ماهان

معرفی شرکت IBM از تاریخچه تا انواع محصولات آن

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    آی بی ام (International Business Machines Corporation) یک شرکت فناوری اطلاعات مشهور و بین‌المللی در زمینه ماشین‌های تجاری است که برای بیش از یک قرن، نقش اساسی در شکل‌دهی صنعت فناوری داشته است.

    این شرکت که دفتر مرکزی آن در آرمونک، نیویورک واقع شده است، طیف گسترده‌ای از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شامل رایانه‌ها، سرورها، سیستم‌های ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه را به شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان ارائه می‌دهد. همچنین خدمات میزبانی و مشاوره‌ای این شرکت در حوزه هوش مصنوعی، رایانش ابری و محاسبات کوانتومی شناخته شده است و در معرفی شرکت ibm به صراحت بیان شده است که در بیش از 175 کشور، حضور جهانی دارد.

    از این‌رو، در ادامه این مقاله قصد داریم تاریخچه‌ای غنی از شرکت ibm، مجموعه متنوع محصولات و خدمات آن، تعهد آن به تحقیق و توسعه و تأثیری که بر جامعه و صنعت گذاشته است را بیان کنیم.

    شرکت ibm

    IBM یا ماشین‌های تجاری بین‌المللی، یک شرکت فناوری چندملیتی است که در تولید و فروش سخت‌افزار، میان‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر تخصص دارد. IBM که در سال ۱۹۱۱ تاسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فناوری است و سابقه‌ای طولانی در نوآوری و رهبری صنعت دارد.

     IBM به‌ خاطر طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات، از جمله رایانه که توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناخته می‌شود.

    علاوه بر این، شرکت IBM به دلیل پلتفرم Watson مبتنی بر هوش مصنوعی خود نیز شناخته می‌شود که در برنامه‌های مختلفی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مالی و خدمات استفاده می‌شود.

    همچنین IBM یک ارائه‌دهنده مشهور خدمات فناوری اطلاعات و مشاوره است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عملیات خود را بهینه و فناوری‌های جدید را پیاده‌سازی كنند.

    در سال‌های اخیر، این شرکت در تلاش‌های خود را در محاسبات ابری و محاسبات کوانتومی افزایش داده و چندین سرمایه‌گذاری ناموفق در پلتفرم انجام داده است.

    Ibm چیست؟

    International Business Machines Corp یا IBM یک ارائه‌دهنده محصولات و خدمات فناوری اطلاعات است. این شرکت، سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم را تولید می‌کند و به فروش می‌رساند و خدمات زیرساختی، میزبانی و مشاوره ارائه می‌دهد. 

    سبد محصولات IBM شامل تجزیه‌وتحلیل، هوش مصنوعی، اتوماسیون، بلاک چین، محاسبات ابری، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات، امنیت سایبری و محصولات توسعه نرم‌افزار است.

    علاوه بر این، این شرکت خدماتی مانند خدمات ابری، شبکه، امنیت، مشاوره فناوری، خدمات کاربردی، خدمات انعطاف‌پذیری کسب‌وکار و خدمات پشتیبانی فناوری را ارائه می‌دهد.

    این شرکت به بازارهای خودرو، بانکداری و مالی، الکترونیک، انرژی و آب و برق، مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، علوم زندگی، تولید، فلزات و معدن، خرده فروشی و محصولات مصرفی و صنایع مخابراتی خدمات می‌دهد. 

    IBM در قاره آمریکا، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا و اقیانوسیه فعالیت دارد. دفتر مرکزی IBM در آرمونک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا است.

    محصولات شرکت ibm

    محصولات شرکت IBM شامل موارد زیر است:

    نرم‌افزار

    • هوش مصنوعی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: مانند Watson (برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین) و سایر ابزارهای تحلیل داده.
    • بلاک چین: فناوری‌هایی برای ایجاد شبکه‌های تجاری شفاف و امن.
    • نرم‌افزارهای ابری: از جمله IBM Cloud، که خدمات ابری عمومی، خصوصی و هیبریدی ارائه می‌دهد.
    • امنیت: محصولات امنیتی مانند IBM Security برای محافظت از داده‌ها، شبکه‌ها و هویت‌ها.

