ماهان

طول دوره MBA چقدر است؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    گذراندن دوره MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر مسیر شغلی هر فرد داشته باشد. در عین حال، هر نوع مدرک پیشرفته یا گواهینامه‌ای در این زمینه نیازمند صرف مدت مشخصی از زمان است.

    با توجه به اینکه چندین گرایش برای MBA وجود دارد، بسیاری از این دوره‌ها به حداقل ۱ سال زمان نیاز دارند تا تکمیل شوند. با این حال، گزینه‌های کوتاه‌تر و طولانی‌تری نیز وجود دارند.

    فردی که به مدرکی سریع نیاز دارد، ممکن است یک سال به‌صورت تمام‌وقت زمان بگذارد؛ اما فردی دیگر ممکن است دوره‌ای پاره‌وقت و طولانی‌تر را ترجیح دهد.

    در ادامه بیشتر به بررسی طول دوره MBA خواهیم پرداخت.

    کارشناسی مدیریت بازرگانی چند سال طول می‌کشد؟

    در ابتدا گرایش‌های مختلف MBA را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در حال حاضر 4 گرایش متداول MBA شامل موارد ذیل است:

    با این حال، آیا می‌دانید طول دوره‌های MBA متفاوت است؟ می‌دانید چند سال زمان برای گذراندن دوره‌های MBA لازم است؟ هنگام تعیین مدت زمان لازم برای تکمیل یک دوره MBA، متغیرهای زیادی وجود دارند که شما باید آن‌ها در نظر بگیرید.

    از آن‌جایی که طیف گسترده‌ای از دوره‌های MBA با گرایش‌های متنوع موجود است، طول دوره از برنامه‌ای به برنامه دیگر (و فردی به فرد دیگر) متفاوت است.

    متداول‌ترین دوره‌های MBA یک‌ساله و ۲ ساله هستند. دوره‌های ۲ ساله که معمولا در سطح فوق‌لیسانس هستند، توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند.

    کارشناسی ارشد MBA، ناپیوسته است و دانشجویان در این دوره 48 واحد درسی را می‌گذرانند.

    برای درک تعهد زمانی موردنیاز، نگاهی به الزامات و مدت زمان برنامه معمولی MBA به شما کمک خواهد کرد.

    در اینجا به مواردی اشاره می‌شود که می‌توانند در انتخاب شما و طول دوره MBA تاثیر داشته باشند.

    برنامه درسی اصلی MBA چگونه است؟

    دروس اصلی دوره‌ MBA برای تجهیز شما به دانش، مهارت‌های اساسی کسب‌و‌کار و موفقیت در چشم‌انداز پیش‌رویتان طراحی شده‌اند.

    بیشتر برنامه‌های MBA شما را ملزم به گذراندن مجموعه‌ای از دروس و کلاس‌هایی می‌کنند که پایه و اساس هر کسب‌و‌کارِ موفق هستند. از جمله این موارد می‌توان به اصول حسابداری، اقتصاد، امور مالی، بازاریابی، منابع انسانی، عملیات، فروش و رهبری اشاره کرد.

    میزان زمانی که برای گذراندن این دروس و دوره‌های ضروری اختصاص داده شده است، به برنامه MBA شما بستگی دارد.

    به‌عنوان مثال، اگر در یک برنامۀ تمام‌وقت و دانشگاهی دو ساله MBA شرکت کرده‌اید، سرفصل‌های اصلی موردنیاز معمولا در سال اول برنامه گنجانده شده‌اند. البته از خاطر نبرید که هزینه دوره MBA شما نیز با توجه به این عوامل متغیر خواهد بود.

    با این حال، اگر در یک برنامه یک‌ساله باشید که بین ۱۱ تا ۱۶ ماه طول می‌کشد، زمان کمتری را روی این موضوعات صرف خواهید کرد؛ اما انتظار می‌رود پس از گذراندن آن‌ها، درک عمیقی از اصول کسب‌وکار به‌ دست آورید.

    الزامات دوره MBA؛ نقش اصلی در طول دوره شما

    در حالی که همه دوره‌های MBA، دانشجویان را در معرض موضوعات اصلی کسب‌و‌کار قرار می‌دهند، هیچ دانشگاه یا مدرسۀ کسب‌وکاری برنامه درسی مشابهی را ارائه نمی‌دهند.

