ماهان

فرآیند راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    کسب و کار خانگی چیست؟

    در فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار، کسب و کار خانگی به هر کسب و کاری گفته می‌شود که دفتر اصلی آن در خانه  شما قرار دارد. شما مجبور نیستید مالک ملک باشید، اما برای اینکه کسب و کار به عنوان یک کسب و کار خانگی در نظر گرفته شود، باید یک کسب و کاری را در همان محل زندگی خود راه اندازی کنید.

    اگر فکر ‌کنیم صاحبان مشاغل خانگی حتما در خانه کار می کنند، باید بگوییم لزوماً اینطور نیست. مربیان نرم افزار، کامیون داران و طراحان دکوراسیون داخلی تنها سه نمونه از افرادی هستند که ممکن است مشاغل خانگی را اداره کنند، اما برای ارائه خدمات خود مجبور به سفر هستند.

    بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به‌طور ایده‌آل برای کسب‌وکارهای خانگی مناسب هستند، به شرط آن که یک بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی داشته باشید. البته پس از همه گیری کرونا در جهان دیدن افراد حرفه‌ای، از آژانس‌های مسافرتی گرفته تا دفاتر اسناد رسمی که در خانه به عنوان فریلنسر کار می‌کنند، به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

    مزایای کسب و کار خانگی

    چندین جنبه برای راه اندازی یک کسب و کار خانگی وجود دارد که افراد را ترغیب می کند که به آن بپردازند، به خصوص وقتی صحبت از صرفه جویی در هزینه ها و مالیات می شود.

    رفت و آمد کمتر

    بارزترین مزیت مشاغل خانگی و یک کسب و کار دیجیتال کم شدن هر گونه رفت و آمد است که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود.

    هزینه سربار کمتر

    همه مشاغل خانگی در این مزیت سهیم هستند که هزینه خرید یا اجاره محل کسب‌وکار در جاهای دیگر را ندارند، که این موضوع هزینه های سربار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجایی که دفتر جداگانه ای برای اجاره یا نگهداری وجود ندارد، ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه‌هایی مانند آب و برق و.. – بسته به مقررات محلی –  و هزینه مجوزهای تجاری و مالیات شود.

    مزایای مالیات بر درآمد

    راه اندازی یک کسب و کار خانگی می تواند راهی عالی برای جبران هزینه های کسب و کار شما و در برخی موارد کاهش میزان مالیات بر درآمد شما باشد.

    زمان بیشتری برای خانواده

    اگر بچه دارید، راه اندازی یک کسب و کار خانگی می‌تواند به شما انعطاف بیشتری در مراقبت از کودکان و زمان بیشتری برای گذراندن با خانواده بدهد.

    هنگامی که آنها به اندازه کافی بزرگ شدند، حتی ممکن است فرزندان خود را در کسب و کار خود درگیر کنید. البته تا زمانی که قانون کار را در این‌باره رعایت کنید، مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید.

    راه‌اندازی کسب و کار خانگی چگونه است؟

    اگر قصد دارید یک کسب و کار را در خانه راه اندازی کنید، به یاد داشته باشید که باید از تمام قوانین و مقررات محلی و ملی پیروی کنید. اگر برای داشتن مشاغل خاصی نیاز به مجوز دارید، اجرای آن از خانه شما را معاف  از این قوانین نمی‌کند.همچنین باید بررسی کنید که هیچ مقررات منطقه‌ای وجود ندارد که فعالیت‌های تجاری را در محل زندگی شما ممنوع کند.

    ایده کسب و کار خود را مطرح کنید

    نخستین قدم برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک طبق اصول موفقیت یک کسب‌وکار، ارائه یک ایده تجاری خوب است. در حالت ایده آل، بهتر است در چیزی سرمایه گذاری کنید که به آن علاقه‌مند هستید و نیازهای بازار را برآورده می‌کند.

    یک راه عالی برای انجام این کار، شناسایی مشکلی است که شما را ناامید کرده‌است. آیا مشکلی وجود دارد که دائماً با آن روبرو می‌شوید و آرزو می‌کنید که کسی آن را حل کند؟ همین می تواند ایده سرمایه‌گذاری تجاری شما باشد. اما، لزوماً مجبور نیستید که چرخ را دوباره اختراع کنید. به کسب‌وکارهایی که در حال حاضر وجود دارند، نگاهی بیندازید و از خود بپرسید که چگونه می‌توانید کارهایی را که قبلا انجام شده است را بهبود ببخشید. آیا شکاف‌هایی در بازار وجود دارد که بتوانید آن را پر کنید؛ تا ایده راه اندازی کسب‌وکار خود را مشخص کنید.

    تصمیم بگیرید که قرار است چه چیزی را بفروشید

    چیزهای زیادی برای شروع یک کسب و کار انجام می شود، اما نخستین گام این است که بفهمید قصد دارید چه خدمت یا محصولی را بفروشید. موفقیت شما به عنوان یک صاحب کسب و کار به توانایی‌تان در فروش محصولات یا خدمات به مشتریان بستگی دارد.

