ماهان

چگونه “برند فردی” خود را بسازیم؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    امروزه، اکثر قریب به اتفاق مردم با معنای “برند” آشنایی داشته و در زندگی روزمره خود با برندهای مشهور و معتبری همچون Coke، Pepsi، McDonald’s، Apple و … برخورد می‌نمایند. 

    در اینجا به دلیل اهمیت این موضوع اشاره می‌نماییم: چنانچه شما بدنبال یک شغل مناسب بوده، یک دانشجو باشید و یا مشغول به کار، در اکثر مواقع بایستی همانند یک مدیر یا رهبر بیاندیشید، برنامه‌ریزی کنید و عمل نمایید. با گسترش موج استفاده از رسانه‌های اجتماعی، لازم است تا نه تنها از تواناییهای مذکور برخوردار باشید، بلکه از طریق خلق یک برند فردی، اعتبار و شهرت خود را در دنیای مجازی و حقیقی تضمین نمایید.

    واژه “برند فردی” در حقیقت بیانگر شخصیت شما و موقعیتی است که می خواهید در آن شناخته شوید. از آنجائیکه “پرسونال برندینگ” فرآیند بسیار گسترده‌ای را شامل می‌گردد، در این مقاله بطور خلاصه و در قالب چندین گام، برخی روش‌های خلق یک برند برای خود را به شما آموزش می‌دهیم.

    نخستین وظیفه شما خلق “پیام برندتان” است که به ادعای Kevin Keller یکی از کارشناسان برندسازی، بعنوان شالوده تمامی تلاش های برندسازی شما بشمار می‌رود.

    فراموش نکنید که “پیام برند”، تفاوت‌های زیادی با بیانیه مأموریت کسب‌وکار یا سازمان شما داشته و در واقع عبارت کوتاه، موجز و بیاد ماندنی‌ای است که به شرح شما و محصولی که ارائه می دهید، می‌پردازد.

    بعنوان مثال به پیام‌های برند زیر توجه نمایید:

    FedEx: “آرامش ذهن”،

    Disney: “سرگرمی شاد برای خانواده‌ها”.

    حال برای خلق پیام برند مختص به خودتان، می توانید از چهار گام ذیل استفاده نمایید. توجه کنید که بایستی برای هر گام، فهرستی از واژگان مرتبط با آن گام را تهیه کنید:

    گام اول- گرایش و خواسته عاطفی خود را مشخص کنید:

    در این گام لازم است تا افراد کم تجربه در زمینه برندسازی، ابتدا بطرز گسترده‌ای درباره شخصیت خود و تأثیر شخصیت‌شان بر تجربه دیگران از روابط با آنها بیاندیشند. آیا شما از شخصیت و ذهن بینهایت منظم و سالمی برخوردار هستید؟ آیا به گونه‌ای می‌باشید که افراد زیادی عاشق کار کردن با شما هستند یا خیر؟

    فهرستی از صفات و واژه‌هایی تهیه نمایید که به بهترین وجه به توصیف چنین شخصیتی بپردازند. این واژه‌ها در حقیقت اصلاح کنندگان عاطفی نام دارند و شما را وادار به اصلاح شخصیت‌تان خواهند نمود.

    سوالاتی که بایستی در این مرحله از خود بپرسید:

    آیا من موجب برانگیختن حس خوبی در دیگران می‌شوم؟

    مردم از کار کردن با من چه منفعتی می‌برند؟

    ممکن است دیگران برای توصیف شخصیت من از چه واژه‌هایی استفاده کنند؟

    گام بعدی، خلق یک عامل توصیفی است که معرّف خوبی از خواسته‌های عاطفی شما باشد و همچنین، علت ساخت و گروه مخاطب برندتان را نشان دهد:

    مثلاً در مورد شرکت Disney به واژه: “خانواده” و در مورد Nike به عبارت: “عملکرد صحیح قهرمانی” می‌توان اشاره نمود که واژه “صحیح” نشاندهنده گرایش عاطفی و کلمه “قهرمانی” هدف اصلی برند Nike را برای مخاطب شفاف می‌سازد. حال ممکن است واژگان توصیفی‌ای که شما از آنها استفاده می‌کنید، نشانگر یک صنعت(مانند “سلامت” یا “آموزش”) و یا یک مهارت خاص (مانند “خلاق” یا “استراتژیک“) باشند.

    سوالاتی که بایستی در این مرحله از خود بپرسید:

    من در چه عرصه یا صنعتی مشغول به کار هستم(خواهم بود)؟

    واژگانی که بتوانند شغل مرا به بهترین نحو توصیف کنند، کدامند؟

    مخاطب هدف من چه فرد یا افرادی هستند؟

    گام سوم – کاربرد اصلی برند خود را روشن کنید:

    در گام آخر می‌بایست تعیین نمایید که در حال انجام چه کارهایی هستید یا خواهید بود. ممکن است این امر مستقیماً به کار شما مربوط شود، مانند: نویسندگی، طراح گرافیک و یا برنامه‌نویس مالی. همچنین می‌تواند عرصه کسب و کار گسترده‌تری مانند “سرگرمی ها و تفریحات” Disney را در برگیرد. بعلاوه لازم است تا برند شما نشان دهد که یک مدیر، مخترع، مسئول هماهنگی‌ها یا روابط عمومی و غیره هستید و در کدام سمت فعالیت می‌نمایید.

    سوالاتی که بایستی در این مرحله از خود بپرسید:

    چه خدماتی را به مردم ارائه خواهم داد؟

    شغل من از چه مزیت رقابتی‌ای نسبت به سایر رقبا برخوردار است؟

    در پایان، به سه فهرست واژگانی که در مراحل قبل تهیه نموده‌اید، توجه نموده و تصمیم بگیرید که چگونه می‌توانید آنها را در قالب یک جمله یا عبارت مختصر و مفید خلاصه نمایید، بطوریکه از 5 کلمه تجاوز ننماید. این جمله یا عبارت همان پیام برند شماست که می بایست معرف خوبی از شما و کسب و کارتان بوده، ساده و بیادماندنی باشد و بالاخره نوعی حس الهام بخشی و انگیزش دهی را در شما و مشتریان تان احیاء نماید.

    از نمونه‌های پیام برند می‌توان به: “یک طراح قابل اعتماد و استراتژیک”، “یک واسطه خلاق و حرفه‌ای” و یا “تشویق دیگران به حداکثر استفاده از تواناییهای خود” اشاره نمود. حال می‌توانید با استفاده از چهار گام فوق، خالق یک برند فردی موفق‌تر و ماندگارتر باشید.

    حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به مدرسه عالی کسب و کار ماهان است.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.