ماهان

تفاوت نوآوری و خلاقیت چیست؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    بسیاری از کسب و کار‌ها، سازمان‌ها و صنایع، پذیرای تغییر به عنوان حلال بخشی از مشکلات و بهبود فرآیند‌ها هستند. خلاقیت و نوآوری می‌تواند از عوامل اصلی در ایجاد این نوع تغییرات مولد باشد و توسعه این ویژگی‌ها در سطح شخصی و سازمانی می‌تواند به نفع افراد و شرکت‌ها باشد.

    اگرچه این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، بسیاری از صنایع براساس نتایج، بین این دو تفاوت قائل می‌شوند. در ادامه، در مورد تفاوت خلاقیت و نوآوری و اینکه چرا آن‌ها مهم هستند بحث می‌شود.

    چرا نوآوری و خلاقیت مهم است؟

    توانایی مقایسه نوآوری در مقابل خلاقیت می‌تواند به شما کمک کند هر ۲ ویژگی را بهتر درک کنید و آن‌ها را در کار خود پیاده‌سازی کنید. با این حال، درک روش‌هایی که این اصطلاحات اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند و نحوه هم‌پوشانی آن‌ها امکان‌پذیر است.

    هم خلاقیت و هم نوآوری در کسب‌وکار می‌توانند تقریباً در هر صنعتی باعث تغییر شوند و هر ۲ می‌توانند به موفقیت کسب و کار شما کمک کنند.

    نوآوری چیست؟

    در بسیاری از موقعیت‌ها، نوآوری تفکر انعطاف‌پذیری است که منجر به نتایج قابل اندازه‌گیری می‌شود. برخی از سازمان‌ها استفاده از تفکر طراحی در کسب‌وکار را برای کمک به نوآوری در تیم‌های خود و کمک به یافتن واژگان مشترک برای فرآیند توسعهٔ ایده‌ها و فرآیند‌های جدید را آغاز کرده‌اند.

    به هر روشی که تیم شما برای بحث در مورد نوآوری استفاده می‌کند، توانایی استفاده از فرآیند‌های حل مسأله اصلی یا منحصر به فرد برای چالش‌های شما می‌تواند به موفقیت در کسب‌وکار شما کمک کند.

    خلاقیت چیست؟

    خلاقیت معمولاً به عمل خلق ایده‌های جدید اشاره دارد؛ بدون توجه به اینکه آیا این ایده‌ها به نتایج یا راه‌حل‌های قابل اندازه‌گیری منجر می‌شوند یا خیر. تفکر خلاقانه می‌تواند بخش بسیار مهمی از نوآوری باشد؛ زیرا تفکر خلاقانه می‌تواند به شما در شناسایی راه‌های جدید برای انجام کار‌ها و ایجاد محصولات ملموس کمک کند که منجر به نتایج قابل اندازه‌گیری نوآورانه می‌شوند.

    تفاوت خلاقیت و نوآوری

    خلاقیت عملِ تصور چیزی جدید است؛ در حالی که نوآوری عمل به کار بردن چیزی محسوب می‌شود. خلاقیت فکر کردن به ایده پرواز به فضا و نوآوری، ساخت موشک است.

    یکی به دنبال دیگری می‌آید و این دو معمولا درون یکدیگر خانه دارند. خلاقیت به شما الهام می‌دهد تا موشکی را که می‌سازید، بهبود بخشید یا از آن به روش‌های جدید استفاده کنید. حتی ممکن است از اصطلاحات این دو به جای یکدیگر استفاده کنید.

    به عنوان مثال، یک اختراع جدید هم «نوآورانه» و هم «خلاقانه» به نظر می‌رسد. اگر از تخت‌خواب مموری فوم و عینک آفتابی ضد خش استفاده می‌کنید، عکس می‌گیرد یا یک چراغ LED را در یک لامپ قرار می‌دهید، از خلاقیت و نوآوری ناسا و سایر آژانس‌های فضایی بهره می‌برید.

    تفاوت خلاقیت و نوآوری چیست؟

    نوآوری و خلاقیت، کیفیت متداول معرفی روش‌های جدیدِ تفکر برای یک مشکل یا چالش را به اشتراک می‌گذارند. با این حال، نحوه عملکرد هر یک در این زمینه متفاوت است.

    همچنین به‌یاد داشته باشید که افراد و سازمان‌های مختلف ممکن است از این اصطلاحات، متفاوت یا حتی به جای یکدیگر استفاده کنند.

