ماهان

ماتریس BCG چه نقشی در تدوین استراتژی کسب و کار دارد؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    دانستنی‌های ماتریس BCG

    ماتریس بوستون یا Boston Consulting Group موضوع موردبحث این پادکست است. ماتریس BCG ماتریسی است که از دو محور به نام محور سهم نسبی بازار و محور نرخ رشد بازار تشکیل شده است. با این دو محور ما چهار نقطه مختلف و چهار سلول مختلف را در این ماتریس ایجاد می‌کنیم. خانه اول ماتریس که در موردش صحبت خواهیم کرد، خانه علامت سؤال است. در حالتی که سهم نسبی ما از بازار کم باشد، یعنی ما Market Share نداشته باشیم و همچنین بازار در حال رشد باشد، یعنی هرروز مشتریان جدیدی وارد این بازار شوند و بازار بزرگ‌تر شود، ما در خانه علامت سؤال هستیم یعنی مشخص نیست که آیا بازیگران جدید بازار و مشتریان جدید به سهم بازار ما افزوده خواهند شد یا خیر؛ بنابراین ما در خانه علامت سؤال هستیم و باید سرمایه‌گذاری کنیم و منتظر بمانیم.

    خانه دوم، خانه‌ای است که در آن سهم ما از بازار زیاد است و همچنین بازار به‌شدت در حال رشد است. این بازار، بازار ستاره است، بازهم در این بازار ما بایستی سرمایه‌گذاری کنیم تا مشتریان جدیدی که به بازار اضافه می‌شوند را هم جذب کنیم؛ اما خانه سوم، خانه‌ی گاو شیرده است، در خانه گاو شیرده سهم ما از بازار زیاد است اما بازار دیگر خیلی در حال رشد نیست. خانه گاو شیرده زمان سودآوری و کسب ثروت برای شرکت‌هاست؛ و خانه چهارم، خانه سگ است.

    در این خانه نه ما سهمی از بازار داریم و نه بازار در حال رشد است. استراتژی مناسب برای این خانه استراتژی خروج از بازار است. بد نیست همین‌الان محصولات یا کسب و کارهای مختلف خودمان را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم و ببینیم در کدام‌یک از خانه‌های ماتریس BCG قرار گرفته‌اند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.