ماهان

مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار خانگی چیست؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    راه‌‌اندازی کسب‌وکار خانگی،‌ امروزه جزو روش‌های پرطرفدار کسب درآمد به‌خصوص برای بانوان و جوانان است. با این حال، به‌ دلیل مزایای کسب‌وکار خانگی،‌ آقایان نیز به این روش از منبع درآمد علاقه نشان داده‌اند.

    در مجموع می‌توان گفت اگر به دنبال کسب درآمد هستید و از طرفی علاقه یا امکان اشتغال بیرون از منزل را ندارید،‌ راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا و خانگی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. همان‌طور که فعالیت خارج از خانه،‌ نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارد.

    مزایا و معایب کسب‌وکار شخصی نیز قابل تامل و توجه است که اگر در ارزیابی آن دقت کافی داشته باشید،‌ می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

    در این مقاله،‌ بدون توجه به شغلی که قصد راه‌‌اندازی آن را دارید،‌ به مزایا و معایب کسب‌وکار خانگی اشاره کرده‌ایم.

    مزایای کسب‌وکار خانگی

    مشاغل خانگی برای کارآفرینان مشتاق و افرادی که بودجه‌ٔ کمی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کسب‌وکارهای خانگی مزایای زیادی دارند که یکی از آن‌ها امکان کار از خانه است.

    رئیس خودتان باشید

    داشتن استقلال در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات مربوط به کار، احتمالا از اولین و مهم‌ترین مزایای کسب‌وکار خانگی محسوب می‌شود.

    افراد صاحب‌ایده با روحیۀ رهبری،‌ معمولا راغب به راه‌اندازی کسب‌وکارهایی هستند که توسط خودشان برنامه‌ریزی شده باشد؛ بنابراین اگر دارای شخصیت راهبری و اهل خطر نیستید، از راه‌اندازی کسب‌وکار منصرف شوید.

    با کمترین امکانات شروع کنید

    برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی نیازی به سرمایه‌های هنگفت نیست. شما می‌توانید کارتان را با یک خط تلفن، یگ گوشی همراه یا تهیهٔ کارت ویزیت ساده و ارزان و بدون تهیهٔ لوازمی همچون میز و صندلی و غیره شروع کنید.

    راه‌اندازی کسب‌وکار بسیار لذت‌بخش است؛ اما مراقب باشید که در ابتدای کار، خود را درگیر هزینه‌های غیرضروری نکنید.

    نگران سرمایۀ اولیه نباشید

    نداشتن سرمایه اولیه، معمولا از مهم‌ترین موانع کسب‌وکار خانگی است که احتمال دارد شما را از برداشتنِ اولین قدم در راه‌اندازی کسب‌وکار منصرف کند.

    اکثر بانک‌های خصوصی یا دولتی برای تشویق خانوارها به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی، اقدام به ارائه وام‌های اشتغال‌زایی می‌کنند.

    البته روند دریافت وام، می‌تواند دشوار یا حتی طاقت‌فرسا باشد؛ اما باید از تمام ظرفیت‌ها برای فراهم کردن امکانات اولیه استفاده کنید.

    وام‌هایی که به این منظور در نظر گرفته شده‌اند، معمولا با سود کمتر و طول بازپرداخت طولانی‌تر در اختیار صاحبان مشاغل خانگی قرار می‌گیرند.

    در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی کنید

    راه‌اندازی کسب‌وکارهای خارج از منزل، هزینه‌هایی دارد که شما ناچار به پرداخت آن‌ها هستید. به‌عنوان مثال، شما برای عرضۀ کالا یا خدمات خود خارج از منزل،‌ به فضای کار، مثل مغازه، سالن یا دفتر نیاز خواهید داشت.

    این در حالی است که کسب‌وکارهای خانگی بدون صرف هزینۀ مکان یا فضای اضافه، شرایط را برای یک شروعِ کم‌دردسر فراهم می‌کند.

    با راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی از شر هزینه‌هایی همچون کرایه وسیله نقلیه، گرفتن پرستار برای کودک خود یا استهلاک خودرو خلاص خواهید شد.

    از زمانی که در اختیار دارید، بیشترین استفاده را کنید

    طبیعتا زمانی‌که محل کار شما، منزل شماست، رفت‌وآمدهای غیرضروری از دایرهٔ زمانیِ شما حذف خواهند شد.