    برای کمک به درک بهتر تفاوت خلاقیت و نوآوری، در اینجا برخی از ویژگی‌های رایج شناسایی شده هر کدام آورده شده است:

    ویژگی‌های نوآوری:

    • قابل سنجش یا قابل اندازه‌گیری
    • خارجی
    • عمل‌گرایی
    • معرفی ایده‌ها و مفاهیم جدید
    • استفاده از بودجه
    • احتمالِ داشتن ریسک
    • قابلیت دیدن نتایج در یک محصول یا خدمات

    ویژگی‌های خلاقیت:

    • ناملموس
    • درونی
    • ذهنی
    • درک ایده‌ها و مفاهیم جدید
    • استفاده نکردن از بودجه
    • ریسکِ کمتر
    • نتایج در یک مفهوم

    نکاتی برای توسعه نوآوری و خلاقیت:

    در تفاوت خلاقیت و نوآوری چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما در توسعه‌ٔ آن‌ها کمک کند:

    سوالات خود را بپرسید

    ذهن کنجکاو می‌تواند اولین گام به‌سوی توسعه فرآیند‌های تفکر خلاق باشد و تفکر خلاق اغلب به نوآوریِ قابل اندازه‌گیری منجر می‌شود. سعی کنید وقتی با چالش جدیدی روبرو می‌شوید سؤالاتی با پایان باز بپرسید.

    به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه بپرسید آیا چالش راه‌حلی دارد یا خیر، از خود بپرسید که چگونه می‌توانید به آن چالش نزدیک شوید یا وضعیت را تغییر دهید.

    پرسیدن سوالاتِ فراوان از موقعیت‌ها و افراد دیگر نیز می‌تواند به رشد شما به‌عنوان یک حرفه‌ای و توسعه مهارت‌های جدید کمک کند، که به ارزش نتایج خلاقانه و نوآورانه شما کمک می‌کند.

    از ذهنیت رشد استفاده کنید

    ذهنیت رشد به این باور اشاره دارد که هر مهارتی را می‌توان با فرصت و تلاش کافی آموخت. اعمال ذهنیت رشد در محل کار می‌تواند خلاقیت و نوآوری را با کمک به شما در استقامت در مواجهه با ناملایمات یا چالش‌ها افزایش دهد.

    وقتی با موانعی روبرو می‌شوید، سعی کنید به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید به روش‌های خلاقانه برای رسیدن به اهداف خود ادامه دهید.

    محیط خود را تغییر دهید

    گاهی اوقات، محیطی متفاوت می‌تواند به پرورش خلاقیت و نوآوری برای افراد و تیم‌ها کمک کند. اگر به‌طور مستقل کار می‌کنید، سعی کنید پیاده‌روی کنید یا در یک محیط‌های مختلف کار کنید تا‌ ایده‌های جدیدبه ذهن‌تان خطور کند که ممکن است به ابتکارات عملی تبدیل شوند.

    برای الهام بخشیدن به یک تیم، سعی کنید ویژگی‌های دفتر را تغییر دهید یا همه را برای یک کار در محل کار از دفتر خارج کنید. تنوع ممکن است الهام‌بخشِ مفاهیم و‌ ایده‌های جدید باشد.

    با دیگران همکاری کنید

    کار گروهی اغلب منجر به‌ایده‌های جدید می‌شود و وقتی تیم‌ها با هم کار می‌کنند تا این ایده‌ها را به نتایج حقیقی تبدیل کنند، نوآوری به دست می‌آید. به‌عنوان یک فرد، سعی کنید با همکاران خود برای حل مشکلات و خلق‌ایده‌های جدید، همکاری کنید.

    اگر قادر به انجام این کار هستید، فضا‌ها و چارچوب‌هایی را ایجاد کنید تا به تیم‌های خود اجازه دهید با هم کار کنند تا خلاقیت و نوآوری جمعی را افزایش دهند.

    مثبت بمانید

    دیدگاهی مثبت می‌تواند به شما کمک کند خلاقیت و نوآوری را با باز کردن ذهن خود به روی احتمالات جدید را توسعه دهید.

    سعی کنید راه حل‌های جدید را با تنوعی از «شاید» نزدیک کنید و به ویژگی‌های مثبت یا مفیدِ راه حل‌هایی توجه کنید که ممکن است به‌طور کلی مورد استفاده قرار نگیرند.

    همچنین، مثبت‌اندیشی به‌عنوان می‌تواند به انگیزه بخشیدن به تیم‌تان برای باز ماندن در برابر‌ ایده‌ها و مفاهیم جدید کمک کند، که عامل کلیدی در نوآوری محسوب می‌شود.

    اهداف معناداری تعیین کنید

    تعیین اهداف معنی‌دار می‌تواند به شما کمک کند تا فرآیند خلاقانهٔ خود را ساختار دهید و مفاهیم را به نوآوری‌های قابلِ تحویل تبدیل کنید. استفاده از چارچوب تنظیمِ هدف SMART را امتحان کنید.

    چارچوب SMART به معنای شناسایی اهدافی است که خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان هستند. استفاده از این فرآیند برای کار خلاقانه‌ٔ شما ممکن است از سطح بالاتری از بهره‌وری و تغییر حمایت کند.

