ماهان

هنر کینتسوگی چگونه شکل گرفت؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    آیا تابه‌حال برای قدردانی یک شی شکسته وقت گذاشته‌اید؟ با شکست‌های خودتان چگونه برخورد می‌کنید؟ آیا آن‌ها را می‌پذیرید و عبور می‌کنید یا خود را بابت آن شکست همیشه مورد سرزنش قرار می‌دهید؟ کینتسوگی به شما می‌گوید که چگونه می‌توان در شرایط سخت آرامش داشت و به دیگران نیز در این شرایط کمک کرد. در ادامه بیشتر در مورد هنر کینتسوگی صحبت خواهیم کرد.

    2 روش برای استفاده از کینتسوگی وجود دارد:

    • در داخل با یادگیری مراقبت از خود در مواجهه با شرایط دشوار
    • در خارج با مراقبت از دیگرانی که از نظر روحی و جسمی آسیب دیده‌اند

    کینتسوگی چیست؟
    کینتسوگی (Kintsugi) که به نازک‌کاری طلایی نیز ترجمه می‌شود، هنر ترمیم سفال شکسته در ژاپن است که از چند صد سال پیش وجود داشته. برای این کار به‌جای متصل کردن قطعات شکسته سفالی و سرامیکی با مواد چسبناک، از تکنیک کینتسوگی استفاده می‌شود.

    مواد چسبناک از رزین و عصاره درخت مخصوصی گرفته می‌شوند که پودری از طلا، نقره یا پلاتین روی آن پاشیده شده است. هنگامی‌که با این مواد قطعات شکسته را به هم می‌چسبانند، جای شکستگی‌ها نواری طلایی و درخشان به وجود می‌آید.

    اعتقاد بر این است که هنر کینتسوگی در قرن شانزدهم آغاز شد؛ اما از قرن بیستم محبوبیت بیشتری پیدا کرد. ژاپنی‌ها بر این باورند که «زیبایی را می‌توان در نقص‌ها یافت و به‌جای دور انداختن سفال‌های شکسته، به‌دنبال راه‌هایی برای تعمیر آن‌ها می‌گردند.»

    در کینتسوگی برای ترمیم ترک‌ها، بخش‌ها یا تکه‌های گمشده‌ٔ سفال، از ماده‌ای مانند چسب یا پُرکننده استفاده می‌کنند. همچنین در این روش ارتباطی بین 2 قسمت ایجاد می‌کنند که ممکن است در غیر این صورت امکان‌پذیر نباشد.

    در مجموع، کینتسوگی منعکس‌کنندهٔ درک عمیقی از شکنندگی زندگی و تعهد به ساختن چیزی زیبا از آن است. در ادامه‌ٔ این راه می‌توان عادت‌های خوب و مفید برای زندگی تعریف کرد.

    کینتسوگی چگونه به وجود آمد؟

    برای قرن‌ها، ژاپن به‌عنوان کشوری مرموز با فرهنگی بسیار متمایز شهرت داشته است. بخشی از این فرهنگ، هنر شفا با طلاست. پزشکان طب سنتی ژاپنی از طلا برای درمان بیماری‌های مانند بی‌خوابی، اضطراب یا افسردگی استفاده می‌کنند.

    تاریخچهٔ هنر ژاپن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در طول این مدت، مردم دریافتند که پوشیدن جواهراتی مانند طلا تا چه حد می‌تواند درمانی باشد؛ به‌خصوص زمانی که عدم تعادل در انرژی‌های یین و یانگ وجود دارد.

    طلا نوعی فلز است که در صورت مخلوط‌شدن با فلزات دیگری مانند نقره یا مس می‌تواند کینتسوگی ایجاد کند. کینتسوگی با استفاده از این فلزات برای پوشاندن شکستگی به‌منظور هرگونه ترک در سفال کار می‌کند. کینتسوگی برای قرن‌ها در داخل و خارج از فرهنگ ژاپن در سراسر کره، چین، اروپا و آمریکای شمالی استفاده شده است.

    تاریخ دقیق پیدایش کینتسوگی مشخص نیست؛ اما مورخان معتقدند که این هنر در اواخر قرن ۱۵ میلادی به وجود آمده است. طبق افسانه‌ها، این هنر زمانی خلق شد که شوگون (سردار) ژاپنی آشیکاگا یوشی‌ماسه، کاسه‌ای شکسته (یا یک فنجان) را برای تعمیر به چین فرستاد.

