ماهان

مسیر تبدیل ایده به کسب و کار

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    چند بار در یک جلسه یا جمع بوده‌اید و پس از مطرح کردن یک ایده کسب و کار دیگران به شما گفته‌اند: «این یک ایده عالی است، باید ابتکار عمل داشته باشی و آن را به واقعیت تبدیل کنید!» به‌طورمعمول بعد از شنیدن این جمه چه اتفاقی برای ایده‌تان می‌افتد؟ بیشتر اوقات «هیچ چیز».

     بیشتر ایده‌های عالی خفته باقی می‌مانند، زیرا مردم شجاعت، منابع، زمان و یا پول لازم برای اجرای آن را ندارند. اگرچه برخی از کسانی که دست اقدام می‌زنند به‌دلیل این‌که آمادگی اجرای آن را ندارند و از مراحل تبدیل ایده اطلاع کافی ندارند، نتیجه‌ی نهایی صرف زمان و پول ارزشمند به رویایی می‌شود که خام و نپخته است!

    تبدیل یک ایده به کسب و کار (صرف‌نظر از سرمایه‌گذاری مورد نیاز زمان و پول) هرگز کار آسانی نیست و در واقع، بسیار دشوار است! همان‌طور که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «اگر آسان بود – همه آن را انجام می‌دادند.»

    چه یک کارآفرین یا یک مدیر اجرایی شرکت باشید، «جان بخشیدن به ایده‌ها» بسیار شبیه به دنیا آوردن یک فرزند است! شما باید بدون توجه به شرایط، مسئولیت را برعهده بگیرید. هیچ‌کس مانند شما ایده شما یا پویایی‌های مرتبط با آن را درک نخواهد کرد.

    البته قصد نداریم در این زمینه‌ نگران‌تان کنیم بلکه قصد داریم، قبل از این که به تبدیل ایده به واقعیت فکر کنید، مقالات زیادی را مطالعه کنید. واقعیت این است که مقالات زیادی در مورد تبدیل ایده به کسب و کار نوشته شده است، که به افراد کمک می‌کند واقعاً برای درک این موضوع از نظر جسمی و فکری برای تبدیل ایده به واقعیت آماده شوند. بنابراین اگر می‌خواهید ایده‌تان را در زمان‌های در حال تغییر زنده نگه دارید، باید بدانید که فرآیند پرورش یک ایده به واقعیت یک چرخه بی‌پایان است.

    تبدیل ایده به کسب و کار

    برای تبدیل ایده به کسب و کار باید طیف وسیعی از معیارها را در نظر بگیرید تا ایده‌تان قابل قبول و موفقیت‌آمیز باشد. بسیاری از کسب‌وکارها بلافاصله پس از راه‌اندازی شکست می‌خورند، زیرا ایده‌شان از نظر تجاری قابل دوام نیست و نمی‌تواند برای حفظ یک شرکت سودآور مفید عمل کند. بگذارید قبل از این‌که درباره‌ی معیارها و روش‌های تبدیل ایده به تجارت موفق صحبت کنیم. بررسی کنیم که ایده کسب و کار چیست؟

    ایده کسب و کار چیست؟

    داشتن یک ایده‌ تجاری دلیل راه‌اندازی کسب‌وکار است. این ایده از محصولات و خدمات ارائه شده تا نحوه‌ی بازاریابی و پیدا کردن بازار هدف را برای هدایت کسب‌وکار را باید داشته باشد. نیازی نیست ایده‌تان منحصربه‌فرد باشد اما باید پتانسیل این را داشته باشید که بخشی از بازار هدف را به دست آورد. به عبارت دیگر برای تبدیل ایده به کسب و کار باید معیارهای را ارائه دهد که قبلاً در بازار وجود نداشته است در غیر این صورت شروع و اعتبار بخشیدن به آن در بازار رقابت تقریباً غیرممکن است. یک ایده تجاری موفق باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

    – قابلیت ایجاد شکاف در بازار،

    – دارای یک محصول، خدمات یا اختراع جدید،

    – ارائه یک راه‌حل نوآورانه برای یک مشکل روزمره،

    – یک علاقه یا سرگرمی که می‌توان از آن کسب درآمد کرد،

    – در زمینه‌ی مهارت‎‌ها و تخصص‌های که یاد گرفته‌اید، باشد.

