ماهان

راه اندازی و تعریف کسب و کار استارتاپی

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    به‌طورحتم این این روزها در محافظ مختلف درباره کسب‌وکار استارتاپی شنیده‌اید که این کسب و کار نوپا پس از مدتی از یک دفتر کوچک توانسته‌اند به سازمانی بزرگ و یک برند جهانی تبدیل شوند.

    اگر قصد راه اندازی استارتاپ دارید، ایده‌تان طبق تعریف مرکز کسب‌وکارهای کوچک در آمریکا (USSBA) باید دارای ۲ ویژگی بارز قابلیت رشد و ارتقا و همچنین در حوزه‌ی تکنولوژی باشد.

    با این‌حال عدم شناخت ایده‌های استارتاپی و نحوه فعالیت در این زمینه می‌تواند منجر به عدم موفقیت کسب و کار شود. بنابراین قدم اول این است که بدانید استارتاپ چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ یک استارتاپ چگونه کار می کند؟

    استارتاپ چیست؟

    اریک ریس (Eric Ries)، بنیانگذار روش کارآفرینی ناب در تعریف استارتاپ چیست می‌گوید:

    «استارتاپ نهایی انسانی است که به منظور ایجاد یک محصول، خدمات یا ارزش جدید ایجاد شده است.»

    همچنین استیو بلنک (Steve Blank)، یکی از نظریه‌پردازان برجسته در حوزه کسب‌وکار، معنای استارتاپ چیست را این‌گونه بیان می‎‌کند:

    «استارتاپ یک سازمان موقت محسوب می‌شود که برای جست‌وجوی مدل کسب‌وکار منحصربه‌فرد خود راه‌اندازی شده که غیرقابل تکرار و مقیاس‌پذیر است.»

    استارتاپ Startup در ساده‌ترین تعریف به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که با راه‌اندازی یک ایده قصد تحول در صنایع مختلف و تغییر جهان را دارند. در واقع بنیانگذاران، با راه اندازی استارتاپ رویای ارائه محصولی را به جامعه دارند که به آن نیاز دارد، اما هنوز ایجاد نشده است.

    این ایده‌ها بر پایه ارزش‌های چشم‌گیر هستند که منجر به عرضه اولیه عمومی (IPO) و بازگشت سرمایه‌گذاری می‌شود.

    شرکت‌های استارتاپی معمولا نوپا هستند و برای توسعه محصول یا خدمات منحصربه‌فردشان و ارائه آن به بازار نیاز به سرمایه‌گذار دارند.

    یک استارت‌آپ که ریشه در نوآوری دارد، با هدف رفع کمبودهای موجود در جامعه یا تولید دسته‌هایی کاملاً جدید از کالاها و خدمات، برای تحول در صنایع مختلف راه‌اندازی می‌شود.

    کسب‌وکار استارتاپی چگونه کار می کند؟

    در سطوح بالا و پیشرفته ،کسب‌وکار استارتاپی مانند هر شرکت دیگری فعالیت می‌کند. گروهی از کارمندان برای ایجاد محصول یا خدمات جدید با همدیگر همفکری می‌کنند.

    گروهی دیگر از کارمندان برای ارائه خدمات و ارتباط با مشتری، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند تا محصول یا خدمات را معرفی کنند.

    با این حال، چیزی که یک کسب‌وکار مبتنی بر استارتاپ را از سایر مشاغل متمایز می‌کند، روشی است که برای انجام این کار پیش می‌گیرد.

    در شرکت‌های معمولی عمدتاً کارهایی که قبلاً انجام شده است، تکرار می‌شوند؛ اما هدف کسب‌وکار استارتاپی ایجاد قالبی کاملاً جدید در صنایع مختلف است.

    به‌عنوان مثال، در صنعت غذا، این هدف ممکن است به‌معنای ارائه پیشنهادهایی مانند بستن پیش‌بند آبی توسط گارسون‌ها برای شام یا انتخاب مکان‌هایی غیرمعمول برای نشستن که عمدتاً در رستوران‌های دیگر مرسوم نیست، باشد.

    این ایده‌ها به نوبه خود معیارهایی را ارائه می‌دهند که در رستوران‌های معمول دیده نمی‌شود. در نتیجه، این متفاوت دیدن باعث جذب ده‌ها میلیون مشتری بالقوه به جای هزاران نفر خواهد شد.

