ماهان

موفقیت در کنار شادکامی ؛ درسی از مرد ماهیگیر

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    تعادل در راه موفقیت

    یک تاجر آمریکایی نزدیک یک روستای مکزیکی ایستاده بود و در همان لحظه یک قایق کوچک ماهیگیری رد می‌شود که داخلش چند تا ماهی بود. تاجر از ماهیگیر می‌پرسد: «چقدر طول کشید تا این ماهی‌ها رو بگیری؟» ماهیگیر پاسخ می‌دهد: «مدت خیلی کم». تاجر می‌پرسد: «پس چرا بیشتر صبر نکردی تا بیشتر ماهی گیرت بیاد؟» ماهیگیر در جوابش می‌گوید: «چون همین تعداد برای سیر کردن خانواده‌ام کافیه»، تاجر می‌گوید: «اما بقیه وقتت رو چکار می‌کنی؟» ماهیگیر در پاسخش می‌گوید که: «تا دیر وقت می‌خوابم، یه کم ماهیگیری می‌کنم، بعد با بچه‌ها بازی می‌کنم و می‌روم در دهکده و با چند تا از دوستان شروع می‌کنیم به گیتار زدن، خلاصه مشغولم به این نوع زندگی».

    تاجر می‌گوید: «من در هاروارد درس خوندم، می‌تونم بهت کمک کنم، تو باید بیشتر ماهی بگیری، اون وقت می‌تونی با پولش قایق بزرگتری بخری و با درآمد اون چندتا قایق دیگه هم اضافه کنی. اون وقت یه عالمه قایق برای ماهیگیری داری». ماهیگیر می‌گوید: «خب بعدش چی؟» تاجر جواب می‌دهد: «به جای اینکه ماهی‌ها رو به واسطه بفروشی، آنها رو مستقیما به مشتری‌ها می‌دهی و برای خودت کار و باری درست می‌کنی، بعدش کارخانه راه میندازی، به تولیداتش نظارت می‌کنی، این دهکده کوچک رو هم ترک می‌کنی و میری مکزیکوسیتی و بعدازآن هم لس‌آنجلس و از آنجا هم نیویورک. آنجاست که دست به کارهای مهم‌تری می‌زنی».

    ماهیگیر می‌پرسد: «این کار چقدر طول می‌کشد؟» تاجر جواب می‌دهد: «15 تا 20 سال». ماهیگیر می‌گوید: «اما بعدش چی آقا؟» تاجر می‌گوید: «بهترین قسمت همین است. در یک موقعیت مناسب که گیر اومد، می‌روی سهام شرکت رو با قیمت خیلی بالا می‌فروشی. این کار میلیون‌ها دلار برات درآمد داره. ماهیگیر می‌گوید: «میلیون‌ها دلار! خب بعدش چی آقا؟» تاجر به او جواب می‌دهد: «اون وقت بازنشسته می‌شی و میری به یک دهکده ساحلی کوچک، جایی که می‌تونی تا دیروقت بخوابی، یه کم ماهیگیری کنی، بعد با بچه‌هات بازی کنی، بری دهکده و تا دیروقت با دوستات گیتار بزنی و خلاصه خوش بگذرونی». ماهیگیر جواب می‌دهد: «خب من که همین الان دارم این کار رو می‌کنم».

    گاهی اوقات موفقیت و شادکامی درون جیب ماست. نباید بی‌دلیل برای یافتنش این‌ور و آن ور برویم و انقدر تقلا کنیم. داستانی که گفته شد نمی‌خواهد مانع توسعه و رشد کسب‌وکار شود. پیام اصلی داستان این است که کسب‌وکار، رشد و توسعه آن قرار است در خدمت رشد، موفقیت و شادکامی ما باشد. نباید تلاش برای توسعه کسب‌وکار، شادکامی و حس موفقیت ما را خراب کند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.