    ویژگی های تبدیل ایده به کسب و کار

    اگر ایده‌تان دارای ویژگی‌هایی که در بالا ذکر کردیم است می‌توانید به مرحله‌ی بعدی یعنی ویژگی‌هایی که باعث می‌شود ایده به کسب و کار تبدیل شود، ورود کنید. در واقع اگر ایده‌تان دارای خصوصیات زیر است، یک قدم به مراحل تبدیل ایده به کسب و کار نزدیک شده‌اید:

    – بازار کافی دارد: باید تقاضای کافی برای محصول یا خدمات شما وجود داشته باشد در غیر این صورت نمی‌توانید به سوددهی ایده‌تان امیدوار باشید. اگر بازار هدف ایده‌تان در حال رشد است، این نکته‌ی بسیار خوبی برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاران است و همچنین شانس بیشتری برای رشد کسب‌وکار خود در آینده وجود خواهد داشت. پس بسیار مهم است که تحقیقات کاملی در زمینه‌ی بازار هدف ایده‌تان انجام دهید و بررسی کنید آیا بازار برای تبدیل ایده به کسب و کار شما قابل اجرا است یا خیر؟ بازار هدف نباید خالی از بازیکن باشد اما نباید اشباع شده نیز باشد.

    – قادر به ایجاد سود است: تبدیل ایده کسب‌و‌کار نه تنها باید خوب به نظر برسد، بلکه باید از نظر تجاری دوام نیز داشته باشد. اگر نتوانید ثابت کنید که ایده‌تان می‌تواند سود جدی ایجاد کند، بعید است که سرمایه‌گذاران از شما حمایت کنند. اینجا است که باید تحقیقات کامل را انجام دهید. باید بدانید که هزینه اجرا خدمات یا ساخت محصول‌تان چقدر است؟ چقدر می‌توانید آن را به بازار بفروشید؟ نیاز به چه هزینه‌های ضروری مانند حقوق، مواد اولیه و… دارد؟ پس از این تحقیقات است که متوجه خواهید شد آیا ایده‌تان سودآور است یا خیر؟

     – پتانسیل برای رشد بیشتر را دارد: بهترین ایده‌ها نه تنها سودآورند، بلکه پتانسیل رشد بیشتر را نیز دارند. مهم نیست ایده‌تان ارائه محصول یا خدمات جدید است بلکه این نکته ضروری است که براساس ایده‌تان می‌توانید از راه‌های بازاریابی جدید استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که ایده‌تان همیشه در بازار خواهان دارد. عمدتاً اینترنت یکی از موضوعات مهم در فروش، رشد و گسترش یک محصول یا خدمات است، اگر نمی‌توانید یک پایگاه برای مشتریان خود براساس ایده‌تان استفاده کنید، به‌طوریقین در آینده با مشکل مواجه خواهید شد.

    – ایده در خدمت هدف است: محصول یا خدماتی که براساس ایده‌تان شکل می‌گیرید باید مشکلی را حل کند یا در خدمت هدفی باشد. مشتریان باید احساس کنند که ارزش بلندمدتی در محصول یا خدمات شما وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که تبدیل ایده به کسب و کار می‌تواند پاسخگو نیاز مشتریان باشد بعید است که موفق شوید.

    همچنین باید ارزش آن واضح باشد، فروش مزایا به‌صورت مبهم در بازار طرفدارای نخواهد داشت. بنابراین باید بتوانید به سرعت و بسیار واضح ثابت کنید که محصول یا خدمات شما نه تنها یک مشکل را حل می‌کند بلکه کارآیی بیشتر نسبت به دیگر محصولات یا خدمات موجود که توسط رقبا ارائه شده دارد.

    مراحل تبدیل ایده به کسب و کار

    یک مطالعه اخیر دانشگاهی تخمین می‌زند که افراد به‌طور متوسط در یک روز بیش از 6000 فکر می‌کنند. در میان آن لحظات کوتاه، زودگذر و اغلب تصادفی، همه ما ایده‌های واقعاً خوبی داریم. با این حال، تبدیل ایده به کسب و کار می‌توانند فرآیندی گریزان و ترسناک باشد. گاهی‌اوقات به نظر می‌رسد که هیچ‌کس نمی داند چگونه یک ایده را به واقعیت تبدیل کند. در واقع بدون این‌که ایده‌تان را بدون جهت و انگیزه رها کنید ظرف چند هفته احتمال فراموشی آن وجود دارد. بنابراین برای این‌که بتوانید توانایی اجرای ایده‌ها به دست بیاورید، باید چهار مرحله زیر را انجام دهید.

