ماهان

کسب و کار نوپا؛ معرفی و آموزش راه اندازی کسب و کار نوپا

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    شروع یک کسب‌وکار جدید همیشه می‌تواند سفری جذاب و شگفت‌انگیز باشد؛ اما این سفر با چالش‌هایی نیز همراه است.

    اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که رئیس خودتان باشید و مسیر تبدیل ایده به کسب و کار را طی کنید، درک اصول اولیه شروع یک کسب‌وکار برای این کار بسیار مهم است.

    راهنمایی‌های لازم و معرفی کسب و کارهای نوپا برای آشنایی با مراحل اولیه کارآفرینی است و به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی قوی برای رشد در آیندهٔ خود داشته باشید.

    کسب و کار نوپا

    کسب‌وکارهای نوپا، شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که روی یک محصول یا خدمات واحدی متمرکز شده‌اند که بنیان‌گذاران می‌خواهند آن را به بازار عرضه کنند. این شرکت‌ها معمولاً یک مدل تجاری کاملاً توسعه‌یافته ندارند و مهم‌تر از آن، فاقد سرمایه کافی برای حرکت به مرحله بعدی کسب‌وکار هستند. بیشتر این شرکت‌ها در ابتدا توسط بنیان‌گذارانشان تامین مالی می‌شوند.

    بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا برای دریافت بودجه بیشتر به دیگران از جمله خانواده، دوستان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر مراجعه می‌کنند. ایالات متحده به‌خاطر جامعه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر قوی‌اش شناخته می‌شود و مقصدی محبوب برای کسب‌وکارهای نوپاست؛ اما به‌عنوان پرتقاضاترین عرصه نیز در نظر گرفته می‌شود.

    کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند از سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه طرح‌های تجاری خود استفاده کنند. تحقیقات بازار به تعیین تقاضا برای یک محصول یا خدمات کمک می‌کند؛ در حالی که یک طرح کسب‌وکار جامع بیانیه ماموریت، چشم‌انداز و اهداف شرکت و همچنین استراتژی‌های مدیریت و بازاریابی را مشخص می‌سازد. [1]

    کسب‌وکار نوپا چیست؟

    کسب‌وکارهای نوپا، شرکت‌های جوانی هستند که با هدف تولید محصولات یا ارائه خدمات منحصربه‌فرد تاسیس می‌شوند. کلید موفقیت این کسب‌وکار‌ها، نوآوری و خلق ایده‌های کارآمد است.

    در این مقاله، به معرفی کسب‌وکارهای نوپا پرداخته می‌شود، چند ایده خلاقانه و درآمدزا را بررسی می‌شوند و مراحل راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را به شما آموزش داده خواهد شد.

    معرفی انواع کسب‌وکار‌های نوپا

    این روزها همه کارآفرینان و شرکت‌های تجاری در تکاپوی نوآوری و ارائه خدمات خلاقانه‌ هستند اما فراموش نکنید که داشتن یک ایده منحصربه‌فرد برای راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا کافی نیست. برای درک بهتر دنیای کارآفرینی مدرن، باید در ابتدا با انواع این کسب‌وکارها آشنا شوید.

    ۱) کسب‌وکارهای توسعه‌پذیر:

    شرکت‌هایی که در زمینه تکنولوژی و فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند به این گروه تعلق دارند. کسب‌وکارهای توسعه‌پذیر به راحتی می‌توانند به بازار جهانی راه پیدا کنند و به شرکت‌های بین‌المللی تبدیل شوند.

    همین مسئله این قبیل شرکت‌ها را همواره در اولویت اول سرمایه‌گذاران کلان داخلی و خارجی قرار داده است. ابرکمپانی‌های معروفی مانند گوگل، Uber، فیس‌بوک و توییتر همگی در آغاز کار یک کسب‌وکار نوپا، اما با افقی گسترده بوده‌اند.

    این شرکت‌ها معمولا بهترین متخصصان را به کار می‌گیرند تا با جذب سرمایه‌گذاران برتر بتوانند ایده‌ها، خدمات و مقیاس‌های کسب‌وکار خود را توسعه دهند.

