ماهان

کسب و کار مدرن؛ چطور کسب و کار سنتی را به کسب و کاری مدرن تبدیل کنیم؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

     استفاده از اصول کسب و کار مدرن و اعمال کردن نگرش درست یکی از دلایل اصلی پایداری شرکت‌های بزرگ امروزی است. اما چرا؟

    در سال‌ ۱۹۳۰ طول عمر متوسط یک شرکت حدود ۶۰ سال بوده است، این میانگین در سال ۱۹۸۰ به حدود ۳۰ تا ۴۰ سال رسید. امروزه میانگین طول عمر یک کسب و کار در حالت خوش‌بینانه ۲۰ سال است.

    این آمار نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که میزان ایده‌ها و نوآوری‌ها از هر جنبه‌ای (نسبت به گذشته) در شرکت‌ها به گونه‌ای نیست که به اندازه‌ی کافی پایداری آن‌ها و حضورشان در بازار را تضمین کند.

    تکنولوژی خواسته یا ناخواسته قسمتی بزرگی از هر کسب و کار مدرن را تشکیل داده است.

    قانون مور (Moore) بیان می‌دارد:

    تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر ۲ سال، به‌طور تقریبی دو برابر می‌شود. افزایش تعداد ترانزیستورها به معنای افزایش توانایی، بازده و عملکرد کامپیوترها است.

    از این قانون جهت پیش‌بینی آینده صنعت استفاده می‌شود. در نتیجه‌ی از بین رفتن این محدودیت‌های فیزیکی، سرعت تولد تکنولوژی‌های جدید افزایش می‌یابد و طول عمر آن‌ها کاهش می‌یابد.

    همانطور که می‌دانید فناوری به صورت اجتناب‌ناپذیر روی تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها اثر مستقیم می‌گذارد. این اثرگذاری در نحوه خرید ما، نیازهای روزمره، تفریح کردن، طرز و موارد استفاده‌ از رسانه، تغییر مفاهیم و نگرش انسان‌ها به زندگی و… اتفاق می‌افتد.

    با در نظر گرفتن سرعت پیشرفت و روی آمدن تکنولوژی‌های جدید، بدیهی است که نیازهای مشتریان‌ و راه‌های ارائه‌ی محصولات هم همسو با آن تغییر پیدا می‌کنند.

    تحول در تمام این فاکتورها به این معنا است که استراتژی‌های به‌کارگرفته‌شده در یک کسب‌وکار مدرن باید نسبت به این تغییرات در جامعه و مشتریان هدف و شناسایی نیازهای آن‌ها مقاوم باشد.

    در شروع و در طول عمر یک کسب و کار، شرکت با بحران‌ها و چالش‌های زیادی رو به رو خواهد شد. با حضور تکنولوژی، این چالش‌ها و تغییرات نه تنها گسترده‌تر شده‌اند بلکه شکل‌های جدید و مختلفی نیز به خود گرفته‌اند. 

    از تغییراتی که در این مدت شاهد آن بوده‌ایم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    1. وابستگی و همبستگی به تکنولوژی و فناوری در انواع کسب و کار
    2. کاهش ارتباطات بین فردی و تغییر چهره ارتباطات در جریان معاملات تجاری یک شرکت
    3. کاهش امنیت اطلاعات
    4. صرف زمان و هزینه‌ی دوباره برای تعلیم و آموزش کارمندان

    در این میان شرکت‌ها و کسب و کارهایی که با شرایط در حال تغییر دیرتر سازگار می‌شوند، عقب می‌مانند و طولی نمی‌کشد که از صحنه‌ی رقابت محو شوند.

    در واقع کسب و کارهای سنتی که میلی به تغییر ندارند در درک جامعه و بازار هدف خود و تغییراتی که به صورت مداوم در حال وقوع است، شکست خورده‌اند.

     در محیطی که همیشه در حال تغییر است، مدرنیزه کردن (Modernize) کسب و کار برای بقا و پایداری شرکت‌تان حیاتی است.

    ایده‌ها و تصمیمات باید طوری مبناگذاری و نوآوری شوند که با آخرین تکنولوژی و تغییرات در جامعه همگام و همسو باشند.

     در کسب و کارهای مدرن که طول عمر بیشتری هم دارند فضای شرکت و تمام پروسه‌های در جریان، طوری معماری و مهندسی شده‌اند که ظرفیت و سازگاری قابل‌توجهی نسبت به تحول‌ها و تغییرات دارند.

