ماهان

کسب و کار صنایع غذایی؛ آشنایی و معرفی ایده های کسب و کارهای مواد غذایی

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
    صنایع کمی هستند که حیاتی‌تر از مواد غذایی باشند. ممکن است ذائقه افراد متفاوت باشد؛ اما این مسلم است که همه به مواد غذایی نیاز دارند!

    حجم بالای عاشقان مواد غذایی به این معنی است که مشتریان بالقوهٔ زیادی برای کسب‌وکارهایی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، وجود دارد و تنوع بالای محصولات نشان می‌دهد که مهم نیست چند نفر به کارآفرینی مواد غذایی روی می‌آورند؛ همیشه فضا برای یک شخص یا کسب‌وکار جدید وجود دارد!

    شغل و کسب‌وکار

    قسمت اعظم زندگی همه، به شغل آن‌ها وابسته خواهد بود و این شغل، همان کسب‌وکار است و هر شخص نیز به کار خاصی مشغول است. برخی از این موارد، کسب‌وکار خدماتی هستند و امور مشاوره نیز یکی از این کسب‌وکارهای خدماتی محسوب می‌شود.

    کسب‌وکار برخی از افراد نیز تولیدی است. آن‌ها محصول ارگانیک باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را دریافت و آن‌ها را به محصولی فرآوری‌شده تبدیل می‌کنند؛ مانند کارخانهٔ تولید رب گوجه‌فرنگی که تعداد زیادی نیروی کار را نیز استخدام کرده است.

    کسب‌وکار به زبان ساده یعنی «شغلی که فرد دارد و برای کسب درآمد به آن مشغول است.»

    ورود مواد غذایی به کسب‌وکار

    باغبانان و کشاورزان شغلی دارند که طی آن، مواد غذایی خام را وارد بازار می‌کنند. برخی افراد واسط بین مواد غذایی خام (ارگانیک) و محصول تولیدشده حاصل از آن هستند.

    این افراد که ممکن است شامل چند نفر تا یک شرکت بزرگ باشند، کسب‌وکار مواد غذایی با حاشیه سود بالا دارند و کارآفرینی مواد غذایی داشته‌اند؛ اما آن‌ها چگونه وارد بازار می‌شوند؟

    شرکتی گندم را به ماکارونی تبدیل می‌کند؛ زیرا طی فرایندی مانند تحقیقات بازار، به این نکته پی‌برده که بازار به محصولی مثل ماکارونی نیاز دارد و در صورتی که آن را تولید کند، مشتری خواهد داشت.

    آشپز یا رستوران، مواد غذایی خام را با هنر آشپزی ترکیب می‌کند و غذایی خوشمزه می‌پزد که مردم برای خرید آن، به رستوران مراجعه خواهند کرد.

    می‌توان شغل مواد غذایی راه انداخت؟

    دیدن شرکت‌ها و غول‌های بزرگی که در سطح جهان کارآفرینی مواد غذایی داشته‌اند، می‌تواند دلیل کافی و مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مواد غذایی باشد؛ اما باید قبل از اقدام به این کار، به سوال «چطور می‌توان کسب‌وکار تولید مواد غذایی پر درآمد راه انداخت؟» پاسخ داده شود.

    کسب‌وکار مواد غذایی بازاری بسیار قوی و گسترده است؛ بازاری که رقابت در بخش‌های مختلف آن یکسان نیست. شما باید ابتدا برای خود مشخص کرده باشید که می‌خواهید در کدام بخش فعالیت کنید.

    با این حال، تحلیل رقبا در این انتخاب، خالی از لطف نیست؛ زیرا رقابت با شرکت بزرگی که بیشتر بازار را گرفته است، تصمیم درستی نخواهد بود.

    خدمت محدود و عالی یا گستره‌ زیادی از خدمات مواد غذایی؟

    اگر نگاهی به رستوران‌های زنجیره‌ای مرغ کنتاکی (KFC) یا مک‌دونالد بیندازید؛ متوجه خواهید شد خدمات آن‌ها شامل همهٔ محصولات غذایی نمی‌شود. در واقع آن‌ها سعی کرده‌اند، خدمت خاصی را به‌شکلی عالی ارائه دهند.

