ماهان

نگاهی بر زندگی حرفه ای عباس کیارستمی

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    خالق طعم گیلاس

    عباس کیارستمی فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان، کارگردان هنری، تدوین گر و عکاس بین‌المللی در سال 1319 در تهران به دنیا آمد. نخستین تجربه هنری او نقاشی بود، او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد، تا آنجا که در سن 18 سالگی توانست در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شود. وی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران پذیرفته شد و بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینه‌های زندگی به‌عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز مشغول به کار شد.

    کیارستمی از سال 1340 یعنی در دهه 1960 به‌عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه هفت و یکی دو موسسه دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال 1346 در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسه شیطان ساخته محمد زرین دست بود. کیارستمی طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساخته مسعود کیمیایی را انجام داد، مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو که مسئولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت، به کانون رفت و در سال 1349 فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. در سال 1351 فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال 1353 مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تابه‌حال فیلم‌سازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند.

    عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال 1997 جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را از آن خود نمود. وی از سال 1962 تا 1966 در مجموع 150 آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت. او تا پایان دهه 1960 آگهی آغاز فیلم‌هایی همچون قیصر ساخته مسعود کیمیایی و طرح کتاب‌های کودکان را انجام داد. کیارستمی از جمله کارگردانانی بود که پس از انقلاب 1357 در کشورمان باقی ماند. او بر این باور بود که تصمیم به ماندن مهم‌ترین تصمیم او برای زندگی حرف‌هایش بوده است. او در اظهاراتش می‌گفت حضور همیشگی‌اش در ایران و ملیت ایرانیش توانایی او را در ساخت فیلم دو چندان کرده است. مرحوم عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای کشورمان از اسفندماه سال 1394 تا اوایل اردیبهشت 95 به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری بود. کیارستمی برای ادامه درمان به پاریس رفت و سرانجام در 14 تیرماه سال 1395 در بیمارستانی در پاریس دار فانی را وداع گفت. روحش شاد، یادش گرامی …

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.