ماهان

بهترین گرایش MBA برای مهاجرت

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    رشته مدیریت کسب‌وکار یا MBA جزء رشته‌های پرطرفدار در دنیاست که در دنیای کنونی علاقه‌مندان به آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

    گرایش‌های مختلفی از این رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار دنیا ارائه می‌شود، ولی برای آن‌هایی که به فکر مهاجرت هستند، این سوال مطرح است که بهترین گرایش MBA برای مهاجرت چیست؟

    پاسخ این سوال این است که انتخاب یک گرایش به علاقه‌ فردی، معدل تحصیلی شما در کارشناسی و شرایط بازار کار بستگی دارد.

    تحصیل در گرایش خاص، لزوما تضمین‌کننده موفقیت شما در رشته MBA نیست؛ بلکه علاقه و اشتیاق شماست که در کنار دانش تخصصی باعث می‌شود بازار کار مناسب خود را بیابید یا حتی آن را بسازید.

    در این مقاله بر اساس آماری که از فارغ‌التحصیلان MBA از دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار جهان به‌دست آمده‌، به مرور بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت می‌پردازیم.

    بررسی بهترین گرایش مدیریت برای مهاجرت

    آمار‌های جهانی به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا نشان داد که امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف خواستار جذب نیروها و کارکنانی هستند که در گرایش‌های مختلف MBA تحصیل کرده باشند.

    پس در حالت کلی تمایل به استخدام فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف دوره MBA به‌ویژه در کشورهای اروپایی و صنعتی در حال افزایش است.

    با این حال، به‌منظور انتخاب گرایش مناسب برای تحصیل در رشته MBA، فارغ از میزان درآمد، بهتر است درباره دروسی که در آن گرایش بر آن‌ها تاکید می‌شود، نوع آموزش آن‌ها و علاقه خودتان تحقیق و تامل کنید.

    کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار نوعی دورۀ تحصیلی منعطف و چندجانبه است و گرایش‌های متعدد MBA در مدارس و دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. دانشجو می‌تواند بر اساس سرفصل‌های دوره MBA، استعداد، علاقه و سلایق خودش، یکی از این گرایش‌ها را انتخاب کند.

    در حال حاضر پرطرفدارترین و پردرآمدترین گرایش‌های MBA در جهان، شامل گرایش‌های زیر است:

    MBA گرایش مدیریت مالی

    گرایش مدیریت مالی MBA

    گرایش مدیریت مالی MBA از پول‌سازترین گرایش‌های مدیریت کسب‌وکار در دنیا به‌شمار می‌رود و به‌نوعی بهترین گرایش MBA برای مهاجرت محسوب می‌شود

    مدیریت مالی از جایگاه ویژه‌ای در سازمان‌ها برخوردار است؛ زیرا در یک مجموعه تجاری، کسب درآمد اصلی‌ترین هدف به‌شمار می‌رود. البته نباید از خاطر برد که مزایای دوره MBA باید فارغ از گرایش‌های مختلف آن سنجیده شود.

    مدیران مالی تاثیر بسیار زیادی در افزایش سوددهی سازمان‌ها، تصمیمات مالی سازمان و تصفیه بدهی‌های شرکت دارند.

    البته برای موفقیت در این گرایش باید به مباحث مالی، ریاضی و مفاهیم حسابداری علاقه‌مند باشید و این اشتیاق را داشته باشید که با ارزش‌دهی به مدیریت مالی، تمرکز ویژه‌ای بر مباحث این گرایش داشته باشند.

    MBA گرایش بازاریابی

    گرایش بازاریابی MBA

    گرایش بازاریابی، از پرطرفدارترین گرایش‌های MBA در جهان محسوب می‌شود. همچنین جزء گرایش‌هایی است که برای مهاجرت بیشترین تقاضا را در مدارس و دانشگاه‌های کسب‌وکار دنیا داراست.