    به یادگیری ادامه دهید

    تفکر خلاق اغلب به معنای ادامه یادگیری مهارت‌ها و‌ ایده‌های جدید است و با پرورشِ مهارت‌ها و‌ ایده‌های جدید شما می‌توانند به نوآوری قابل سنجش تبدیل شوند. سعی کنید فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را به‌طور مستقل و از طریق سازمان خود دنبال کنید.

    به‌دنبال آموزش آنلاین باشید یا دوره‌های حضوری مانند کلاس‌های ارائه‌شده در آموزشگاه‌ها یا دانشگاه محلی را دنبال کنید و سعی کنید در مورد آنچه آموخته‌اید با همکاران خود بحث کنید.

    راه‌حل‌ها را اجرا کنید

    تبدیل‌ایده‌های خود به راه‌حل‌های عملی می‌تواند به شما کمک کند تا رابطهٔ بین خلاقیت و نوآوری را تمرین کنید. در صورت امکان، هر روز در مورد‌ عملی کردنِ ایده‌های خلاقانهٔ خود در محل کار اقدام کنید.

    اگر برخی از‌ ایده‌های شما نیاز به همکاری یا تأیید دارند، فرایند‌هایی را شناسایی کنید که برای تحقق بخشیدن به ایده‌های خود به آن نیاز دارید. برنامه‌ای قطعی برای اقدام و نوآوری ایجاد کنید.

    نتیجه‌گیری

    خلاقیت و نوآوری مفاهیمی نزدیک به‌هم هستند؛ اما در نتایج و اجرا با یکدیگر تفاوت دارند. خلاقیت شامل تولید ایده‌ها، ابتکارات، امکانات جدید است که توانایی تفکر به روش‌های منحصربه‌فرد و ابتکاری تاکید دارد و اولین جرقه‌ای است که به نوآوری دامن می‌زند.

    در طرف دیگر، نوآوری به کاربردِ عملی ایده‌های خلاقانه برای آوردن محصولات یا خدمات جدید و ارزشمند به بازار اشاره دارد. نوآوری شامل گرفتن آن مفاهیم اولیه و تبدیل آن‌ها به محصولات، فرایندهای کسب‌وکار یا راه‌حل‌های ملموس است که برای دیگران ارزشمند هستند.

    در حالی که خلاقیت بیشتر بر جنبه‌های تخیلی و ناملموسِ تولید ایده‌‌های جدید متمرکز است؛ نوآوری در مورد نتایج مولد و قابل اندازه‌گیری است که از اجرای آن ایده‌ها ناشی می‌شود.

    خلاقیت، ذهنی خواهد بود و تعیین کمیتِ آن دشوار است؛ در حالی که نوآوری را می‌توان از نظر تاثیر، موفقیت در بازار یا ارزشی که به ارمغان می‌آورد، سنجید.

    نوآوری اغلب به منابع و بودجه نیاز دارد و درجاتی از ریسک را به‌دنبال دارد؛ زیرا مفاهیم جدیدی را معرفی می‌کند و وضعیت موجود را به چالش می‌کشد.

    با توجه به موارد بالا، خلاقیت پایه و اساس نوآوری را فراهم می‌سازد و به‌عنوان کاتالیزوری برای تولید ایده‌های جدید عمل می‌کند؛ در حالی که نوآوری آن ایده‌ها را به راه‌حل‌های عملی و ارزشمند تبدیل می‌کند.

    هم خلاقیت و هم نوآوری برای پیشرفتِ افراد و سازمان‌ها در دنیای پویا و همیشه در حال تغییرِ امروزی ضروری هستند. با پرورش خلاقیت و پذیرش نوآوری می‌توان فرصت‌های جدید را آزاد کرد و تغییرات مفیدی در جنبه‌های مختلفِ زندگی به‌وجود آورد.

    منبع: indeed.com

    جهت دریافت مشاوره برای شرکت در دوره رهبری حرفه ای کسب و کار ماهان کلیک کنید.

    ارتباط بین نوآوری و خلاقیت چیست؟

    خلاقیت بذرِ همه‌ٔ نوآوری‌هاست. یعنی تولید موفقیت‌آمیزِ محصولات جدید، خدمات جدید یا شیوه‌های تجاری جدید با فکر کردنِ یک فرد یا تیم به ایده‌ای و توسعه‌ٔ آن ایده فراتر از حالتِ اولیه.

    چرا خلاقیت از نوآوری مهم‌تر است؟

    خلاقیت با نوآوری همراه است و هیچ نوآوری بدون خلاقیت به‌وجود نمی‌آید. در حالی که خلاقیت، توانایی تولید ایده‌های جدید و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود، نوآوری اجرای آن خلاقیت است. یعنی معرفی یک ایده، راه‌حل، فرایند یا محصول جدید.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.