ماهان

بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی؛ تنظیم، تدوین و مراحل نوشتن یک بیزینس پلن

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    بیزنس پلن شما بنا به دلایل بسیاری برای موفقیت کسب‌وکار شما حیاتی است. بیزنس پلن شما پایه‌ای قوی برای حرکت شما رو به جلو است؛ بدون اینکه تفکراتی نظیر قدم بعدی چه خواهد بود، شما را از حرکت باز دارد.

    زمانی که کسب‌و‌کار خود را به سرمایه‌گذاران بالقوه معرفی می‌کنید، یک بیزنس پلن مدون لازم است. از نوشتن بیزنس پلن هراس نداشته باشید.

    این مقاله به خوبی به شما نشان می‌دهد که چگونه یک بیزنس پلن را مرحله به مرحله، با 9 بخش کلیدی که هر طرح تجاری باید شامل شود، بنویسید.

    مراحل نوشتن بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی

    مراحل نوشتن بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی

    در ادامه مراحل نوشتن بیزینس پلن اینترنتی شرح داده خواهد شد:

    مرحله 1: خلاصه اجرایی

    خلاصه اجرایی برنامه کاری شما اهداف کسب‌وکار شما را پوشش می‌دهد و رسالت شما را مشخص می‌کند. همچنین نمایی کلی از تجارت شما و مشکلاتی است که کسب‌وکار شما به‌دنبال حل آن‌ها برای مشتریان شما خواهد بود.

    در خلاصه اجرایی بیزینس پلن، شما در مورد انگیزه‌ها و اهداف تجاری خود بحث می‌کنید. توصیه می‌شود بعد از اینکه همه چیز را مشخص کردید، خلاصه اجرایی را در آخر کار بنویسید.

    مرحله 2: شرح بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی

    به توصیف کسب‌وکار را از دیدگاه خود بپردازید و در مورد نحوه برنامه‌ریزی برای رشد صحبت کنید. توضیح دهید که سود شما از کجا می‌آید.

    توضیح دهید که چه نوع مشتریانی را هدف قرار می‌دهید و چگونه محصولات یا خدمات شما به‌طور خاص به آن‌ها کمک می‌کند.

    مرحله 3: تجزیه و تحلیل بازار و رقابت

    نشان دهید که بازار مورد نظر خود را به‌طور کامل تجزیه و تحلیل کرده‌اید و ثابت کنید که تقاضا برای محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید وجود دارد.

    اطلاعاتی در مورد اندازه بازار خود و تعداد مشتریانی که انتظار دارید داشته باشید و حدس خود را در مورد اینکه چه میزان از مشتریان شما، مشتریان تکراری خواهند بود را درج کنید. در مورد رقابت خود و اینکه چگونه کسب‌وکار شما از دیگران متمایز خواهد شد بحث کنید.

    مرحله 4: محصول یا خدمات شما

    در این بخش باید محصول یا خدماتی را که در قلب کسب‌وکار شما قرار دارد به تفصیل توضیح دهید. به یاد داشته باشید که نحوه بیان شما در این بخش باید به نحوی باشد که گویا مخاطب شما برای اولین بار است که این ایده را می شنود و هیچ گونه آگاهی نسبت به جزئیات و کلیات این ایده ندارد.

    نباید از توضیح بسیاری از جزئیات صرف نظر کنید؛ زیرا تصور می کنید بسیاری از جزئیات «معلوم» هستند.

    مرحله 5: طرح بازاریابی و فروش

    در این بخش نوشتن بیزینس پلن توضیح دهید که قصد دارید چگونه به بازاری که در نظر دارید برسید. آیا قصد دارید یک وب سایت و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید؟

    آیا قصد شرکت در نمایشگاه های تجاری را دارید؟ آیا بودجه ای برای تبلیغات آنلاین و یا آفلاین خود در نظر گرفته اید؟

    خودتان را به کاری که در ابتدا انجام خواهید داد محدود نکنید؛ حتی اگر قصد دارید پرداخت برای تبلیغات را موکول به آینده کنید، آن را یادداشت کنید.

    مرحله 6: مالکیت، مدیریت و پرسنل

    مرحله 6: مالکیت، مدیریت و پرسنل در نوشتن بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی

    این بخش شامل شرحی از نحوه مدیریت کارمندان، مدیریت کسب‌وکار و اینکه بر عهده چه کسانی است (اگر کسی غیر از شما باشد) و انواع پرسنلی که نیاز دارید، می‌شود.

    اعضای تیمی را که می‌خواهید استخدام کنید و همچنین افرادی که قبلاً در این مرحله با شما همکاری داشتند را معرفی کنید.  یک پاراگراف در مورد هر یک از اعضای اصلی تیم موجود، من جمله خودتان بنویسید.

