ماهان

هدف از راه اندازی کسب‌و‌کار‌ها چیست؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست؟ پول؟ شهرت؟ آزادی شخصی؟ ارضای نفس؟ درآمد بازنشستگی؟ ناتوانی در استخدام مجدد یا بازآموزی؟ راحت‌نبودن با سازمان‌های بزرگ‌تر؟

    اگر کسی از شما بپرسد که چرا برای خودتان وارد تجارت می‌شوید، چه می‌گویید؟ آیا اهداف کسب‌و‌کار خود را تعیین کرده‌اید؟

    اغلب کسب‌و‌کار‌هایی که در بازار فعالیت دارند از اهداف مشابه هم پیروی می‌کنند. شما برای چه هدفی این مطلب را مطالعه می‌کنید؟

    بله؛ شما احتمالاً برای دانستن نحوه شروع یک کسب‌و‌کار هدفمند و موفقیت در کسب‌وکار، مشغول مطالعه این مقاله هستید.

    این مسئله دقیقاً یکی از مهم‌‌ترین اهداف و دلایلی است که یک کارآفرین کسب‌و‌کار خود را در راستای آن راه‌اندازی می‌کند و انتظار دارد که به‌واسطهٔ این کسب‌و‌کار، یکی از خواسته‌‌های خود یعنی موفقیت را محقق سازد.

    هدف از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست؟

    وقتی سوال هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست به‌ میان می‌آید، بسیاری از افراد، تعیین اهداف بلندمدت به‌عنوان اهداف کسب‌و‌کار خود را روشی برای نشان‌دادن انتظارات و خواسته‌های خود به‌شکل ملموس می‌دانند.

    در اینجا‌ اهداف کسب‌و‌کار را به 3 دسته کلی تقسیم‌بندی شده‌اند. اهداف کسب‌و‌کار ممکن است از نوع اقتصادی یا مالی، شخصی یا بازنشستگی باشند.

    در ادامه هر یک از این موارد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

    همچنین باید به‌ خاطر داشته باشید که اگرچه داشتن اهداف کسب‌و‌کار بلندمدت، مانند راه‌اندازی کسب‌و‌کار و کمک به رشد آن خوب است، اما باید اهداف کوتاه‌مدتی را نیز در رابطه با شکل‌گیری کسب‌و‌کار خود تعیین کنید.

    اهداف کسب‌و‌کار کوتاه‌مدت شما باید واقع‌بینانه و قابل دست‌یابی باشند. بعد از تعیین هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار، باید مراحل شروع کار را طی کرد:

    • انتخاب نام مناسب برای کسب‌و‌کار
    • اخذ جواز کسب یا مجوز
    • پیدا کردن یک مشاور خوب برای بیزنس‌های کوچک
    • ایجاد حساب بانکی تجاری

    از نظر روانی در ماه‌های پرهرج‌و‌مرج اول کار، مهم است که بتوانید احساس کنید در حال پیشرفت هستید. اهداف کسب‌و‌کار کوتاه‌مدت می‌توانند به شما در دست‌یابی به پیروزی‌های کوچک اما حیاتی کمک کنند.

    اهداف اقتصادی

    هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار ممکن است اقتصادی باشد. اهداف کسب‌و‌کار از نوع اقتصادی باعث موفقیت مالی می‌شوند. بدیهی است که شما می‌خواهید کسب‎‌و‌کارتان موفقیت‌آمیز باشد. چگونگی تعریف موفقیت به تعدادی از عوامل شخصی بستگی دارد.

    با فرض اینکه برای مدتی به‌عنوان نیروی کار مشغول به‌کار بوده‌اید، می‌دانید که با درآمد فعلی‌تان چه نوع سبک زندگی را می‌توانید تحمل کنید. اگر مانند اکثر مردم هستید، احتمالا دوست دارید درآمد بیشتری کسب کنید.

    بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خوداشتغالی راهی برای رسیدن به این هدف است و جواب سوال هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست آن‌ها، رسیدن به خود‌اشتغالی است.