    ۲) کسب‌وکارهای خرد:

    این کسب‌وکارها به وسیله افراد عادی و با سرمایه شخصی تاسیس می‌شوند. فروشگاه‌های مواد غذایی، آرایشگاه‌ها، تولیدکنندگان محصولات ارگانیک و آژانس‌های مسافرتی نمونه‌هایی از یک کسب‌وکار نوپا و خرد هستند.

    این شرکت‌ها معمولا سایت اینترنتی خوبی دارند اما طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن برای آن‌ها چالشی بزرگ است.

    ۳) کسب‌وکارهای سبک زندگی:

    افرادی که به یک سرگرمی به‌خصوص علاقه ویژه‌ای دارند، می‌توانند آن را گسترش دهند و یک استارتاپ سبک زندگی ایجاد کنند.

    کسب‌وکارهای سبک زندگی یکی از ایده‌آل‌ترین انتخاب‌ها برای افرادی هستند که در هیچ زمینه‌ای تخصص ندارند. خلاق باشید و با انجام کاری که دوست دارید امرار معاش کنید.

    در اطراف هر کدام از شما نمونه‌های قابل توجهی از این تجارت‌ها در حال فعالیت هستند. به‌عنوان مثال آشپزها را درنظر بگیرید. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار با کمی مطالعه می‌توانند مدارس آنلاین راه بیندازند تا آشپزی و حتی کسب درآمد از طریق آن‌ را آموزش دهند.

    ۴) کسب‌وکارهای قابل خرید:

    در صنعت فناوری و نرم‌افزار، برخی افراد یک کسب‌وکار نوپا را طراحی می‌کنند تا بعدا آن را به شرکتی بزرگ‌تر بفروشند.

    ابرکمپانی‌‌هایی مانند آمازون و Uber از شرکت‌هایی هستند که استارت‌آپ‌های کوچک را می‌خرند تا در طول زمان آن‌ها را توسعه دهند و از مزیت‌هایشان بهره‌مند شوند.

    ۵) کسب‌وکارهای کلان:

    شرکت‌های بزرگ عمر محدودی دارند؛ زیرا سلیقه مشتری، فناوری‌ها و رقبا در طول زمان تغییر می‌کنند. در این میان تجارتی موفق‌تر است که با موقعیت‌های جدید سازگاری بیشتری داشته‌ باشد.

    به‌همین دلیل، اگر رویای راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا اما کلان را در سر دارید، باید محصولات خلاقانه‌ای را طراحی کنید که نیازهای مشتریان قرن ۲۱ را پوشش دهد.

    ۶) کسب‌وکارهای اجتماعی:

    کسب‌وکارهای اجتماعی شرکت‌هایی هستند که با اهداف خیرخواهانه و نوع‌‌دوستانه طراحی می‌شوند.

    درآمدی که این کسب‌وکارها به دست می‌آورند نیز به توسعه خدمات و گسترش اهداف مجموعه اختصاص پیدا می‌کند. از جمله این کسب‌و‌کارها می‌توان به خیریه‌ها و استارت‌آپ‌های زیست‌محیطی اشاره کرد.

    Code.org، یک کسب‌وکار اجتماعی فرهنگی است که دانش‌آموزان آمریکایی را به آموختن علوم کامپیوتر تشویق می‌کند.

    ایده‌هایی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا

    در ادامه، پس از معرفی کسب و کارهای نوپا فهرستی از پنج ایده کاربردی آماده شده است که به شما در راه‌اندازی تجارتتان کمک می‌کند.

    می‌توانید برای ساختن کسب‌و‌کاری منحصربه‌فرد از این ایده‌ها الهام بگیرید؛ اما قبل از بررسی ایده‌ها بهتر است در مورد بازار مدنظر خود تحقیق کنید تا به دیدی روشن از تقاضا، عرضه و نیازهای مشتریان برسید.

    سرویس آنلاین تحویل خواروبار

    این روزها اکثر افراد فرصت خرید حضوری ندارند و از سرویس‌های آنلاین تحویل مواد غذایی به‌شدت استقبال می‌کنند. این سرویس‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته لیست خرید خانواده را تهیه می‌کنند و درب منزل تحویل می‌دهند.