    1. جلسه‌ی طوفان فکری

    با یک جلسه طوفان فکری موثر، تبدیل ایده به کسب و کار بسیار آسان‌تر می‌شود. برای این‌که بتوانید حداکثر استفاده را از یک جلسه ایده‌پردازی با تیم خود به‌دست بیاورید باید از چند دستورالعمل پیروی کنید.

    1- قضاوت درباره ایده را به تعویض بیندازید. به یاد داشته باشید، هدف این است که هر احتمالی را در نظر بگیرید و به همه اجازه مشارکت بدهید.

    2- به سراغ کمیت بروید و اجازه دهید دیگران نیز به ایده‌ شکل دهند.

    3- روی موضوع متمرکز بمانید و در هر جلسه فقط روی یک موضوع بحث کنید.

    4- برای اینکه بتوانید یک شروع طوفانی داشته باشید باید با یک سوال روشن‌کننده برای تعیین هدف یا نتیجه مانند: «مشکل یا نیازی که می‌خواهیم با ایده‌مان حل کنیم چیست؟» جلسه را شروع کنید. سوالات دیگری که در فرآیند تبدیل ایده به کسب و کار می‌توانید بپرسید عبارتند از:

    • چه کسی از این محصول یا خدمات جدید سود خواهد برد؟
    • چگونه این محصول یا خدمات جدید باعث سود خواهد شد؟
    • چه معیارهایی برای موفقیت این محصول یا خدمات باید در نظر گرفته شود؟
    • و…

    هنگامی‌که چندین معیار برای تبدیل ایده به کسب و کار به دست آوردید، وظیفه‌ی بعدی رسیدن به اجماع در مورد این است که کدام روش بهترین است؟ و از ارزش بیشتری برای بررسی برخوردار است؟ اجازه دهید همه‌ی افراد نظرات خود را بیان کنند. می‌توانید از رای‌گیری، توضیح نظرات و… برای فرآیند تصمیم‌گیری استفاده کنید و سپس نظرات را به اشتراک بگذارید.

    2. شناسایی سوالات برجسته و شاخص

    قبل از تبدیل ایده به کسب و کار و پیاده‌سازی آن، باید سوالات مهمی را در مورد امکان تحقق آن براساس منابع و قابلیت‌های خود بپرسید. سوالاتی که باید به آن‌ها پاسخ دهید عبارتند از:

    • آیا بودجه یا ابزاری برای تحقق این ایده داریم؟
    • آیا ما افراد یا تخصص لازم برای تحقق این ایده را داریم؟
    • آیا ما زمان یا پهنای باندی برای تحقق این ایده داریم؟

    اگر مسائل حل نشده یا مواردی ناشناخته وجود دارد که شامل هرکدام از سوالات بالا می‌شود، باید بررسی کنید که آیا می‌توانید منابع مورد نیاز برای پیشبرد امور  پیدا کنید. همچنین باید بررسی کنید که در این زمان تخصیص پول، استخدام پرسنل یا تنظیم برنامه‌ها واقع بینانه است یا خیر؟

    زمانی که از منابع مناسب و افراد حرفه‌ای مطمئن شدید، می‌توانید به اجرای طرح و ایده‌تان ورود کنید.

    3. پیاده‌سازی و اجرای ایده

    تبدیل ایده به کسب و کار و موفقیت آن به کیفیت و کامل بودن طرح اجرایی و پیاده‌سازی آن که توسط تیم‌تان انجام می‌شود، بستگی دارد. فرآیند برنامه‌ریزی برای اجرای ایده باید شامل موارد زیر باشد:

    • برای ترسیم کلی طرح باید یک نمودار براساس معیارهای تبدیل ایده به هدف رسم کنید. این می‌توانید یک منبع خوبی برای بررسی اجرای طرح و پیشرفت آن باشد. (در زیر یک نمونه از نمودار اجرای طرح را می‌بینید.)