    هنگامی‌که ظرف ترمیم‌شده از چین برگشت، یوشی‌ماسا از نحوهٔ کار و ابزاری که برای تعمیر آن استفاده شده بود، رضایت نداشت. این موضوع به صنعت‌گران آن زمان انگیزه داد تا روشی جدید و جذاب‌تر برای ترمیم ظروف شکسته پیدا کنند که نتیجهٔ آن پیدایش کینتسوگی بود.

    فلسفه هنر کینتسوگی

    وقتی مرمت کاری ژاپنی می‌خواهد جسم شکسته‌ای را مرمت کند، خیلی از مواقع ترک‌های آن را با طلا پُر می‌کند.

    «ژاپنی‌ها معتقدند که وقتی چیزی دچار صدمه می‌شود و آسیب می‌بیند، باید خیلی زیباتر از قبل آن را تعمیر کرد.» این هنر باستانی ژاپنی‌ها اتصال طلایی یا «کینتسوگی» نام دارد.

    فلسفه کینتسوگی را می‌توان در زندگی نیز به‌کار برد. هنگامی‌که با مشکلی روبه‌رو می‌شوید، اگر با صبر، عشق و درک به آن نگاه کنید، می‌توانید شرایط را تغییر دهید.

    کینتسوگی سفال‌های شکسته را بازسازی می‌کند و این ایده را به‌ذهن متبادر می‌کند که اشیا با وجود آسیب، همچنان می‌توانند زیبایی ذاتی خود را داشته باشند. در زندگی شخصی و کاری نیز می‌توان چنین رویکردی داشت.

    وقتی شرایط سختی را تجربه می‌کنید، باید یاد بگیرید چگونه از خود مراقبت کنید. کینتسوگی یادآوری می‌کند که اشیا را می‌توان تعمیر کرد و شما نیز می‌توانید زیبایی را در نقص‌های خود پیدا کنید.

    همان‌طور که سفال با لاک و طلا تعمیر می‌شود، شما نیز می‌توانید با صبر، عشق و درک قلب خود را بازسازی کنید.

    به‌ یاد داشته باشید که کینتسوگی در مورد پنهان‌کردن یا پوشاندن آسیب نیست. این مسئله در مورد پذیرش آن و ادامه دادن است.

    کینتسوگی در مورد یافتن زیبایی در شکنندگی زندگی و یادگیری قدردانی از مسیر است؛ حتی زمانی که این سفر پیچیده باشد. آنجاست می‌توانید برای ارزیابی زندگی اقدام کنید و به نتایج مناسبی برسد.

    همچنین کینتسوگی به افراد می‌آموزد که چگونه از آسیب‌های روحی و جسمی دیگران مراقبت کنند.  همان‌‎طور که شما می‌خواهید توسط کینتسوگی شفا پیدا کنید، دیگران نیز چنین کاری را انجام می‌دهند.

    وقتی به کسانی که آسیب می‌بینند همدردی و درک خود را هدیه می‌دهید، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا زیبایی زندگی خود را پیدا كنند.

    همان‌طور که کینتسوگی درک عمیقی از شکنندگی زندگی را منعکس می‌کند، شما نیز اگر می‌خواهید به بهبود آن‌ها کمک کنید باید درک عمیقی از افراد اطراف خود داشته باشید.

    شما باید در کنار آن‌ها حضور داشته باشید، به آن‌ها گوش دهید و به آن‌ها کمک کنید تا زیبایی‌های زندگی خود را پیدا كنند.

    کینتسوگی هنری است که به شما می‌آموزد چگونه خود و دیگران را با صبر، عشق، درک و شفقت ترمیم کنید. در نهایت می‌توانید به موفقیت کسب‌وکار و زندگی خود امیدوار باشید.

    فلسفه کینتسوگی در زندگی چه تاثیری دارد؟

    فلسفه کینتسوگی بسیار جالب و آموزنده است؛ زیرا این روش منحصربه‌فرد با توجه کردن به تَرک‌ها و شکستگی‌های ظروف، تاریخ هر کدام از آن‌ها را جشن می‌گیرد.

    کینتسوگی اغلب باعث می‌شود تا قطعهٔ ترمیم‌شده حتی زیباتر از نسخه اصلی باشد و آن را با ظاهری جدید دوباره زنده می‌کند و به آن زندگی دوباره می‌بخشد.

