ماهان

چگونه می‌توان نوآوری در محیط کار را تشویق کرد؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    نوآوری در محیط کار به فرآیند توسعه و معرفی چیز جدیدی مربوط می‌شود. این ممکن است یک فرآیند، محصول یا خدمات و نوآوری باشد و هدف از نوآوری اغلب بهبود یا بهینه سازی اقدامات، نتایج یا درآمد است. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا نوآوری در محل کار مهم است، نکات و نحوه تشویق نوآوری در محیط کار و بحث در مورد نوآوری در مثال‌های کاری بحث می‌کنیم.

    چرا نوآوری در محیط کار مهم است؟

    نوآوری در محیط کار مهم است چون کارمندان را به طور متفاوت به چالش می‌کشد، که می‌تواند به طور ذاتی رشد را ارتقا دهد. اگر شرکت شما به همان رویکردها ادامه می‌دهد و از امتحان کردن چیزهای جدید اجتناب می‌کند، ممکن است فرصت‌های مهمی را از دست بدهند. نوآوری در محل کار ممکن است عامل تعیین کننده باشد که شما را از رقبای خود متمایز می‌کند.

    سایر مزایای نوآوری در کار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • برای استخدام‌های جدید بالقوه جذاب تر میشود
    • بهبود کارایی فرآیند داخلی
    • تولید محصولات بهتر
    • بهبود محیط کسب‌وکار شما
    • افزایش مشارکت و همکاری کارکنان
    • به حداکثر رساندن بهره وری

    نکاتی برای تشویق نوآوری در محل کار

    در مکانی متفاوت کار کنید

    جلسه خود را به جایی غیر از یک محیط اداری سنتی منتقل کنید. به کار کردن در یک کافه مجاور، اجاره یک اتاق کنفرانس در کتابخانه محلی‌تان و یا میزبانی یک جلسه در بیرون فکر کنید. زمانی که شما تیم خود را به جایی غیر از دفتری که به آن عادت کرده‌اند منتقل کنید، ممکن است متفاوت فکر کنند و ایده‌های جدید به دست آورند.

    سبک جلسه خود را تغییر دهید

    جلساتی را برنامه‌ریزی کنید که با جلسات استانداردی که تیم شما به آن عادت کرده است متفاوت باشد. به عنوان مثال، سعی کنید یک نشست آماده داشته باشید، به این معنی که شما شرکت‌کنندگان را به ایستادن در طول جلسه تشویق می‌کنید. این ممکن است باعث شود که شما بتوانید با انگیزه بیشتری برخورد کنید و تیم شما را با انگیزه و الهام بخش‌تر کند.

    همگام با روندهای صنعت باشید

    خود را با آخرین تغییرات در صنعت و تحقیقات بازار به روز نگه دارید. کارهایی که رقبای شما انجام می‌دهند را زیر نظر داشته باشید و تقاضاها و روندهای مصرف کننده را پیگیری کنید. در نظر بگیرید که شرکت شما چه کاری می‌تواند انجام دهد تا خواسته‌های مشتری را برآورده کند.

    همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که آخرین به ‌روزرسانی‌های شرکت‌هایی را که تحسین می‌کنید و در صنعت شما نیستند را دنبال کنید. ببینید آنها چه چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنند، مانند یک کمپین تبلیغاتی جدید رسانه‌های اجتماعی یا خدمات جدید که ارائه می‌دهند. مشخص کنید که چرا این درخواست شما را جلب می‌کند و راه‌هایی را مد نظر قرار دهید که بتوانید چیزی مشابه را در شرکت خود پیاده‌سازی کنید.

    ارتقا همکاری

    کارکنان را تشویق کنید تا برای دستیابی به راه‌حل‌های نوآورانه با یکدیگر همکاری کنند. در صورت امکان، تیم‌هایی از افراد با پیشینه‌ها و رشته‌های مختلف ایجاد کنید که در غیر این صورت نمی‌توانند با هم کار کنند. ببینید چگونه دیدگاه‌های مختلف آنها مکمل یکدیگر هستند تا نوآوری و تفکر خلاق را تقویت کنند.

    در مورد هر پیشنهادی، مثبت باشید

    با هر ایده‌ای به همان میزان احترام رفتار کنید. هر ایده‌ای را که تیمتان پیشنهاد می‌کند را یادداشت کنید یا بنویسید، اما سعی کنید و ببینید که چقدر زمان صرف هر ایده می‌کنید. این می تواند تیم شما را تشویق کند که به فکر ایده های جدید و استفاده از پیشنهادات قبلی به عنوان کمک کند.