    هر کدام از این موارد، برند، شعار و هدف خاصی دارند که در راستای آن گام برمی‌دارند. پس بهتر است کارآفرینی مواد غذایی با حاشیه سود بالا خود را در حیطه‌ٔ خاصی از بازار پیاده کنید.

    باید حتما بزرگ باشید تا بتوانید کسب‌وکار مواد غذایی خودتان را راه‌اندازی کنید؟

    همهٔ شرکت‌ها از گام‌های کوچک شروع کرده‌اند و به‌مرور با رشد و پیشرفت، بزرگ‌تر شده‌اند.

    شما نیز با ایده‌های کوچک کارتان را آغاز کنید. دیدن کسب‌وکارهای موفق دیگران، می‌تواند ایدۀ مغازه خوراکی یا کسب‌وکار مواد غذایی خوبی به شما بدهد.

    چند نمونه کسب‌وکار مواد غذایی

    نمونه‌های مختلفی از کسب‌وکار مواد غذایی پر درآمد وجود دارد. در ادامه کسب‌وکارهای موفق کشور خودمان را می‌بینیم.

    کسب‌وکارهای مواد غذایی موفق ایران

    • بهروز: آقای بهروز فروتن، متولد ۱۳۲۴، با کارآفرینی مواد غذایی این شرکت را راه‌اندازی کرد.
    • تک ماکارون: آقای احمد صادقیان، متولد ۱۳۲۲، بنیان‌گذار این شرکت بود.
    • تلاونگ: این شرکت در سال ۱۳۵۶ متولد شد.
    • گلها: در سال ۱۳۱۸ در حوزه ادویه‌جات وارد بازار شد و سال ۱۳۴۵ عرضه به روش بسته‌بندی را آغاز کرد.
    • درنا: شرکت تولید کیک که در سال ۱۳۴۴ کار خود را آغاز کرد و به‌مرور آن را گسترش داد.
    • سحر: در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد و 3 سال بعد به بهره‌برداری رسید.
    • دلپذیر: در سال ۱۳۲۸ کار خود را با تولید چندین نوع کمپوت و مربا آغاز کرد.
    • تبرّک: این شرکت در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد.
    • مانا: بیش از ۴۰ سال است که در زمینهٔ تولید ماکارونی فعالیت می‌کند.
    • یک و یک: در سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرد.

    موارد بالا شرکت‌های بزرگ کسب‌وکار مواد غذایی امروز کشور هستند. شما می‌توانید زندگی‌نامهٔ خالق و بنیانگذار این کسب‌وکارهای بزرگ را بخوانید، مسیر رشد و توسعه آن‌ها را پیگیری کنید و از آن‌ها برای فرایند کارآفرینی مواد غذایی خود درس بگیرید.

    کسب‌وکارهای کوچک‌تری نیز هستند که شناخت آن‌ها می‌تواند برایتان مفید باشد.

    ۱۵ ایده تولید مواد غذایی پر درآمد

    مشاغل کوچکی در ارتباط با مواد غذایی وجود دارند که فعالیت و حضور در آن‌ها، می‌تواند شغل آینده شما باشد تا کسب‌وکار مواد غذایی با حاشیه سود بالا داشته باشید.

    الزامی نیست که کسب‌وکارتان بسیار بزرگ باشد؛ همین که نیازهای بخشی از جامعه را برطرف کنید و کسب‌وکارتان بتواند نیاز مادی شما را برآورده سازد، یعنی به موفقیت در کسب‌وکار خود رسیده‌اید.

    حال با چند نمونه کسب‌وکار مواد غذایی که می‌توانند شغل آینده شما باشند و سود بالایی برای شما سرازیر کنند، آشنا می‌شویم:

    تولید میوه خشک

    شما می‌توانید میوه‌های مختلفی را از بازار یا زمین‌های کشاورزی بخرید؛ سپس آن‌ها را به روشی استاندارد و مناسب خشک کنید. آن‌ها را در بسته‌های مختلف با طعم‌های گوناگون بسته‌بندی کنید و برای فروش به نمایش بگذارید و به‌همین راحتی، کسب‌وکار تولید مواد غذایی پر درآمد راه بیندازید.