    مرحله 7: برنامه و پیش‌بینی‌های مالی

    این بخش برای برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاران دارای اهمیت بسیار زیادی است.

    یک طرح برای توصیف درآمد و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده ماهانه خود، تحلیل کمی میزان فروش به منظور پوشش هزینه‌های اولیه خود، اظهارنامه سود و زیان با استفاده از مقادیر پیش‌بینی‌شده، یک ترازنامه که دارایی‌های جاری، بدهی‌ها و حقوق مالکانه را توضیح می‌دهد، ایجاد کنید.

    موارد فوق، انواع داده‌های مالی هستند که باید هر سال در زمان پرداخت مالیات جمع‌آوری کنید.

    مرحله 8: سرمایه‌گذاری

    سرمایه‌گذاران شما بر‌اساس جریان نقدی شما چه چیزی دریافت خواهند کرد؟ این مورد فقط شامل سرمایه‌گذاران خارجی که ممکن است بعداً (و با یک طرح تجاری رسمی‌تر) به آن‌ها نزدیک شوید، نمی‌شود.

    همچنین باید شامل تخمین‌هایی برای نحوه بازگشت سرمایه برای هر کسی که برای تشکیل کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کرده است، باشد (که شامل خودتان یا هر فرد دیگری که در حال حاضر با وی همکاری دارید، می‌شود.)

    مرحله 9: ضمائم

    ضمائم مجموعه‌ای از هر گونه اطلاعات پشتیبانی است که در اختیار دارید؛ مانند توصیفات، گزیده‌های تحقیق، نمودارها و سایر اطلاعات مرتبط با کسب و کار شما.

    طرح های تجاری غیررسمی در مقابل رسمی

    بیزینس پلن های غیررسمی در مقابل رسمی

    بیزینس پلن غیررسمی شما فقط باید حدود 10 صفحه باشد و در صورت تمایل می‌توانید ضمائم را کنار بگذارید. حتی می‌توانید یک طرح کسب‌وکار یک صفحه ای نیز بنویسید.

    همانطور که گفته شد، طرح غیررسمی لازم نیست کامل باشد؛ اما همچنان باید به‌طور معقولی حرفه‌ای باشد؛ برای مثال، ممکن است بخواهید یک دوست یا ویراستار مورد اعتماد را برای تصحیح طرح خود استخدام کنید.

    از سوی دیگر، طرح تجاری رسمی شما می‌تواند تا 40 صفحه باشد و باید با بهترین استانداردهایی که می‌توانید مدیریت کنید نوشته شود؛ زیرا طرح رسمی همان طرحی است که برای تضمین وام تجاری یا جذب سرمایه ارائه می‌دهید.

    شما با استفاده از ضمیمه‌ها می‌توانید سرمایه‌گذاران را در مورد ارزش سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود متقاعد کنید. به یاد داشته باشید که طرح تجاری رسمی شما باید چشم‌گیر، اما صادقانه باشد.

    نتیجه‌گیری

    تکامل اینترنت عصر جدیدی را برای کسب‌وکارها آغاز کرده و نحوه کار و ارتباط با مشتری را متحول کرده است. در حوزه نوشتن بیزینیش پلن اینترنتی، مراحل تنظیم و ویرایش آن برای یافتن سرمایه‌گذاری مناسب، ضروری است.

    در نهایت، نوشتن بیزینیس پلن اینترنتی تلاشی چندوجهی است که نوآوری با استراتژی کسب‌وکار در هم می‌آمیزد. پتانسیل اینترنت برای محتول کردن کسب‌وکارها مشهود است؛ زیرا امکان ارتباط به مشتریان و گسترش کسب‌وکار بی‌سابقه‌ای را رقم می‌زند.

    با استفاده از روش‌هایی که در بالا گفته شد، می‌توانید یک بیزینس پلن مناسب برای کسب‌وکار اینترنتی خود تعریف و ایجاد کنید.

    اهمیت بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی چیست؟

    طرح کسب‌وکار برای کسب‌وکار اینترنتی به‌عنوانی نقشه راهی برای رشد کسب‌وکار شما در آینده عمل می‌کند و اهداف و استراتژی‌های کسب‌وکار شما را برای دستیابی به آن‌‌ها مشخص می‌کند.

    منابع مالی کسب‌وکارهای اینترنتی چیست؟

    منابع مالی کسب‌وکارها را می‌توان از طریق کانال‌های مختلف، مانند پس‌انداز شخصی، کارت‌های اعتباری، وام‌های بانکی و سرمایه‌گذاران تامین کرد.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.