    خدمات

    • خدمات مشاوره‌ای: IBM Consulting که به سازمان‌ها در دیجیتالی کردن کسب‌وکار، بهبود فرآیندها و پیاده‌سازی فناوری‌های جدید کمک می‌کند.
    • خدمات فناوری اطلاعات: از جمله طراحی، ساخت و مدیریت زیرساخت‌های IT.

    راه‌حل‌های صنعتی

    راه‌حل‌های مخصوص صنایع: ارائه راه‌حل‌های سفارشی برای صنایع خاص مانند بهداشت و درمان، بانکداری، تولید و غیره.

    تاریخچه و معرفی شرکت ibm

    اما تاریخچه شرکت ibm چیست؟ در ادامه با تاریخچه معرفی شرکت ibm آشنا می‌شوید.

    آی بی ام، در سال 1911 توسط چارلز رانلت فلینت، اولین پایه‌های شکل‌گیری خود را ایجاد کرد و با نام شرکت محاسبه- جدول‌بندی- ضبط CTR (Computing-Tabulating-Recording) شروع به فعالیت کرد.

    درواقع، این شرکت از ادغام چهار شرکت کسب‌وکار متخصص دیگر در زمینه سیستم‌های ثبت و اندازه‌گیری به وجود آمد. این شرکت‌ها شامل کمپانی ماشین‌های جدول‌بندی (Tabulating Machine Company)، شرکت بین‌المللی ضبط زمان (International Time Recording Company)، شرکت سنجش محاسباتی (Computing Scale Company) و شرکت تولیدی ساعت‌های زمانی باندی (Bundy Manufacturing Company) بودند.

    در سال 1914، توماس جی واتسون به عنوان مدیرکل شرکت آی بی ام به این شرکت ملحق شد و CTR را دستخوش تحولاتی کرد که باعث شد تا IBM به عنوان یک تولیدکننده پیشرو در سیستم‌های جدول‌بندی کارت پانچ ظاهر شود. واتسون، سعی در ارائه استراتژی‌های نوآورانه فروش به کارکنان خود داشت که با تأکید بر خدمات مشتری و القای عظمت در معرفی شرکت ibm آمیخته شده بودند. به طوری که این رویکرد باعث رشد CTR شد و فعالیت آن را در سطح جهانی گسترش داد.

    در سال 1924، این شرکت نام خود را به ماشین‌های تجاری بین‌المللی (IBM) تغییر داد که نشان‌دهنده حضور گسترده آن در سطح بین‌المللی برای معرفی شرکت ibm به عنوان شرکتی با تنوع ماشین‌های تجاری بوده است. در طول چند دهه بعد، شرکت آی بی ام به تولید و معرفی محصولات نوآورانه و جدید خود ازجمله ماشین‌های تحریر الکتریکی، ماشین‌حساب‌های الکترومکانیکی و رایانه‌های شخصی ادامه داد.

    علاوه بر این‌ها، مشارکت‌ها و پیشرفت‌های نوظهورانه دیگری در صنعت نیز با حضور آی بی ام شکل گرفت. برای این که بدانید این اقدامات صورت گرفته توسط ibm چیست، ادامه این مطلب از معرفی شرکت ibm را دنبال کنید.

    نقش شرکت ibm در معرفی کامپیوتر و هوش مصنوعی

    علاوه بر مواردی که تاکنون برای تاریخچه و معرفی شرکت ibm بیان کردیم، پیشرفت‌های فناوری دیگری توسط این شرکت با ارائه کامپیوتر IBM 305 RAMAC در سال 1956 ادامه یافت. این کامپیوتر، اولین کامپیوتری بود که هارددیسک داشت و توانست ظهور انقلابی بزرگی را در ذخیره‌سازی داده‌ها ایجاد کند؛ به طوری که موجب هموار شدن راه مدیریت و ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها در عصر دیجیتال شد.