    می‌توانید به مغازه‌های فیزیکی و خواروبار فروشی‌ها مراجعه کنید یا در وبسایت‌ و در فضای آنلاین، آن‌ها را به فروش برسانید. همان‌گونه که همین الان نیز وبسایت‌هایی در این زمینه وجود دارند.

    کمپوت میوه

    کمپوت میوه نیز می‌تواند کسب‌وکار و کارآفرینی مواد غذایی شما باشد. برای شروع این کار کافی است مقداری میوه تهیه کنید، به‌اندازه بجوشانید و به تناسب، شکر به آن اضافه کنید.

    به این صورت، کمپوت میوه‌های متنوعی خواهید داشت که طبیعی و بدون نگه‌دارنده تهیه شده‌اند و افراد می‌توانند آن‌ها را از شما خریداری کنند.

    لبنیات سنتی

    کارخانه‌هایی وجود دارند که به‌صورت صنعتی و در ابعاد بزرگ، شیر را به لبنیات تبدیل می‌کنند و در این فرایند از مواد نگه‌دارنده در محصولات خود بهره می‌برند.

    شما می‌توانید با دانش و تجربه‌ای که از کارهای خود آموخته‌اید، از شیر سنتی و محلی، لبنیات سنتی یعنی ماست، کره، دوغ و غیره تهیه کنید. افرادی که به خوراکی‌های سنتی علاقه‌مند هستند، مشتریان شما خواهند بود.

    ماست میوه‌ای

    شما می‌توانید ماست‌هایی را با طعم میوه تولید کنید و مواد غذایی با حاشیه سود بالا برای فروش داشته باشید. طعم‌دار کردن ماست، هنر شما خواهد بود که طی آن، طعم‌های گوناگونی را به ماست اضافه خواهید کرد.

    بسته‌بندی حبوبات

    چه این موضوع (فروش حبوبات بسته‌بندی‌شده) را بپذیرید یا پذیرش آن برای شما سخت باشد، شغل بعضی از افراد، بسته‌بندی حبوبات است. آن‌ها با بسته‌بندی شکیل و مناسب حبوبات، رعایت بهداشت، فروش این مواد را ساده می‌کنند و کارشان نیز نتیجه می‌دهد.

    خود شما، وقتی وارد یک مغازه شوید، کدام را ترجیح می‌دهید؟ حبوبات فله‌ای یا بسته‌بندی‌شده؟

    رستوران با غذاهای محلی

    غذاهای محلی همواره طرفداران خاص خود را دارند. مردم محلی، خرید غذاهای خانگی و سنتی را بهداشتی‌تر می‌دانند. مسافران نیز به امتحان کردن غذاهای محلی رغبت بیشتری نشان می‌دهند. تازه اگر بتوانید شهرتی دست‌وپا کنید، مشتریانی خواهید داشت که صرفا برای امتحان کردن غذای شما آمده‌اند.

    رستوران غذاهای محلی، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به پر سود ترین مواد غذایی دارد. با این حال، به‌ یاد داشته باشید که شما به این منظور باید فرآیند راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی را بدانید.

    غذای سالم کودکان

    دنیای امروز سرعت زیادی دارد و همان‌طور که فست‌فود‌ها به دنیای افراد بزرگسال راه پیدا کرده‌اند، غذاهای آماده نیز به دنیای کودکان وارد شده‌اند.

    والدینی هستند که دغدغهٔ غذای سالم و مفید را برای کودکان خود دارند و از نظر مالی نیز از موقعیت خوبی برخوردارند؛ اما فرصت کافی را برای تهیه غذاهای خانگی ندارند. این والدین، وقتی از وجود غذای سالم کودکان مطلع شوند، به مشتریان ثابت شما تبدیل خواهند شد.

    نان فانتزی

    نان لواش، بربری و سنگک، نان‌های مورد توجه عموم مردم هستند؛ علاوه‌بر این، نان‌های فانتزی نیز راه خود را به سفره‌های مردم باز کرده‌اند و تعدادی از مردم، نان فانتزی را خوشمزه‌تر، سالم‌تر و مناسب‌تر می‌دانند و از آن برای سفره و زندگی خود استفاده می‌کنند.