    کارمندان خود را توانمند کنید

    تیم خود را برای موفقیت آماده کنید به وسیله توانمندسازی آنها و با دادن آزادی عمل در راه‌هایی که بهترین کار را برای آنها دارد تنظیم کنید. به آنها انعطاف‌پذیری بدهید تا در زمان، کجا و چگونه کار کنند. سعی کنید پروژه‌هایی را به آنها بدهید که به بهترین وجه با نقاط قوت و ترجیحات آنها همخوانی دارد.

    با پروژه‌های کوچک شروع کنید

    نوآوری در محل کار مفید است، مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشد. ایجاد تغییرات کوچک می‌تواند به عنوان اولین قدم عالی باشد، به خصوص اگر در محیطی کار می‌کنید که به آرامی تغییر می‌کند. به پیشرفت‌هایی که این تغییرات ایجاد می‌کند توجه کنید و از این به عنوان الهام برای تغییرات و پروژه‌های بزرگتر استفاده ‌کنید.

    عادات خود را تغییر دهید

    به روز کاری خود تنوع بیافزایید و خود را به چالش بکشید تا به روشی غیر از حالت عادی چیزها نزدیک شوید. برای مثال، تیم خود را به چالش بکشید تا ایده‌های جدید به وسیله طوفان فکری را بدون اجازه استفاده از ابزارها یا منابعی که معمولاً استفاده می‌کنند، مانند دسترسی به اینترنت برای هدایت جستجوی خود، به چالش بکشید. ببینید آنها به تنهایی به عنوان نقطه شروع به چه چیزی فکر می‌کنند و بعداً ایده‌های آنها را با تحقیق تکمیل کنید.

    به خلاقیت خوش آمدید

    خلاقیت و الهام گرفتن را در همه صورت در آغوش بگیرید. به عنوان مثال، به لیست پخش مورد علاقه خود گوش دهید یا قطعه‌ای از نویسنده‌ای را بخوانید که دوست دارید از او الهام بگیرید. اگر برای فکر کردن به ایده‌های جدید مشکل دارید، از کار خود فاصله بگیرید. از دفتر خارج شوید و پیاده‌روی کنید. از پیاده روی خود به عنوان فرصتی برای الهام گرفتن از محیط اطراف خود استفاده کنید.

    در نظر بگیرید که چگونه شخص دیگری ممکن است پروژه را حل کند

    اگر برای رسیدن به یک راه‌حل تلاش می‌کنید، در نظر داشته باشید که چگونه فردی که مورد تحسین شما قرار می‌گیرد، این مشکل را حل می‌کند. خودتان را به چالش بکشید تا چیزها را از دید دیگران ببینید. این ممکن است ایده‌ها یا راه‌حل‌هایی ایجاد کند که قبلاً در نظر نگرفته‌اید.

    چگونه نوآوری در کار را تشویق کنیم ؟

    در حالی که ایجاد محیطی که همیشه نوآوری را ترویج می‌دهد مهم است، ممکن است سناریوهای ویژه‌ای داشته باشید که در آن شما می‌خواهید نوآوری را تشویق کنید. این ممکن است برای بهبود فرآیند موجود، ایجاد یک محصول جدید یا چیزی مشابه را ایجاد کند. در اینجا چند گام برای تسهیل و تشویق نوآوری در کار وجود دارد:

    1. یک مشکل را تعیین کنید

    مشکلی را که می‌خواهید شرکت شما بتواند آن را حل یا بهبود بخشد، شناسایی کنید. این می تواند یک مشکل داخلی یا خارجی به هر اندازه باشد. ممکن است به یک فرآیند، محصول یا یک چیز نامشهود مانند روحیه مربوط باشد.

    2. یک هدف و معیار ایجاد کنید

    تعیین کنید که امیدوارید از طریق فرآیند نوآورانه به چه چیزی برسید. ممکن است این همان چیزی باشد که فکر می کنید راه‌حل مشکل شما باشد. به عنوان مثال، اگر مشکل شما عدم تعامل کارکنان در محل کار است، هدف شما می‌تواند ایجاد یک برنامه پاداش کارکنان جدید باشد.

    چارچوبی برای تعیین اینکه آیا یک ایده ارزش پی‌گیری و همسویی با هدف شما را دارد، تعیین کنید این ممکن است شامل میزان سرمایه گذاری مالی شرکت شما در این راه حل باشد. همچنین مشخص کنید که آیا یک راه‌حل باید به چند مساله مرتبط یا فقط مساله اصلی شما بپردازد و آن را ارزشمند و اجرایی در نظر بگیرید.