    چرا شرکت‌ها ناچارند به یک کسب و کار مدرن تبدیل شوند؟

    همانطور که گفتیم تغییرات سریع‌تر از همیشه در حال وقوع است. این سرعت پیامد‌های زیادی برای صاحبان کسب و کار در پی دارد، شدت و سرعت این تغییرات به قدری است که اکثر شرکت‌ها به عنوان رقابت و بحران با این تغییرات مواجه می‌شوند.

    شاعر فرانسوی Paul valéry در یکی از اشعار خود گفته است:

    آینده همانند تمام چیزها، دیگر مانند سابق نیست.

     (The future, like everything else, is not what it used to be)

    از دیدگاه تخصصی یک کسب و کار ‌مدرن و شرکت‌هایی که از این تغییرات به عنوان فرصتی برای گسترش استفاده می‌کنند، از استراتژی (Future back (present forward thinking استفاده می‌کنند.

    در مقابل شرکت‌هایی که در برابر شیب تند تغییرات دوام نمی‌آورند یا از اصول کسب و کار سنتی پیروی می‌کنند و یا نگاه Future forward نسبت به مسائل دارند و تمام تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس ۱۰ سال آینده مبنا گذاری می‌کنند.

    تبدیل یک کسب و کار سنتی به کسب و کار مدرن از چه جنبه‌هایی صورت می‌گیرد؟

    مدرنیزه کردن کسب و کار سنتی و تبدیل آن به کسب و کار مدرن, تحول و خلاقیت را در بخش‌های مختلف برای یک شرکت به همراه خود می‌آورد.

    • تحول در تجارت (transformation in business) :

    در این مورد می‌توان به تحول دیجیتالی که در سال‌های اخیر یکی از عناصر اصلی در ارتقای کسب‌ و کار بوده است اشاره کرد.

    سازمان‌های مختلف متوجه خطرات ناشی از شکست در میان رقبایی با استراتژ‌های مبتنی بر استفاده از ابزارهای  دیجیتالی شده‌اند و فعالانه به دنبال تغییر فرآیندها و سیستم‌های قدیمی خود هستند.

    گزارش شده است که ۹۲ درصد از سازمان های مورد بررسی اظهار داشتند که یا به طور فعال در حال تغییر در محیط دیجیتالی‌اند یا در حال تغییر و تبدیل شدن به کسب و کار مدرن دیجیتالی.

    ·        نوآوری در تجارت  نیروی محرک  یک کسب و کار مدرن:

    برخی این استدلال را مطرح می‌کنند که هم تحول دیجیتال و هم مدرن‌سازی بدون اتخاذ ذهنیت نوآوری امکان‌پذیر نیست. در حالی که 93 درصد از سازمان‌ها گزارش می‌دهند که به صورت دیجیتالی نوآوری می‌کنند، مراحل اعمال نوآوری در صنایع خاص متفاوت است. خرده‌فروشی، علوم زیستی و کارکردهای مالی/حسابداری روان‌ترین صنایع مربوط به اعمال و تولد روش‌های نوآورانه‌اند. با این حال، برخی از مناطق مانند بخش دولتی در مسیر تبدیل به کسب و کار مدرن همچنان با شکست روبه‌رو می‌شوند، به طوری که 19 درصد از این شرکت‌ها گزارش داده‌اند که ابتکارات نوآورانه‌ای را تجربه نکرده‌اند.

    مدرنیزه شدن کسب و کارهای سنتی در عمل به چه صورت اتفاق می‌افتد؟

     مدرن‌سازی و تغییر زیر ساخت‌ها در مسیر ایجاد یک کسب و کار مدرن به معنای به‌کارگیری آخرین فن‌آوری‌ها، متدولوژی‌ها و مدل‌ها است. به کارگیری سیستم‌های ابری یا کلاد، روش‌های چابک یا اجایل، اتوماسیون، و کانتینری‌سازی از جمله این تغییرات به شمار می‌رود. ایجاد این تحول‌ها در زیرساخت‌های قدیمی فناوری اطلاعات، معماری و محصولات سازمان و یا در هر زمینه‌ی دیگر، اثرگذاری به سزایی در به حداکثر رساندن انعطاف‌پذیری، کارایی، کیفیت محصولات و… دارد.

