ماهان

بهترین مدارس کسب‌وکار جهان برای دوره MBA

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    برای آن‌هایی که به تجارت به عنوان یک علم و مهارت می‌نگرند، دسترسی به بهترین دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار برای تحصیل در دوره MBA اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در این مقاله به بهترین دانشگاه های mba جهان اشاره می‌کنیم.

    این رتبه‌بندی براساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز و اکونومیست ارائه شده است و براساس معیارهایی مثل رضایت دانشجویان، اشتغال آن‌ها بعد از گذراندن دوره‌ها، اساتید مجرب، کیفیت فضای آموزشی و غیره صورت گرفته است.

    رتبه‌بندی جهانی دوره‌های MBA مدارس کسب‌وکار از نظر روزنامه فایننشال تایمز

    حتما تاکنون نام روزنامه فایننشال تایمز را شنیده‌اید. این روزنامه یکی از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی در جهان و بسیار مهم در سیاست و اقتصاد بریتانیا به حساب می‌آید. همچنین به‌طور همزمان در ۲۳ شهر بزرگ دنیا منتشر می‌شود.

    این روزنامه هر سال انواع لیست‌های رتبه‌بندی تجارت و مدیریت را ارائه می‌کند. مدارس شرکت‌کننده باید توسط Equis یا AACSB سنجیده شوند؛ زیرا این امر استانداردهای تدریس آن‌ها را تایید می‌کند.

    ٪۶۱ از معیارها براساس پاسخ‌های نظرسنجی فارغ‌التحصیلان است، در حالی که بقیه از ممیزی سالانه مدارس و تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه‌ها تشکیل شده است.

    از دانشجویان در مورد میانگین حقوق آن‌ها طی سه سال پس از فارغ التحصیلی، افزایش حقوق در مقایسه با زمان قبل از گرفتن MBA، بین‌المللی بودن کارکنان، مقالات کتبی و موارد دیگر سوال می‌شود.

    براساس این رتبه‌بندی، ۵ رتبه نخست بهترین دانشگاه های MBA جهان مربوط به دانشگاه اینسید فرانسه، مدرسه تجارت لندن انگلستان، دانشگاه شیکاگو بوث ایالات متحده آمریکا، مدرسه بازرگانی IESE اسپانیا و دانشکده مدیریت ییل ایالات متحده است. در ادامه، ۳ دانشگاه و مدرسه کسب‌وکار برتر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    ۱. دانشگاه اینسید فرانسه

    این دانشگاه در کشورهای فرانسه، سنگاپور، امارات و آمریکا شعبه دارد. دانشگاه اینسید فرانسه یک موسسه اروپایی کسب‌وکار است که حدود 1400 دانشجو دارد. دوره MBA این دانشگاه به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شهرتی جهانی دارد.

    رشته‌های تحصیلی که در این دانشگاه ارائه می‌شود شامل مدیریت، MBA، EMBA (مدیریت اجرایی) و امور مالی در مقاطع کارشناسی ارشد و رشته‌های حسابداری، علوم تصمیم‌گیری و کارآفرینی در مقطع دکتری است.

    ۲. مدرسه کسب‌وکار لندن

    این مرکز آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. مدیریت و رهبری مردم، مدیریت عملیات، مدیریت مارکتینگ، محیط کسب‌وکار بین‌المللی، استراتژی شرکت جهانی، مدیریت مالی و کنترل و غیره از جمله این رشته‌ها هستند.

    بیزنس اسکول لندن در انگلستان مدرسه‌ای برای آموزش تجارت جهانی پیش‌رو و جزو معدود مدارسی است که اعتبار سه‌گانه AMBA ,EQUIS ,AACSB را داراست.

    این مدرسه برای ۳ سال متوالی از نظر فایننشال تایمز به‌عنوان بهترین مدرسه تجارت در اروپا معرفی شده است.

    یکی از ویژگی‌های این مدرسه کسب‌وکار این است که به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا به‌عنوان بخشی از مطالعات و جست‌وجوهای شغلی خود، از طریق مبادلات بین‌المللی با بیش از ۳۰ مدرسه تجاری برتر و دوره‌های کارآموزی به دنیا سفر کنند.

