ماهان

قانون 80/20 پارتو چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    آیا اصل پارتو معتبر است؟

    در سال 1906 یک اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو (Vilfredo Pareto) در حین تحقیقاتش راجع به ثروت در ایتالیا متوجه شد که 80 درصد ثروت کشور در دست 20 درصد افراد است. او 20 درصد افراد با نفوذ و ثروتمند را اقلیت مهم و بقیه 80 درصد جمعیت ایتالیا را اکثریت کم اهمیت نامید. خیلی از محققان این پدیده پارتو را در امور تخصصی خودشان مورد بررسی قرار دادند و به نتایج مشابه و جالبی رسیدند.
    یکی از پیشتازان حوزه مدیریت کیفیت، دکتر جوران (Joseph Juran) که در سال 1940 در آمریکا زندگی می‌کرد، یک اصل جهان شمول را شناسایی کرد و آن را به پارتو نسبت داد و امروز این اصل را با نام «اصل پارتو» یا «قانون 20/80» می‌شناسیم. قانون بیان شده یکی از مفیدترین مفاهیم موجود در زمینه مدیریت و زندگی است. به این مثال‌ها دقت کنید: 80 درصد سود شما مربوط به 20 درصد از محصولات یا خدمات شماست، 80 درصد بیماران دچار 20 درصد بیماری‌ها می‌شوند، 80 درصد انبار شما از 20 درصد لوازمتان پر شده است، 80 درصد تصادفات مربوط به 20 درصد از جرائم رانندگی است، 80 درصد شاخص سهام مربوط به 20 درصد شرکت‌هاست و یا شاید 80 درصد مشکلات پرنسلی سازمان شما مربوط به 20 درصد کارکنان شماست. جمله طلایی این است که 80 درصد موفقیت شما مربوط به 20 درصد فعالیت شماست.

    مزایای قانون 80/20 پارتو


    اگرچه تحقیقات و تجزیه‌وتحلیل اندکی در ارتباط با اعتبار اصل پارتو و یا رد آن انجام شده؛ اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این اصل (شاید از نظر عددی کاملاً درست نباشد اما) در کل معتبر است.

    نتایج عملکرد تیم فروش در طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها در قالب قانون 20-80 از موفقیت این قانون حکایت دارد. علاوه بر این مشاوران خارجی که از استراتژی شش سیگما (Six Sigma) و سایر استراتژی‌های مدیریتی در قالب اصل پارتو استفاده کرده‌اند نتایج موفقیت‌آمیزی را به جا گذاشته‌اند.

    ما اغلب افرادی را می‌بینیم که کار می‌کنند اما ظاهرا کار زیادی انجام نمی‌دهند البته انجام یک یا دو کار اصلی را به بعد موکول می‌کنند. قانون کلی 20/80 می‌تواند به عنوان یک یادآوری روزانه در خدمت ما باشد و به ما یادآوری کند که 80 درصد زمان و انرژی خودمان را برای 20 درصد آنچه که واقعا مهم است متمرکز کنیم. برای همین هدف قبل از شروع هر کاری حتی شاید حیاتی‌ترین کارها مثل خوابیدن، از خودمان بپرسیم آیا این کار در زمره 20 درصد مهم است یا 80 درصد کم‌اهمیت؟

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.