    گاهی اوقات، فشارهای اقتصادی هستند که باعث می‌شوند فرد به فکر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید بیافتد؛ در این صورت فرد ممکن است هر کدام از دلایل زیر را به‌عنوان یکی از اهداف کسب‌و‌کار خود در نظر بگیرید:

    • افزایش درآمد: برخی افراد بر این باورند که کار‌کردن به‌عنوان کارمند در یک محیط شرکتی پتانسیل درآمد آن‌ها را محدود می‌کند و هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای آن‌ها به‌دست آوردن پولی است که احساس می‌کنند سزاوار آن هستند.
    • جایگزینی درآمد: درآمد برخی از افراد کوچک شده است و باید درآمد ازدست‌رفتهٔ خود را جایگزین کنند و به‌دنبال راه‌های درآمدی جدید باشند.
    • درآمد مکمل: تغییر شرایط خانوادگی ممکن است باعث شود که شما به منبع دوم درآمد نیاز داشته باشید که در این صورت کسب‌و‌کار شما به یک تجارت و بیزنس پاره‌وقت تبدیل می‌شود.
      هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار در این‌گونه مواقع، رسیدن به یک درآمد مکمل است.

    هنگام تعیین اهداف اقتصادی و پاسخ به سوال فوق، به یاد داشته باشید که بیشتر کسب‌و‌کارها فوراً برای مالک سود تولید نمی‌کنند.

    در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا کسب‌و‌کار جدید شما به منبع درآمدی ثابت و مطمئن تبدیل شود، واقع‌بین باشید.

    همچنین، برای تعیین مدت زمانی که می‌توانید با کسب‌و‌کار جدید خود که با ضرر کار می‌کند، همچنان هزینه‌ها را پوشش دهید و به کار ادامه دهید، واقع‌بین باشید.

    اهداف شخصی

    اهداف شخصی موفقیت را ارزشمند می‌کنند. پول تمام داستان نیست، حداقل برای اکثر مردم رضایت خاصی در این‌که «کار را خودشان انجام دهند» وجود دارد که ممکن است سطح آن قابل‌سنجش نباشد، اما مهم است.

    دلایل معمولی که افراد در جواب سوال هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست خواهند گفت عبارتند از:

    • آزادی

    برخی از افراد دوست ندارند برای دیگران کار کنند و آزادی تصمیم‌گیری را می‌خواهند.
    هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار، داشتن کسب‌و‌کار شخصی است؛ زیرا آن را راهی برای دستیابی به آزادی شخصی در سطوح مختلف می‌دانند.

    • تغییر شغل

    اکثر افراد در طول زندگی خود چندین‌بار شغل یا حتی کسب‌و‌کار خود را تغییر می‌دهند.

    گاهی اوقات این کار را با انتخاب خود انجام می‌دهند. گاهی نیز به دلایل مختلف برخی مشاغل موجود به‌سادگی ناپدید می‌شوند؛ بنابراین هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای این دسته از افراد تغییر شغل است.

    • رضایت شغلی

    برخی افراد احساس می‌کنند در شغلی گرفتار شده‌اند که از آن لذت نمی‌برند و می‌خواهند فرصتی برای کار در شغلی که به نظرشان جالب‌تر است، داشته باشند.

    • به رسمیت شناخت شدن

    متخصص یا صاحب اختیار بودن در زمینه‌ای خاص برای بسیاری از افراد مهم است.
    آن‌ها نمی‌خواهند فقط یک کسب‌و‌کار شروع کنند؛ بلکه هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای آن‌ها این است که می‌خواهند به‌واسطه‌ٔ کیفیت کار و تخصص خود شناخته شوند.

    • انعطاف‌پذیری

    برخی از افراد خواهان آزادی برای برآوردن نیازهای شخصی خود مانند کار در فضای باز، حفظ ساعات نامنظم، داشتن تعطیلات فصلی و غیره هستند.

    • مسئولیت

    برخی از افراد در محیط شرکتی احساس گم‌شدن می‌کنند و می‌خواهند این شانس را داشته باشند تا در زمینهٔ انتخابی خود نقش بزرگ‌تری ایفا کنند.

    • رشد حرفه‌ای

    برخی افراد بر این باور‌ند که ایده‌های آن‌ها نادیده گرفته می‌شود یا از وجود آن‌ها در یک محیط شرکتی به‌درستی استفاده نمی‌شود.

     در این مورد، هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای این دسته افراد این است که می‌خواهند فرصتی برای انجام کار به روش خود داشته باشند.

    • مزایا و امنیت

    با توجه به این‌که شرکت‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای کنترل هزینه‌ها هستند، مزایایی که به کارکنان ارائه می‌شود مانند گذشته زیاد نیست.

    بسیاری از افراد احساس می‌کنند که مزایای سنتی کار برای یک کارفرمای بزرگ از بین رفته است.

    برنامه‌های بازنشستگی مزایای کمتری دارند، برنامه‌های سلامت شرکتی هر ساله هزینه بیشتری برای کارکنان دارد و امنیت شغلی کارمندان شرکتی که زمانی از آن لذت می‌بردند، بسیار کاهش یافته است.

