ماهان

سرفصل‌های دوره MBA چیست؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    سرفصل های دوره MBA

    موضوعات دوره MBA از طریق یک برنامه درسی ساختار یافته تعیین می شود و به دانش‌پذیران امکان می‌دهد در زمینه‌های مورد علاقه خود تخصص پیدا کنند.

    به عنوان مثال، در دانشگاه وارتون (Wharton)، سرفصل‌های دوره MBA به یک برنامه درسی اصلی، الزامات اصلی و دروس انتخابی تقسیم می‌شود که در مجموع ۱۹ واحد اعتبار مورد نیاز برای فارغ التحصیلی است.

    برنامه درسی اصلی شامل کلاس‌های اصلی ثابتی است که هر دانش‌پذیر باید آن‌ها را بگذراند و پایه‌ای در مهارت‌ها و دانش کسب‌وکار ضروری ارائه می‌دهد؛ در حالی که کلاس‌های انعطاف‌پذیر و دروس انتخابی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا تحصیلات خود را با اهداف و علایق شغلی خود تنظیم کنند.

    این ساختار، آموزشی جامع در مبانی کسب‌وکار را تضمین می‌کند و در عین حال، اولویت‌ها و اهداف فردی را نیز در نظر می‌گیرد. [1]

    مدرسه بازرگانی هاروارد (HBS) رویکرد مشابهی را اتخاذ می کند و بر ترکیبی از برنامه درسی مورد نیاز و دروس انتخابی تأکید دارد. در سال اول، دانشجویان HBS در یک برنامه درسی مورد نیاز شرکت می‌کنند که مفاهیم اساسی کسب‌وکار در رشته‌های مختلف را پوشش می‌دهد و از یک پایگاه دانش مشترک اطمینان می‌دهد.

    HBS در سال دوم طیف گسترده‌ای از دروس انتخابی را ارائه می‌کند که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا عمیق‌تر در موضوعات خاص کاوش کنند و مهارت‌های اساسی آموخته‌شده در سال اول را در حوزه‌های پیچیده‌تر و تخصصی‌تر به کار ببرند.

    این رویکرد محیطی را ایجاد می‌کند که در آن تئوری و عمل با یکدیگر تلاقی می‌کنند و دانش‌پذیران برای تصمیم‌گیری و رهبری در زمینه‌های تجاری متنوع آماده می‌شوند. [2]

    دروس رشته MBA

    دروس رشته MBA برای ارائه درکی جامع از مدیریت کسب‌وکار، تجهیز دانش‌پذیران با مهارت‌ها و دانش لازم برای موفقیت در نقش‌های مختلف رهبری در دنیای کسب‌وکار طراحی شده است.

    این رشته معمولاً با موضوعات پایه در ترم اول شروع می‌شود که دانش‌پذیران را با جنبه‌های اصلی مدیریت کسب‌وکار آشنا می‌کند. این موضوعات شامل رفتار سازمانی و روش‌های کمی، با تمرکز بر تحلیل داده‌ها و تکنیک‌های آماری است که پویایی‌های فردی و گروهی را در یک سازمان بررسی می‌کنند. [3]

    از دیگر دروس، اقتصاد مدیریتی، ترکیب اقتصاد با شیوه‌های مدیریتی و مدیریت بازاریابی که به استراتژی‌های بازارگرایی و تخصیص منابع می‌پردازد، هستند.

    همانطور که ترم دوم آغاز می‌شود، تمرکز به سمت یکپارچه‌سازی منابع و تکنیک‌های مدیریتی تغییر می‌کند که موضوعاتی مانند حسابداری مدیریت را پوشش می‌دهد که شامل تحلیل داده‌های مالی برای بودجه و سرمایه‌گذاری می‌شود.

    همچنین، دروس علم مدیریت که از روش‌های آماری برای حل مشکلات سازمانی استفاده می‌کند و مدیریت مالی، با تاکید بر برنامه‌ریزی استراتژیک و استفاده از منابع مالی برای رشد کسب‌وکار، از دیگر دروس این ترم هستند.

    تخصص‌ها و دروس انتخابی در ترم‌های بعدی غالب می‌شوند و به دانش‌پذیران این امکان را می‌دهند که تحصیلات خود را در جهت علایق و اهداف شغلی خاصی که دارند، تنظیم کنند.

    حوزه‌هایی مانند کارآفرینی، مدیریت مالی، مدیریت عملیات، پایداری، مدیریت منابع انسانی و تحول دیجیتال به عنوان موضوعات مشترک در نظر گرفته می‌شوند که منعکس‌کننده چشم‌انداز کسب‌وکار امروزی هستند. این حوزه‌ها طیف گسترده‌ای از موضوعات از برنامه‌ریزی کسب‌وکار، تصمیم‌گیری مالی و تحقیقات بازار، تا شیوه‌های پایداری، استراتژی‌های منابع انسانی و استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای نوآوری کسب‌وکار را پوشش می‌دهند. [4]

    کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یک دورهٔ معتبر است که برای ارائه‌ٔ درک جامعی از جنبه‌های مختلف مدیریت کسب‌وکار به افراد طراحی شده است و سرفصل‌های متفاوتی دارد.