    شما می‌توانید مهارت‌های موردنیاز برای تولید نان فانتزی را فرا بگیرید؛ سپس اقدام به ساخت و عرضۀ نان فانتزی کنید و کارآفرینی مواد غذایی داشته باشید.

    آبمیوه ‌فروشی

    کسب‌وکارهای زیادی هستند که به‌طور مستقیم با میوه سروکار دارند؛ آبمیوه‌فروشی نیز یکی از آن‌هاست.

    میوه‌ها، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های متنوع‌اند. با این کار، افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، مشتری شما خواهند شد.

    فست‌فود

    سرعت بالای دنیای امروز، اغلب ما را به‌سمت فست‌فودها کشانده و آشپزی و پخت غذای خوشمزه با مواد فست‌فودی، یک هنر است!

    اگر این هنر را دارید، می‌توانید در این کار فعالیت کنید؛ اما اگر به این هنر مسلط نیستید، می‌توانید از طریق دوره‌های آموزشی یاد بگیرید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

    بستنی رژیمی

    مردم زیادی به‌دلیل چاقی یا برای حفظ سلامت خود، رژیم می‌‌گیرند و از طرفی، تقریبا همه به بستنی علاقه‌مند هستند.

    شما می‌توانید با کارآفرینی مواد غذایی در زمینه‌ٔ مغازه رژیمی، بستنی‌های رژیمی به مردم بفروشید. این بستنی‌ها، مزه‌ٔ خوبی دارند و به سلامتی شما نیز آسیبی نمی‌رسانند.

    تهیه رب گوجه‌فرنگی

    رب گوجه‌فرنگی با ذائقه ما ایرانی‌ها گره خورده است. به‌گونه‌ای که بیشتر مواد غذایی ما رب گوجه‌فرنگی دارد؛ حتی شرکت‌های بزرگی نیز برای تولید و فروش رب گوجه‌فرنگی راه‌اندازی شده‌اند.

    رب گوجه‌فرنگی سنتی به‌دلیل مزایایی مانند رعایت بهداشت، مواد اولیه سالم و غیره می‌تواند کسب‌وکار پرسود و خوبی برای شما باشد.

    تهیه آرد

    افراد زیادی هستند که به آرد نیاز دارند. شما می‌توانید از گندم، آرد تهیه کنید یا مزرعه گندم داشته باشید و به‌جای فروش گندم به‌صورت خام، آن را به آرد تبدیل کنید و بعد بفروشید.

    مزیت آرد سنتی، سبوس‌دار بودن آن است و می‌تواند گزینه خوبی برای کارآفرینی مواد غذایی باشد.

    فرآوری سبزیجات

    افراد از سبزیجات در غذاهای خود استفاده می‌کنند و ما ایرانی‌ها نیز علاقه‌ٔ زیادی به استفاده از سبزی در اغلب مواد غذایی خود داریم. تهیه سبزیِ خورشت کار ساده‌ای نیست و این کار ضمن وقت‌گیر بودن، به دانش و مهارت بالایی نیز نیاز دارد.

    مهارتی که همه افراد، آن را ندارند!

    شما می‌توانید کسب‌وکار فرآوری سبزیجات راه‌اندازی کنید، سبزیجات خام را بخرید و آن‌ها را پاک کنید، بپزید و به مردمی که خواهانش هستند، بفروشید.

    انواع ترشیجات

    درست کردن یک ترشی خوشمزه کار ساده‌ای نیست. هنر ساخت ترشی را دارید؟ از آن بهره ببرید و ترشی‌هایتان را بفروشید. این کارتان خدمتی به دیگران است؛ زیرا از هدر رفت مواد غذایی به‌دلیل نداشتن دانش ساخت ترشی جلوگیری می‌کند.

