ماهان

معرفی 10 رنگ که باعث افزایش فروش کسب و کار شما می شود

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
    بازاریابان و طراحان گرافیک به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ، نقش مهمی در موفقیت هر کمپین بازاریابی ایفا می‌کند. رنگ‌های خاص باعث فوران احساسات در مشتریان شده و در نتیجه، این رنگ‌ها باعث ایجاد ارتباط بین برند هر شرکت با میزان انگیزۀ خرید مشتریان می‌شود. به‌همین دلیل، باید با رنگ‌ها آشنایی بیشتری داشته باشید.

    در این مقاله ۱۰ رنگ ثروت را که باعث افزایش فروش می‌شوند، با ذکر نوع احساساتی که در افراد ایجاد می‌کند، بیان شده است. همچنین به شما خواهیم گفت که برای انتخاب بهترین رنگ برای کسب‌وکار خود چه کارهایی باید انجام دهید.

    بهترین رنگ برای جذب مشتری

    شرکت Adobe بیش از ۱۰۰ شرکت را که براساس ارزش برندشان تعریف شده‌اند، تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند و محبوب‌ترین کاربردهای رنگ‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.
    آن‌ها متوجه شدند که آبی، بهترین رنگ برای جذب مشتری است؛ زیرا در ۳۳٪ از ۱۰۰ برند برتر دیده می‌شود. قرمز با ۲۹٪ در رتبه دوم قرار دارد و سیاه و خاکستری نیز با ۲۸٪ در رتبه سوم قرار دارند. در نهایت، ۱۳٪ از برندها از رنگ زرد یا طلایی استفاده می‌کنند.
    نکته جالب توجه اینکه ۹۵٪ از ۱۰۰ برند برتر فقط از یک یا ۲ رنگ استفاده می‌کند. این مسئله را می‌توان به‌عنوان تلاشی برای حفظ ثبات و ساده‌سازی در برندینگ دانست.

    نحوه انتخاب بهترین رنگ برای جذب مشتری

    نحوه انتخاب بهترین رنگ برای جذب مشتری

    قبل از همه‌چیز باید بدانید که هیچ رنگ مناسبی برای جذب مشتری به فروشگاه شما، خرید یک کالا یا ثبت‌نام برای تبلیغات فروش وجود ندارد. برای شروع فرایند انتخاب رنگ، باید بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند.

    اجزای یک رنگ شامل فام (Hue)، روشنی (Value) و خلوص (Chroma) می‌شوند. ته‌رنگ در طیف نور بین قرمز و بنفش قرار می‌گیرد.

    روشنی، سطح روشنایی است؛ به‌طوری که رنگ‌های تیره‌تر به سمت مشکی، بیشتر به‌عنوان سایه (Shade) شناخته می‌شوند و رنگ‌های روشن‌تر به سمت سفید، اغلب به‌عنوان ته‌رنگ (Tint) معرفی می‌شوند.

    کروما نیز سطح زنده‌بودن رنگ را نشان می‌دهد. رنگ‌های با کروم بالا اشباع‌شده به نظر می‌رسند؛ در حالی که رنگ‌های دارای کروم کم، شسته‌شده هستند.

    فام و خلوص یک رنگ بیش از فام بر درک انسان تاثیر می‌گذارند. رنگ‌های اشباع‌شده بهتر از رنگ‌های پاستلی با اشباع پایین عمل می‌کنند؛ به‌خصوص زمانی‌که هدف، جلب توجه مشتری یا اقدام مشتری باشد.

    برای به‌دست آوردن بهترین نتایج از مشتری و رشد کسب‌وکار خود، هنگام انتخاب رنگ برای کسب‌وکارتان به این موارد توجه کنید:

    • رنگ‌های با اشباع بالا را انتخاب کنید.
    • رنگ‌ها مناسب برند شما باشند.
    • به رنگ‌های فراتر از لوگو فکر کنید.

    هیچ انتخاب قطعی و کاملی برای رنگ وجود ندارد و بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که ترکیبی از رنگ‌ها برای استفاده در فضای کسب‌وکار شما می‌توانند بسیار مفید باشند.

