ماهان

آیا تحلیل پِست PEST برای همه کسب و کارها لازم است؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    بررسی عوامل کلان تاثیرگذار بر کسب و کارها در قالب یک تحلیل

    «پِست» یکی از شناخته‌شده‌ترین مجموعه کلمات اختصاری است که در برنامه‌ریزی‌های تجاری و بازاریابی مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحلیل پست (PEST Analysis) به‌طور خلاصه فاکتورهای

    کلان محیطی تأثیرگذار بر فضای فعالیت کسب و کارها را بررسی می‌کند.
    پست مخفف کلمات زیر است:

    سیاست (Politics)
    اقتصاد (Economics)
    جامعه‌شناختی (Sociological)
    تکنولوژی (Technology)
    با گسترش و توسعه این مدل دو عنصر دیگر هم به مدل پِست اضافه شد، عنصر شرایط محیطی و زیست‌محیطی (Environment) و همچنین عنصر قوانین (Law). تحلیل پست با افزودن این دو فاکتور به تحلیل پستل (PESTEL Analysis) تبدیل شد. این دو فاکتور عبارت‌اند از:

    شرایط محیطی و زیست‌محیطی (Environment)
    قوانین (Law)

    یک کسب و کار باید خود را در قالب تحلیل پستل با رقبا، بازار و شرایطی که در آن فعالیت می‌کند موردبررسی قرار دهد.

    تحلیل پستل چگونه به ‌کار برده می‌شود؟


    نکته کلیدی در پستل، انجام دادن تجزیه و تحلیل به صورتی دقیق و عمیق است. بسیاری از مدیران به‌سادگی این تحلیل را انجام می‌دهند و یک فاکتور را بعد از دیگری مشخص می‌کنند. خروجی تحلیل پستل -درصورتی‌که تجزیه و تحلیل به صورتی دقیق و کامل انجام شده و متعاقباً اطلاعات به دست آمده در هربخش، به درستی به کار برده شود- می‌تواند یک مقدار مشخص و واقعی باشد. در ادامه هر کدام از عوامل به صورت جداگانه توضیح داده می‌شود.

    سیاست
    یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای محیطی که می‌تواند باعث تغییر در بازار محصولات، تبلیغات و حتی شناخت و آگاهی از برند باشد، دیدگاه‌های سیاسی یک کشور است. درحالی‌که مردم دوست دارند به اینترنت آزاد در دنیا دسترسی داشته باشند، برخی از کشورها مثل کره شمالی نحوه دسترسی به آن را محدود کرده‌اند. این موضوع می‌تواند برای برخی از شرکت‌ها که محصولی بر پایه اینترنت آزاد ارائه داده‌اند، در بازار آن تغییراتی به وجود آورد.

    اقتصاد
    یک برند در محیط اقتصادی را می‌توان در سطح ملی، منطقه‌ای یا جهانی ارزیابی کرد. به‌عنوان‌مثال یک برند را در نظر بگیرید که محصول خود را با سلیقه و نیاز قشر جوان تطابق داده و باعث جلب توجه این افراد نیز شده است، اما آیا محصولات شرکت با سطح درآمدی مخاطبان تناسب دارد؟ این ملاحظات می‌تواند به شرکت کمک کند تا به فکر پایین آوردن قیمت‌ها یا ارائه جایگزینی کم‌هزینه‌تر برای محصولش باشد.

    جامعه‌شناختی
    درک آنچه از نظر اجتماعی یا فرهنگی قابل‌قبول است و همچنین توجه بیشتر به جوامع و اعتقادات مختلف، بیش از گذشته و با کمک اینترنت قابل‌دسترسی است. این دانش فرصت‌های تازه‌ای را خلق کرده و دسترسی به بازارهای جدیدی را مهیا کرده است.

    تکنولوژی
    اینکه تکنولوژی در چه سمتی و با چه روندی در حال تغییر است، ازجمله شرایط پیرامونی و محیطی کسب و کارهاست که اهمیت خاصی دارد. عنصر تکنولوژی یکی از فاکتورهای ساده و قابل‌فهم در چارچوب تحلیل پستل است مخصوصاً زمانی که بحث دیجیتال مارکتینگ در میان باشد.

    این موضوع به استفاده از تکنولوژی‌های در دسترس برای کسب و کارها اشاره دارد. همه برندها باید نحوه نمایش وب‌سایت خود را در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و ابعاد صفحه‌نمایش در دسترس مشتریان خود، بررسی کنند. توجه داشته باشید که مشتریان چگونه شما را پیدا می‌کنند و چگونه رفتاری دارند. این موضوع لازم است به‌صورت مداوم بررسی و تجزیه و تحلیل شود.

    قوانین
    موضوعات قانونی مخصوصاً در حوزه کسب و کار آنلاین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قوانین و مقررات علاوه بر اینکه می‌تواند بر شناخت و درک یک برند تأثیرگذار باشد، همچنین می‌تواند به حضور یا خروج یک شرکت از بازاری خاص منتهی شود.

    شرایط محیطی و زیست محیطی
    در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و بازاریابی اخیراً شرایط محیطی و محیط‌زیستی به‌سرعت موردتوجه قرار گرفته است. بیشترین تأثیر این موضوع بر روی مسائل بسته‌بندی و پسماندها بوده است. ارزیابی دقیق و کامل شرایط محیطی یک برند بسته به محصول و خدمتی که ارائه می‌دهد می‌تواند دشوار باشد. به‌عنوان‌مثال اگر شرکتی در حوزه محصولات غذایی یا مواد آرایشی فعالیت دارد لازم است تا به جنس مواد اولیه، نحوه تهیه آن و چگونگی بسته‌بندی کالاها توجه ویژه داشته باشد.
    برای تمام کسب و کارها بهتر آن است تا قبل از شروع فعالیت، محیط پیرامونی کسب و کار را شناسایی و عوامل تحلیل پِستل را با دقت در مورد حوزه فعالیت‌شان موردمطالعه قرار دهند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.