    برای شروع یک کسب‌وکار نوپا در این زمینه به حداقل هزینه تاسیس، وسیله نقلیه و تلفن هوشمند نیاز دارید.‌ در آغاز کار می‌توانید با همکاری فروشگاه‌های محلی بهترین کیفیت و تنوع را به مشتریان خود ارائه دهید.

    به‌تدریج و با شناخته شدن برندتان، سرمایه‌گذارانی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز جذب خواهند شد.

    از نمونه‌های خارجی موفق تحویل خواروبار می‌توانیم Instacart را نام ببریم. کافی است محصولات مورد نیاز خود را در این اپلیکیشن انتخاب کنید تا طی کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان برسد.

    تولید پادکست

    اگر در زمینه خاصی دانش و تخصصی عمیق دارید، می‌توانید پادکست تولید کنید. محتوای ثابت و حرفه‌ای، مخاطب خاص خود را پیدا خواهد کرد.

    پادکست‌های تخصصی برخلاف سایر بسترهای تولید محتوای آنلاین، توجه شنونده را کاملا در اختیار می‌گیرند؛ بنابراین، خیالتان راحت است که حین ارائه تبلیغ نیز ذهن گروه هدف با صحبت‌های شما درگیر می‌شود.

    این کسب‌وکار نوپا اطلاعات تخصصی مورد علاقه مصرف‌کننده را مستقیما به‌دست او می‌رساند و شما را از سایر کانال‌های ارتباطی بی‌نیاز می‌کند.

    برای مثال، می‌توانید از پادکست The Birth Hour یا ساعت تولد الگو بگیرید و کسب‌وکار نوپا و منحصربه‌فردتان را راه بیندازید.

    مجریان این پادکست در هر قسمت، داستان‌های متفاوتی از زایمان و توصیه‌هایی برای مادران آینده به اشتراک می‌گذارند‌.

    کسب‌وکار «از تولید به مصرف»

    کسب‌وکارهای از تولید به مصرف یا Dropshipping، نقش یک واسطه قابل اطمینان را بازی می‌کنند و با راه‌اندازی سیستم تحویل مستقیم، کالا را از تولیدکننده به دست خرده‌فروش یا مشتری می‌رسانند.

    یک تحلیل کسب و کار اصولی به شما امکان می‌دهد تا محصولات با کیفیت بالاتر را با هزینه حمل‌ونقل پایین بفروشید و سود خوبی به‌دست آورید. به‌عنوان مثال، فروشگاه کوچک جوراب Mooshe Socks، نمونه‌ای از بیزنس‌های این دسته است.

    اپلیکیشن یا وب‌سایت‌ آموزشی

    اگر در رشته خاصی مهارت دارید، برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین گزینه مناسب شماست. این روزها بسترهای آموزشی اینترنتی نسبت به کلاس‌های حضوری بسیار پرطرفدارترند.

    بخش قابل توجهی از جامعه ترجیح می‌دهند مهارت‌هایی مثل ورزش، رقص، یوگا، مدیتیشن، آشپزی و حتی زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیرند.

    به‌همین دلیل، با راه‌اندازی اپلیکیشن یا وب‌سایتی باکیفیت و خلاقانه، می‌توانید این دسته از مخاطبان را جذب کنید و به کمک دانش خود یک کسب‌وکار نوپا بسازید.

    یکی از بهترین اپلیکیشن‌های آموزش آنلاین Duolingo است. این وب‌سایت زبان‌های خارجی را به شکلی کاربردی آموزش می‌دهد و افراد را قادر می‌سازد تا از اوقات فراغت خود برای یادگیری استفاده کنند.

    وبلاگ شخصی

    این روزها دنیای کسب‌وکار در حال دگرگونی است و کسب‌وکارهای نوپا و پرسودی مانند بلاگری قد علم کرده‌اند. به جرات می‌توان گفت مخاطبان وبلاگ‌نویسان از مشتریان بسیاری از مشاغل بزرگ وفادارتر و گسترده‌ترند.

    به‌لطف فراگیری شبکه‌های اجتماعی، رهبران فکری و بلاگرها می‌توانند از طریق فعالیت‌های اسپانسری مانند انتشار کلیپ‌های تبلیغاتی، نوشتن پست‌های حمایتی، میزبانی وبینارها و ارائه خدمات فروش ویژه به دنبال‌کنندگان خود درآمد کسب کنند‌.