    نمودار پیاده‌سازی ایده

    • تعیین مالک طرح قبل از انجام تکالیف فردی، تصمیم بگیرید که چه کسی کارها را در مسیر درست نگه می دارد، مسائل را حل می کند و اجرای طرح را رهبری می کند. در واقع قبل از اجرای طرح باید تصمیم بگیرید که چه کسی کارها را در مسیر درست نگه دارد، مسائل را حل کند و اجرای طرح را رهبری کند. واگذاری وظایف طرح به یک مالک باعث می‌شود که نه تنها اعضای تیم وظایف تعیین شده داشته باشد بلکه از آن‌ها می‌خواهد تا وظایف را در زمان تعیین شده ارائه دهند.
    • یک ارزیابی ریسک قبل از اجرای برنامه انجام دهید. این فرآیند باعث می‌شود تا درک بهتری از مشکلاتی که احتمالاً با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد، داشته باشید. برای این‌کار از همه افراد تیم اطلاعات جمع‌آوری کنید.
    • قبل از اجرای طرح باید تعیین بودجه انجام دهید. باید مشخص شود که تیم شما چقدر برای این ایده سرمایه‌گذاری می‌کند.
    • یک برنامه‌ی زمان‌بندی شده ایجاد کنید. سعنی کنید این برنامه سریع و مقرون‌به‌صرفه باشد.

    4. جمع ‌آوری بازخوردها ها

    تصور نکنید که فقط به این دلیل که تیم شما مراحل پیاده‌سازی ایده را شروع کرده‌ است، تبدیل ایده به کسب و کار پایان یافته است، زیرا قبل از آن باید از تجربه دیگران در زمینه‌ی تحقیق ایده‌تان بهره‌مند شوید. بنابراین نیاز است که به جمع‌آوری بازخوردها و همچنین درخواست مشاوره از ذینفعان ایده‌تان بپردازید.

    در این مرحله باید خود را برای پاسخ به سوالات سخت و رسیدگی به انتقادات آماده سازید. وقتی نوبت به نقد می‌رسد، سعی کنید آن را شخصی برداشت نکنید. اگر نقد سازنده و معتبر به نظر می‌رسد، ببینید چگونه می‌توانید از آن برای بهبود ایده خود استفاده کنید یا همه چیز را به مسیری کاملاً جدید ببرید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید نظرات منفی و مخالف را بشنوید اما پشت ایده خود محکم بایستید و فقط نظرات ارزشمند را در راستای بهبود تبدیل ایده به کسب و کار به کار بگیرید.

    تبدیل ایده نو به کسب و کار موفق

    اگرچه می‌تواند تبدیل ایده نو به کسب و کار موفق بسیار چالش برانگیز باشد اما بسیاری از شرکت‌ها برای تبدیل یک ایده جدید مسیر منحصربه‌فردی را در پیش می‌گیرند که تضمین‌کننده موفقیت‌شان خواهد بود. بنابراین برای تبدیل ایده‌ به کسب و کار کافی است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

    1. یک بررسی واقعی بر روی ایده‌تان انجام دهید.

    2. مطمئن شوید که ایده‌تان و هدفی که دارد را کاملاً درک و شناسایی کرده‌اید.

    3. منابع خود از نظر مالی، افراد و… را شناسایی کنید.

    4. تیمی از مربیان، حامیان و متخصصان را جمع‌آوری کنید.

    5. بازار هدف را شناسایی کنید.

    6. گروه‌های رسانه‌های اجتماعی، سازمان‌های صنعتی، انجمن‌های آنلاین و مکان‌های دیگری که مشتریان بالقوه شما در آنجا حضور دارند، شناسایی کنید. آیا اینفلوئنسرها یا گروه‌هایی وجود دارند که بتوانید با آنها همکاری کنید؟ هزینه آن چقدر است؟

    7. در نظر بگیرید که بازار شما چقدر گسترده است. آیا به اندازه کافی بزرگ است که درآمد مناسب را برای‌تان به ارمغان بیاورد؟ چگونه به این بازار خواهید رسید؟ و چگونه محصول را تحویل خواهید داد؟

    8. چه چیزی باعث تمایز محصول یا خدمات‌تان خواهد شد؟

    9. منابع مالی و سرمایه‌گذاران را پیدا کنید.

    10. اهداف‌تان را به‌وضوح برای همکاران و سرمایه‌گذاران تشریح کنید.

    11. نقاط عطف ایده‌تان و بردهای کوچک در طول مسیر را تعیین کنید.

    12. یک تیم رویایی تشکیل دهید تا مسئولیت اجرای ایده را برعهده بگیرند.

    13. با تیم‌تان دوست و همکار باشید.

    14. به دنبال بازخوردهای بیرونی باشید.

    15. نبردهای خود را اولویت بندی کنید.

    16. صبور باشید.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.