    پس همان‌طور که در حال ارزیابی زمان موردنیاز برای دوره‌های مختلف MBA هستید، مهم است که ابتدا الزامات دوره و مزایای MBA معمولی را درک کنید.

    بهتر است لیست دروسی که موسسه‌ها ارائه می‌دهند را بررسی کنید و آن‌ها را با آن‌چه موردنیاز شما است، تطبیق دهید.

    برخی موسسات روی بازاریابی و فروش و برخی دیگر بر اصول استراتژی یا مدل‌های کسب‌و‌کار تاکید بیشتری می‌کنند.

    به این ترتیب پی می‌برید که چگونه زمان شما بین برنامه درسی اصلی و دروس انتخابی تقسیم می‌شود.

    سرفصل دروس mba ماهان

    مشخص کردن دروس انتخابی

    پس از اتمام دوره‌های اصلی خود، می‌توانید دروس انتخابی را بر اساس حوزه تخصصی خود تعیین کنید. قبل از اینکه تخصص خود را محدود کنید، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و مسیرهای شغلی بالقوه خود را ارزیابی کنید.

    در حالی که می‌خواهید با نقاط قوت خود جلو بروید، ارزیابی تخصص‌های مختلف را بر اساس بازار کار MBA نیز در نظر بگیرید.

    هنگامی که اهداف شغلی و تخصص مربوط به خود را مشخص کردید، می‌توانید تحصیلات MBA خود را با انتخاب دروس انتخابی که بر حوزه خاص مورد علاقه شما متمرکز است، تنظیم کنید.

    مقدار زمان صرف‌شده برای دروس انتخابی، بسته به برنامه درسی و طراحی دوره متفاوت است، اما به‌طور کلی، بخش دوم برنامه MBA شما بر دروس انتخابی متمرکز خواهد بود.

    بررسی مدت زمان برنامه MBA

    دانش‌پذیران دوره MBA از همه اقشار جامعه و صنایع مختلف هستند و نیازهای آن‌ها متنوع است. برای پاسخگویی به نیازهای متنوع آن‌ها مدارس کسب‌وکار برنامه‌های MBA را در طیف وسیعی از قالب‌ها ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها در ادامه لیست شده است.

    هنگامی که به دنبال گزینه‌های مناسب خود و بهترین گرایش MBA هستید، به خاطر داشته باشید که بزرگترین عاملی که بر زمان اتمام برنامه تأثیر می‌گذارد، این است که به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت قصد مطالعه و گذراندن دوره را داشته باشید.

    MBA سنتی یک برنامه تمام‎‌وقت و دوساله با شرکت در کلاس‌های دانشگاهی است.

    MBA تسریع‌شده را می‌توان به‌صورت آنلاین یا حضوری تکمیل کرد. طول این دوره‌ها معمولا 11 تا 16 ماه است و معمولا به‌صورت تمام‌وقت برگزار می‌شود. (البته با توجه به مشغله کاری مدیران، معمولا زمان برگزاری آخر هفته‌ها و در ساعات غیرکاری است)

    برنامه‌های پاره‌وقت MBA را می‌توان به‌صورت آنلاین، حضوری یا ترکیبی از این 2 تکمیل کرد. به‌طور کلی تکمیل آن 4 تا 6 سال طول می‌کشد.

    برنامه‌های اجرایی MBA را می‌توان به‌صورت آنلاین، حضوری یا ترکیبی از این 2 تکمیل کرد. طول این دوره‌ها از 18 تا 24 ماه و به‌صورت پاره‌وقت است.

    برنامه‌های MBA دوگانه به دانشجویان این اجازه را می‌دهد تا در حالی که تحصیل می‌کنند، به کار کردن هم مشغول باشند. دانشجویان معمولاً می‌توانند برنامه‌های مدرک دوگانه را در یک دوره سه‌ساله تکمیل کنند، اما بسته به مدرک ممکن است بیشتر طول بکشد.(به‌عنوان مثال مدرک دوگانه MD/MBA پنج سال طول می‌کشد.)

    طول دوره MBA در موسسه ماهان چقدر است؟

    در دوره MBA مدرسۀ عالی کسب‌وکار ماهان، مانند اکثر برنامه‌های برتر MBA دنیا از یک تکنیک آموزشی به‌‎نام «روش مطالعه موردی» یا همان Case Study استفاده می‌‌شود؛ به این معنی که به‌جای ساختاربندی حول سخنرانی‌ها، مقاله‌ها و امتحانات سنتی، در اکثر کلاس‌های MBA، دانشجویان به تیم‌هایی تقسیم شده و با سناریوهای تجاری آشنا می‌شوند.