    در ادامه به معیارهایی اشاره خواهیم کرد که باید هنگام انتخاب تم‌رنگی کسب‌وکار خود به آن‌ها توجه کنید:

    • ماموریت شرکت: هدف یا فلسفه‌ای است که شرکت شما براساس آن حرکت می‌کند. اگر شرکتی اخلاق‌مدار هستید، پس اخلاق، بخشی از ماموریت شما خواهد بود. اگر شرکتی خدماتی هستید که به‌سرعت به مشتریان پاسخ می‌دهید، پس سرعت، بخشی از ماموریت شما خواهد بود.
    • ویژگی‌های مشتری: نگاهی به مشتریان خود داشته باشید. می‌توانید همهٔ اطلاعات مشتری اعم از سبک‌زندگی، محیط زندگی یا حتی ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید تا ببینید که مخاطب شما به چه رنگ‌هایی واکنش بهتری نشان می‌دهد.
    • رقبا: به رنگ‌هایی که رقبای موفق شما استفاده می‌کنند دقت کنید و با زیر نظر گرفتن رقیب، برای پیاده‌سازی آن رنگ‌ها در سبک کاری خودتان برنامه‌ریزی داشته باشید و شاهد رشد کسب‌وکار و موفقیت خود باشید.
    • محیط کسب‌وکار و خروجی: در مورد خروجی که می‌خواهید از کسب‌وکار خود داشته باشید فکر کنید.

    رنگی که برای فضای کاری خود انتخاب می‌کنید، باید با اهداف تجاری شما مطابقت داشته باشد.

    رنگ مغازه و محیط برای جذب مشتری

    طرح رنگی که برای کسب‌وکار مغازه خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند تاثیر زیادی بر سود، نرخ تبدیل مشتری و موفقیت کلی شما داشته باشد.

    این مسئله بی‌اهمیت به نظر می‌رسد؛ اما تحقیقات زیادی روی این موضوع انجام گرفته است و استفاده از رنگی غیر از سفید، مزایای زیادی برای کسب‌وکار موفق شما به‌همراه خواهد داشت.

    تحقیقات نشان داده که رنگ بر نحوه واکنش یا دید مشتری نسبت به یک برند یا مغازه تاثیر می‌گذارد. رنگ هم می‌تواند روی روحیه و هم ارتباط مشتری با یک کسب‌وکار تاثیر مستقیم داشته باشد.

    در ادامه برترین رنگ‌هایی که بر تعامل مشتری با یک کسب‌وکار یا مغازه تاثیر می‌گذارند، آورده شده‌اند:

    قرمز

    «قرمز» رنگ قدرت است و باعث جلب توجه افراد می‌شود. به‌همین دلیل است که قرمز محبوب‌ترین رنگ برای مارکتینگ محسوب می‌شود.

    نکته قابل‌توجه این که از قرمز نباید بیش از اندازه استفاده کنید.

    آبی

    اگر قصد دارید خود را به‌عنوان شرکتی قابل اعتماد و مورد اطمینان نشان دهید، از رنگ آبی استفاده کنید.

    ترکیب رنگ آبی با رنگ‌های مکمل بهترین نتایج را برای جذب مشتری به‌همراه خواهد داشت و به‌نوعی می‌توان آن را بهترین رنگ ثروت دانست.

    صورتی

    اگر به جلب توجه خانم‌های جوان تمایل دارید، از رنگ صورتی استفاده کنید؛ زیرا این رنگ جذاب است و ابعاد و تزییناتی کاملا زنانه دارد.

    زرد

    رنگ زرد، قدرت را نشان می‌دهد؛ اما استفاده زیاد از آن خطرناک است.

    استفاده از رنگ زرد جهت جلب توجه مخاطبان و نشان دادن اعتمادبه‌نفس شما در توانایی‌هایتان، بسیار مناسب است.

    سبز

    سبز، رنگی همه‌کاره محسوب می‌شود، گرم و دعوت‌کننده است و سبب ایجاد احساس آرامش در مخاطبان خواهد شد.