    برای مثال، اگر در گذشته شما روزی ۳ ساعت برای خروج از منزل و رسیدن به محل کارتان، خروج از محل کار و رسیدن به منزل‌تان، وقت خود را از دست می‌دادید، با راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی،‌ می‌توانید این 3 ساعت را صرف تولید و درآمدزایی کنید.

    از دیگر مزایای کسب‌وکار خانگی، گذراندن وقتِ بیشتر و رسیدگی بهتر و باکیفیت‌تر به اعضای خانواده است.

    از کار خود احساس رضایت بیشتری داشته باشید

    افرادی که خودشان صاحب کسب‌وکار هستند، مخصوصا وقتی از کمترین امکانات برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند، احساس بهتری نسبت به خود و توانایی‌های‌شان خواهند داشت.

    علاوه‌بر این، عزت‌نفس بیشتر و استرس کمتری نسبت به قبل تجربه می‌کنند.

    از اعضای خانواده خود کمک بگیرید

    از مزایای کسب‌وکار خانگی،‌ مشارکت اعضای خانواده در پیش بردن برنامه‌ای است که برای شغل خود تدوین کرده‌اید.

    شما می‌توانید به هر عضوی از خانواده‌تان، بسته به توانایی و مهارتی که دارد،‌ کاری را محول کنید و در واقع تیم‌سازی کنید.

    تجربه ثابت کرده کارهای گروهی که توسط اعضای خانواده اداره و اجرا می‌شوند، به‌ دلیل داشتنِ هدف و انگیزهٔ مشترک، بازدهی بالاتری دارند.

    خودتان انتخاب کنید

    وقتی تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌گیرید، دست شما در انتخاب رشتهٔ فعالیت باز است.

    گزینه‌های زیادی برای بررسی دارید و می‌توانید با توجه به شرایط، امکانات و علاقه خود، بهترین کسب‌وکارهای خانگی را برای شروع کار انتخاب کنید.

    از موانع زندگی کارمندی عبور کنید

    اگر تا امروز به‌عنوان کارمند یا عضوی از پرسنل برای مجموعه‌ای کار کرده‌اید، با پدید‌ه‌هایی همچون کاغذبازی اداری، دردسرهای درخواست مرخصی یا حضور در ساعت مشخص آشنا هستید.

    از مزایای کسب‌وکار خانگی، کنار رفتنِ تمام این فرایندهاست.

    قانون «سن فقط یک عدد است» را عملی کنید

    بازهٔ سنی اشتغال به کار در مجموعه‌های اداری یا کارگاهی، معمولا بین ۱۸ تا ۶۰ سال است.

    از مزایای کسب‌وکار خانگی این است که شما در هر سنی که هستید، می‌توانید کسب‌وکار خود را آغاز کنید، حتی اگر نوجوانی ۱۲ ساله یا بزرگسالی ۷۰ ساله هستید.

    خود را از خطر ورشکستگی در امان نگه دارید

    راه‌اندازی مشاغلِ پردردسر و در وسعت بزرگ،‌ نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و چشمگیر است و در صورت شکست پروژه، ضرر و زیان مالی و روحی سنگینی را بر صاحب آن کسب‌وکار تحمیل خواهد کرد.

    از مزایای کسب‌وکار خانگی، به حداقل رساندن ریسک از دست دادن سرمایه‌های هنگفت و کاهش خطر ورشکستگی است.

    با مالیات‌های سنگین خداحافظی کنید

    طبیعتا هر چقدر کسب‌وکار شما کوچک و بدون کاغذبازی‌های اداری باشد، درگیری شما با مسائلی مانند مالیات به حداقل خواهد رسید.

    به‌سادگی پیشرفت کنید

    فعالیت در مجموعه‌های بزرگ و همکار بودن با افرادی که با شما در یک سطح از توانایی قرار دارند، باعث ایجاد رقابت تنگاتنگ و بعضا غیرعادلانه می‌شود که شانس شما را در ارائهٔ بهترینِ خودتان به حداقل می‌رساند.

    از مزایای کسب‌وکار خانگی، ایجاد فضایی آزاد برای هرگونه پیشرفت و ارتقای توانایی‌ها بدون صرف انرژی برای رقابت با همکاران است.