    موفقیت در گرایش بازاریابی نیازمند شخصیتی برون‌گراست که به ارتباط با انسان‌ها علاقه‌مند باشد. برخورداری از دانش و مهارت در حیطه بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات از دیگر مواردی است که در مسیر موفقیت در این گرایش به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

    فارغ‌التحصیلان این گرایش قادر هستند با بررسی بازارها و تعیین استراتژی‌های بازاریابی مناسب، به کسب درآمد و توسعه سازمان‌ها کمک کنند.

    گرایش مدیریت منابع انسانی MBA

    افراد و کارکنان جزء مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان‌ها هستند. در واقع انسان عنصر سازنده یک سازمان و شرکت است و بسیار مهم است که به روشی کارآمد مدیریت شود.

    منظور از گرایش منابع انسانی، پرداختن به استراتژی‌ها و روش‌هایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بهترین فضا را برای رشد و بالندگی منابع انسانی و به‌کارگیری آن‌ها برای رشد و پیشرفت سازمان را فراهم کند.

    این گرایش نیز جزء گرایش‌هایی است که تمایل به ادامه تحصیل در آن با توجه به اهمیت منابع انسانی در موفقیت سازمان‌ها روزبه‌روز در حال گسترش است و مدرک MBA برای مهاجرت خوبی محسوب می‌شود.

    بهترین کشور برای مهاجرت با مدرک MBA و گذراندن دوره

    برای انتخاب کشوری مناسب برای تحصیل در رشته MBA باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید؛ البته اگر هدف شما گرفتن مدرک MBA برای مهاجرت نباشد و بخواهید پس از مهاجرت این رشته را دنبال کنید.

    به‌طور کلی 10 کشور در سطح جهان، بهترین دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار را برای تحصیل در این رشته دارا هستند.

    بهترین کشور با بهترین مدارس کسب‌وکار دنیا ایالات متحده آمریکا است. کشورهای دیگری که دوره‌های آموزشی MBA با برترین کیفیت را ارائه می‌دهند شامل اسپانیا، هند، آلمان، انگلیس، کانادا، فرانسه، هلند، سنگاپور و هنگ‌کنگ می‌شوند.

    بسته به معیارهایی که شما برای تحصیل در این رشتۀ تحصیلی در نظر دارید، پیشنهادها متفاوت است.
    مثلا اگر معیار شما برای تحصیل در رشته MBA، تحصیل به زبان انگلیسی باشد، کشورهایی مثل انگلستان، کانادا، آمریکا و استرالیا جزء گزینه‌های نخست شما خواهند بود.

    یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشورها برای تحصیل در دوره MBA به زبان انگلیسی که هزینه دوره MBA در آن نسبت به سایر کشورها مناسب‌تر است، کشور کانادا محسوب می‌شود.

    کشور کانادا از پیشگامان ارائه دوره‌های MBA در جهان محسوب می‌شود و امکان یافتن شغل برای فارغ‌التحصیلان این رشته در کانادا در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاتر است.

    از طرف دیگر برترین مدارس کسب‌وکار دنیا بر اساس رتبه‌بندی‌های مجله فایننشال‌تایمز یا مجله اکونومیست در کشور آمریکا هستند.

    البته هزینه‌های تحصیلی و زندگی در این کشورها نسبت به برخی کشورهای دیگر اروپایی بیشتر است و این مسئله باعث می‌شود تا بتوانید انتخاب‌های دیگری را نیز مدنظر قرار دهید.

    کشورهایی مثل اتریش، سوئد، دانمارک، هلند و برخی از کشورهای آسیای شرقی مثل مالزی نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای دانشجویانی باشند که زمان زیادی از زمان اخذ مدرک کارشناسی آن‌ها گذشته یا سن آن‌ها بالاتر است.

    اگر معیار انتخاب شما هزینه‌های کمتر تحصیلی است، می‌توانید مدارس کسب‌وکار کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و اسپانیا، که نظام تحصیلی ارزان‌تری دارند را مدنظر قرار دهید.