    بر همین اساس، انتشار محتوای متنی و تصویری مهیج در وب‌سایت و پلتفرم‌های اجتماعی، برای یک کسب‌وکار نوپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای ورود به این فضا در اولین قدم باید صنف مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

    وبلاگ شما می‌تواند در مورد زیبایی، سلامتی، مد، مسافرت، ورزش، هنر و ادبیات، سینما و غیره باشد. حالا کافی است محتوایی بسازید که مخاطبانتان را به وجد بیاورد.

    برای آشنایی با الگوهای ایده‌آل وبلاگ‌نویسی، می‌توانید به سایت Greatist سری بزنید. این رسانه اینترنتی به موضوعات مرتبط با تناسب اندام و سلامتی می‌پردازد و بسیاری از جوانان ورزشکار آن را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند.

    ساخت و توسعه کسب‌وکار نوپا در ۷ گام

    اگر به راه‌اندازی کسب‌وکار مستقل خودتان فکر می‌کنید، بسیار مهم است که مراحل زیر را برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود در نظر بگیرید.

    ۱) ایده‌ای خلاقانه پیدا کنید

    کارآفرینان موفق، محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند که در میان مشتریان محبوب هستند. برای رسیدن به ایده‌های کاربردی و خلاقانه، بهتر است ابتدا تقاضا، نیازها و خواسته‌های مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که مردم واقعا به محصول شما نیاز دارند.

    باید بفهمید که آیا محصول مدنظرتان می‌تواند حداقل ۱۰ مشتری را جذب کند یا خیر. مسیر تصمیم‌گیری و فعالیت‌های کسب‌وکارها براساس پاسخ این سوال مشخص می‌شود. فراموش نکنید که قبل از عملی کردن ایده‌ها، بازار و عملکرد رقبای خود را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید.

    ۲) یک طرح کسب‌وکار تهیه کنید

    فقط داشتن ایده برای راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا کافی نیست؛ باید یک طرح کسب‌وکار دقیق نیز بنویسید. می‌توانید با طرح کسب و کار یک صفحه‌ای آغاز کنید.

    طرح کسب‌وکار سندی است که اهداف مجموعه و راه‌های دستیابی به آن‌ها را مشخص می‌کند و چشم‌انداز آینده و استراتژی کسب و کار را توضیح می‌دهد.

    سرمایه‌گذاران براساس این طرح می‌توانند به دیدی روشن از فعالیت‌های شرکت برسند و برای همکاری با شما تصمیم بگیرند.

    ۳) سرمایه اولیه را تامین کنید

    سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا  بسته به نوع فعالیت‌ها و صنعتی که در آن وارد شده‌اید تغییر می‌کند‌.

    برخی از استارت‌آپ‌های کوچک بدون در نظر گرفتن تجهیزات و حقوق کارکنان ممکن است با هزینه‌ای اندک به نتیجه برسند؛ در حالی که برخی دیگر از کسب‌وکارهای کلان به سرمایه‌های میلیاردی احتیاج دارند.

    منبع اصلی تامین مالی معمولا پس‌انداز کارآفرین است؛ بنابراین با دیدی منطقی و براساس داشته‌هایتان برنامه‌ریزی کنید.

    ۴) افراد مناسب را انتخاب کنید

    کسب‌وکارهای موفق به دست تیم‌های یک‌دل و حرفه‌ای ساخته می‌شوند. همکاران خود را از میان افرادی انتخاب کنید که به تخصص و وفاداری آن‌ها اعتماد دارید.

    در ابتدای کار می‌توانید تیم خود را با تعدادی کارمند و هیئت مدیره‌ای کوچک شکل دهید. با گسترده‌تر شدن ابعاد شرکت می‌توانید کارشناسان بیشتری را نیز به کار بگیرید.

    ۵) برای شرکتتان دفتر و سایت اینترنتی تدارک ببینید

    برای دسترسی راحت مشتریان و سرمایه‌گذاران، باید برای شرکت خود یک ساختمان مناسب و یک آدرس اینترنتی آماده کنید. اگرچه خرید ملک در درازمدت به طور قابل توجهی ارزان‌تر است، اما در نهایت باید براساس سرمایه‌ اولیه کسب‌و‌کارتان تصمیم بگیرید.

