ماهان

مدیریت دارایی چیست؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    نگاهی به اهمیت مدیریت دارایی در مسیر رشد شرکت‌ها

    مدیریت دارایی (Asset Management) به مجموعه‌ای از سیستم‌ها و فرآیندهای روشمند برای نگهداری، به‌کارگیری و توسعه دارایی‌های یک نهاد، شرکت یا گروه اطلاق می‌شود. در این چهارچوب عموما روش‌های مهندسی با تجربیات و تئوری‌های اقتصادی ترکیب می‌شوند و با تکمیل این فرآیند، ابزاری به وجود می‌آید که به‌طور منظم و با روندی منطقی در تصمیم‌گیری‌های آتی به کار برده می‌شود؛ به عبارت دیگر، مدیریت دارایی، چهارچوبی را برای طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت آینده‌ی یک گروه یا مجموعه مشخص می‌کند.

    به‌طور ساده هدف از این کار افزایش سود و منفعت یک مجموعه در جهت پیشبرد اهداف تعریف شده برای آن بر پایه امکانات و منابع موجود است. این روش، ارزیابی‌های اقتصادی در سطوح مدیریت سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌ای، شبکه‌ای و سیستمی را با هم ترکیب می‌کند. اطلاعات به دست آمده از این روش به تصمیم‌گیری در جهت سرمایه‌گذاری‌های سود ده آتی برای مجموعه، در نظر گرفته می‌شود و کمک می‌کند تا تصمیمات آتی بهتر و دقیق‌تری اتخاذ شود.

    این روزها با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر فضای کسب و کار کشور موضوع مدیریت دارایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

    مزایای مدیریت دارایی


    مهم‌ترین مزایایی مدیریت دارایی را می‌توان در هفت دسته به شرح زیر طبقه‌بندی کرد:

    1- رصد دارایی‌ها به‌صورت آنی
    دارایی‌ها برای شرکت و کسب و کارها نقشی حیاتی دارند. دارایی‌ها و جریان نقدی آن در فرایند تولید و ارائه خدمات حضور داشته و در طول زمان افزایش یا کاهش می‌یابند. رصد و بررسی لحظه‌ای دارایی‌ها برای تضمین مسیر رشد شرکت‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    2- مدیریت دارایی مبتنی بر تکنولوژی ابری
    داشتن یک سیستم ابری (Cloud-Based System) در شرکت امکانات و ویژگی‌های زیادی را برای کارمندان یک سازمان به همراه دارد. با این سیستم می‌توان در هر زمان و در هر مکان، تمام دارایی‌های کارکنان شرکت را بررسی کرد.

    3- دستیابی به جزئیات و اطلاعات دقیق
    با کمک سیستم مدیریت دارایی می‌توان به صورت لحظه‌ای اطلاعاتی در مورد دارایی‌های گم شده یا به سرقت رفته به دست آورد و از تجهیزاتی که به تعمیر نیاز داشته و یا زمان تعمیر آنها، گزارش تهیه کرد. فارغ از اینکه شرکت چقدر بزرگ است، رصد تمام دارایی‌ها و تاریخچه آنها بدون داشتن یک سیستم منسجم، کاری بسیار دشوار است.

    4- تشخیص دارایی‌های کاذب
    بعضی مواقع ممکن است یک دارایی در حساب‌ شرکت ثبت بشود اما وجود خارجی نداشته باشد. به عبارت ساده برخی یا قسمتی از دارایی‌های شرکت شاید به‌اشتباه ثبت شده باشد، از کار افتاده یا حتی به سرقت رفته باشد. با کمک امکانات ویژه سیستم مدیریت دارایی همچون رصد لحظه‌ای دارایی‌ها، می‌توان دارایی‌های کاذب (Ghost Assets) را شناسایی و از حساب‌های شرکت حذف کرد.

    5- انجام فعالیت‌های عملیاتی با کارایی بیشتر
    زمانی که از سیستم مدیریت دارایی در شرکت استفاده شود، می‌توان از نقش هر کدام از دارایی‌ها در بخش‌های مختلف کسب و کار آگاه شد. این آگاهی شامل ظرفیت هر کدام از امکانات و دارایی‌ها و چگونگی عملکرد آنها می‌شود که در نهایت به کارایی بیشتر ختم خواهد شد. داشتن اطلاعات دقیق از این دست به حذف برخی از تجهیزات و امکانات برای صرفه‌جویی بیشتر در دارایی‌ها کمک می‌کند.

    6- پیش‌بینی هزینه و بودجه شرکت
    دسترسی داشتن به سابقه عملیاتی یک دارایی –از زمان خرید و راه‌اندازی تا زمان مستهلک شدن- زمینه بررسی و ارزیابی دقیق آن را فراهم می‌آورد تا در خرید تجهیزات آینده شرکت تصمیمات بهتری گرفته شود. این سیستم همچنین قادر است تا در ساختار هزینه و بودجه‌ریزی شرکت در آینده کمک‌حال باشد.

    7- تشخیص روندها در کسب و کار
    سیستم مدیریت دارایی همانند عملکرد فرایندهای عملیاتی و پیش‌بینی آینده کسب و کار، این امکان را به شرکت می‌دهد تا از ساختار و ماهیت دارایی‌ها شناخت بهتری پیدا کرده و بیشتر در مورد آنها اطلاعات داشته باشد تا بتواند روندهای کسب و کار را تشخیص دهد. این موضوع برای درک چرخه عمر یک دارایی بسیار مفید است. با آگاهی داشتن از این موضوع می‌توان برنامه تعمیر و نگهداری تجهیزات شرکت را بهتر برنامه‌ریزی کرد و قبل از آنکه مشکلات عمده‌ای به وجود آید، آنها را تشخیص و مشکلات را مرتفع کرد.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.