    در طول دوره MBA دانش‌پذیران در طیف گسترده‌ای از موضوعات تحقیق می‌کنند که آن‌ها را با دانش و مهارت‌های لازم برای برتری در دنیای تجارتِ پویا و رقابتی مجهز خواهند کرد.

    مدارس کسب‌وکار مختلف موضوعات تخصصی مختلفی را در برنامه‌های MBA خود ارائه می‌دهند. با این حال، هنوز موضوعات مشترکی وجود دارد که باید همیشه در هنگام پیگیری این آموزش اجرایی مورد بحث قرار گیرند.

    لیست ذیل 5 گرایش اصلی رشته MBA را معرفی می‌کند که متناسب با موضوع، دارای سرفصل‌های آموزشی متفاوتی هستند.

    مدیریت مالی

    یکی از موضوعات اساسی که باید در طول دوره MBA یاد بگیرید، مدیریت مالی است. شما باید در مورد بودجه‌بندی منابع شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که چگونه به‌طور موثر وجوهی را که به شما سپرده شده است، مدیریت کنید.

    در این دوره با نسبت‌های مالی که سودآوری، نقدینگی و کارایی را اندازه‌گیری می‌کند، آشنا می‌شوید.

    همچنین شما ایدهٔ استفاده از نسبت بدهی، نسبت بازار و نسبت بودجهٔ سرمایه را از طریق مدیریت مالی به‌ دست خواهید آورد.

    مدیریت منابع انسانی

    در این گرایش، شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک تیم و نیروی کارِ سازمان تجاری را به‌طور کلی مدیریت کنید.

    شما درک عمیق‌تری در مورد سیاست‌های کاری فعلی خواهید داشت که از رفاه کارکنان و شرکت محافظت می‌کند.

    همچنین، مدیریت منابع انسانی می‌تواند به افزایش شانس جذب و حفظ کارمندان کمک کند.

    در صورتی که تمرکز شما بر این موضوع باشد، تحصیل در دوره MBA گرایش منابع انسانی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

    مدیریت ارتباط با مشتری

    هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند بدون مدیریت ارتباط با مشتری در بازار رقابتی دوام بیاورد. در این گرایش شما یاد خواهید گرفت که چگونه وفاداری به برند را در مشتریان فعلی خود تقویت کنید.

    همچنین استراتژی‌های بیشتری در مورد نحوه جذب مشتریان بالقوه برای خرید محصولات یا اشتراکِ خدمات خود خواهید آموخت.

    بازاریابی

    اگر می‌خواهید محصول نوینی ارائه یا خدمات جدیدی را راه‌اندازی کنید، انجام تحقیقات بازاریابی الزامی است؛ به‌ همین دلیل مهم است که یاد بگیرید دقیقاً چگونه این نوع تحقیق را از طریق برنامه MBA انجام دهید.

    این موضوع خاص MBA به شما می‌آموزد که چگونه داده‌هایی را از مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه جمع‌آوری کنید که بعداً در فرآیند تصمیم‌گیری استفاده خواهند شد.

    همین موضوع نیز از مهمترین مزایای MBA محسوب می‌شود.

    مدیریت عملیات

    مدیریت عملیات یکی دیگر از گراش‌های رایج در بین لیست رشته‌های MBA است. این گرایش به شما یاد می‌دهد که به نگرانی‌های موجود در عملیات تجاری مانند کیفیت، بهره‌وری، ظرفیت و همچنین زنجیره تامین رسیدگی کنید.

     سرفصل‌های MBA (موضوعات اصلی)

    سرفصل‌های MBA غالبا به ۲ دستۀ هستۀ اصلی و دروس انتخابی تقسیم می‌شوند که متناسب با گرایش ممکن است متفاوت باشند.

    درس‌های اصلی، همان‌گونه که از نامشان پیداست، هستۀ مرکزی این رشته هستند و شامل دروس ذیل می‌شوند:

    مقدمه‌ای بر حسابداری

    دانشجویان می‌آموزند که چگونه استانداردهای حسابداری و مشوق‌های مدیریتی بر فرآیند گزارشگری مالی تأثیر می‌گذارد.

    آن‌ها می‌توانند صورت‌های مالی رایج مانند صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان‌های نقدی را بخوانند.

    اصول و مفاهیم پایه اقتصاد

    دانشجویان با تفکر اقتصادی آشنا می‌شوند و مبانی اقتصاد خرد از جمله عرضه و تقاضای کالاها و همچنین مفاهیم کلان اقتصادی مانند تولید ملی، اشتغال، تورم و نرخ بهره را بررسی می‌کنند.