    انواع مغازه خوراکی

    کسب‌وکار تنها تولید یک محصول و فروش آن نیست. کسب‌وکار تولید مواد غذایی پر درآمد شما می‌تواند یک فروشگاه یا هایپرمارکت باشد که محصولات مختلفی را برای فروش، در خود جای داده است:

    • میوه
    • لبنیات
    • مواد ارگانیک
    • کیک
    • قهوه‌فروشی
    • شیرینی
    • پیتزا
    • غذای دریایی
    • غذای محلی
    • نوشیدنی
    • کافه
    • سبزیجات
    • گوشت
    • غذای حیوانات
    • عسل

    خدمات مواد غذایی

    کسب‌وکار مواد غذایی شما می‌تواند ارائه خدمات غذایی و مربوط به غذا باشد. مثلا:

    • مشاوره تغذیه
    • خدمات پذیرایی مراسم
    • تحویل غذا
    • اجاره کالا پذیرایی

    آموزش آشپزی

    شما حتی می‌توانید مهارت و دانش خود را به دیگری بفروشید تا آن شخص بتواند کسب‌وکاری در صنعت غذا ایجاد کند. شما می‌توانید این نوع محتوا را در قالب‌های زیر ارائه کنید:

    • ویدیو
    • کتاب
    • سایت

    می‌توانید هنر خود را در قالب مربی خصوصی به دیگری واگذار کنید و در ازای مبلغی، به شخص دیگری هنر خود را بفروشید.

    تامین و تولید مواد غذایی

    کار شما می‌تواند مزرعه‌داری و پرورش مواد غذایی باشد. این موارد نمونه‌هایی از آن هستند:

    • توت، خیار، سیب‌زمینی، بادام، کدو تنبل و غیره
    • پرورش ماهی
    • پرورش گیاهان دارویی
    • پرورش قارچ
    • تامین مواد اولیه

    مواد غذایی با حاشیه سود بالا

    در جدول پایین، آخرین ایده‌های مواد غذایی با حاشیه سود بالا را مشاهده می‌کنید.

    تولید عسل – ۳۰٪ میانگین سودکسب‌وکار شکلات – ۸٪ تا ۱۰٪ میانگین سود
    کافی شاپ – ۲۵٪کسب‌وکار مرتبط با چای – ۱۰٪ تا ۲۰٪
    کسب‌وکار ذرت مکزیکی – ۲۲٪کترینگ – ۷٪ تا ۸٪
    کیک‌های سفارشی – ۱۹٪رستوران سیار – ۷٪
    کسب‌وکار مرغ و دام – ۱۷٪فروشگاه آبنبات ۶٪ تا ۸٪
    پیتزا – ۱۵٪نانوایی – ۴٪ تا ۹٪
    آب‌میوه فروشی – ۱۴٪بستنی فروشی – ۳٪ تا ۱۹٪
    کوکی و بیسکویت – ۸٪ تا ۱۱٪رستوران – ۳٪ تا ۵٪

    نتیجه‌گیری

    کسب‌وکار مواد غذایی بسیار گسترده است و کسب‌وکار مواد غذایی با حاشیه سود بالا نیز به کسب علم و دانش این کار نیاز دارد. شما اکنون باید بتوانید ایده کسب‌وکار مواد غذایی خود را داشته باشید و یکی از آن‌ها را اجرا کنید. البته فراموش نکنید که بدون دانش وارد هیچ کسب‌وکاری نشوید.

    مطمئن باشید که با پشتکار و تلاش می‌توانید کسب‌وکارتان را جلو ببرید و آن را به نتیجه برسانید. فقط ناامید نشدن و استفاده از تجربهٔ دیگران را فراموش نکنید.

    پرسش‌های متداول

    ۱. آب‌نبات و سایر شیرینی‌ها ۲. کوکی، شیرینی و سایر محصولات تنوری ۳. گیاهان خشک، چاشنی‌ها و مخلوط گیاهان ۴. نان تازه‌ٔ خانگی ۵. مربا، ژله و سایر کنسروها ۶. آجیل روکش‌دار و بدون روکش ۷. ترشی سبزیجات و غیره
    همبرگر، چیز برگر، ساندویچ، میلک شیک، کیک مافین، بوریتو، هات داگ، مرغ سوخاری، دونات، پیتزا، پیاز سوخاری، پنکیک، بیکن، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نودل و غیره از انواع فست‌فودها هستند.

    2 پاسخ

    1. مقاله فوق العاده حرفه ای و عالی بود من رو یاد مقالات هلدینگ بابک بختیاری انداخت.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.