    بنابراین برای این دسته افراد هدف از راه‌اندازی کسب‌و‌کار رسیدن به مزایا و امنیت شغلی مدنظر است.

    اهداف بازنشستگی

    اهداف بازنشستگی از آینده شما محافظت می‌کنند. بیشتر مردم منتظر زمانی هستند که بتوانند بدون نیاز به کار‌ کردن، استراحت کنند و از زندگی خود لذت ببرند!

    فرصت انجام کاری که می‌خواهید در زمانی که می‌خواهید، انگیزه‌ای قوی و همچنین یکی از پاسخ‌های هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار است. مسلماً، برخی افراد به دلیل لذت‌بردن از کار‌کردن، بازنشستگی را انتخاب نمی‌کنند.

    در واقع، بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک موفق تا دهۀ ۷۰ و ۸۰ زندگی خود کار می‌کنند؛ با این حال، اکثریت قریب به اتفاق افراد مشتاقانه منتظر بازنشستگی هستند. برخی تلاش می‌کنند تا بازنشستگی زودتر برایشان اتفاق بیفتد.

    هر کسی که با یک برنامه‌ریز مالیِ شخصی صحبت کرده است، می‌داند که بازنشستگی و زندگی راحت به پول زیادی نیاز دارد.

    بسیاری از مردم بر این باورند که اگر مسئول منبع درآمد خود باشند، می‌توانند کار بهتری را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که پول کافی برای بازنشستگی خواهند داشت.

    در واقع هدف آن‌ها از راه‌اندازی کسب‌و‌کار، تأمین هزینه‌های دوران بازنشستگی است!

    علاوه‌بر این، یک کسب‌وکار کوچک موفق می‌تواند چیزی بیش از صرفه‌جویی درآمد ثابت برای آینده فراهم کند.

    قبل از بازنشستگی، ممکن است بتوانید کسب‌و‌کار پر رونق خود را در مقابل سودی خوب بفروشید یا منافع مالکیت خود را به دیگران بفروشید؛ آن‌ها نیز زمانی که شما سهم سود خود را به‌دست می‌آورید، کسب‌و‌کار را اداره کرده و کسب‌وکار پرسود شما رونق پیدا می‌کند.

    دلایل انتخاب این نوع کسب و کار چیست؟

    دلایل مختلفی وجود دارد که افراد را به انتخاب این نوع از کسب‌وکار ترغیب می‌کند. اگر هنوز در مرحله برنامه‌ریزی هستید، ممکن از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید کارآفرین شوید.

    ممکن است این عبارت را شنیده باشید:

    «کارآفرینی مناسب همه افراد نیست. این کار نیاز به صبر، تلاش، پشتکار و انگیزه بالایی دارد.»

    کسب‌وکار شما ممکن است تمامِ وقت و منابع شما را بدون هیچ تضمینی برای موفقیت، صرف کند و زمانی که کار سخت می‌شود، بیشتر اوقات، دلایلی که کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید، به شما انگیزه می‌دهد که ادامه دهید.

    خودآگاهی در بسیاری از حوزه‌های زندگی، به خصوص در زمان تصمیم‌گیری، حیاتی است. قبل از اینکه تصمیم به کارآفرین شدن بگیرید، بهتر است انگیزه‌های خود را مورد بررسی قرار دهید.

    از دلایلی که ممکن است افراد کارآفرین شوند عبارتند از:

    1. استقلال مالی
    2. انعطاف‌پذیری
    3. کمبود فرصت‌های شغلی
    4. امنیت شغلی
    5. ایجاد تغییر
    6. دنبال کردن علایق
    7. رضایت شخصی
    8. گسترش شبکه افراد

    اهداف کسب و کار

    اهداف کسب‌وکار، هدفی از پیش تعیین شده هستند که یک کسب‌وکار یا فرد برای رسیدن به آن در یک دوره زمانی مشخص برنامه‌ریزی می کند.

    این اهداف اغلب به اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت تقسیم می‌شوند. اهداف کسب‌وکار می‌توانند کلی و سطح بالا باشند یا بر اقدامات قابل اندازه‌گیری خاص تمرکز کنند.

    یک مثال خوب از یک هدف کلی کسب‌وکار، بیانیه ماموریت است. بیانیه ماموریت‌ها هدفی کلی هستند؛ زیرا یک معیار برای تعیین موفقیت آن‌ها وجود ندارد. آنها اغلب به عنوان یک ستاره راهنمای استفاده می‌شوند؛ آنچه که تیم شما می‌تواند برای آن تلاش کند.