    مقدمه‌ای بر امور مالی

    دانشجویان اهمیت سرمایه‌گذاری و تصمیمات مالی را در ایجاد و کسب ارزش برای کسب‌وکارها بررسی می‌کنند.
    آن‌ها از تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل از جمله بودجه‌بندی سرمایه، ارزیابی جریان نقدیِ تنزیل‌شده و تحلیلِ ریسک برای ارزیابی عملکرد شرکت و صورت‌های مالی پروژه و نیازهای نقدی استفاده می‌کنند.
    اصول مدیریت عملیاتِ دانش‌پذیران مهارت‌ها و مفاهیم مربوط به طراحی، برنامه‌ریزی، کنترل و بهبود عملیات تولید و خدمات را توسعه می‌دهند.
    موضوعات تحت‌پوشش این سرفصل عبارتند از تجزیه‌وتحلیل فرآیند، تنگناها، نرخ جریان، مدیریت ناب، سطوح موجودی، مدیریت کیفیت، شش سیگما و طراحی زنجیره تامین.
    مبانی بازاریابی
    در این سرفصل دانشجویان درک درستی از رابطهٔ بازاریابی با سایر عملکردهای شرکت ایجاد می‌کنند. آن‌ها بررسی می‌کنند که چگونه عوامل رفتاری و تأثیرات سازمانی بر تصمیم خرید مشتری تأثیر می‌گذارند.
    آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه فرصت‌ها را شناسایی کنند و استراتژی‌های بازاریابی را در زمینهٔ مدیریت عمومی با استفاده از انواع تکنیک‌های تقسیم‌بندی بازار و تکنیک‌های موقعیت‌یابی محصول به اجرا درآورند.
    موضوعات تحت‌پوشش شامل تجزیه‌وتحلیل محیطی، تجزیه‌وتحلیل صنعت و رقبا، تعیین هدف، قیمت‌گذاری، توسعۀ محصول، ارتقا و رفتار مصرف‌کننده است.

    مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی / مدیریت فناوری

    این دوره به دانش‌پذیران درکی از اهمیت فناوری که سازمان‌ها به آن وابسته هستند، می‌دهد. دانش‌پذیران بررسی می‌کنند که چگونه عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی به رقابت‌پذیری سازمان کمک می‌کند و فرآیند تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد.

    آن‌ها مسائل پیچیدهٔ مرتبط با فناوری و نحوهٔ مدیریت آن‌ها را بررسی می‌کنند. موضوعات این بخش از سرفصل‌های MBA شامل مدیریت پروژه، نوآوری محصول و مدیریت تغییر است.

    ملزومات رفتار سازمانی / مدیریت منابع انسانی

    این دوره بررسی رفتار افراد در سازمان‌ها را در دنیای تجارت ارائه می‌دهد. دانش‌پذیران می‌آموزند که چگونه فرهنگ و تغییر سازمانی بر روابط کاری درون سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد.

    مفاهیم کلیدی شامل انگیزش کارکنان و سیستم‌های پاداش، ارتباطات، ادراک، مدیریت تعارض، ادراک و رهبری است.

    استراتژی شرکت

    این دوره دانش‌پذیران را با اهمیت مدیریت استراتژیک آشنا می‌کند. آن‌ها پیچیدگی یک محیط و پیامدهای آن را در فرآیند تصمیم‌گیری تجزیه‌وتحلیل کرده و از ابزارها و روش‌هایی برای تدوین استراتژی و انجام تحلیل‌های عمیق صنایع و رقبا استفاده می‌کنند.

    مفاهیم کلیدی شامل حاکمیت شرکتی، مزیت رقابتی، SWOT، برنامه‌ریزی شرکتی، تحلیل بازار و هیئت مدیره هستند.

    دروس انتخابی دوره MBA

    دانش‌پذیران در بخش دوم سرفصل‌های MBA، درس‌هایی را از میان مجموعه‌ای از دروس انتخابی که موضوعاتی از کارآفرینی گرفته تا مدیریت مراقبت‌های بهداشتی و مالی تا تجزیه‌وتحلیل تجاری را در برمی‌گیرند، انتخاب می‌کنند.

    سایر موضوعات MBA شامل داده‌های بزرگ (Big Data)، بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین، رهبری، مذاکره، مدیریت برند لوکس، خرده‌فروشی و پایداری هستند.

    این برنامه یا به یک پروژه اصلی، یک دوره کارآموزی یا پایان‌نامه‌ای ختم می‌شود که در آن دانش‌پذیران، دانش، مهارت‌های تحلیلی و کمّی و ابزارهای آموخته‌شده در طول کلاس‌ها را ترکیب می‌کنند.

    البته باید در نظر داشته باشید که بسته به دروس انتخابی افراد، هزینه دوره MBA نیز متغیر خواهد بود.

    سرفصل‌های دوره MBA به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

    سرفصل‌های دوره MBA به 2 بخش «دروس اصلی» و «دروس انتخابی» تقسیم می‌شوند.

    سرفصل‌های اصلی دوره MBA چیست؟

    مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری، سرفصل‌های اصلی دوره MBA محسوب می‌شوند.

    ثبت نام دوره MBA ماهان

    پرسش‌های متداول

    یک پاسخ

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.