    با اعمال اصول کسب و کار مدرن در چه زمینه‌هایی بهبود و افزایش بازده دیده خواهد شد؟

    بسیار از فناوری‌های به‌کارگرفته شده در یک کسب و کار مدرن باعث افزایش بازخوردهای مثبت و ارتباط بیشتر با مشتریان و ظهور شکل جدیدی از ارتباط با مشتریان و بازار هدف شده است.

    این تحولات را به وضوح در نحوه‌ی پاسخگویی به کاربران و نیز معرفی محصول به مشتریان مشاهده می‌کنیم و همچنین با تغییر زیر ساخت‌ها و اعمال اصول کسب و کار مدرن، ارزیابی‌ رضایت و نگاه مشتریان به محصول آسان‌تر شده است.

    همچنین وجود و استفاده از فناوری مدرن، سبب بهبود محیط و شرایط کاری برای کارمندان شده است.

     به عنوان مثال: در دسترس بودن فناوری تلفن همراه و محاسبات ابری، کارمندان شما را قادر می سازد تا در صورت نیاز از راه دور کار کنند.

     کارمندان می‌توانند یک روز از محل کار خود مرخصی بگیرند و در خانه کار کنند. در شرایط این چنین، آنها به تمام سیستم‌های حیاتی و تجاری دسترسی خواهند داشت و می‌توانند به ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی پاسخ دهند و مثل سابق بدون هیچ محدودیتی با دیگران همکاری کنند.

    ۲- فناوری اطلاعات چگونه به حل مسائل و عبور از بحران‌ها سرعت می‌بخشد؟

    هنگامی که در فرآیندهای کاری یا عملیات لجستیکی چالش‌هایی وجود داشته باشد، شما و تیمتان باید همزمان دو، سه یا چند کار را انجام دهید و زمان ارزشمندی را در انتظار از دست می‌دهید. چالش‌ها می‌توانند به صورت میانگین بهره‌وری را کاهش دهند و در عین حال باعث می‌شوند همه افراد درگیر آن دائماً احساس کنند که هرگز به وظایف خود نمی‌رسند.

     هنگامی که از ابزارهای مدرن در مواقع بحرانی و چالش برانگیز استفاده می‌کنید، فشار و تأخیرهای بهره‌وری مرتبط با تنگناهای اصلی و جزئی به راحتی کاهش می‌یابد.

    در این جریان، کارها بهبود پیدا می‌کند، به کارکنان یک دید کلی از پیشرفت می‌دهد، و مهم‌تر از همه، بخش بزرگی از استرس را از بین می‌برد.

    همچنین با وجود ابزارهایی که تکنولوژی در اختیار ما گذاشته، یک کسب و کار مدرن فضا و منابع بیشتری در بهینه‌سازی حمل و نقل، بازده کارمندان، تبلیغات، تولید و ارزیابی محصولات، کاهش هزینه‌های تولید محصول، شناسایی بهتر بازار و مشتریان و… دارد.

    ۳- چرا اصول کسب و کار مدرن در (فرآیندهای مدرن = فرآیندهای ساده ) خلاصه می‌شود؟

    بسیاری از فرآیندها را می‌توان با استفاده از فناوری اطلاعات، ساده و ادغام کرد.

    برای مثال، راه‌حل‌های اتوماسیون مبتنی بر ابر (Cloud) به ساده‌سازی بسیاری از فعالیت‌های روزمره‌‌ی کارمندان شما کمک می‌کنند که در کسب و کار سنتی کارایی و سرعت کار را کاهش می‌دهند.

    برای مثال: ویژگی‌های ارائه آنلاین و ویدئو کنفرانس ممکن است نیاز به سفرهای مکرر را از بین ببرد که می‌تواند هزینه‌های جانبی کسب و کار شما را به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهد.

    زمانی که زیرساخت فناوری اطلاعات شما قدیمی باشد، شرکت شما در معرض خطر جدی نقض داده‌ها، هک و سایر انواع مسائل امنیتی قرار می‌گیرد. از آنجایی که مجرمان سایبری بسیار باهوش‌اند، شما باید به طور مداوم فناوری خود را به‌روز کنید تا از پیشرفته‌ترین ابزارهای امنیتی داده‌های موجود استفاده کنید.