    از طرف دیگر، می‌توانید اهداف خاصی را تعیین کنید؛ اهداف قابل اندازه‌گیری که پیگیری آن‌ها، همزمان با پیشرفت تیم شما به سمت آن‌ها آسان است. وقتی کسی در مورد «تعیین اهداف» یا «فرایند تعیین هدف» صحبت می‌کند، در مورد اهداف خاصی صحبت می‌کند. یک فرآیند هدف‌گذاری شناخته‌شده برای استفاده، فرآیند تعیین اهداف SMART است.

    مهمترین هدف کسب و کار چیست

    داشتن مشتری خوب و تیمی باانگیزه و شایسته، پایه‌ای محکم برای یک کسب‌وکار است؛ اما برای رشد تجارت، داشتن اهداف روشن اهمیت بالایی دارد. هنگامی که مهم‌ترین خود را تعیین می‌کنید، تعهد خود را به توسعه شرکت و موفقیت آن نشان می‌دهید.

    اگر رهبر یک شرکت هستید، مهم است که مهم‌ترین اهداف را برای تیم خود تعیین کنید تا مسیری روشن و حوزه‌هایی برای بهبود ارائه دهید.

    همچنان که سازمان رشد می‌کند، مهم است که به طور منظم اهداف کسب‌وکار جدیدی را برای ردیابی موثر عملکرد کارکنان و اطمینان از پیشرفت و بهبود کسب‌وکار ارائه دهد.

    اهداف کسب‌وکار، راهی عالی برای شما اعضای تیمتان جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف ارائه می‌دهد. وقتی مهم‌ترین اهداف خود را مشخص کردید، می‌توانید استراتژی‌های جدیدی برای کمک به ارتقای عملکرد خود پیاده‌سازی کنید که به بهبود کلی کارایی سیستم کمک می‌کند.

    برخی از مهم‌ترین و کلی‌ترین اهداف کسب‌وکار عبارتند از:

    • اقتصادی
    • انسانی
    • ارگانیک
    • اجتماعی

    چرا اهداف کسب‌و‌کار مهم هستند؟

    پاسخ دقیق به سوال هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست مهم است؛ زیرا آن‌ها تقریباً بر هر کاری که شما انجام می‌دهید در حین برنامه‌ریزی، شروع و اداره کسب‌و‌کارتان تأثیر می‌گذارند.

    اهداف کسب‌و‌کار نه‌تنها مقصدی هستند که کسب‌و‌کار شما به سمت آن حرکت می‌کند؛ بلکه همچنین خطوط سفیدی هستند که شما را در جاده نگه می‌دارند.

    برای مثال، شما شغلی دارید که سالانه برای شما حقوق قابل‌توجهی به اندازه ۱۰۰ میلیون تومان فراهم می‌آورد. شما از شغل خود متنفرید و آرزوی ترک ‌آن را دارید.

    از طرفی شما ایده‌ای برای یک کسب‌و‌کار کوچک دارید که شامل خدمات‌رسانی به بازاری کوچک است و هدف خود را تعیین می‌کنید که ظرف ۵ سال به‌عنوان متخصص در آن حوزهٔ خاص شناخته شوید.

    شما ایده خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنید و متوجه می‌شوید در حالی که هیچ‌کس دیگری به آن بازار خدمات نمی‌دهد، بازار کوچک است و به احتمال زیاد حداقل در ۳ سال اول بیش از ۷۰ میلیون تومان درآمد ندارید.

    با این حال، متوجه می‌شوید که چون کسب‌وکار شما منحصربه‌فرد است و شانس شما برای تبدیل شدن به یک متخصص شناخته‌شده خوب است و پس از  گذشت ۳ سال اول، پتانسیل درآمد بسیار بیشتری خواهید داشت.

    علی‌رغم کاهش درآمد موردانتظار برای ۳ سال، شما تصمیم می‌گیرید که ارزش پیشنهادی کسب‌وکار شما چیست و آن را آغاز خواهید کرد.

    اهداف کسب‌و‌کار تقریباً در هر تصمیمی که در طول مسیر می‌گیرید، از نحوۀ ساختار کسب‌و‌کار شما و استخدام کارمندان گرفته تا نحوه فروش و بازاریابی محصول یا خدمات، نقش برجسته‌ای دارند.

    به‌عنوان مثال، فقط تعیین این‌که می‌خواهید حرفهٔ خود را تغییر دهید یا اینکه می‌خواهید رئیس خود باشید، کافی نیست! بلکه شما باید اهداف کسب‌و‌کار خاص خود را با کمّی کردن آن‌ها توسعه دهید.