    علاوه‌بر این، سبز نشان از سلامت، محیط‌زیست و حسن نیت افراد دارد. در نهایت، سبز، رنگ پول است؛ بدین معنا که در مخاطبان افکار ثروت و سرمایه را به‌وجود می‌آورد. به‌همین دلیل، سبز رنگ ثروت واقعی محسوب می‌شود.

    رنگ سبز پولداری

    مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رنگ سبز، مخصوص پولداران است و افراد پولدار این رنگ را به دیگر رنگ‌ها ترجیح می‌دهند. با این حال، سبز یکی رایج‌ترین رنگ‌ها برای پول کاغذی است. بسیاری از کشورها، اسکناس‌های پول را با رنگ سبز چاپ می‌کنند؛ مانند دلار آمریکا و برخی از مقادیر پولی ایران.
    سبز رنگی مثبت است و احساساتی آرامش‌بخش به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین، انتخاب هوشمندانه‌ای برای پول کاغذی محسوب می‌شود.

    بنفش

    بنفش رنگی مجلل و سلطنتی است؛ به‌همین دلیل، برای نشان دادن ظرافت و اعتبار و نفوذ یک شرکت در بازاریابی یا یک مغازه بسیار مناسب است.

    طلایی

    رنگ طلایی، رنگی زیبا، شیک و معتبر است. طلایی در مقایسه با رنگ سبز یا بنفش، قدرت بیشتری در نمایش ثروت و اصالت دارد.

    نارنجی

    نارنجی، رنگ انرژی و توانایی است. ویژگی‌های این رنگ شامل قدرتمند بودن در جلب‌توجه، سرگرم‌کننده بودن و خنک است که باعث می‌شود مخاطبان و مشتریان شما احساس کنند که با شرکتی بدون حدومرز و قدرتمند طرف هستند.

    قهوه‌ای

    رنگ قهوه‌ای، به‌دلیل بُعد زمینی و خاکی که دارد، به‌عنوان رنگی آرامش‌بخش شناخته می‌شود؛ همچنین این رنگ آرامش را به مشتریان شما منتقل می‌کند.

    مشکی

    رنگ مشکی نیز یکی دیگر از رنگ‌های همه‌کاره است و می‌توان آن را مدرن یا سنتی، هیجان‌انگیز یا آرامش‌بخش دانست.

    از این رنگ، بیشتر برای ایجاد تضاد و ایجاد حس درام (غم‌انگیز یا عاشقانه) استفاده می‌کنند.

    رنگ مغازه برای جذب مشتری

    هیچ انتخاب رنگ دقیقی برای جذب مشتری جهت خرید یک کالا یا ثبت‌نام آن‌ها وجود ندارد. برای شروع فرایند انتخاب رنگ، باید بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند.
    اجزای رنگ شامل فام (Hue)، روشنی (Value) و خلوص (Chroma) هستند. فام یک رنگ جایی بین قرمز و بنفش قرار می‌گیرد. روشنی، سطح روشنایی است. رنگ‌های با مشکی بیشتر، به‌عنوان سایه شناخته می‌شوند؛ در حالی که رنگ‌های روشن‌تر با سفید بیشتر، به‌عنوان ته رنگ شناخته می‌شوند.
    خلوص، سطح زنده بودن رنگ است. رنگ‌های دارای خلوص بالا، اشباع‌شده به نظر می‌رسند؛ در حالی که رنگ‌های خلوص پایین، شسته به نظر می‌رسند.

    دموگرافی، مکان و نوع رنگ‌های جذب ثروت

    رنگ، عامل مهمی در موفقیت کسب‌وکار و در نتیجه، جذب ثروت برای گروه‌های خاصی از مردم است.

    استفاده درست از رنگ مناسب سبب می‌شود تا مشتریان از بازار هدف به سمت کسب‌وکار شما جذب شوند. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید بر جنسیت، سن و سطح درآمد مخاطبان شما تاثیر می‌گذارد.