    3. کارکنان خود را درگیر کنید

    کارمندان همه بخش‌ها را در تعیین راه‌حل خود درگیر کنید و مطمئن شوید که ارزش آن‌ها را می‌دانند. یک محیط خاص ایجاد کنید که منجربه نوآوری خلاقانه شود. این فرآیند را از کارهای معمولی روزانه کارمندان خود جدا کنید.

    4. ایده‌های طوفان فکری

    یک جلسه طوفان فکری برای کارمندان ترتیب دهید تا در مورد تجربیات خود بحث کنند و راه‌حل‌های بالقوه مرتبط با این موضوع را به اشتراک بگذارند. در طول این فرآیند، اطلاعات اصلی در مورد هر ایده را ثبت کنید. در این مرحله، هر ایده یک راه حل ممکن است، بنابراین مهم است که با هر ایده با مثبت گرایی و احترام برخورد کنیم.

    میزبانی جلسه طوفان فکری خود را در یک محیط خاص در نظر بگیرید. اگر کارمندان شما در محیطی متفاوت از آنچه قبلاً به آن عادت کرده‌اند قرار بگیرند، به راه‌حل‌های ابتکاری بیشتری فکر کنند. از هر فضای ملاقات اجتماعی در فضای دفتر خود استفاده کنید، اما برای ایجاد تغییر، وسایل را مجددا مرتب کنید. در صورت امکان، فضای متفاوتی را برای جلسه خود اجاره کنید تا فرآیند را هیجان‌انگیزتر کنید.

    5. ایده‌های تحقیق

    بعد از طوفان فکری ایده های بالقوه، تحقیقات کلی درباره برخی از قوی‌ترین ایده‌ها را انجام دهید. این ممکن است شامل تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل رقبا یا فرآیندهای مشابه باشد. این تحقیق کلی می‌تواند به ارائه زمینه بهتری از راه‌حل مناسب‌تر کمک کند.

    6. ایده‌ها را مرور و انتخاب کنید

    برای بررسی ایده‌ها و تحقیقات با دیگر سهامداران کلیدی ملاقات کنید. این ایده‌ها را با معیارها و اهدافی که ایجاد کرده‌اید مقایسه کنید. ایده‌ای را که فکر می‌کنید بهترین راه‌حل است انتخاب کنید.

    7. برنامه‌ای را برای اجرای ایده توسعه بدهید

    مراحل لازم برای اجرای این ایده را مشخص کنید. کارکنانی را که ایده را پیشنهاد داده‌اند در این فرآیند بگنجانید. آنها احتمالاً بهترین دیدگاه را برای آنچه می‌خواهند راه‌حل باشد دارند و ممکن است تعامل و رضایت کارکنان را بهبود بخشد تا آنها احساس کنند که حتی بخش بزرگ‌تری از راه‌حل هستند.

    نمونه‌هایی از نوآوری در محل کار

    مثال 1: بهبود فرآیند داخلی

    شما یک شرکت حسابداری بزرگ را مدیریت می‌کنید که در ساعات قابل محاسبه  کار می کند. با این حال، شما باور دارید که کارکنان شما زمان زیادی را صرف پیگیری ساعات کاری هر کدام از مشتریان می‌کنند. شما باور دارید که مشکل می‌تواند این باشد که از یک سیستم قدیمی استفاده می‌کنید. هدف شما این است که راه جدیدی برای کارمندان پیدا کنید تا ساعات کاری خود را پیگیری کنند که کارآمد و مقرون به صرفه باشد.

    ساختمان اداری شما دارای اتاق کنفرانسی است که مستاجران می‌توانند اجاره کنند، بنابراین شما اتاقی را برای میزبانی جلسه طوفان فکری خود به جای یکی از اتاق های کنفرانس معمولی خود رزرو می‌کنید. شما کارمندان را از هر بخش در شرکت خود دعوت می‌کنید، از جمله حسابداری، اداری، فناوری اطلاعات و غیره. در طی این جلسه، شما کارمندان را به گروه‌های کوچکی با ترکیبی از انواع کارمندان تقسیم می‌کنید.

    شما در گروه‌های کوچک خود از کارمندان می‌خواهید که تجربه‌شان را در مورد ساعت‌های قابل پرداخت مذاکره کنند. به عنوان مثال، یک حسابدار ممکن است روند خود را برای ردیابی ساعات کاری مشتری مورد بحث قرار دهد. یک نماینده خدمات مشتری که مسئول صدور صورت‌حساب مشتریان است، ممکن است در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا ساعت‌ها را پردازش کرده و صورت‌حساب آن‌ها را محاسبه کنند، بحث و تبادل نظر کنند. این به کارکنان این امکان را می‌دهد تا درک کنند که چگونه فرآیند ساعت های قابل پرداخت بر مسئولیت های شغلی روزانه آنها تأثیر می گذارد.