    فردی باشید که سفرهٔ دیگران را بزرگتر می‌کند

    زمانی که چم‌وخمِ کار دستتان آمد، با باز کردن فضای کار روی پرسنل جدید، می‌توانید سهم بزرگی در اشتغال‌زایی برای افرادی داشته باشید که شانس همکاری با مجموعه‌های بزرگ را ندارند و بهترین گزینه برای آن‌ها فعالیت در منزل و کنار خانواده است.

    هر زمان که خواستید دست از کار بکشید

    از مزایای کسب‌وکار خانگی، انعطاف‌پذیری ساعات کاری است. هر زمان که خواستید دست از کار بکشید یا هر زمان از روز و شب که تمایل یا آمادگی داشتید، کار خود را آغاز کنید.

    همان‌طور که اشاره شد، در این مقاله سعی کرده‌ایم مزایا و معایب کسب‌وکار شخصی را شرح دهیم. تا اینجا با مزایای کسب‌وکار خانگی آشنا شدید. در ادامه نگاهی به معایب کسب‌وکار خانگی خواهیم انداخت.

    توجه داشته باشید که موارد ذکرشده،‌ به‌صورت کلی بیان شده‌اند و ممکن است شما در فکر راه‌‌اندازی کسب‌وکاری باشید که یکی یا چند مورد از موارد زیر را شامل بشود یا نشود؛ بنابراین نکات را با توجه به ماهیت کسب‌وکار خود مدنظر قرار دهید.

    معایب کسب‌وکار شخصی

    با فضای کار رسمی خداحافظی کنید

    از مهم‌ترین معایب کسب‌وکار شخصی،‌ از دست دادن فضای خصوصی برای کار است. زمانی‌که محل کار شما، خانۀ شماست،‌ مرز مشخصی بین فضای کار و زندگی به‌صورت جداگانه وجود نخواهد داشت که می‌تواند منجر به عدم تمرکز شما بر امور کسب‌وکارتان شود و بازدهی شما را پایین بیاورد.

    راه‌حل رفع این معضل، به شکل برنامه‌ریزی شما و نحوۀ استفاده از زمان و منابع در دسترس است.

    مراقب بی‌انضباطی باشید

    اگر روحیهٔ مدیریت و سخت‌کوشی ندارید با راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی خداحافظی کنید.

    نداشتن یک برنامهٔ قابل‌اجرا و منطقی، بیشتر از اینکه شما را به سمت موفقیت در کسب‌وکار سوق دهد، باعث هرج و مرج، شلختگی و آشفتگی خواهد شد.

    بنابراین اگر خودتان توانایی برنامه‌ریزی ندارید از یک مشاور برنامه‌ریزی کمک بگیرید.

    طبیعی است اگر احساس تنهایی کنید

    از دیگر معایب کسب‌وکار شخصی، ماندن در فضای خانه در ساعات طولانی است و این مسئله امکان برقراری ارتباط با دیگران در محیط کسب‌وکار خارج از خانه را به حداقل می‌رساند.

    علی‌رغم محدودیت‌هایی که هنگام کار در مجموعه‌های بزرگ دارید، تعامل با افراد مختلف و گفتگو در مورد موضوعات متنوع، کمی از خستگی کارِ روزانه را از بین می‌برد.

    اگر کنار آمدن با تنهایی و کاهش معاشرت با دیگران برای شما دشوار است، نسبت به تصمیم خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی تجدیدنظر کنید.

    از مهمان سرزده نهراسید

    یکی از دردسرهای کار در منزل،‌ رفت‌وآمدهای وقت و بی‌وقت دوستان و اقوام است که می‌تواند در روند کار شما اختلال ایجاد کند.

    تصور اینکه شما در خانه هستید، باعث می‌شود مهمانان به‌شکل سرزده زنگ خانه شما را بزنند و توقع رویِ گشاده و پذیرایی از شما داشته باشند.

    برای مدیریت چنین معضلی بهتر است شرایط کاری خود را از قبل به نزدیکان اطلاع دهید.

    مراقب کلاهبرداران باشید

    روالِ دریافت یا پرداخت در کسب‌وکار خانگی،‌ کمی متفاوت از مجموعه‌های بزرگ است. شما ممکن است جنس را به‌ دست مشتری برسانید و هزینهٔ آن را بعد از تحویل،‌ دریافت کنید.

    در این میان افرادی سودجو ممکن است بعد از تحویل گرفتن کالا یا خدمات، هرگز هزینهٔ آن را به شما پرداخت نکنند.