    همچنین، تعهد IBM به نوآوری، منجر به توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) نیز شد. در سال 1956، زمانی که آرتور ال. ساموئل از مهندسان شرکت آی بی ام، یک کامپیوتر IBM 704 را نه تنها برای بازی چکرز بلکه برای یادگیری از تجربه خود نیز برنامه‌ریزی کرد، به نوعی اولین نمونه عملی از هوش مصنوعی توسط شرکت ibm را به نمایش گذاشت. البته ناگفته نماند این تلاش‌های تحقیقاتی آی بی ام در زمینه هوش مصنوعی تا به امروز ادامه یافته است.

    در دهه‌های 1960 و 1970 نیز، مهم‌ترین حضور شرکت ibm در صنعت محاسبات با معرفی System/360 برای عرضه خانواده‌ای از رایانه‌های بزرگ (Mainframe Computers) صورت گرفت. این شرکت، خط تولید این رایانه‌ها را در صنعت با ارائه طیف وسیعی از مدل‌های سازگار متحول کرد؛ به طوری که سفارشات تولید رایانه‌های مرکزی از پیش‌بینی‌های فروش پیشی گرفت و آی بی ام توانست بیش از 1000 سفارش را ظرف مدت چهار هفته پس از اعلام محصول دریافت کند. این به این دلیل بود که کاربران این رایانه‌ها به راحتی قادر بودند تا قابلیت‌های محاسباتی خود را به وسیله این مین‌فریم‌ها ارتقا دهند. به این ترتیب، موفقیت System/360 در معرفی شرکت ibm به عنوان شرکت پیشرو در بازار رایانه‌های بزرگ بسیار تأثیرگذار بود.

    از آن زمان به بعد، سیستم‌عامل‌های اصلی آی بی ام نیز مانند OS/VS1 و MVS، به استانداردهای صنعتی تبدیل شدند و جایگاه این شرکت را به عنوان پیشرو در فناوری محاسبات، محکم کردند.

    نقش شرکت آی بی ام در اکتشافات فضا

    در مدت زمان فعالیت IBM، این شرکت نقش مهمی را در حمایت از فعالیت‌های ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضا) نیز ایفا کرد. به این صورت که کامپیوترها و فناوری های ارائه شده در معرفی شرکت ibm، به وسیله ناسا برای ردیابی پروازهای مداری ازجمله ماموریت های مرکوری و جمینی استفاده شدند.

    IBM همچنین در سال 1969، کامپیوترهای هدایت موشک Saturn V و فضاپیمای آپولو را برای موفقیت در ماموریت های ماه تولید کرد و توسعه داد.

    محصولات و خدمات شرکت آی بی ام

    در معرفی شرکت ibm می‌توانیم از تنوع محصولات و خدمات این شرکت در صنایع مختلف بیان کنیم.

    از سال 2016، شرکت ibm با ارائه خدماتی در حوزه رایانش ابری، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اینترنت اشیا (IOT)، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تلفن همراه، فضای کار دیجیتال و امنیت سایبری سعی در تحول صنایع مختلف برای دستیابی به کارایی بیشتر کسب و کارها کرده است.

    از طرف دیگر، تلاش‌های تحقیق و توسعه آی بی ام نیز به نوآوری‌هایی در زمینه تکنولوژی‌های مختلف انجامید که از آن جمله می‌توان به توسعه اولین کامپیوتر قابل برنامه‌ریزی، اولین هارددیسک و اولین ویروس کامپیوتری اشاره کرد.

    به طور کلی، زمینه‌های اصلی که شرکت آی بی ام، فعالیت‌های خود را بر روی آن‌ها متمرکز کرده است به زمینه‌های محاسبات کوانتومی، توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر، بلاک چین، مشاوره، رایانش ابری، هوش مصنوعی، رباتیک و اتوماسیون ارتباط دارد.

    در ادامه، برخی از زمینه‌های فعالیت و محصولات آی بی ام را شرح می‌دهیم:

    • سخت‌افزار: با گذشت پنج دهه از راه‌اندازی IBM System/360، این شرکت به فروش سری‌های رایانه‌های بزرگ خود ادامه می‌دهد. IBM خط تولید رایانه‌های سری z خود را به عنوان زیرساخت سازمانی برای تجارت فناوری شناختی با طیف وسیعی از راه‌حل‌ها ازجمله تجزیه و تحلیل، بلاک چین، ابر و DevOps مورد هدف قرار داده است.