    دستورالعمل‌های تعیین هدف برای صاحبان کسب‌و‌کار

    کمّی کردن اهداف شما می‌تواند فرایندی طولانی باشد. قبل از این‌که برای تعیین اهداف خاص آماده شوید، باید اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کنید. در نهایت، احتمالاً می‌خواهید این اهداف را در قالب یک طرح کسب‌وکار در کنار هم قرار دهید.

    با این حال، قبل از این‌که به بررسی روند به‌دست آوردن این اطلاعات بپردازیم، بهتر است به برخی از دستورالعمل‌هایی که باید هنگام تعیین کمیت اهداف خود رعایت کنید، نگاهی بیندازیم:

    • باید خاص باشید

    «اهداف کسب‌و‌کار را طوری تعیین کنید که به‌راحتی قابل اندازه‌گیری باشند و در صورت امکان از اعداد به‌عنوان هدف استفاده کنید.»

    به‌عنوان مثال، ممکن است هدف خود را از فروش کالاها یا خدمات در تعداد معینی از شهرستان‌ها یا استان‌ها، داشتن تعداد معینی کارمند یا رسیدن به سطح خاصی از فروش تعیین کنید.

    این اعداد را به بازه‌های زمانی مشخص (در عرض ۶ ماه، ظرف ۲ سال، ظرف ۱۰ سال و غیره) گره بزنید.

    • سعی کنید واقع‌بین باشید

    داشتن انتظارات بالا عالی است؛ اما مطمئن شوید که اهداف کسب‌و‌کار معقول و بالقوهٔ قابل دست‌یابی را  برای خود تعیین می‌کنید.

    اگر در حال افتتاح یک فست‌فود هستید، ادعای این‌که می‌خواهید ظرف 6 ماه از مک‌دونالد بزرگ‌تر شوید، واقع‌بینانه نیست.

    • پشتکار زیادی داشته باشید

    برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار، می‌توانید واقع‌بین بوده و همچنان هدف‌گذاری بالایی داشته باشید. اهدافی را تعیین نکنید که خیلی راحت به‌ دست می‌آیند. همچنین، حتماً برای خودتان اهداف کسب‌و‌کار کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید.

    فرض کنید که پس از ۶ ماه در کسب‌و‌کار، به تمام اهداف خود برسید؛ پس از آن چه؟

    وقت و انرژی که صرف کسب‌و‌کار می‌کنید را کم نفروشید. اگر می‌خواهید در عرض ۲۰ سال از مک‌دونالد بزرگ‌تر شوید، باید پشتکار داشته باشید و این هدف را دنبال کنید.

    روی اهدافی که تعیین کرده‌اید ثابت‌قدم بمانید و مراقب تعیین ناخواسته اهداف متناقض باشید.

    به‌عنوان مثال، ممکن است هدف رسیدن به رشد سریع به اندازه‌ای که بتوانید 3 کارمند در عرض ۲ سال داشته باشید با هدف کسب مقدار مشخصی از پول مغایر باشد؛ زیرا هزینهٔ افزودن کارکنان، به‌طور موقت درآمد شما را به زیر سطحِ مورد هدف کاهش خواهد داد.

    داشتن هر ۲ هدف اشکالی ندارد. صرفا آگاه باشید که تضاد بالقوه‌ای بین این ۲ وجود دارد؛ بنابراین اولویت‌ها را در اهداف خود تعیین کنید تا بدانید کدام‌ یک برای شما مهم‌تر است.

    نتیجه‌گیری

    برخی افراد در تعیین اهداف کسب‌و‌کار مشکل دارند؛ زیرا نمی‌دانند از کجا شروع کنند. اگر این مورد برای شما نیز صدق می‌کند، موارد و نکات گفته‌شده در مقاله را امتحان کنید.

    با هدفی شروع کنید که به‌راحتی قابل اندازه‌گیری است. برای انجام محاسبات خود می‌توانید با مقدار پولی که برای تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود نیاز دارید شروع کنید.

    تنها زمانی که آن نیاز را برآورده کردید، می‌توانید به دنبال اهداف دیگر باشید. حالا می‌توانید جواب روشن‌تری به این سوال بدهید که دقیقاً هدف شما از راه‌اندازی کسب‌وکار چیست؟


    اولین قدم در روند راه‌اندازی کسب‌وکار چیست؟

    «تعیین هدف» را می‌توان ابتدایی‌ترین قدم در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار دانست.

    در تعیین هدف به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکار باید چه مواردی را مدنظر داشته باشیم؟

    در این روند شما باید اهداف شخصی، اهداف اقتصادی و اهداف بازنشستگی را مورد بررسی قرار دهید.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.