    فهرستی از ایده ها برای محصولات یا خدماتی که می توانید ارائه دهید تهیه کنید. برای تهیه این فهرست باید سوالات زیر را در نظر بگیرید:

    1. آیا تقاضا برای این محصول یا خدمات وجود دارد؟
    2. این محصول یا خدمت چه سودی برای مشتریان خواهد داشت؟
    3. آیا من حاضرم این محصول یا خدمات را بخرم؟
    4. چه چیزی را می‌توانم به طور منطقی بهبود ببخشم؟
    5. آیا تقاضای کافی برای کسب سود وجود دارد؟

    یک طرح تجاری بنویسید

    در گام بعدی یک طرح کسب و کار بنویسید. یک طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا هنگام شروع کار با شفافیت عمل کنید، و اگر تصمیم بگیرید در آینده برای تامین مالی کسب و کار کوچک خودتان درخواستی داشته باشید، داشتن یک طرح بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

     بیشتر طرح‌های تجاری در دسته یک کسب و کار سنتی یا یک کسب‌وکار استارتاپی قرار می‌گیرند. در یک طرح تجاری سنتی باید به جزئیات زیادی بپردازید. این طرح‌ها می‌توانند در چندین صفحه طولانی شرح داده شوند. توضیحاتی که مورد نیاز اکثر وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران است.

    در مقایسه با یک طرح کسب‌وکار استارتاپ که بر یک نمای کلی از کسب و کار در سطح بالا متمرکز است، شما برای نوشتن طرح کسب‌وکار خانگی خود، مهمترین جنبه های کسب و کارتان را روی کاغذ بیاورید و آن را در حد یک صفحه خلاصه کنید. نوشتن طرح کسب‌وکار یک صفحه‌ای راحت‌تر است. اما اگر به دنبال تامین مالی هستید، سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات بیشتری را از شما درخواست کنند.

    در مورد ساختار قانونی کسب و کار خود تصمیم بگیرید

    انتخاب ساختار قانونی صحیح بخش مهمی از اداره کسب و کار است. اگر می خواهید سریع و با کمترین دردسر ممکن شروع کنید، ممکن است یک شرکت انفرادی برای شما مناسب باشد. با این نوع مدل کسب و کار، شریک یا هیئت اجرایی برای پاسخگویی ندارید، بنابراین کنترل کامل همه تصمیمات را در دست دارید. به خاطر داشته باشید، وقتی هیچ جدایی قانونی بین شما و کسب و کار وجود ندارد، شما مسئول هر گونه بدهی و دعاویی هستید که کسب و کار متحمل می‌شود.

    در مقابل، یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) انعطاف پذیری بیشتری را فراهم و یک جدایی قانونی بین شما و کسب و کار ایجاد می‌کند. با این حال، مدارک بیشتری برای پر کردن وجود دارد، و شما باید کسب و کار خود را ثبت کنید.

    یک حساب بانکی تجاری راه اندازی کنید

    هنگامی که نهاد تجاری خود را تأسیس کردید، باید یک حساب بانکی تجاری ایجاد کنید. این مهم است زیرا امور مالی شخصی‌تان را از امور مالی کسب و کار‌تان جدا می‌کند.

    این ایده ممکن است خوب باشد که با یک بانک محلی کار کنید تا بتوانید از مزایای کارکردن حسابتان بهره‌مند شوید. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که کار کردن با بانک های کوچکتر مفیدتر است چراکه در صورت بروز مشکل می‌توانند به سرعت پاسخگو باشند.

    بیمه را در نظر بگیرید

    ممکن است خطرات متعددی با راه اندازی کسب و کار خانگی متوجه شما شود، از جمله شکایت‌های حقوقی، حوادث و … بنابراین بهتر است بیمه را مدنظر قرار دهید.

    ایده خوبی است که با یک نماینده بیمه برای توصیه‌هایی که مختص کسب و کار شما هستند، صحبت کنید.

    یک دفتر کار خانگی راه اندازی کنید

    اگر قصد دارید از خانه کار کنید، ایده خوبی است که در خانه خود محلی را مخصوص کار یا درواقع یک دفتر خانگی ایجاد کنید. این مکان می‌تواند یک اتاق خالی یا فقط یک گوشه مشخص در اتاق خوابتان باشد.

    درواقع منطقه‌ای را انتخاب کنید که درجه خاصی از حریم خصوصی را به شما ارائه دهد. همچنین، حواستان به پس‌زمینه باشد، به‌ویژه اگر مجبور هستید به طور مرتب با مشتریان تماس تصویری داشته باشید.

    با یک حسابدار کار کنید

    مالیات برای اکثر مردم گیج کننده است و زمانی که شما یک کسب و کار کوچک را اداره می‌کنید، پیچیده‌تر می شوند. به علاوه، شما به مشاوره در مورد نحوه ساختار کسب و کار خود، نحوه تنظیم حقوق و دستمزد و نحوه پیگیری هزینه‌هایتان نیاز دارید. به همین دلیل است که استخدام یک حسابدار ایده خوبی است.