    شبکه وسیعی بین ۴۲۰۰۰ فارغ‌التحصیل مدرسه برقرار است که دانش، تجربه تجاری و فرصت‌های شبکه جهانی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

    ۳. دانشکده کسب‌وکار بوث دانشگاه شیکاگو

    دانشکده‌ بوث دانشگاه شیکاگو، یکی از منعطف‌ترین برنامه‌های‌ آموزشی MBA با سرفصل دوره MBA مختلف و بیشترین مراکز تحقیقاتی مدیریتی جهان را داراست.

    این دانشکده، دومین دانشکده کسب‌وکار ایالات متحده به لحاظ قدمت و نخستین مرکز آموزش عالی در آمریکا است که برنامه‌های آموزشی MBA را برگزار می‌کند.

    دانشکده بوث دانشگاه شیکاگو، عضوی از گروه M7 است که شامل برترین دانشکده‌های مدیریتی دنیا است که سایر اعضای آن را دانشکده‌های کسب‌وکار هاروارد، کلمبیا، کلاگ، اسلون MIT، وارتون پنسیلوانیا و استنفورد تشکیل می‌دهند. این دانشکده دوره‌های MBA تمام‌وقت و پاره‌وقت برگزار می‌کند.

    گرایش‌ها شامل مالی (امور مالی مقدماتی، سرمایه‌گذاری، امور مالی شرکت‌ها)، بازاریابی و عملیات است. دوره‌های مدیریت این دانشکده شامل تصمیم‌گیری، مردم و استراتژی است.

    برنامه‌های آموزشی دانشکده‌ بوث به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا خودشان موضوعات مطالعاتی را مطابق با بازار کار MBA و علایق فردی، با عمق و گستره‌ای که ترجیح می‌دهند، انتخاب کنند.

    به‌ این ترتیب، دانشکده‌ی بوث خود را با یکی از منعطف‌ترین و مبتکرانه‌ترین سیستم‌های آموزشی مدیریت جهان، متمایز کرده است و یکی از بهترین دانشگاه های MBA جهان محسوب می‌شود.

    تنها دوره اجباری دانشجویان تمام‌وقت و نیمه‌وقت، دوره‌ توسعه و اثربخشی رهبری (LEAD) است که دانشجویان تمام‌وقت آن را در یک‌چهارم اول دوره‌ تحصیلی و دانشجویان پاره‌وقت در اولین سال تحصیلی خود می‌گذرانند.

    این دوره بر مهارت‌های زیربنایی و اولیه‌ رهبری مثل انگیزه‌بخشی به افراد، ساخت ارتباطات و خروجی‌های تاثیرگذار تمرکز دارد.

    رتبه‌بندی جهانی دوره‌های MBA مدارس کسب‌وکار از نظر نشریه اکونومیست

    اکونومیست، یکی دیگر از نشریات معتبر تجاری جهان است. هفته‌نامه تجاری اکونومیست نیز هر ساله لیستی از مدارس کسب‌وکار دنیا ارائه می‌دهد.

    این نشریه برای تهیه فهرست مذکور و رتبه‌بندی سالانه، فرصت‌های شغلی جدید، تجربه تحصیلی، افزایش حقوق پس از فارغ‌التحصیلی از MBA و شبکه فارغ‌التحصیلان را معیار قرار می‌دهد.

    100 مدرسه کسب‌وکار از 161 مدرسه در این فهرست تحلیل شده‌اند و در نهایت در پنج رتبه برتر، مدرسه کسب‌وکار IESE اسپانیا، HEC پاریس فرانسه، دانشگاه میشیگان ایالات متحده، دانشگاه نیویورک ایالات متحده و موسسه فناوری جورجیا شلر ایالات متحده قرار گرفته‌اند. در ادامه ۳ دانشکده و مدرسه کسب‌وکار برتر این فهرست بررسی می‌شوند.

    مدرسه کسب‌وکار IESE اسپانیا

    مدرسه کسب‌وکار IE یک مدرسه مستقل در مادرید است که 95 درصد دانشجویان آن در گرایش مالی از 23 کشور مختلف جهان هستند.

