ماهان

مروری بر نقش رنگ در کمپین تبلیغاتی

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    چگونه رنگ بر تصمیم خرید مشتری اثر می‌گذارد؟

    رنگ یکی از عناصر مهم در فعالیت‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات است. رنگ نه تنها انتقال دهنده مفاهیمی به ذهن مخاطب است بلکه هنگامی‌که در کنار رنگ‌های مختلف دیگر در تبلیغ قرار می‌گیرد مفاهیم جدید را به خود می‌گیرد. مدیر تبلیغات باید از جنبه‌های روانی و ادراکی رنگ‌ها آگاه باشد. متأسفانه در برخی از تبلیغات تلویزیونی مشاهده می‌شود که ساده‌ترین مفاهیم در خصوص رنگ‌ها رعایت نشده است. مثلاً نوشته‌های تبلیغ قابل‌خواندن نیست؛ علت این است که تولیدکنندگان آن آگهی کوچک‌ترین توجهی نداشتند که استفاده از چه رنگی برای چه زمینه‌ای قابل‌خواندن است و اگر زمینه تصویر و رنگ متن نوشته به یکدیگر نزدیک باشند، وضوح کلمات کاهش پیدا می‌کند و قطعا انتقال پیام آگهی آن طوری که انتظار داریم صورت نخواهد گرفت. رنگ از نظر حسی تأثیر زیادی بر روی افراد می‌گذارد.

    رنگ بر روی روح و روان افراد تأثیرگذار است، چنانچه نگاهی اجمالی به قفسه‌های فروشگاه‌ها بیندازیم و آرم و نام و نشان‌های شرکت‌های بزرگ نظیر کوکاکولا را مورد توجه قرار دهیم، بهره‌گیری از رنگ قرمز برای آرم‌ها و نام شرکت‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شواهد حاکی از آن است که رنگ قرمز رنگی گرم، احساس‌برانگیز و روح‌بخش است، به شکل ساده گفته می‌شود که رنگ قرمز همانند خونی در شریان زندگی است. رنگ آبی آرامش‌بخش است و شاید یکی از دلایلی که آرم شرکت IBM آبی است، همین حالت آرامش‌بخش بودنش باشد. رنگ آبی فضایی دوستانه فراهم می‌کند.

    پژوهش‌های بازاریابی حاکی از آن است که ارتباط بسیار نزدیکی بین علایق افراد به رنگ‌ها و انتخاب کالا وجود دارد. پژوهشی انجام گرفته و در آن یک دئودورانت در سه بسته با رنگ‌های متفاوت بسته‌بندی شده است. افرادی که مورد پژوهش قرار گرفتند عنوان داشتند که دئودورانت یکی از بسته‌ها زودتر خشک می‌شود و اثربخش و خوب است، دئودورانت دیگر رایحه‌ای دل‌انگیز دارد و سومی نه تنها اثربخش نیست بلکه منزجرکننده هم است. دقت کنید که هر سه دئودورانت یک چیز و از یک کارخانه بودند، فقط رنگ بسته‌بندی های آنها فرق داشته است.

    این تصورات عمیق فقط با رنگ در افراد به وجود آمده است. رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف ادراکات مختلفی را در اذهان مخاطبان به وجود می‌آورند. پژوهشگران با مطالعه کشورهای خاور دور و ایالات‌متحده آمریکا دریافتند که مصرف‌کنندگان در چین و ژاپن رنگ زرشکی را با کالاهای گران‌قیمت مرتبط می‌دانند و خاکستری را با کالاهای ارزان قیمت. این وضع در ایالات‌متحده کاملاً بر عکس بود، در آمریکا افراد رنگ زرشکی را با کالاهای ارزان‌قیمت و رنگ خاکستری را با کالاهای گران قیمت مرتبط می‌دانستند. یعنی هنگامی که یک چینی یا ژاپنی محصولی را در بسته‌بندی خاکستری ملاحظه می‌کند، تصورش این است که احتمالاً محصول کم ارزش و کم قیمت است و در آمریکا کاملا برعکس. بنابراین ضرورت دارد تا در فعالیت‌های بازاریابی و در تبلیغاتمان به موضوع رنگ‌ها بیشتر توجه کنیم.

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.