    یک حسابدار می‌تواند در تمام این موارد به شما کمک کند تا به این اطمینان برسید که کسب و کار شما با جدیدترین قوانین مالیاتی به روز است. همچنین اگر کسب و کارتان حسابرسی شود، یک حسابدار می‌تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند.

    هرگونه الزامات قانونی را بررسی کنید

    هر زمان که یک کسب‌وکار جدید راه اندازی می کنید، بسیار بهتر است که شرایط کشوری و محلی را بررسی کنید. برخی از استان‌ها برای کسب و کار خانگی مجوزهای مختلف کسب و کار نیاز دارند و ممکن است به دلیل عدم رعایت این الزامات جریمه شوید.

    بسته به نوع کسب و کاری که قصد دارید راه اندازی کنید، ممکن است لازم باشد قوانین منطقه خود را بررسی کنید. هنگامی که یک ساختار تجاری را انتخاب کردید و الزامات ثبت نام استان خود را انجام دادید، بررسی کنید که آیا قوانین دیگری وجود دارد که می تواند بر تجارت شما تأثیر بگذارد یا خیر.

    یک برنامه بازاریابی داشته باشید

    مارکتینگ برای ایجاد یک کسب و کار موفق بسیار مهم است، اما بسیاری از صاحبان مشاغل بدون برنامه وارد آن می شوند. این عدم برنامه‌ریزی اغلب آنها را به خرج کردن سرمایه زیاد، بدون دیدن هیچ نتیجه واقعی سوق می‌دهد. یا بدتر، با نداشتن یک طرح کسب و کار کارآمد، ممکن است مطلع نشوید که یک فرایند کار می‌کند، پس راهی برای بهترکردن آن نخواهید داشت.

    به همین دلیل ضروری است که با یک برنامه بازاریابی شروع کنید. در یک طرح بازاریابی نقاط قوت و ضعف کسب و کار خودتان را مشخص  و بازار را بررسی می‌کنید و به ایده های اولیه درباره پیدا کردن مشتریان مناسب می‌رسید.

    برنامه بازاریابی شما بهتر است شامل موارد زیر باشد:

    • مروری بر اهداف بازاریابی شما
    • توضیحی از بازار هدف و مشتری‌هایتان
    • جدول زمانی وظایفی که باید تکمیل شوند
    • معیارهای مهم برای ردیابی اهداف در طول مسیر

    براساس این برنامه بازاریابی می‌توانید برنامه‌های خود را برای وب‌سایت، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و برندسازی شرکت خود ترسیم کنید.

    ایده کسب و کار خانگی خود را آزمایش کنید

    اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایده کسب و کار خود را آزمایش کنید، به این معنی که وارد مرحله اجرایی شوید. برای شروع باید بر روی فروش تمرکز کنید. به هر حال، کسب و کارهای موفق بر اساس سودآوری سنجیده می‌شوند.

    به یاد داشته باشید که هیچ برنامه کاملی برای راه اندازی کسب و کار خانگی وجود ندارد و ممکن است در ابتدا با گام‌های اشتباه زیادی روبرو شوید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید در ابتدا به مشارکت با کسب‌وکارهای تثبیت‌شده‌تر شروع و نام خود را در آنجا مطرح کنید. این موضوع باعث می‌شود سریعتر رشد کنید. مثلا اگر قصد دارید که اقدام به فروش کیک خانگی کنید، همکاری با یک کافی شاپ معروف که مشتریان خودش را دارد، به برندسازی کسب و کار شما کمک شایانی می‌کند.

    صرف نظر از استراتژی که اجرا می‌کنید، باید منعطف باشید و براساس داده‌هایی که در طول مسیر کسب می‌کنید، به راهکارهای بهتری برسید. نکته مهم این است که به یاد داشته باشید هر موفقیتی نیاز به طی کردن مسیر تکاملی خود دارد. در مسیر به دنیال راهکارهایی باشید که کسب و کار شما را کاراتر می‌کند و رضایت بیشتری را برای مشتریانتان ایجاد و نیاز آنها را به نجو بهتری برطرف می‌کند.

    در این مسیر می‌توانید از الگوهای موفق مانند کسب و کارهای رغیب یا کارشناسان معتبر برجسته الهام بگیرید. با این وجود این نکته بسیار حائز اهمیت است که قبل از راه‌اندازی کسب و کار خانگی، باید با یک متخصص و مشاور کسب‌وکار مشورت کنید و مشاوره راه اندازی کسب و کار بگیرید. چنین متخصصانی با آگاهی بیشتری که از بازار کسب و کار شما دارند، می توانند اشتباهات شما را در آغاز راه کاهش دهند و قوت قلب بیشتری برای ادامه راه ایجاد کنند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.