برتری‌های رقابتی شما باعث می‌شوند تا به موفقیت برسید، مشتریان وفادار داشته باشید و غیره.

    تیم مدیریت

    در این بخش باید به توصیف تیم مدیریت کسب‌وکار خود بپردازید ساختار مدیریتی که قصد دارید در این شرکت اجرایی کنید را شیوه خلاصه و مفیدی شرح دهید.

    بهترین کاندیداهای مدیریت چه کسانی هستند و چه گپ‌های مدیریت ممکن است ایجاد شود، این موارد تنها بخشی از توصیف تیم مدیریت بودند.

    خلاصه‌ای از امور مالی

    امور مالی شامل موارد خیلی مهمی مانند سود و زیان، جریان نقدینگی، ترازنامه و پیش‎‌بینی‌های فروش می‌شود. توصیف این بخش در یک طرح کسب و کار یک صفحه ای، سخت‌ترین قسمت آن است.

    به‌همین دلیل، سعی کنید در این قسمت تمرکز و انرژی زیادی صرف کنید. البته در نظر داشته باشید که شما همیشه می‌توانید اطلاعات بیشتر در زمینه امور مالی به سرمایه‌گذاران ارائه کنید.

    سرمایه مورد نیاز

    در آخرین بخش باید میزان سرمایه مورد نیازتان را به‌صورت شفاف بیان کنید تا سرمایه‌گذاران بتوانند دید بازتر شما را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

    یکی از بهترین روش‌های ایجاد یک طرح کسب و کار یک صفحه ای این است که بر نقاط قوت بیزینس مورد نظر تمرکز کنید.

    اگر هم‌اکنون عملکرد بهتری در زمینه امور مالی دارید، تمرکز و زمان بیشتر را برای نوشتن قسمت مالی اختصاص دهید. در این روش نقاط قوت شما برجسته می‌شوند و می‌توانید توجه سرمایه‌گذاران زیادی را جلب کنید.

    نمونه طرح کسب و کار یک برگه‌ای

    بیزینس‌های پلن‌های امروزی دیگر نیازی ندارند که چندین و چند صفحه باشند. با طرح یک بیزینس پلن تنها در یک صفحه می‌توانید به راحتی تمامی عناصر مورد نیاز به را به نمایش بگذارید.

    در این بخش چند نکته مهم را برای نوشتن یک طرح کسب و کار یک صفحه ای معرفی می‌شود تا بتوانید نتیجه بهتری داشته باشید.

    در ابتدا باید عناصر که می‌خواهید در بیزینس پلن خود بیاورید را مشخص کنید. جهت در نظر گرفتن این نکته، پیشنهاد می‌شود بخش‌های بالایی متن را مطالعه کنید.

    با مشخص کردن عناصری که می‌خواهید درباره آن‌ها در طرح خود بنویسید، به این آگاهی می‌رسید که باید چه میزان کلمه در هر بخش از متن نوشت.

    در نوشتن این نوع طرح، حتما در نظر داشته باشید که از جملات باید کوتاه باشند. همچنین استفاده از لیست‌های موردی نیز برای کوتاه‌تر شدن متن پیشنهاد می‌شود.

    سومین نکته این است که بر محتوای بیزینس پلن توجه ویژه‌ای داشته باشید. فرمت و شکل‌دهی به بیزینس پلن مهم است، اما تمرکز بر محتوای این طرح اهمیت بیشتری دارد.

    در آخرین نکته برای نوشتن یک بیزینس پلن یک صفحه ای باید بدانید که شما همواره می‌توانید این طرح را تغییر و بهبود دهید.

    به‌همین دلیل، سعی نکنید تا بی‌نقص‌ترین طرح ممکن را بنویسید، زیرا باید در گذر زمان نقص‌های موجود را از بین ببرید. البته که باید بهترین تلاش خود را در نوشتن این طرح به‌کار ببرید؛ اما بیش از حد به جزئیات توجه نکنید.