     به خاطر داشته باشید که برخی از جرایم سایبری مستقیماً بر کارمندان تأثیر می‌گذارد.

     برای مثال: ممکن است داده‌های شخصی کارمندان به سرقت برود، یا زمانی که شرکت پس از نقض داده‌ها وارد حالت بازیابی می‌شود، حجم کاری کارمندان به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

    یکی از راه‌های حذف هزینه‌های امنیت سایبری این است که به‌جای نیاز به به‌روزرسانی همه نرم‌افزارها یا پلتفرم‌ها، می‌توانید روش‌های SaaS یا PaaS را استفاده کنید که به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شوند و بالاترین ایمنی و کمترین زمان را برای مصرف کننده به همراه می‌آورد.

    نگاهی کلی به مهندسی اصول کسب و کار مدرن

    پذیرش فناوری‌های جدید و استفاده مؤثر از آنها برای اجرا در محیط کار و ساده‌سازی وظایف کاری برای همه کارکنان ضروری است.

    از آنجایی که همه فناوری‌ها به یک شکل به کسب و کار شما نفع نمی‌رسانند، مهم است که درباره فناوری‌ها به طور کامل تحقیق کنید. به دست آوردن مهارت‌های لازم از ماهیت و توانایی‌هایی که هر فناوری همراه خود دارد ضروری است، اما این مهارت لزوماً کارایی ابزارهای (تکنولوژی) را برای کسب و کار شما تضمین نمی‌کند. استفاده از فناوری‌های مختلف با دیدگاه نوآورانه که متناسب با کسب و کار مدرن شما باشد یک هنر و فاکتور حیاتی برای بیزنس حسوب می‌شود. مدرن‌سازی یک جنبه ابزاری برای اداره‌ی یک کسب و کار موفق دارد. به خاطر داشته باشید که مدرنیزاسیون بر کارمندان، مشتریان و هر کسی که مرتباً با آنها برخورد می‌کنید تأثیر می‌گذارد.

     

    آیا تمام شرکت‌ها و مؤسسات بازرگانی ملزوم به تغییر و تبدیل شدن به کسب و کار مدرن‌اند؟

    مطمئناً نظرات و عقاید متفاوتی در خصوص این موضوع وجود دارند، اما اگر نگاهی به شرکت‌های SONY, BlockBuster, Atari داشته باشیم، می‌بینیم علی‌رغم اینکه این شرکت‌ها در زمان خود در صنعت پیشرو بودند، به این علت که تمام تمرکز خود را روی مسائل درونی سرمایه‌گذاری کرده بودند، به سرعت در اقیانوس رقابت و پیشرفت غرق شدند و به وضوح محو شدن آن‌ها را در تاریخ تکنولوژی و کمپانی‌ها حس می‌کنیم.

    Atari در زمان خود رهبری صنعت گیمینگ را بر عهده داشت. مقاومت نسبت به تغییر و همسو و هماهنگ شدن با تغییرات به‌وجود‌آمده در جامعه و نیازهای مشتریان از دلایل اصلی شکست این شرکت است.

    حقیقتی که در مسیر ظهور و رشد یک شرکت می‌توانیم روی آن حساب باز کنیم تغییر است. اگر ما می‌خواهیم در کنار تغییراتی که با این سرعت در حال وقوع‌اند به اهداف خود برسیم، باید بتوانیم خود را با شرایط تطبیق دهیم.

    در نتیجه پیروی از اصول کسب و کار مدرن به معنای تغییر روش‌ها و استراتژی‌ها متناسب با پیشرفت تکنولوژی، تغییر مفاهیم و نیازها و فاکتورهای بیرونی است.

    سخن آخر

    یک کسب و کار مدرن، نسبت به نگرش خود در رشد و گسترش یک شرکت تعصبی ندارد و برای پایدار نگه داشتن کسب و کار، خود را با شرایط تطبیق می‌دهد.

    امروزه مسیر بنیان‌گذاری و گسترش یک کسب و کار با وجود تکنولوژی به مراتب با بحران‌ها و چالش‌های بیشتری نسبت به کسب و کارهای سنتی در زمان گذشته رو‌به‌رو است.

    در نهایت همسو شدن و همگام حرکت کردن با فناوری و تحولاتی که همراه خود می‌آورد از ملزومات موجود در اصول کسب و کار مدرن است.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.