    بودجه کسب‌وکار استارتاپی چگونه تامین می‌شود؟

    نکته مهم در زمینه کسب‌وکار استارتاپی این است که سرمایه اولیه آن چگونه تأمین می‌شود. معمولاً استارت‌آپ‌ها از چندین روش برای تأمین سرمایه استفاده می‌کنند که عبارتند از:

    1. یکی از ساده‌ترین و ابتدایی روش برای تأمین سرمایه Bootstrapping یا راه اندازی استارتاپ خودکفا است. در این روش بنیانگذاران از خانواده و دوستان خود برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارشان کمک می‌گیرند.
    2. یکی دیگر از روش‌ها برای سرمایه‌گذاری اولیه روش به اصطلاح «Angel Investors» است. در این روش افرادی که دارای درآمد بالا و دارایی خالص برای تأمین بودجه هستند، به کمک بنیانگذاران می‌آیند.
    3. در مرحله بعد، دورهای سرمایه‌گذاری سری A و B و C و D وجود دارد که عمدتاً توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، که دارای توان تأمین بودجه از ده‌ها تا صدها میلیون دلار هستند، انجام می‌گیرد.
    4. در نهایت، یک کسب‌وکار استارتاپی ممکن است تصمیم بگیرد که به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود و از طریق IPO یا Initial Public Offerings یا فروش سهام اولیه تامین سرمایه داشته باشد. عمدتاً  خرید توسط یک شرکت با هدف خاص یا عرضه مستقیم در بورس اوراق بهادار انجام می‌گیرد.

    هر کسی می‌تواند در یک شرکت سهامی عام سرمایه‌گذاری کند و بنیان‌گذاران استارتاپ و حامیان اولیه می‌توانند سهام خود را بفروشند تا بازدهی زیادی از سرمایه‌گذاری داشته باشند.

    گفتنی است است که مراحل اولیه تامین مالی کسب‌وکار استارتاپی محدود به افرادی است که دارای جیب‌های بزرگ هستند و افرادی که سرمایه‌گذاران معتبر نامیده می‌شوند، زیرا کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) معتقد است که درآمد بالا و دارایی خالص آن‌ها به محافظت از حرفه و همچنین شکست در برابر ضرر احتمالی کمک می‌کند.

    چگونه کسب‌وکارهای استارتاپی موفق می‌شوند؟

    طبق گزارشی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی و استنفورد تهیه شده است، احتمال شکست کسب‌وکار استارتاپی وجود دارد اگر برای موفقیت برنامه‌ریزی نکند و به سوالات مهم قبل از راه‌اندازی پاسخ نداده باشد.

    1. آیا تیم‌تان به‌طور وسواس‌گونه نسبت به ایده و اجرای آن اشتیاق دارد؟ اگر تیم آماده انجام هرکاری برای حمایت نباشد، احتمال شکست ایده‌تان وجود خواهد داشت.
    2. آیا بنیان‌گذاران و افراد در تیم‌تان تخصص‌های لازم را دارند؟ بنیان‌گذاران باید همه چیز را در مورد فضایی که قصد فعالیت در آن را دارند، بدانند.
    3. آیا حاضر هستید برای اجرای ایده‌تان زمان بگذارید؟ طبق یک نظرسنجی که در سال 2018 توسط MetLife و اتاق بازرگانی ایالات متحده انجام گرفت، مشخص شد که صاحبان کسب‌وکار استارتاپی در روزهای کاری بیش از 14 ساعت کار می‌کنند.
    4. چرا این ایده و چرا اکنون؟
    5. آیا ایده‌تان جدید است و اگر چنین است چرا مردم قبلاً آن را امتحان نکرده‌اند؟
    6. نوع کسب‌وکارتان چقدر در بازار طرفدار دارد و چه بازارهایی را هدف قرار می‌دهد؟

    ویژگی‌های راه اندازی استارتاپ

    در دوران همه‌گیری ویروس کرونا ثابت شد که کسب‌وکار استارتاپی قوی‌تر از آن چیزی است که امکان دارد کارآفرینان در ابتدای راه به آن فکر کنند. انعطاف‌پذیری، نوآوری، تغییرات عظیم در بازار، سریع در مواجهه با چالش‌هایی مانند کار از راه دور و غیره، تنها بخشی از ویژگی‌های راه اندازی استارتاپ است.

    توانایی استارت‌آپ‌ها برای تغییر و انطباق سریع چشمگیر است و البته ناگفته نماند که بسیاری از آ‌ن‌ها به رشد و گسترش کسب‌وکار نیز بسیار کمک کرده‌اند.

    با این‌حال اگر هنوز برای راه اندازی کسب‌وکار استارتاپی شک و تردید دارید، در این‌جا به چندین ویژگی بارز که مشخص می‌کند این نوع کسب‌وکار برای‌تان مناسب است یا خیر؟ خواهیم پرداخت:

    ۱. خسته نخواهید شد

    یکی از مزایایی بارز کسب‌وکار استارتاپی این است که هرگز روزهای یکنواخت و خسته‌کننده نخواهید داشت. این بدان دلیل است که همیشه تغییرات غیرمنتطره‌ای در اطراف شرکت و صنایع نوپا رخ می‌دهد.