    علاوه‌بر رنگ، ساختمانی تجاری یا مغازه که به‌خوبی نگهداری شود نیز به جذب مشتری کمک می‌کند. شاید بپرسید کدام رنگ جذب بیشتری دارد؟

    در ادامه نکاتی ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند تا بهترین رنگ را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید:

    • جنسیت: مردان و زنان به رنگ زرد و نارنجی واکنش نشان می‌دهند. با این حال، اغلب مردان به رنگ آبی جذب می‌شوند.
    • کودکان: رنگ‌های ثانویه و اصلی روشن مانند زرد، آبی، قرمز و سبز توجه کودکان را جلب می‌کنند. همچنین آن‌ها به‌جای طرح‌ها به‌سمت بلوک‌های رنگی کشیده می‌شوند.
    • نوجوانان: این گروه از مشتریان به‌سمت سایه‌های مختلف رنگ‌ها و الگوهایی که پیچیده‌تر هستند، کشیده می‌شوند.
    • بزرگسالان: سایه‌های آرام‌بخش آبی، سبز و بنفش، بزرگسالان را به‌سمت خود می‌کشانند. بانوان مسن‌تر، جذب رنگ‌های خانوادهٔ بنفش می‌شوند. این سایه‌ها شامل سایه‌های یاسی، ارغوانی و آلویی هستند.

    به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، باید به مکانی که کسب‌وکار شما در آن قرار دارد نیز فکر کنید. به محیط اطراف، نوع محله و معماری ساختمان‌ها فکر کنید.

    در ادامه چند سوال آورده شده که می‌توانند به شما کمک كنند.

    • آیا محوطه اطراف همیشه روشن و سرسبز است؟
    • آیا در منطقه شما برف می‌بارد؟
    • آیا گذرگاه‌ها، پارکینگ‌ها یا گذرگاه‌ها فقط رنگ‌های خنثی دارند؟
    • ساختمان‌های اطراف چه رنگی هستند؟
    • ساختمان مغازه یا کسب‌وکار شما در یک منطقه تاریخی قرار دارد یا یک شهرک صنعتی؟ اگر چنین است، شاید برای نقاشی ساختمان به مجوز میراث فرهنگی یا مدیریت شهرک صنعتی نیاز داشته باشید.

    نتیجه‌گیری

    برخی از رنگ‌ها به این دلیل رنگ ثروت نامیده می‌شوند که اضطراب را تحریک می‌کنند؛ برخی دیگر اضطراب را تسکین می‌دهند. برخی از آن‌ها احساس امنیت به مشتری می‌دهند و برخی دیگر، هیجان و خطر را به ذهن متبادر می‌کنند.

    پس کدام رنگ جذب بیشتری دارد؟ هماهنگی بین رنگ‌ها و هویت برند و کسب‌وکار شما بسیار مهم است. اگر هویت برندتان هیجان، قدرت و آزادی است، رنگ‌هایی مانند سیاه و قرمز می‌توانند برای شما مناسب باشند.

    به‌یاد داشته باشید که رنگ ثروت، رنگی است که مشتری را به سمت کسب‌وکار شما جذب کند و باعث شود تا شخص از شما خرید کند.

    در واقع نمی‌توان گفت کدام رنگ بیشترین تاثیر را برای شما دارد؛ اما با در نظر گرفتن موارد بالا می‌توانید دیدی کلی جهت انتخاب بهترین رنگ برای جذب مشتری داشته باشید.

    پرسش‌های متداول

    دانشمندان می‌گویند که رنگ قرمز بهترین گزینه برای جذب جنس مخالف است. مطالعات نشان می‌دهند که قرمز جذاب‌ترین رنگ برای مردان و زنان است. نکته جالب اینجاست که هر 2 جنس به یک رنگ جذب می‌شوند. همین امر باعث می‌شود تا قرمز یکی از بهترین رنگ‌ها برای جذب مشتری باشد.
    قرمز یکی از بهترین رنگ‌ها برای جذب ثروت است. بنفش و سبز نیز رنگ‌های کلیدی برای جذب پول هستند. با این حال، اگر نمی‌توانید رنگ سبز را تحمل کنید و با آن به‌مشکل می‌خورید، ممکن است این رنگ برای شما کارساز نباشد.

    یک پاسخ

    1. مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.