ماهان

چگونه با کارمندان تازه وارد خود رفتار کنیم؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    در چندین منبع موثق آنلاین چنین بیان شده است که تمامی کارمندان تازه وارد شرکت Apple در نخستین روز کاری خود، یک “یادداشت انگیزشی” دریافت می‌نمایند که حاوی عبارات زیر است:

    امروز شما در اینجا کارتان را آغاز کرده‌اید و شاید برای همه عمر اینجا کار کنید.

    کاری که اثرگذاری شما در نتایج آن مشهود خواهد بود. کاری که هرگز تا موفقیت آن، با خود و دیگران مصالحه نخواهید کرد. کاری که شاید بخاطرش برخی آخر هفته‌هایتان را از دست بدهید! کاری که فقط در Apple می‌توانید انجام دهید. کسانی که به اینجا وارد می‌شوند، در پی آسایش و راحتی نیستند. بلکه به اینجا آمده اند تا در اقیانوس عمیق چالش‌ها، شناگر موفقی باشند.

    آنها می‌خواهند نتیجه کارشان بر ارزش‌ها بیافزاید.

    کاری عظیم. کاری که در هیچ جای دیگر اتفاق نمی افتد.

    “به Apple خوش آمدید”

    ایده ارائه چنین یادداشت‌ها و پیام‌های انگیزشی و امیدبخش به کارمندانی که روز اول کاری خود را شروع می‌کنند، می‌تواند بسیار مثمرثمر و تأثیر گذار باشد. در ذیل به دلایل این ادعا اشاره می‌نماییم:

    همیشه نخستین روز کاری، سخت‌تر می‌گذرد: زیرا شما هنوز در محیط کسب‌وکار با کسی آشنا نشده‌اید و بی‌شک احساس تنهایی خواهید کرد. گذشته از آن، از فرهنگ و هنجارهای رایج در کسب‌وکار آگاه نیستند، پس ممکن است پریشان و سر درگم شوید. یک یادداشت یا نامه خوشامدگویی از سوی مدیرتان می‌تواند شرایط را آسان‌تر و امیدوارکننده نماید.

    توجه به احساسات کارمندان تازه وارد: شاید اگر برنامه کاری خود را دریافت کنید، از بلاتکلیفی درآیید. اما یک یادداشت صمیمانه شما را مطمئن می‌کند که شرکت به اندازه کافی به شما و ورودتان اهمیت داده است.

    کمک به آشنایی با فرهنگ شرکت در روزهای اول: معمولاً روزها و هفته‌های اول، کارهای دشواری به شما محول نمی‌گردد. بنابراین، بهتر زمان را در اختیار دارید تا بعنوان یک تازه وارد با فرهنگ، ارزش‌ها، چشم انداز و مأموریت شرکت‌تان آشنا شوید.

    توجه به احساسات کارمندان تازه وارد: شاید اگر برنامه‌کاری خود را دریافت کنید، از بلاتکلیفی درآیید. اما یک یادداشت صمیمانه شما را مطمئن می‌کند که شرکت به اندازه کافی به شما و ورودتان اهمیت داده است.

    البته تاکنون برخی ایرادها به یادداشت خوشامدگویی شرکت Apple وارد شده است:

    نخست اینکه تا حدودی الگوسازی اجباری را دربردارد. به عبارت “کاری که… شاید بخاطرش برخی آخر هفته‌هایتان را از دست بدهید” توجه کنید. بنظر می‌رسد انتظار از کار در برخی آخر هفته ها کمی زود به کارمندان القا می‌گردد. در صورتی که اگر شما کارمندان با تجربه‌ای را استخدام نموده باشید، مسلماً خود آگاهند که برخی ساعات اضافه کاری برای انجام کارها ضروری می باشد.

    تذکر دادن این مسئله در نخستین روز کاری نوعی الگوسازی پیش فرض و اجباری را در ذهن کارمند تازه وارد موجب می‌گردد.

    و دوم اینکه این یادداشت بیش از حد عمومی است و مشخص نیست برای چه کسی نوشته شده است. در ابتدای نامه، نام فرد گیرنده نوشته نشده و عبارت “به Apple خوش آمدید” چندان صمیمی نیست.

    برای تأثیرگذاری بیشتر، بهتر است تا در ذیل یادداشت، امضا و خوشامدگویی مدیرعامل یا فرد ارشد دیگری از سازمان مشاهده شود.

    بنابراین، برای کاهش اضطراب و سردرگمی کارمندان تازه وارد می‌توان از ایده تقدیم یادداشت خوشامدگویی در نخستین روز کاری آنها استفاده نمود. به شرطی که در آن به فرد موردنظر توجه نموده و بر ارزش‌های سازمانی نیز تأکید نماییم.

    حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به مدرسه عالی کسب و کار ماهان است.

    جهت دریافت مشاوره برای شرکت در دوره مدیرعامل حرفه ای ماهان کلیک کنید

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.