    نمونه طرح کسب‌وکار

    خواندن نمونه طرح‌های کسب‌وکار می‌تواند در هنگام تهیه پیش‌نویس طرح‌های کسب‌وکار شما بسیار سودمند باشد. این نمونه‌ها نه تنها اطلاعاتی را در مورد ساختار و محتوای یک طرح خوب ارائه می‌دهند، بلکه نشان می‌دهند که چگونه شرکت‌ها و برندهای واقعی استراتژی‌های تجاری، برنامه‌های عملیاتی و پیش‌بینی‌های مالی خود را برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران در مورد دوام بلندمدت خود بیان می‌کنند.

    یک طرح کسب و کار معمولی با یک خلاصه اجرایی شروع می‌شود که ماهیت کسب‌وکار را به شیوه‌ای قانع‌کننده نشان می‌دهد و شامل بخش‌هایی در مورد ماموریت، رهبری، مزیت‌های رقابتی، پیش‌بینی‌های مالی و اهداف شرکت است.

    این چکیده، زمینه را برای بحث‌های دقیق‌تر در بخش‌های بعدی طرح، مانند فرصت‌های بازار، چشم‌انداز رقابتی، پروفایل‌های مخاطب هدف و استراتژی‌های بازاریابی فراهم می‌کند.

    علاوه بر قالب سنتی، انواع مختلفی از طرح‌های کسب‌وکار متناسب با اهداف مختلف وجود دارد، مانند طرح استارتاپ ناب، که بر خلاصه کردن سریع و مختصر عناصر کلیدی یک کسب‌وکار تمرکز دارد.

    چگونه ساختار طرح کسب و کار تک صفحه ای با باقی بیزینس پلن‌ها متفاوت است؟

    ساختار طرح کسب و کار یک صفحه ای تفاوت چندانی با باقی بیزینس پلن‌ها ندارد. تنها این نکته را باید بدانید که در بیزینس پلن‌های یک صفحه‌ای، باید تمامی مطالب در یک صفحه نوشته شوند و همچنین از فونتی استفاده شود که بیشتر مردم بتوانند آن را بخوانند.

    بیزینس پلن‌های یک صفحه‌ای این اطمینان را می‌دهند که می‌توانند خیلی خلاصه اما مفید، پیام‌های شما را به سرمایه‌گذاران برسانند.

    نتیجه‌گیری

    طرح بیزینس پلن همواره با یک هدف کلی انجام می‌شود و آن هم انتقال دادن اطلاعات با ارزش یک شرکت است. بیزینس‌ پلن‌های مختلفی امروزه وجود دارند، اما یکی از بهترین آن‌ها بیزینس پلن یک صفحه ای است.

    این بیزینس پلن‌ها به دلیل کوتاه و شفاف بودن، به بهترین شکل ممکن اهداف و اطلاعات شرکت را به خواننده منتقل می‌کند. از این رو می‌توانید در صورت داشتن بیزینس پلن نوین و جذاب، نظر خیلی از سرمایه‌گذاران را جلب کنید.

    طرح کسب و کار یک صفحه ای چیست؟

    طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای نسخه‌ای ساده و فشرده از طرح کسب‌وکار سنتی است که بر جنبه‌های اصلی یک کسب‌وکار تمرکز دارد. این طرح اهداف عملیاتی، استراتژی‌ها و پیش‌بینی‌های مالی را مشخص می‌کند و نمای کلی مختصری از عناصر کلیدی کسب‌وکار ارائه می‌دهد.

    طرح کسب و کار یک صفحه ای چه تفاوتی با خلاصه اجرایی دارد؟

    با اینکه طرح یک صفحه‌ای و خلاصه اجرایی به یکدیگر شباهت دارند، طرح یک صفحه‌ای جماع‌تر است و شامل بخش‌هایی مانند مشکل، راه‌حل، مدل کسب‌وکار، بازار هدف، مزیت رقابتی، تیم مدیریت، خلاصه مالی و بودجه مورد نیاز می‌شود. این طرح به‌عنوان سندی پیشرفته عمل می‌کند و نمایی کلی در سطح بالا از کسب‌وکار ارائه می‌دهد.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.