ماهان

کسب و کار؛ اصول و فرآیند راه اندازی کسب و کار

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    بسیاری از افراد این رویا را دارند و بارها به این موضوع فکر کرده‌اند که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

    حتی ممکن است به ایده‌هایی هم رسیده و تا مراحلی هم پیش رفته باشند؛ اما به‌ علت نداشتن اصول راه‌اندازی کسب‌وکار، در نیمهٔ راه آن را رها کرده باشند. اطلاعاتی که می‌توانند در آغاز، گام‌های شما را برای ادامهٔ راه استوارتر و از اشتباهات احتمالی پیشگیری کند.

    بسیاری از افراد نمی‌دانند که اصول کسب‌وکار چیست و از کجا باید شروع کرد. در اینجا به مواردی اشاره می‌شود که در فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار موفق ضروری هستند.

    آغاز کردن

    شاید برایتان عجیب باشد اما نخستین گام برای قرارگیری در فرایند راه‌اندازی کسب‌وکار، آغاز کردن است. بسیاری از افراد ایده‌هایی را در ذهن پرورش می‌دهند اما جسارت شروع کردن را ندارند.

    برای اینکه این جرات را به دست آورید، ارزیابی درستی از خود داشته باشید تا مشخص شود آیا ویژگی‌های شخصی موردنیاز برای موفقیت را دارید و اگر چنین است، چه نوع کسب‌وکاری برای شما بهترین است.

    یافتن ایدۀ راه‌اندازی کسب‌وکار

    کارآفرینان برای کسب‌وکار خود از منابع بسیاری ایده می‌گیرند. جای تعجب نیست که حدود ۸۰% از مدیران شرکت‌ها، ایدهٔ شرکت خود را در حین کار در همان صنعت یا صنعت مرتبط به دست آورده‌اند.

    راه‌اندازی یک شرکت در زمینه‌ای که در آن تجربه دارید، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. دیگر منابع الهام، تجربیات شخصی به‌عنوان یک مصرف‌کننده است.

    سرگرمی‌ها و علایق شخصی، پیشنهاد‌ات مشتریان، خانواده و دوستان، کنفرانس‌های صنعتی و دوره‌های دانشگاهی یا سایر آموزش‌ها نیز از موارد دیگری هستند که می‌توانند شما را به بهترین ایده‌های راه‌اندازی کسب‌وکار برسانند.

    حتما در مورد ایده‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی هم تحقیق کنید.

    ایده‌های جالبی در اطراف شما وجود دارد. بسیاری از کسب‌وکارهای موفق به این دلیل شروع می‌شوند که یک شخص نیازی را شناسایی می‌کند و سپس راهی برای رفع آن می‌یابد.

    آیا مشکلی دارید که باید آن را حل کنید؟ یا محصولی دارید که آن‌طور که انتظار می‌رود کار نمی‌کند؟

    طرح سوال در مورد نحوه انجام کارها و دیدن فرصت در شرایط سخت و ناملایمات، راه‌هایی عالی برای ایده‌پردازی هستند.

    انتخاب قالب مناسب برای سازماندهی تجاری

    یک تصمیم کلیدی برای شخصی که کسب‌وکار جدیدی را شروع می‌کند، این است که شرکتی که قصد راه‌اندازی آن را دارد، شرکت سهامی خاص، مشارکتی یا شرکتی با مسئولیت محدود باشد.

    هر نوع سازمان تجاری دارای مزایا و معایبی است و انتخاب شما بستگی به نوع کسب‌وکار، تعداد کارمندان، سرمایهٔ موردنیاز، ملاحظات مالیاتی و سطح ریسک‌پذیری‌تان دارد.

    راه‌های توسعۀ کسب‌وکار

    هنگامی که مفهوم اولیهٔ اصول راه‌اندازی کسب‌وکار را دریافتید، باید برنامه‌ای برای آن ایجاد کنید. این فرآیند برنامه‌ریزی که به یک طرح تجاریِ صحیح ختم می‌شود، یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی کسب‌وکار است.

    این موضوع می‌تواند به جذب منابع مالی، وام مناسب و به حداقل رساندن خطرات مربوطه کمک کند و عاملی تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا شکست یک شرکت باشد.

    بسیاری از افراد به‌خودی خود جرات نمی‌کنند کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنند؛ زیرا با نحوهٔ راه‌اندازی آن آشنایی ندارند و غرق در تردید و نگرانی هستند.