    در همین حال، این شرکت، سرورهای سازمانی Power Systems خود را به سمت برنامه‌های کاربردی داده‌های بزرگ سوق داده است. این سرورها سیستم‌عامل‌های IBM AIX و IBM i و لینوکس را اجرا می‌کنند.

    • فناوری ذخیره‌سازی: از نظر سخت‌افزاری در معرفی شرکت ibm، محصولاتی ازجمله فلش‌ها، سیستم‌های Storwize و سایر استوریج‌ها و همچنین شبکه سخت‌افزاری فضای ذخیره‌سازی کانال فیبر، رسانه‌های ذخیره‌سازی و محصولات نواری ارائه شده است. این شرکت همچنین با استفاده از Spectrum Storage Suite و فناوری ذخیره‌سازی اشیاء Cleversafe، در حال ایجاد فضای ذخیره‌سازی نرم‌افزاری نیز است.
    • نرم‌افزار: خط تولید نرم‌افزار شرکت آی بی ام بسیار متنوع و شامل نرم‌افزارهایی مانند IBM Cognos Analytics، IBM SPSS، IBM Maximo Asset Management و Db2 است.

    همچنین، نرم‌افزارهای زیرساخت فناوری اطلاعات، ازجمله WebSphere Application Server و پیام‌رسان MQ را نیز ارائه می‌کند.

    مجموعه نرم‌افزارهای این شرکت در فضای موبایل و شبکه‌های اجتماعی نیز شامل ایمیل تجاری IBM Verse (در حال حاضر HCL Verse) و محصول IBM Notes (در حال حاضر HCL Notes) است. علاوه بر این در معرفی شرکت ibm از نرم‌افزار امنیتی MaaS360 نیز رونمایی شده که برای امنیت دستگاه تلفن همراه است.

    • خدمات مشاوره: واحدهای خدماتی IBM شامل Global Business Services که عملیات مشاوره مدیریت Big Blue را در خود جای داده است و Global Technology Services که خدمات دیگر مانند تداوم کسب و کار و برون‌سپاری را ارائه می‌دهد، است؛ اما در سال‌های اخیر، IBM به سمت خرید شرکت‌هایی رفته است که خدمات مشاوره و پیاده‌سازی ابری را ارائه می‌دهند.
    • رایانش ابری: ارائه نرم‌افزاری و خدمات رایانش ابری SmartCloud IBM در سال 2011 شروع شد. در اکتبر 2017، IBM کل مجموعه ابر خود را به IBM Cloud تغییر نام داد. این مجموعه ابری در معرفی شرکت ibm با رقبایی مانند AWS، گوگل و مایکروسافت رقابت می‌کند.
    • فناوری شناختی: ابررایانه IBM Watson که هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای تحلیلی را با هم ترکیب می‌کند، پرچم‌دار محاسبات فناوری شناختی این شرکت است. به عنوان مثال، مشتریان می‌توانند از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی Watson API برای جاسازی اجزای محاسبات شناختی در برنامه‌های خود استفاده کنند. IBM همچنین، محصولاتی با قابلیت‌های شناختی داخلی نیز ارائه می‌دهد. این محصولات شامل اینترنت اشیای واتسون و Watson Analytics for Social Media است.

    تحقیق و توسعه در شرکت ibm

    توماس جی واتسون جونیور که در سال 1956 در معرفی شرکت ibm به عنوان مدیرعامل این شرکت، جانشین پدرش شده بود، شرکت را در مسیر تحقیق و توسعه کاربردی قرار داد. مرکز تحقیقاتی بیگ بلو (Big Blue) که به همین منظور در سال 1961 راه‌اندازی شد، شامل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در یورک تاون هایتس، نیویورک و کمبریج، ماساچوست و همچنین یک آزمایشگاه صنعتی در هاثورن، نیویورک است.

    پیشرفت‌های قابل توجه مرکز تحقیقات IBM شامل اختراع رم داینامیک و زبان فرترن و همچنین تلاش‌های تحقیقاتی جدیدتر آن در زمینه بلاک چین، محاسبات کوانتومی، علوم و فناوری شناختی است.

