ماهان

مورد کاوی کمپانی تویوتا(موفقیت‌ها و چالش ها)

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    “تویوتا” بهترین شرکت خودروسازی ژاپن بشمار می‌رود که به 170 کشور جهان خودرو صادر می‌کند. تولیدات این شرکت عبارتند از: اتومبیل، کامیون‌های کوچک، مینی ون و SUV و نیز مدلهایی همچون: Camery، Corrolla، 4runner، Land Cruiser، Sienna، Luxury Lexus و کامیونهای Pickup. تویوتا از قدرت مالی فراوانی برخوردار است، بطوریکه میزان فروش کل این کسب‌وکار در سال 1997 مبلغ 511,131 میلیون دلار و نرخ رشد فروش آن معادل %3/29 گردیده است. تویوتا دومین تولیدکننده خودرو در جهان پس از شرکت General Motors محسوب می‌شود.

    دلایل موفقیت تویوتا:

    برند موفق: کیفیت، عملکرد مناسب و رعایت قوانین محیط زیست همگی از عواملی هستند که موجب شده‌اند تویوتا به یک برند مطمئن تبدیل شود.

    نوآوری: این شرکت طلایه دار نوآوری در صنعت خودروسازی جهان می‌باشد. تویوتا اولین شرکت خودروسازی‌ای است که از “تولید ناب” تحت عنوان “سیستم تولیدات تویوتا” استفاده نموده است. این سیستم در مقایسه با شیوه سنتی “دسته و صف (batch & queue)”، سریعتر و کارآمدتر بوده و از ضایعات کمتری برخوردار است. همچنین تویوتا از سیستمهای JIT (تولید آنی و به موقع) و اتوماسیون هوشمند نیز بهره‌برداری می‌نماید.

    توسعه محصولی: کلید موفقیت این شرکت در بازار خودرو، عرضه مدلهای جدیدی است که تقاضا و وفاداری به برند تویوتا را افزایش می‌دهند. این شرکت خودروسازی به تولید ماشین هایی شهرت دارد که از عملکرد خوب و آلایندگی و مصرف سوخت کمتری برخوردارند. تویوتا اولین شرکتی است که سوخت هایبریدی (گازی یا برقی) را همراه با مدل Prius خود به بازار عرضه نمود.

    تویوتا با موفقیت وارد بازارهای مختلفی شد و از طریق نمایندگی‌های تولید و فروش خود در آنها رخنه نمود. این شرکت خودروسازی در مقایسه با رقبای خود، اولین شرکتی بود که به بازارهای استراتژیک جهان (آسیا، اروپا و آمریکا) دست یافت، در حالیکه Ford و General Motors تنها توانسته اند وارد دو بازار اروپا و آمریکا شوند. همچنین تویوتا از توسعه بازار خود در چین و هندوستان نیز سود می‌برد.

    امروزه تویوتا به یک الگوی خودروسازی در جهان تبدیل شده است. اکثر کارخانه‌های خودروسازی پرهزینه هستند و سرمایه زیادی را می‌طلبند. به همین دلیل، تویوتا کارخانه‌های خود را به نقاطی منتقل کرده است که هزینه‌های عملیات تولید در آنها کمتر می‌باشد. در حال حاضر این شرکت، تولید قطعات و مونتاژ آنها را در نقاط مختلف جهان انجام می‌دهد و بدین سان توانسته است از عوامل مقرون به صرفه (استقرار کارخانه‌های تولید کننده قطعات و همچنین عوامل تأمین کننده خود در نواحی کم هزینه) به خوبی بهره برد.

    چالشها و چشم اندازها:

    فشار دولتها و مصرف کنندگان بر شرکتهای خودروسازی در جهت تولید خودروهایی با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر همواره در حال افزایش است.اشباء تقاضا در کشورهای توسعه یافته موجب شده که شرکتهای خودروسازی به کشورهایی از قبیل چین، هند و بازارهای نوظهور اروپایی روی آورند که درآمد و تقاضا در آنها رو به افزایش است. در حالیکه این کشورها خود دارای برندهای ملی هستند و محبوبیت آنها روند صعودی دارد.

    قیمت نفت که خود بر قیمت سوخت تأثیرگذار بوده و در نتیجه شرایط سیاسی و اقتصادی بازارهای فوق الذکر را دچار نوسان می‌نماید. بعلت افزایش هزینه‌های جانبی خودرو، مردم تمایل کمتری به استفاده از خودروهایشان داشته و ترجیح می‌دهند که هزینه‌های خانواده را کاهش دهند. شرکتها از فناوری روز بیش از پیش بهره گرفته و جلسات حضوری کمتری را برگزار می‌نمایند. دولت‌های اروپایی مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و “ماشینهای مشترک” ترغیب می‌کنند. تمامی عوامل ذکر شده بر تقاضا برای خرید ماشین‌های جدید تأثیر می‌گذارند. امروزه شاهد آن هستیم که خانواده‌ها کوچکتر شده اند و به همین دلیل، تقاضا برای ماشین‌های بزرگتر کاهش یافته و در مقابل، تقاضا برای خرید ماشین‌های کوچکتر با مصرف سوخت کمتر افزایش یافته است.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.