    علاوه بر این‌، یک استارتاپ باید بتواند در سریع‌ترین زمان آزمایش‌های مختلف را انجام دهد و بتواند بهترین جواب را برای راه‌حل‌های گوناگون پیدا کند. پس اگر می‎‌خواهید در هنگام کار آدرنالین بالایی داشته باشید، کسب‌وکار استارتاپی مناسب شما خواهد بود.

    ۲. خلاقیت‌تان کشف خواهد شد

    نوع کار می‌تواند به‌شدت روی نگرش، انگیزه و در نتیجه عملکرد افراد تاثیرگذار باید. کسب‌وکارهای استارتاپی به‌همین دلیل، به روش کاری نوآورانه و خاص معروف هستند.

    به‌عنوان مثال، در شرکت‌های بزرگ حتی یک تصمیم ساده می‌تواند زمان‌بر باشد، اما این مورد برای بیشتر استارت‌آپ‌ها صدق نمی‌کند؛ زیرا آن‌ها بیشترین سرعت عمل را دارند و هرگز وقت را تلف نمی‌کنند.

    یکی از عوامل کلیدی، در این کار طرز فکر «کمتر، بیشتر است» و «با کمتر انجام دهید» است که به افراد این فرصت را می‌دهد تا خلاقیت خود را کشف کنید.

    ۳. خبری از روش‌های کاری روتین و مرسوم نخواهد بود

    در یک کسب‌وکار استارتاپی باید با برنامه‌های سفت و سخت مانند مقررات لباس پوشیدن، ساعت کاری مشخص، کارهای تکراری و غیره خداحافظی کنید.

    استارت‌آپ‌ها بیشتر بر کیفیت تمرکز می‌کنند تا کمیت! این بدان‌معنا نیست که کمتر کار خواهید کرد؛ بلکه به این معنی است که کارآمدترین عملکرد را در کمترین زمان خواهید داشت.

    در تحقیقات متعدد ثابت شده که برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر به افزایش بهره‌وری کارکنان کمک می‌کند.

    علاوه بر این، استارتاپ‌هایی که از راه دور کار می‌کنند، باعث آسان‌تر شدن فعالیت تیم‌ها می‌شوند؛ زیرا آن‌ها سریع‌تر هستند و این روش کار جدید آن‌ها را نسبت به دیگران آماده‌تر می‌سازد.

    همچنین این روش باعث می‌شود تا کمتر بر موارد غیرضروری تمرکز کنند و بیشتر به انجام کار متمرکز شوند.

    ۴. هرگز تنها نخواهید بود

    در کسب‌وکار استارتاپی هرگز تنها نیستید؛ زیرا معمولاً تیم‌های استارت‌آپ بسیار کوچک هستند و این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها بسیار نزدیک به‌هم و همچنین با همدیگر همسو شوند. در نتیجه برای رسیدن به اهداف مشابه با هم کار می‌کنند.

    در یک تیم استارتاپی افراد بسیار سخت‌کوش، با استعداد و جاه‌طلب هستند و می‌خواهند غیرممکن‌ها را میسر سازنند. این مسئله انگیزه‌ای بزرگ برای یادگیری از دیگران و همچنین آموزش و کمک با دانش و تجربه خود است.

    ایده های راه اندازی استارتاپ

    زمانی‌که صحبت از ایده‌ برای مشاغل استارتاپی می‌شود ممکن است بیشتر افراد استارتاپ‌های حوزه Big Tech یا فیس‌بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل، که در مجموع به‌عنوان سهام FAANG شناخته می‌شوند یا شرکت‌هایی دیگری مانند WeWork، Peloton و Beyond Meat نیز به‌عنوان استارت‌آپ در نظر بگیرند.

    با این‌حال، برای این‌که بتوانید بهترین ایده راه اندازی استارتاپ را پیدا کنید، در این‌جا به 8 ایده برتر که در سال 2022 طبق درخواست شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VCs مانند Andreessen Horowitz) ارائه شده است، اشاره خواهیم کرد.

    این لیست براساس چالش‌ها و تغییرات عظیم پس از رویدادهای مهم سیاسی، بهداشتی و تغییر گرایش‌های مصرف‌کننده جمع‌آوری شده است.

    ۱. Social network:

    با این‌که غول‌های بزرگی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر در بخش شبکه اجتماعی بر بازار تسلط داشتند، اما شبکه اجتماعی TikTok توانست در سال 2021 به‌میزان 1 میلیارد کاربر فعال داشته باشد.

    علاوه بر شبکه‌های اجتماعی سنتی، کسب‌وکارهای استارتاپی که علاوه بر داشتن ویژگی‌های اجتماعی برخی خدمات را ارائه دهند مانند Spotify نیز می‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند.