    علاوه بر این هر کسب‌وکار نوپا به یک سایت اینترنتی باکیفیت نیز احتیاج دارد. حضور در فضای مجازی و بسترهای آنلاین امری حیاتی است و کمک می‌کند تا سریع‌تر به مخاطبان هدف برسید و برندتان را تبلیغ کنید.

    با آماده شدن سایت و ساختمان شرکت، می‌توانید سراغ پیش فروش محصولات بروید و برای جلسات کاری خود برنامه منظمی بچینید.

    ۶) از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید

    حتی بهترین محصولات هم نمی‌توانند بدون تبلیغات به‌دست مشتری برسند. دنیای امروز، دنیای تبلیغات دیجیتال است؛ بنابراین باید استراتژی‌های اصلی بازاریابی دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهید.

    به کمک تکنیک‌هایی مانند SEO، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، مشتریان به‌سرعت از محصولات و خدمات جدید شما مطلع می‌شوند.

    اگرچه کسی به کارگیری روش‌های سنتی مانند تبلیغات چاپی، تلویزیون و رادیو را نفی نمی‌کند؛ اما بدیهی است که استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ باید در اولویت باشند.

    ۷) پایگاه مشتریان خود را ایجاد کنید

    پس از طراحی سایت، مستقر شدن تیم مارکتینگ و توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، زمان مناسب برای ایجاد یک پایگاه مشتریان فرا می‌رسد.

    وب‌سایتتان را به‌گونه‌ای طراحی کنید که استفاده از آن راحت و هیجان‌انگیز باشد و مصرف‌کنندگان را به خرید دوباره ترغیب کند. حضور در شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید و با مشتریان خود ارتباطی گرم و صمیمانه شکل دهید.

    در نهایت، با ارائه محصولات باکیفیت و خدمات رضایت‌بخش می‌توانید خریداران اولیه را به مشتریانی ثابت و وفادار تبدیل کنید. به یاد داشته باشید که مشتریان اولویت اصلی شما هستند و همواره خواسته‌های آن‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین آرمان خود در نظر بگیرید.

    نتیجه‌گیری

    شروع سفرِ راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تعهد و تمایل به انطباق با چالش‌ها دارد. این مطلب، با معرفی کسب و کارهای نوپا، اطلاعات و گام‌های اساسی برای راهنمایی کارآفرینان در دستیابی به موفقیت ارائه می‌کند.

    با اینکه استارتاپ‌ها با ریسک‌های همیشگی خود همراه هستند، فرصت‌های منحصربه‌فردی برای رشد، یادگیری و توسعه شخصی نیز ارائه می‌دهند.

    همچنان که به‌عنوان یک کارآفرین از چالش‌ها گذر می‌کنید، این شانس را دارید که ذهنیت کارآفرینی را پرورش دهید که فراتر از تلاش‌های تجاری است.

    در نتیجه، کارآفرینی فقط راه‌اندازی یک کسب‌وکار نیست. این سفر شامل حل مشکلات، نوآور بودن و کمک به تغییرات مثبت است.


    چگونه می‌توانم کسب‌وکارم را بدون سرمایه اولیه راه‌اندازی کنم؟

    ساخت کسب‌وکار نوپا بدون سرمایه، امکان‌پذیر اما دشوار است. باید از تمامی مهارت‌های خود استفاده کنید، به ایده‌ای عالی برسید و محصول یا خدماتی جدید و نوآورانه به بازار ارائه دهید. تا رسیدن برنامه‌ها به سرانجامی مشخص، بهتر است شغلی فعلیتان را ترک نکنید.

    تحقیقات بازار چگونه می‌تواند به ایجاد یک طرح کسب‌وکار نوپا کمک کند؟

    کارآفرینان با انجام کامل تحقیقات بازار، داده‌های ضروری در مورد بازار هدف، ترجیحات مشتریان، رقبا و روندهای صنعت به‌دست آورند. این اطلاعات به شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها بالقوه، درک نیازهای مشتری و اصلاح مفهوم کسب‌وکار برای همسویی بهتر با تقاضای بازار کمک می‌کند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.