    یک طرح کسب‌وکارِ جامع به شما امکان می‌دهد تا تحلیل‌های مختلف «چه می‌شد اگر» را انجام دهید و کسب‌وکار خود را بدون هیچ‌گونه هزینه یا ریسک مالی ارزیابی کنید.

    همچنین می‌توانید قبل از شروع کسب‌وکار، استراتژی‌هایی برای غلبه‌بر مشکلات توسعه دهید و راه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را بشناسید. دریافت مشاوره کسب‌وکار، ریسک شما برای راه‌اندازی و توسعهٔ کسب‌وکاری موفق را کاهش می‌دهد.

    صرف زمان برای تدوین یک طرح تجاری خوب نتیجه می‌دهد. کسب‌وکاری که در مرحلهٔ ایده‌پردازی خوب به نظر می‌رسد، ممکن است روی کاغذ چندان خوب نباشد.

    یک طرح تجاری کاملاً آماده، جامع و مکتوب، کارآفرینان را وادار می‌کند تا نگاهی عینی و انتقادی به سرمایه‌گذاری کسب‌وکار خود داشته باشند و مفهوم آن را به‌دقت تحلیل کنند.

    تصمیم‌گیری در مورد بازاریابی، فروش، عملیات، تولید، نیروی انسانی، بودجه و تامین مالی باعث می‌شود تا در فرایند راه‌اندازی کسب‌وکار خود با قوت قلب بیشتری گام بردارید و اهدافی را تعیین کنید که به شما در مدیریت و نظارت بر رشد و عملکرد آن کمک کنند.

    در ادامه به اصولی اشاره می‌شود که راهنمای راه‌اندازی کسب‌وکار هستند و آگاهی از آن‌ها شما را به دانش و درکی می‌رساند که در مسیر موفقیت به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

    ۱. توسعه محصول یا خدمات باکیفیت

    برای شروع هر کسب‌وکاری، در ابتدا باید به این موضوع فکر کنید که چه محصول و خدماتی را می‌خواهید به فروش برسانید. شما به یک محصول یا خدماتِ باکیفیت نیاز دارید تا بتوانید با افتخار پشت آن بایستید.

    اگر در حال اداره یک رستوران، فروش مبلمان یا ارائه خدمات باشید، بدون یک محصول یا خدمات مناسب نمی‌توانید کسب‌وکار خوبی بسازید.

    ۲. شناسایی صنعت و رقبا

    حتی بهترین محصولات و با‌کیفیت‌ترین آن‌ها نیز بدون شناخت فضای صنعت و خدمات ممکن است دچار شکست شود؛ چرا؟ زیرا از مهم‌ترین اصول راه‌اندازی کسب‌وکار، رسیدن به بینش کافی دربارهٔ بازار محصول یا خدماتی است که قصد ارائهٔ آن را دارید.

    اگر ندانید که چه‌ فردی چیزی که شما می‌فروشید را می‌خواهد یا نتوانید آن را به‌صورت رقابتی قیمت‌گذاری کنید، ممکن است از رقابت حذف شوید. شما باید بازار کسب‌وکار خودتان و بازیگران موثر آن را بشناسید.

    بعد از چنین شناخت عمیقی است که می‌توانید خدمات یا محصولاتی را ارائه کنید که موردنیاز مشتریان هستند و به‌ مرور به این درک خواهد رسید که چگونه خدمات یا محصولاتی را که می‌فروشید از بقیه متمایز کنید.

    ۳. تبلیغ محصولات و خدمات

    اصول بازاریابی را از طریق رسانه‌های سنتی و دیجیتال مطالعه کنید و بیاموزید که چگونه به‌طور موثر محصولات و خدمات شرکت خود را به معرض نمایش بگذارید.

    اطلاع دربارهٔ اصول تبلیغاتِ به‌صرفه و رسانه‌هایی که در دنیای امروز بیشتر دیده می‌شوند و اعتبار دارند، از مواردی است که باید دربارهٔ آن دانش کافی داشته باشید.

    اطلاع‌رسانی در مورد تمام کارهایی که از طریق تبلیغات انجام می‌دهید، به شما این وسعت دید را می‌بخشد که چگونه کسب‌وکار خود را توسعه دهید.