    آن‌ها همچنین برای حل مشکلات فرضی یا واقعی سازمان‌ها با یکدیگر همکاری کرده و در قالب یک پروژه با مسائل و چالش‌های جدی سازمانی آشنا می‌شوند.

    دروس اصلی‌ که در این دوره ارائه می‌شوند، شامل موارد ذیل هستند:

    این دوره به 2 صورت دوره حضوری MBA و دوره آنلاین MBA برگزار می‌شود. البته دروسی که در آن‌ها ارائه می‌شود، یکسان است و تعداد ساعت‌های هر دوره نیز حداقل 250 ساعت است.

    آیا بین طول دوره MBA با کیفیت آن ارتباطی وجود دارد؟

    برای موفقیت در دوره MBA، کیفیت دروسی که ارائه می‌شود، در کنار شبکه‌ای از دانش‌پذیران که با آن‌ها ارتباط دارید و زمانی که برای فهم عمیق مفاهیم اختصاص می‌دهید، ضروری است.

    تفاوتی ندارد که طول دوره شما یک‌ساله باشد یا دو ساله؛ مهم این است که طی این دوره از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنید و آنچه آموخته‌اید را خلاقانه استفاده کنید.

    ایده‌های خود را به‌طور واضح و مختصر بیان کنید، زمان خود را به‌طور موثر مدیریت و روابط کاری خوبی با اعضای تیم خود که مدیرانی با انواع شخصیت‌ها و پیشینه‌ها هستند، ایجاد کنید.

    حفظ سطح انرژی که می‌تواند اشتیاقتان برای روبه‌روشدن با ایده‌ها و به‌روز ماندن دانش را حفظ کند، یکی دیگر از شروط موفقیت است.

    نتیجه‌گیری

    مدت زمان دوره MBA بسته به نوع دوره و شرایط دانشجو می‌تواند متفاوت باشد. در حالت کلی، دوره‌های تمام‌وقت MBA حدود ۲ سال طول می‌کشند. این دوره‌ها برای دانش‌پذیرانی طراحی‌شده‌اند که می‌توانند متعهد به تحصیل تمام‌وقت باشند و به‌ دنبال یک تجربه‌ٔ آموزشی جامع هستند.

    در طرف دیگر، دوره‌های پاره‌وقت MBA به دانش‌پذیران اجازه می‌دهند تا تحصیلات خود را به تعهدات کاری هماهنگ كنند و معمولا ۳ سال زمان می‌برد تا تکمیل شوند.

    در نهایت، طول دوره MBA بسته به نوع برنامه، ترجیحات و شرایط دانش‌پذیر متفاوت است. دانش‌پذیران آینده‌نگر باید اهداف شغلی، در دسترس بودن و ملاحظات مالی خود را هنگام تصمیم‌گیری در مورد مدت زمان دوره‌ای که مناسب آن‌هاست، در نظر بگیرند.

    تعیین طول دوره MBA به چه عواملی بستگی دارد؟

    حضوری یا آنلاین بودن، تمام‌وقت یا پاره‌وقت بودن و نوع گرایش MBA به‌صورت مستقیم در تعیین طول دوره MBA تاثیرگذار است.

    طول دوره MBA چقدر است؟

    متداول‌ترین دوره‌های MBA یک‌ساله و دو‌ساله است.
    MBA تسریع‌شده را می‌توان به‌صورت آنلاین یا حضوری تکمیل کرد و طول این دوره‌ها معمولا 11 تا 16 ماه است.
    برنامه‌های پاره‌وقت MBA را می‌توان به‌صورت آنلاین، حضوری یا ترکیبی از این 2 تکمیل کرد و تکمیل آن به‌طور کلی 4 تا 6 سال طول می‌کشد.
    برنامه‌های اجرایی MBA را نیز می‌توان به‌صورت آنلاین، حضوری یا ترکیبی از این 2 تکمیل کرد. طول این دوره‌ها از 18 تا 24 ماه و به‌صورت پاره‌وقت است.

    ثبت نام دوره MBA ماهان

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.