    حواستان باشد به خانه ماندن عادت نکنید

    از معایب کسب‌وکار خانگی، خو گرفتن به فضای بستهٔ کار در خانه است که به‌مرور تمایل شما برای گذراندن زمان بیشتر در خارج از خانه را کاهش می‌دهد.

    مراقب باشید که ماندن طولانی‌مدت در فضای یکنواخت، کسل‌کننده خواهد بود که این مسئله خود منجر به علائم شبه افسردگی خواهد شد.

    مراقب سلامتی خود باشید

    چاقی و اضافه وزن خطری است که شاغلین در خانه را تهدید می‌کند. طبیعی است که وقتی شما برای شروع روز کاری از خانه خارج نمی‌شوید، خود را از پیاده‌روی و تحرک محروم می‌کنید.

    به‌ همین دلیل، برای حفظ سلامتی ضروری است زمانی را برای پیاده‌روی و فعالیت‌های بدنی در طول روز اختصاص دهید.

    انرژی بیشتری از دست می‌دهید

    یکی دیگر از معایب کسب‌وکار شخصی که معمولا از دید پنهان می‌ماند، این است که وقتی به‌عنوان یک کارآفرین کسب‌وکاری را راه ‌اندازی می‌کنید، در واقع مسئولیت تمام جنبه‌های این فعالیت را بر دوش خود گذاشته‌اید.

    ممکن است شما در ساعاتی که به ظاهر مختص استراحت و بیکاری شماست،‌ از لحاظ ذهنی مشغول رفع‌ و رجوع مسائل مربوط به کار باشید.

    بهتر است زمانی را برای تجدید انرژی در نظر بگیرید. فراموش نکنید که خستگیِ ذهنی، بازدهی شما را به‌شدت کاهش خواهد داد.

    نتیجه‌گیری

    نکتهٔ مهمی که باید به آن توجه کنید، شناخت شخصیت خودتان است. این مورد به‌طور همزمان جزو مزایا و معایب کسب‌وکار شخصی در نظر گرفته می‌شود که اگر به‌درستی به آن توجه شود، جزو مزایای کسب‌وکار خانگی قلمداد خواهد شد.

    در غیر این صورت این مسئله به‌عنوان یک مانع، باعث شکست طرح شما می‌شود. چنانچه دارای شخصیتی درون‌گرا هستید، یعنی ترجیح می‌دهید به‌تنهایی کار کنید، با افراد کمی در ارتباط باشید، حوصلهٔ گفتگوهای طولانی و پرحاشیه را ندارید، کسب‌وکاری را انتخاب کنید که متناسب با این ویژگی شخصیتی شما باشد.

    راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی نیازمند درصدی برون‌گرایی، راحتی در جمع، علاقه به گفتگو و توانایی به کنترل درآوردن چالش‌ها و حاشیه‌ها است.

    درجه و شدت مزایا و معایب کسب‌وکار شخصی، کاملا بستگی به شرایط، امکانات و تیپ شخصیتی شما دارد و این‌که شما چطور با موانع برخورد کنید، بستگی به توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت کسب‌وکار شما دارد.

    با توجه به همه این نکات، تصمیم بگیرید و کار را آغاز کنید!

    مزایای کسب‌وکار خانگی چیست؟

    برخی از مزایای کسب‌وکار خانگی عبارتند از: رئیس خود، شروع با کمترین امکانات، شروع با سرمایه‌ٔ کم، صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی، استفاده بیشتر از زمان، رضایتِ بیشتر از کار، کمک گرفتن از اعضای خانواده و غیره.

    معایب کسب‌وکار شخصی چیست؟

    برخی از معایب کسب‌وکار شخصی عبارتند از: خداحافظی با فضای کار رسمی، امکان بی‌انضباطی در کار، احساس تنهایی به‌مرور زمان، احتمال بالای کلاهبرداری، احتمالِ از دست رفتن سلامتی و غیره.

    پرسش‌های متداول

    یک پاسخ

    1. اگه کار در منزل رو بتونیم اصولی پیش ببریم و از پس چالش هایی که به درستی تو مقاله تون ذکر کردید بربیایم میتونیم یه کسب و کار موفقی داشته باشیم .اگه یه نگاهی هم به سایت های معتبر مثل وال استریت ژورنال و دانشگاه کسب و کار بندازیم میبینیم ک کسب و کار های خانگی جزو موضاعات پر بحثیه که همیشه طرفدارهای خودش داره.ممنون از محتوای عالی و کاربردی تون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.