ماهان

نظر موفق ترین کارآفرینان در مورد زبان بدن

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    11 نکته زبان بدن که باید بدانید

    در این پادکست مدیریتی پیرامون 11 نکته زبان بدن در حین مذاکرات صحبت می‌شود. از 11 کارآفرین موفق مذاکرات شورای کارآفرینان جوان آمریکا (Young Entrepreneur Council) در مورد بهترین شیوه‌هایی که در استفاده از زبان بدن خود به کار می‌برند، سوالاتی پرسیده شد که چکیده آن در قالب 11 نکته زبان بدن خلاصه شده است.

    1- زیر نظر گرفتن حرکات طرف مقابل
    نکته اول اینکه حرکات طرف مقابل را باید زیر نظر گرفت. زیر نظر گرفتن حرکات طرف مقابل یعنی سعی کنید زبان بدن، تن صدا و رفتار وی را تفسیر کنید؛ مثلا اگر فرد روبه‌رو به صحبت‌های شما علاقه‌مند شده باشد، به جلو خم‌ شده و حرکات شما را دنبال می‌کند و اگر به پشت تکیه دهد و دست به سینه بنشیند، سعی کنید راهی را برای بازگرداندن توجه وی پیدا کنید و متوجه شوید که چه چیزی اشتباه بوده است.

    2- تکان دادن سر
    نکته دوم اینکه سرتان را به علامت تائید تکان دهید، این نکته از زبان بدن باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به دست آمد. حتی وقتی‌که او درگیر بحث انتقادی مخالفت شدید افراد با خودش است، سرش را تکان می‌دهد و تماس چشمی‌اش را با طرف مقابل حفظ می‌کند.

    3- تسلط بر حرکت دست‌ها
    نکته سوم اینکه به دستان خودتان توجه کنید، افراد وقتی عصبی هستند یا استرس دارند معمولا به‌طور مشخص از دست‌هایشان استفاده می‌کنند. وقتی در حال مذاکره هستید مطمئن شوید که دست‌هایتان اعتمادبه‌نفس و ثبات را مخابره می‌کند، بی‌قراری یا قفل‌کردن دست‌ها به هم نشان می‌دهد که شما عصبی هستید.

    4- کنترل پاها
    نکته چهارم در مورد زبان بدن اینکه پاهایتان را محکم روی زمین قرار دهید. صورت شما، سر و دست‌هایتان بخش‌هایی از بدنتان هستند که کاملا واضح است که باید در حین مذاکره کنترل شوند، ولی پاها چطور؟ پاهایتان را محکم روی زمین قرار دهید تا آرامش خودتان را حین مذاکره نشان دهید.

    5- ریلکس بودن
    نکته پنجم برای مذاکرات و زبان بدن مربوط به ریلکس بودن است. مذاکره می‌تواند تنش‌زا باشد بنابراین حالت مناسبی را که بدنتان در آن ریلکس باشد، پیدا کنید تا تنش را کاهش دهد. این زبان بدن را با زبان نرم و آرام و دوستانه صحبت کردن، تکمیل کنید.
    در قسمت دوم پادکست شش نکته بعدی زبان بدن (این لینک) در مذاکرات را مطالعه کنید.

    6- لبخند زدن
    لبخند را هرگز فراموش نکنید، این مهم است که محیط خیلی پر تنش نشود، برای رسیدن به توافق موفق که مدت زیادی هم پایدار باشد، راهی وجود ندارد جز اینکه هر دو طرف با هم دوستانه برخورد کنند.

    7- مذاکره با گارد باز
    سعی کنید گارد خودتان را باز کنید، چندان اتفاق خوشایندی نیست که در مذاکرات با گاردی بسته وارد مذاکره شویم.

    8- عصبی و مضطرب نبودن
    هشتمین نکته پیرامون زبان بدن این است که خودمان را عصبی نشان ندهیم، در حین مذاکره بی قرار نباشیم، هر نشانه‌ای که ما را عصبی یا مضطرب نشان دهد می‌تواند برای ما پرچم قرمز باشد. پاهای خودمان را زیاد تکان ندهیم و روی زمین نکوبیم. صورت خود را هم زیاد لمس نکنید، شما می‌خواهید در مقابل طرف مذاکره‌تان آرام و با اعتمادبه‌نفس به نظر برسید.

    9- پوکر فیس بودن
    نکته نهم اینکه حالت چهره خودمان را آشکار نکنیم، یک چهره به‌اصطلاح پوکر فیس (Poker Face)، چهره‌ای که افراد در هنگام بازی پوکر باید به خودشان بگیرند تا طرف مقابل آنها متوجه احساس آنها نشود و نتواند بازی آنها را بخواند و این برای ما کاملاً لازم است.

    10- صبور بودن
    دهم پیرامون مذاکرات و زبان بدن، صبر و شکیبایی است. در حین مذاکره وانمود کنیم که با مادربزرگمان در حال حرف زدن هستیم، باید خیلی متمرکز شویم چون او آرام حرف می‌زند و مطمئناً لازم است که برای توضیح حرف‌هایمان صبور باشیم، چون موضوعاتی که برای ما واضح هستند، احتملا برای آنها غریب باشد. لبخند هم زیاد بزنیم، روی طرف مقابل متمرکز شویم و به نیازهای آن توجه کنیم.

    11- برقراری تماس چشمی
    نکته یازدهم که شاید واقعا شالوده نکاتی باشد که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، برقراری تماس چشمی است. تماس چشمی خودمان را با مخاطب حفظ کنیم، اگرچه فاکتورهای زبان بدن دیگری هم وجود دارند که ممکن است باعث شوند مهارت‌های مذاکره ما را محدود شود اما زیان‌بارترین آنها خدشه در تماس چشمی است. تماس چشمی یا (Eye Contact) یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در مذاکرات داشته باشیم. این مثل معروف که می‌گوید: «چشم‌ها دروازه نفوذ به عمق افراد هستند» در مورد ارتباطات مؤثر هم صادق است. عدم حفظ تماس چشمی تلقی راحت نبودن و کمبود اعتمادبه‌نفس و اطمینان را به‌طرف مقابل می‌دهد و این نقطه‌ضعف بزرگی برای یک مذاکره خوب است.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.