    IBM همچنین، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در تحقیقات مربوط به عناصر نیمه‌هادی در راستای توسعه اهداف خود در رایانش ابری و سیستم‌های کلان داده انجام می‌دهد.

    با وجود این که مرکز تحقیقاتی بیگ بلو همچنان بر روی سیلیکون‌ها نیز تحقیق می‌کند اما از سال 2015 از تحقیق و تولید ریزتراشه‌های میکروالکترونیک دست برداشت و امتیاز آن را به شرکت GlobalFoundries فروخت.

    رازهای موفقیت شرکت آی بی ام در صنعت

    همان‌طور که در معرفی شرکت ibm گفته شد، این شرکت یکی از شرکت‌های فناوری پیشرو در جهان است که سابقه‌ای غنی در نوآوری و تولید محصولات جدید دارد؛ اما رمز موفقیت IBM در دنیای پرشتاب عصر حاضر چه بوده است؟ در ادامه مطلب، مراحل دستیابی IBM به موفقیت را بررسی می‌کنیم:

    • ایجاد یک استراتژی روشن: وقتی از تام واتسون بنیان‌گذار آی بی ام در مورد رمز موفقیت این شرکت پرسیده شد، او این چنین پاسخ داد: اولین دلیلی که باعث شد تا IBM به جایگاه امروز خود برسد، این بود که از همان ابتدا تصویر بسیار واضحی از شرکت در ذهنم برای خود متصور شدم که نشان می‌داد رؤیای من اگر به حقیقت بپیوندد، چگونه می‌شود. این همان استراتژی و چشم‌انداز روشنی بود که باعث می‌شد تا از قبل از بزرگ شدن شرکت هم آن را همان‌گونه موفق تصور کنیم.
    • سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه: آی بی ام، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را بر روی تحقیق و توسعه انجام می‌داد. این سرمایه‌گذاری‌ها در معرفی شرکت ibm کمک می‌کرد تا در صنعتی که به سرعت در حال تحول است، جلوتر از منحنی حرکت کند. این شرکت را قادر می‌ساخت تا راه‌حل‌های پیشرفته‌ای را به مشتریان خود ارائه دهند.
    • مشارکت‌های استراتژیک: آی بی ام برای گسترش محصولات خود و دستیابی به مشتریان جدید، مشارکت‌های استراتژیکی با سایر شرکت‌های فناوری پیشرو مانند Red Hat و SAP ایجاد می‌کرد. این مشارکت‌ها در معرفی شرکت ibm بسیار تأثیرگذار بود و آی بی ام را قادر می‌ساخت تا بتواند طیف وسیع‌تری از خدمات و راه‌حل‌ها را ارائه دهد و از نقاط قوت شرکای خود برای ارائه ارزش بیشتر به مشتریانش استفاده کند.
    • ارائه راه‌حل‌های سفارشی: آی بی ام، راه‌حل‌های سفارشی‌سازی شده را به مشتریان خود ارائه می‌کرد و خدماتش را در راستای رفع نیازهای آن‌ها گسترش می‌داد. این رویکرد در معرفی شرکت ibm کمک می‌کرد تا بتواند روابط قوی‌تری با مشتریان خود ایجاد کند و برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و شخصی‌سازی شده خود، شهرت پیدا کند.
    • پشتیبانی مشتریان: آی بی ام، پشتیبانی ویژه‌ای را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد و به صورت 24 ساعته با راهنمایی‌های کارشناسان متخصص، خدمات خود را ارائه می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که مشتریان و کسب و کارها می‌توانند بیشترین بهره را از خدمات معرفی شرکت ibm ببرند. این تعهد به رضایت مشتری به IBM کمک کرد تا بتواند یک پایگاه مشتری وفادار برای خود ایجاد و جایگاهش را در صنعت تثبیت کند.

    جمع‌بندی

    شرکت ibm همواره در طول فعالیت خود، به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه‌های تکنولوژی، محاسبات ابری، ذخیره‌سازی داده‌ها و هوش مصنوعی شناخته می‌شود. این شرکت به طور مداوم، تمرکز خود را بر روی تحقیق و توسعه برای ثبت اختراعات نوآورانه و تحول صنایع مختلف گذاشته است.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.