    البته تحصیل در این کشورها به زبان بومی رایگان است؛ اما هزینه‌های زندگی در آن‌ها آنچنان که به‌ نظر می‌رسد ارزان نیست!

    اگر بخواهید هزینه‌های زندگی خود را نیز کمتر کنید، می‌توانید کشورهایی مثل ایتالیا، لهستان، چک یا لتونی را انتخاب کنید که علاوه‌بر امکان تحصیل به زبان انگلیسی و رایگان، هزینه زندگی پایینی نیز دارند.

    همچنین شاید به این نتیجه برسید که بهترین گرایش MBA برای مهاجرت را انتخاب کنید، به تحصیل در آن گرایش بپردازید و سپس مهاجرت کنید تا هزینه‌های جانبی شما کمتر شود.

    مهاجرت با MBA

    شرایط مهاجرت با مدرک MBA

    یکی از سوالات مهم برای کسانی که در رشته مدیریت فارغ‌التحصیل می‌شوند، این است که اگر بخواهند پس از تحصیل بهترین گرایش MBA برای مهاجرت اقدام کنند، آیا امکان اشتغال برای آن‌ها وجود دارد؟

    آیا طول دوره MBA در همه کشورها یکسان است؟ یا اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشند، بهترین رشته مدیریت برای اپلای چیست؟

    مدیریت یک رشته شناور است و امکان تحصیل برای کسانی که کارشناسی غیرمدیریتی دارند نیز امکان‌پذیر است. البته شرایط تمام دانشگاه‌های دنیا یکسان نیست.

    برخی از مدارس کسب‌وکار برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به‌جز داشتن لیسانس، سابقه کاری فرد را نیز ملاک قرار می‌دهند.

    یکی دیگر از مواردی که برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش در این مقطع در نظر می‌گیرند، موضوع سن است.

    مثلا برخی از کشورها حداکثر سن را ۲۸ در نظر می‌گیرند و در سنین بالاتر شانس دریافت ویزا کمتر می‌شود؛ بنابراین، قبل از دریافت مدرک MBA برای مهاجرت به این نکته توجه کنید.

    فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف MBA می‌توانند به‌عنوان سرمایه‌گذار، تحلیل‌گر مالی کسب‌وکار، استراتژیست، تحلیل‌گر بازار، کارشناس بازاریابی، فروش، مدیر پروژه و موسس شرکت و کارآفرین مشغول فعالیت شوند.

    در رشته MBA بازار کار متنوعی وجود دارد که با توجه به دیجیتالی‌شدن فضای کسب‌وکار، گرایش‌های جدیدی مثل بازاریابی دیجیتال و استراتژیست دیجیتال به آن اضافه شده‌اند.

    البته موفقیت در هر کدام از این گرایش‌ها به جز دانش، به تجربه، توانمندی، مهارت و علاقه شما نیز بستگی دارد. اما به‌طور کلی بازار کار MBA در تمام دنیا نسبت به بازار کار رشته‌های تحصیل مختلف بالاتر است.

    پرطرفدارترین و پردرآمدترین گرایش‌های MBA در جهان، چه گرایش‌هایی هستند؟

    از بهترین گرایش‌های MBA می‌توان به مواردی مثل مدیریت مالی، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت بازرگانی اشاره کرد.

    بهترین کشور برای مهاجرت و تحصیل در دوره MBA چیست؟

    بهترین مدارس کسب‌وکار دنیا در کشور ایالات متحده آمریکا واقع شده‌اند اما کشورهای اسپانیا، هند، آلمان، انگلیس، کانادا، فرانسه، سنگاپور و هنگ‌کنگ نیز دوره‌های آموزشی MBA را با برترین کیفیت ارائه می‌دهند.

    ثبت نام دوره MBA ماهان

    پرسش‌های متداول

    یک پاسخ

    1. به نظر من رشته اصلی خود mba هم رشته پرمخاطبیه و حتی بدون گرایشش هم میتونه برای مهاجرت خوب باشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.