    کینتسوگی بر مفاهیمی مانند «پذیرش کاستی‌ها و شکست‌ها در زندگی و خارج نشدن از چرخهٔ زندگی» تأکید دارد.

    در نتیجه اگر این بار شکست خوردید، آن را با طلا پر کرده و رشد در سایه شکست را تجربه کنید. فلسفه‌ٔ پشت کینتسوگی به افراد می‌آموزد که چگونه باید زندگی را از دریچه‌ای متفاوت ببینند.

    لنزی که در آن اشیای شکسته بی‌فایده تلقی نمی‌شوند، بلکه قطعه‌ای زیبا هستند؛ زیرا با وجود تغییر شرایط هنوز هم در آن‌ها زیبایی وجود دارد.

    اگر می‌خواهید پس از تجربه‌ٔ سختی، کنترل زندگی خود را دوباره به‌دست بگیرید، به‌ همین نوع تفکر نیاز دارید.

    فلسفه‌ کینتسوگی را می‌توان در بسیاری از جنبه‌های زندگی به‌ کار برد. این فرایند برای کسانی که ضربه‌ٔ روحی یا فقدانی را تجربه کرده‌اند، معنای خاصی دارد و اغلب از آن به‌عنوان «سخاوت و لطف» یاد می‌شود.

    تمرین سامورایی‌ها برای فراگیری کینتسوگی این بود که وقتی شمشیرهای خود را شکستند، آن را با طلا ترمیم کردند تا نشان دهند که جنگجو از شکست در نبرد خجالت نمی‌کشد.

    کسانی که این فلسفه را پذیرفته‌اند نیز، با استرس کمتری مواجه می‌شوند؛ زیرا آموخته‌اند وقتی چیزی طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود، چگونه سازگار شوند و تغییر كنند.

    کینتسوگی به افراد می‌آموزد که حتی با وجود داشتن احساس شکست نیز همیشه می‌توان در زندگی زیبایی را دید. برای دیدن این زیبایی فقط کافی است چشم‌ها و قلب‌های خود را باز کنید.

    در واقع هنگامی‌که با مشکلات و ناملایمات مواجه می‌شوید، ۲ انتخاب دارید:

    یا با آن‌ها رو‌به‌رو شوید یا از آن‌ها فرار کنید.

    کینتسوگی به شما قدرت می‌دهد تا با مشکلاتتان مقابله کنید و به شما نشان می‌دهد که شکست‌ها قابل تعمیر هستند و می‌توانید زیبایی را در نقص‌هایتان پیدا کنید.

    فلسفه کینتسوگی به شما می‌آموزد که چگونه شکنندگی زندگی را بپذیرید و زیبایی را در آن ببینید. کینتسوگی به افراد یادآوری می‌کند که صرف‌نظر از اتفاقاتی که رخ می‌دهند، باز هم می‌توان راهی برای ادامه‌ٔ مسیر و شاد بودن پیدا کرد.

    نتیجه‌گیری

    کینتسوگی فلسفه‌ای زیبا است که به شما می‌‌آموزد چگونه شکنندگی را در آغوش بگیرید و زیبایی را در آن پیدا کنید.

    این فلسفه به افراد یادآوری می‌کند که مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، همیشه می‌توان به زندگی ادامه داد؛ زیرا زندگی جریان دارد.

    اگر به‌دنبال هنری هستید که زندگی کردن را به شما بیاموزد، پیشنهاد می‌کنیم کینتسوگی را حتما امتحان کنید.

    معنی کینتسوگی چیست؟

    کینتسوگی هنری ژاپنی است که قطعات سفال شکسته را با طلا یا چسب بهم می‌چسباند که استعاره‌ای از پذیرش عیوب و نقص‌هاست. طبق گفته‌ای قدیمی «تا وقتی روزهای سخت را پشت سر نگذارید، پتانسیل کامل خود را نخواهید شناخت.

    کینتسوگی در عشق چه معنایی دارد؟

    می‌توان رابطه‌ای امن‌تر، عمیق‌تر، غنی‌تر و انعطاف‌پذیرتر از آنچه قبلا وجود داشت ایجاد کرد. با کینتسوگی فراز و نشیب‌های یک رابطه‌ٔ متعهدانه شناخته می‌شود و مهم‌تر از همه، با طرفین صدمه زده نمی‌شود، کسی نادیده گرفته یا سرکوب نمی‌شود.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.