    برنامه مدیریت مالی این مدرسه توسط انستیتوی CFA (انجمن مشاوران مالی) که از رهبران تعیین استانداردهای بین المللی آنالیزهای مالی است، بسیار توصیه شده است.

    HEC پاریس فرانسه

    در مدرسه کسب‌وکار HEC پاریس فرانسه انواع برنامه‌های تحصیلی در قالب 2 دوره کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

    از جمله رشته‌های تحصیلی معروف در این دانشگاه فرانسوی می‌توان به مدیریت، حسابداری، امور مالی، بازاریابی و اقتصاد اشاره کرد.

    از مهمترین امتیازهای این دانشگاه، تحصیل به زبان انگلیسی، فرصت‌های درخواست بورسیه تحصیلی و دسترسی به کیفیت آموزشی برتر است.

    نکته مهم درباره شرایط پذیرش این دانشگاه این است که دانشجویان برای پذیرفته‌شدن در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر داشتن کارشناسی نیازمند 2 سال سابقه کار نیز هستند.

    دانشگاه میشیگان ایالات متحده آمریکا

    دانشگاه میشیگان یکی از بزرگترین دانشکده‌های تجارت دنیا را دارد که بیش از 46 هزار دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد را آموزش می‌دهد. این دانشکده نیز برنامه‌های MBA را به‌صورت تمام‌وقت، نیمه‌وقت، آنلاین و جهانی ارائه می‌دهد.

    این دانشکده راس برنامه‌های خود را برای ۳ درجه کارشناسی (کارشناسی مدیریت کسب‌وکار، تجارت خرد و کارآفرینی)، دوره‌های کارشناسی ارشد سه ساله (کارشناسی ارشد حسابداری، مدیریت زنجیره تامین و کارشناسی ارشد مدیریت) و دکترا برنامه دارد.

    نتیجه‌گیری

    براساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، به صورت کلی کشور ایالات متحده، دارای پیشروترین و بهترین دانشگاه های MBA جهان است. رتبه‌بندی کسب‌وکار بین‌المللی بسته به معیارهای مختلفِ در نظر گرفته شده، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

    چند دانشگاه وجود دارند که در رتبه‌بندی‌های متعدد و سال‌های متوالی، در جایگاه‌های برتر ظاهر می‌شوند.

    به نظر می‌رسد هاروارد، استنفورد و پن استیت، پیشتازان این رتبه‌بندی هستند که در بالا به آن‌ها اشاره نکردیم؛ اما کلید اصلی تصمیم‌گیری این است که بدانید کدام دانشگاه به بهترین وجه با نیاز و اهداف شما مطابقت دارند و همچنین بدانید که بهترین دانشگاه و مدرسه برای ارائه بهترین دوره MBA کجاست.

    اگر ایالات متحده از شما خیلی دور به‌نظر می‌رسد، ممکن است علاقه‌مند باشید که بهترین مدارس کسب‌وکار در اروپا را نیز بررسی کنید.

    البته باید این نکته مهم را به‌یاد داشته باشید که به جز رتبه مدرسه کسب‌وکاری که قصد تحصیل در آن را دارید، تلاش، انگیزه و هدف شما از مهم‌ترین مواردی است که در موفقیت در دوره MBA موثر است.

    کدام مدرسه عنوان اول بهترین دانشگاه های MBA جهان در سال ۲۰۲۳ را دارد؟

    برای دوره MBA در سال ۲۰۲۳، مدرسه وارتون، دانشگاه پنسیلوانیا به‌عنوان بهترین مدرسه کسب و کار برای MBA شناخته شده است.

    رتبه‌بندی بهترین دانشگاه های MBA جهان در سال ۲۰۲۳ چگونه تعیین شده است؟

    این رتبه‌بندی براساس مجموعه‌ای از عوامل مانند سطح رضایت دانش‌پذیران، نظرات متخصصان صنعت و بازخورد استخدام‌کنندگان شرکتی تعیین می‌شود.

    پرسش‌های متداول

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.