ماهان

چشم اندازهای نوین در مدیریت منابع انسانی(مدیران جوان = مشاوران نسل جدید)

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    Bill Russell یکی از بسکتبالیست های معروف امریکا اظهار می دارد: بدون برخورداری از حمایت و پشتیبانی مشاوره دوران دبیرستانم، هرگز به موفقیت امروزی خود دست نمی یافتم. من از تیم دسته اول دانشگاه حذف شده بودم. مربی این تیم مرا به کلوپ رده پایین بسکتبال برد و حق عضویت 2 دلاری آن را پرداخت و به من قول داد اگر هر روز تمرین کنم، مرا در تیم دسته اول ثبت نام خواهند کرد. باوری که وی بعنوان یک مشاور به توانایی من داشت، باعث شد که پتانسیل موفقیت را در خودم بیدار کنم و در نهایت، وارد مسابقات قهرمانی کشور شوم.

    نتایج تحقیقات اخیر جامعه شناسی و روانشناسی نیز حاکی از آن بوده است که همه افراد جوان و کم تجربه نیاز به راهنما و مشاور دارند. اما رازی که ما از نتایج فعالیت های خود در موسسه مشاوره آموختیم آن است که: با آغاز فرآیند مشاوره، مشاوران نیز همانند مخاطبان خود مطالب فراوانی را می آموزند.

    در دنیای کسب‌وکار نیز لازم است تا با برگزاری برنامه ها و دوره های مشاوره رسمی، اطمینان حاصل نماییم که کارمندان جدید و کم تجربه از آموزش و مشاوره لازم برای آغاز راه موفقیت خود برخوردار گشته اند. به همین ترتیب، ارائه خدمات مشاوره ای به کارمندان جوان می تواند مزایای زیادی را برای کسب و کار شما بدنبال داشته باشد. زیرا مدیران جوان می توانند از طریق راهنمایی و مشورت با کارمندان جدید خود، آنان را در جهت فرهنگ و ارزش های سازمان خود تربیت نمایند: در نتیجه اجرای این برنامه ها، مدیران مشاور نیز می توانند مهارت ها و توانایی های آموزش و مدیریت خود را تقویت نموده و از طریق تعامل نزدیک با کارمندان خود، به رهبران موفق تری مبدل شوند. بنابراین، نه تنها کارمندان و در دامنه وسیع تر، “جامعه” سود خواهد برد، بلکه بستر جدیدی برای توسعه دانش عملی و مهارتی رهبری و مدیریت بوجود خواهد آمد.

    برای آنکه بتوانیم یک مدیر مشاور کارآمد و ماهر باشیم، لازم است تا در مواجهه با کارمندان جوانی که نیاز به راهنمایی و رهبری ما دارند، از استراتژی های زیر استفاده نماییم:

     با تفاوت ها به راحتی مواجه شویم:

    مدیران امروز بایستی خود را بعنوان عضوی از تیم کاری شان در نظر بگیرند، از این رو لازم است تا خود در فعالیت های تیمی مشارکت نموده و بکوشند تا از تمامی استعدادهای اعضای تیم خود استفاده کنند. برای کسب این مهارت های میان فرهنگی، استفاده از روش “مشاوره” بهترین راهبرد است. در ارائه مشاوره به یک تیم کاری باید بدین نکته واقف باشیم که افراد را نه بر اساس ملیت و نژاد، بلکه بر اساس علایق، استعدادها و اهدافشان گروه بندی کنیم. بهتر است تا ما نیز بعنوان یک مدیر مشاور، خود در چالش ارتباط با کارمندانی قرار دهیم که کمی با ما تفاوت دارند.

     منطق دو جانبه:

     یک ارتباط مشاوره ای مناسب و موفقیت آمیز، ارتباطی است که همانند تمامی روابط موفق، بصورت متقابل و دوجانبه صورت پذیرد. ممکن است با کارمند جوان اما موفقی مواجه شوید که بیش از تجربه خود پخته بنظر برسد و شما بعنوان یک مدیر مشاور بیاندیشید که می توان از طریق مشاوره، این کارمند را در جهت صحیح حمایت نمود. من در طول حرفه خود با همچنین کسی مواجه شدم. یک خانم مدیر جوان بیست و چند ساله که در ابتدا میخواستم به او کمک مشاوره ای دهم، اما او نکته مهمی را به من یاد داد. پس از مدتی برای من تعریف کرد که در کودکی در افریقا زندگی میکرده است و در زمان جنگ جهانی اول، مجبور شده که با خانواده اش سوار بر شتر از بیابان های افریقا به مکان امن تری هجرت کند. او این نکته را به من پیشنهاد کرد که برای مدیریت در زمان های سخت و بحران بایستی مانند همان شتر باشم! یعنی با آرامش، استقامت و پایداری به افراد اطراف خودم کمک کنم. حالا من همیشه در شرایط سخت به حرف او فکر میکنم.

    بنابراین، مشاهده می کنید که یک مدیر مشاور می تواند با ایده مشورت و راهنمایی خود نیز از راهنمایی دیگران استفاده کند.

     دانش و مشارکت عملی:

     هر نسل از ابزارها و وسایل ارتباطی مورد علاقه و مطلوب خود برخوردار است. شاید شما ندانید که تا چه حد می توانید از لحاظ شخصی و حرفه ای از هوش و استعداد کارمندان جوان تر خود بهره ببرید. بعنوان مثال، چنانچه مشاور کارمند جوانی باشید که با رسانه اجتماعی بزرگ شده است، می توانید در فرآیند مدیریت و مشاوره رسانه های اجتماعی توانمند شوید. و از این طریق به چشم انداز و افق گسترده تری دست خواهید یافت. شما می توانید بعنوان یک مدیر مشاور، برای حل مشکلات کارمندان جوان خود، با شرایط مدرن و چالش ها نسل جدید مواجه شده و راهکارهای تازه ای را برای حل مشکلات کسب و کار خود کشف نمایید که بطور متقابل و بصورت عملکردی، منجر به پیشرفت کارمندان شما و مهارت مدیریتی خودتان نیز خواهد شد.

    گرچه مشاوره با کارمندان جوان و آگاهی از مشکلات آنان می تواند در پیشبرد اهداف سازمانی شما مؤثر باشد، اما باید بدانیم که ابتدا باید مدیران مشاور ما، از درک و مهارت کافی برای ارائه مشاوره شغلی برخوردار شوند. و در نهایت باید این نکته را متذکر شویم که اگر شما یک مدیر مشاور و راهنما باشید، گذشته از کسب تجربیات فراوان، نیروی کار جوان، غنی و شاد و در دامنه ای گسترده تر، جامعه ای با همین ویژگیهای ایده آل را تربیت خواهید نمود

    حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به مدرسه عالی کسب و کار ماهان است.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.