    ۴. ساختن محیط کاری عالی

    کارمندان شما مهمترین دارایی شما هستند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا شرکتی موفق بسازید یا عامل سقوط نهایی شما باشند.

    کارمندان خود را استخدام کنید و آموزش دهید تا نمایندهٔ ماموریت و اهداف شما باشند و تقریباً به اندازهٔ شما به آن‌ها اهمیت دهند.

    بهترین محصولات و خدماتِ ممکن را به مشتریان خود ارائه دهید و به‌ یاد داشته باشید که در کنار این کار، کارمندان‌تان را نیز سرمایه‌های شرکت بدانید و همیشه با احترام و درک با آن‌ها رفتار کنید.

    ۵. درک ساختار و طراحی سازمانی

    شما به درک اولیه‌ای از نحوه کارآمدیِ کسب‌وکارهای خوب، ساختار اولیهٔ بخش‌ها و کارمندان گرفته تا نحوه مدیریت پروژه‌های فردی نیاز دارید.

    بهتر است دانش خود را دربارهٔ جزییات ادارۀ کسب‌وکار خود بالا ببرید و به راهکارهایی برسید که کسب‌وکار خود را تا جایی که می‌توانید موثر و کارآمد اداره کنید.

    ۶. استفاده‌ٔ هوشمندانه از سرمایه و جریان نقدی

    کسب‌وکار شما باید با پایهٔ مالی خوبی راه‌اندازی شود؛ اما به همان اندازه نیز مهم است که جریان نقدی مثبت در رشد و توسعه کسب‌وکارتان وجود داشته باشد.

    باید بودجهٔ کافی برای پرداخت حقوق کارمندان و فروشندگان خود داشته باشید تا محصولات خود را تولید کنید و با سود به فروش برسانید.

    ۷. درک اصول اساسی حسابداری و مالی

    اصول اساسی حسابداری و مالی را بدانید و از آن‌ها پیروی کنید؛ همچنین همیشه به مقررات و قوانینی که بر صنعت شما تاثیر می‌گذارد پایبند باشید. یکی از ملزومات کار کردن در هر منطقه و کشوری اطلاع از قوانین مالی آن است.

    اخذ مجوزهای لازم، تکمیل و ثبت مالیات و توجهِ جدی به فرصت‌ها و تهدیدها از مواردی هستند که باید به‌طور جدی به آن‌ها فکر کنید.

    ۸. احترام به مشتریان

    ممکن است همیشه حق با مشتری شما نباشد؛ اما همیشه باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا وضعیت ارتباط شما با مشتریان مناسب باشد.

    بهترین محصولات و خدمات زمانی بیشترین سود را خواهند داشت که مشتری درک و احترامِ شما را متوجه شود.

    اگر آن‌ها از محصولات یا خدمات شما ناراضی شدند، تمام تلاش خود را به‌ کار ببندید تا هرچه سریع‌تر مشکل را با صبر و ملاحظه حل کنید.

    نتیجه‌گیری

    راه‌اندازی یک کسب‌وکار اقدامی چالش‌برانگیز است که به بررسی دقیق و برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز دارد. کارآفرینان برای موفقیت، باید اصول راه‌اندازی کسب‌وکار و رشد آن را درک كنند.

    در حالی که راه‌اندازی یک کسب‌وکار می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، حفظ صداقت در طول این مسیر ضروری است.

    فریب و اغراق ممکن است به‌طور موقت توجه را به‌ خود جلب کند اما در نهایت می‌تواند منجر به عواقب منفی شود و رشد طولانی‌مدت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    چگونه یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنم؟

    راه‌اندازی یک کسب‌وکار شامل در نظر گرفتن چندین مرحله و ملاحظات مهم است.
    از تعریف مفهوم کسب‌وکارتان گرفته تا ثبت، راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار، فرایندی جامع وجود دارد که شما باید آن‌ها را دنبال کنید.

    در انتخاب ایده کسب‌وکار باید چه فاکتورهایی را مدنظر قرار دهیم؟

    انتخاب ایده تجاری، مناسب مستلزم بررسی دقیق است. مهم است که مشخص کنید چه کاری را دوست دارید انجام دهید، در چه کاری مهارت دارید و چه کاری سودآور است.
    به‌علاوه، ارزیابی تقاضای بازار، رقبا، گزینه‌های تامین مالی و علایق و خواست شخصی عواملی حیاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.