    بر اساس بحث های گروهی کوچک خود، از گروه ها بخواهید تا درباره راه حل های بالقوه برای ارائه به بقیه گروه بحث و تبادل نظر کنند. یک گروه استفاده از نرم‌افزاری را پیشنهاد می‌کند که به کارمندان اجازه می‌دهد تایمری برای ثبت ساعات کاری خود تنظیم کنند و فاکتورها را به‌طور خودکار برای هر مشتری آماده کنند. یکی از اعضای تیم فناوری اطلاعات شما با این نرم افزار آشنا است و می‌گوید که معتقد است می‌تواند برای شرکت کارکنند.

    پس از جلسه طوفان فکری، در مورد این نرم افزار بیشتر تحقیق می‌کنید و تعیین می‌کنید که کارآمدتر و مقرون به صرفه تر از روش فعلی شما با صفحات گسترده خواهد بود. اجرای این نرم‌افزار وظایف خسته‌کننده را هم برای حسابداران و هم برای نمایندگان خدمات مشتری کاهش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی چیزهای دیگر تمرکز کنند. ممکن است بدون گرد هم آوردن کارمندان مختلف برای بحث در مورد تجربه آن‌ها و یافتن راه حلی نوآورانه به این راه حل دست یابید.

    مثال 2: به روز رسانی اطلاعات محصول برای بهبود استفاده خارجی

    شما صاحب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کوچک هستید که یک ابزار بازاریابی ایمیل اختصاصی به نام eContactMe دارد. استفاده از این ابزار به مشتریان شما اجازه می‌دهد تا ایمیل‌هایی را که دریافت می‌کنند بهتر شناسایی کنند تا سودآورترین سرنخ‌ها و اولویت پاسخگویی به درخواست‌های ایمیل را شناسایی کنند. با این حال، اکثر مشتریان شما از این ابزار استفاده نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند نام eContactMe گیج‌کننده است. شما هدفی را برای تیم خود تعیین می‌کنید که در مورد نام جدیدی برای ابزاری تصمیم گیری کند که راحت تر به آنچه انجام می‌دهد، ارتباط برقرار کند.

    تیم شما همه از راه دور کار می کنند، بنابراین نمی‌توانید به طور فیزیکی با هم ملاقات کنید. با این حال، شما به همه کارکنان دستور می دهید که کار خود را متوقف کنند تا بر این جلسه طوفان فکری تمرکز کنند. همه در یک پلتفرم کنفرانس ویدیویی ملاقات می‌کنند و به عنوان یک هدیه، برای هر کارمندی یک کارت هدیه تحویل غذا برای سفارش برخی از وعده‌های خود برای جلسه ارسال می‌کنید.

    شما جلسه طوفان فکری را با ارائه خلاصه‌ای در مورد eContactMe شروع می‌کنید، اینکه در حال حاضر چند مشتری از آن استفاده می‌کنند و چرا فکر می‌کنید که این نام یک مشکل است. یک تایمر برای 15 دقیقه تنظیم کنید و بگذارید کارمندان هر پیشنهادی که دارند به اشتراک بگذارند. هر پیشنهادی را یادداشت کنید.

    پس از پایان 15 دقیقه، به همه چند دقیقه فرصت دهید تا سه نام مورد علاقه خود را از لیست انتخاب کنند. از هر یک از کارمندان بخواهید موارد دلخواه خود را به اشتراک بگذارند و چرا. پس از این بحث، از همه بخواهید نام مورد علاقه خود را انتخاب کنند. از این لیست اسامی به عنوان فهرست کوتاه خود برای انتخاب نام جدید استفاده کنید.

    بر اساس جلسه طوفان فکری، نام دستیار مرتب سازی صندوق ورودی را انتخاب می کنید. شما تعیین می کنید که نام دقیقاً منعکس کننده کاری است که ابزار انجام می دهد، و به راحتی به مشتریان شما می گوید که چگونه به آنها کمک می کند. شما برنامه ای برای تیم توسعه وب خود ایجاد می کنید تا اطلاعات ابزار را به روز کند و تیم فروش خود را در مورد تغییر آموزش می‌دهید تا بتوانند با مشتریان درباره دستیار مرتب‌سازی صندوق ورودی صحبت کنند.

    منبع: سایت indeed.com

    جهت دریافت مشاوره برای شرکت در دوره DBA ماهان کلیک کنید

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.