    ۲. Marketplace:

    همه‌گیری بیماری کووید 19 این فرصت را در اختیار کسب‌وکارهای استارتاپی مبتنی بر بازار خرید آنلاین مانند eBay ، آمازون و نام‌های بزرگ دیگر گذاشت تا بتوانند موفقیت ایده خود در این حوزه را نشان دهند.

    در حال حاضر ایده‌های مبتنی بر فروش کالا به‌دلیل تغییر گرایش مصرف‌کننده می‌تواند بسیار محبوب باشد.

    ۳. Artificial Intelligence:

    از پردازش تصاویر بصری گرفته تا هوش تجاری، هوش مصنوعی همیشه برای استارتاپ‌های فناوری مرسوم بوده و در سال ۲۰۲۳ از داغی آن کمتر نشده است.

    فقط در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۸ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری شده بود و این رقم تا به امروز بیشتر نیز شده است.

    ۴. Blockchain:

    عدم گنجاندن بلاک‌چین در این لیست، نادیده انگاشتن بزرگی آن خواهد بود. جهان در سال‌های اخیر با بیت کوین، گیم‌فای، NFT و متاورس متحول شده است.

    ۵. Fintech:

    همراه با رشد تجارت الکترونیک و به‌طور کلی خرید آنلاین، راه‌حل‌های فین تک با حمایت از صنعت تجارت الکترونیک با رشد تصاعدی همراه بوده‌اند.

    فین‌تک از راه‌حل‌های پرداخت تا ارائه وام را شامل می‌شود که به مردم اجازه می‌دهد تا هرگونه کاری را به‌راحتی و در کمترین زمان انجام دهند.

    ۶. Agtech and New Food:

    فناوری کشاورزی و بخش مواد غذایی در طی پنج سال اخیر شاهد رشد 128 درصدی بوده که آن را به سریع‌ترین صنعت در حال رشد تبدیل می‌کند.

    Foodpanda، یک اپلیکیشن تحویل غذا، در سال 2021 به رشد 430 درصدی در دست یافت و به بیش از 30,000 فروشگاه کمک کرد تا در همه‌گیری کرونا دیجیتالی شوند.

    ۷. Health and wellness:

    پس از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19، سلامتی تبدیل به نگرانی بزرگ جهانی شد. در نتیجه برنامه‌های حوزه سلامت مانند Freeletics توانستند به میلیون‌ها نفر کمک کنند تا هم از سلامت‌شان باخبر شوند و هم اینکه در خانه ورزش کنند.

    Freeletics اکنون به بیش از 53 میلیون کاربر در سراسر جهان رسیده است. به گفته مک کینزی (McKinsey)، ارزش بازار جهانی سلامتی 1.5 تریلیون دلار است که نرخ رشد سالانه آن 10 تا 15 درصد است.

    ۸. AR/VR:

    آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین، استارت‌آپ‌های AR/VR در کنار استارت‌آپ‌های بلاک‌چین در هیاهوی متاورس، است. براساس گزارش Crunchbase، در سه ماهه چهارم سال 2021 بیش از 1.9 میلیارد دلار در شرکت‌های AR/VR سرمایه‌گذاری شده است.

    نتیجه‌گیری

    راه اندازی استارتاپ نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای دقیق برنامه‌ها برای اطمینان از موفقیت است. مدل کسب‌وکار نقش مهمی در تشریح اهداف و چگونگی دستیابی به آن‌ها دارد. با مطالعه این مقاله می‌توانید دید بهتری از مسیری که قصد شروع آن را دارید به‌دست آورید.


    مراحل کلیدی برای راه اندازی استارتاپ چیست؟

    این مراحل شامل آماده‌سازی کامل و تحقیقات بازار می‌شود. کارآفرینان باید ایده کسب‌وکار خود را شکل دهند، یک طرح کسب‌وکار ایجاد کنند، مشتریان هدف خود را بشناسند، راه‌های تامین مالی کسب‌وکار شناسایی كنند . برند خود را راه‌اندازی بسازند.

    چگونه کارآفرینان می‌توانند یک ایده کسب‌وکار قوی را تقاضای بازار آن‌ها همسو باشد ایجاد کنند؟

    کارآفرینان می‌توانند با در نظر گرفتن عایق خود، تقاضای بازار و میزان سودآوری ایده، یک ایده تجاری قوی ایجاد كنند. انجام مصاحبه با مشتریان بالقوه، تجزیه و تحلیل چشم‌اندازهای صنعت و اعتبار بخشیدن به ایده از طریق داده‌های بازار و جوامع استارتاپی می‌تواند به این روند کمک کند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.