ماهان

چه کسب و کاری راه اندازی کنیم؟

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    راه اندازی کسب و کار و به نتیجه رساندن یک ایده تجاری خوب ممکن است در نگاه اول کار سخت و نشدنی به نظر برسد، اما هیچ مسئله‌ای بدون راه‌حل نیست. راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک و رسیدن به درآمد، در قدم اول به یک ایده تجاری نو و کارساز نیاز دارد و در قدم بعد کافی است یک برنامه‌ریزی دقیق و یک تیم حرفه‌ای داشته باشید تا به سادگی از پس اجرای موفق هر ایده تجاری برآیید.

    در دنیای اقتصادی امروز بسیاری از افراد به دنبال این هستند که با راه اندازی کسب و کار رئیس تمام وقت خود شوند، یا به دنبال ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری می‌گردند تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند. در این میان، اولین سوالی که افراد با آن رو‌به‌رو هستند این است که “چه کسب و کاری راه بندازم”. برای پاسخ به این سوال، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

    راه اندازی کسب و کار نجاری

    اگر جزء علاقه‌مندان به محصولات چوبی باشید، قطعا در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام با صفحاتی روبه‌رو شده‌اید که متعلق به نجاران فریلنسر هستند. صاحبان این کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در کارگاه‌های شخصی خود با هزینه‌های معقول و منطقی به تولید لوازم کوچک و بزرگ چوبی می‌پردازند و درآمد خوبی هم از این راه کسب می‌کنند. شما هم، اگر علاقه زیادی به ساخت مبلمان زیبا یا سایر کالاهای چوبی دارید، می‌توانید در دوره‌های طراحی و ساخت لوازم چوبی شرکت کنید و با یادگیری اصول اولیه و دنبال کردن ترندهای روز در این حوزه، راه اندازی کسب و کار و تولید محصولات خودتان را شروع کنید. نگران فروش محصولاتتان هم نباشید. گزینه‌های زیادی برای فروش محصولات وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: سفارش از اینستاگرام یا سایر شبکه‌های مجازی، راه‌اندازی یک وب‌سایت و پذیرش سفارشات آنلاین و همچنین برگزاری شوهای حضوری در مکان مورد نظر خودتان.

    کسب و کار چوبی

    راه اندازی کسب و کار مشاوره

    یکی از کسب‌وکارهایی که در دنیای جدید طرفداران زیادی یافته ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف است. اگر در مورد یک موضوع خاص (مانند تجارت، رسانه‌های اجتماعی، مارکتینگ، منابع انسانی، رهبری یا ارتباطات یا غیره) اطلاعاتی خاصی دارید و به مفاهیم آن حوزه علاقه‌مند و مسلط هستید، ارائه مشاوره به کسانی که نیازمند اطلاعات در آن زمینه به خصوص هستند می‌تواند یک گزینه سودآور برای شما باشد. راه اندازی کسب و کار مشاوره می‌تواند یک کار تک نفره یا چند نفره باشد و همیشه راه‌های متعددی برای گسترش آن وجود دارد.  

    راه اندازی کسب و کار فروش آنلاین پوشاک

    شاید به نظر برسد بازار فروش پوشاک، به خصوص بازار اینستاگرام، اشباع شده و دیگر سود چندانی در این کسب‌وکار نیست. اما خوب است بدانید که مجموع تمام این آنلاین‌شاپ‌ها، تنها 37 درصد از بازار هدف این کسب‌وکار را پوشش می‌دهد. بنابراین راه اندازی کسب و کار در زمینه فروش پوشاک گزینه بسیار مناسبی است.

    مزیت دیگر این کسب و کار این است که نیاز به تخصص یا سرمایه زیادی ندارد. شما می‌توانید یک حوزه ، مثلا شال و روسری یا پوشاک خانگی، را انتخاب کنید و با تعداد بسیار کم از هر نمونه‌کار سفارش بگیرید. به مرور می‌توانید محصولات خود را هم از نظر تعداد و هم از نظر تنوع گسترش دهید. فراموش نکنید که کمال‌گرایی در ابتدای کار کمکی به شما نمی‌کند. همین امروز شروع کنید و اجرای برنامه‌های بزرگ‌تر مثل فروش از طریق سایت، عمده‌فروشی و فالوورهای زیاد را بگذارید برای ادامه راه.

    راه اندازی کسب و کار حسابداری آنلاین

    همه کسب‌وکارها به یک حسابدار (یا مدیر مالی) نیاز دارند. فرقی نمی‌کند یک کسب‌وکار چقدر کوچک یا بزرگ باشد، داشتن حسابدار متخصص نقش بسیار مهمی را در سود و زیان و استراتژی هر کسب‌وکاری ایفا می‌کند. اگر تحصیلاتی در حوزه حسابداری دارید یا دوره‌ای در این زمینه دیده‌اید، کافی است کار خود را به عنوان حسابدار آنلاین و با یک صفحه اینستاگرام  شروع کنید. به این ترتیب لازم نیست که در دفتر کار هیچ شرکتی حضور یابید و می‌توانید به صورت دورکاری و آنلاین خدمات حسابداری را برای کسب‌وکارهای کوچک مثل آنلاین‌شاپ‌ها ارائه دهید. از روابط خود استفاده کنید و به دوستان و آشنایان بسپارید تا شما را به مشتریان بالقوه معرفی کنند تا در زمانی کوتاه راه اندازی کسب و کار خود را آغاز کرده و به درآمدزایی برسید.

    تعمیرکار فریلنسر

    آیا شما هم همیشه در حال تعمیر کردن وسایل خانه خودتان یا دوستان و آشنایان هستید؟ آیا هر زمان یک شیر آب چکه می‌کند، یا یک وسیله برقی از کار می‌افتد اطرافیانتان برای تعمیر آن‌ها به سراغ شما می‌آیند؟ اگر جواب شما مثبت است، کافی است یک وب‌سایت ایجاد کنید، یا در وب‌سایت‌های واسطه مثل سنجاق آگهی بگذارید، یا از صفحه اینستاگرامتان استفاده کنید تا تخصصتان به گوش افرادی که به آن نیاز دارند برسد و به سراغ شما بیایند. به این ترتیب شما  می‌توانید به عنوان یک تعمیرکار فریلنسر کار خود را شروع کنید و کم‌کم راه اندازی کسب و کار خود را با استخدام نیروهای جدید مانند خودتان گسترش دهید.

    تعمیرکاری

    خدمات پزشکی در محل و داروخانه آنلاین

    اگر در رشته‌های آزمایشگاهی تحصیل کرده‌اید می‌توانید با یک آزمایشگاه توافق کنید تا نمونه‌گیری از بیماران را در محل انجام داده و نمونه‌ها را با پیک قابل اعتماد برای آزمایشگاه ارسال کنید. همچنین اگر صاحب یک داروخانه هستید، می‌توانید نسخه‌های الکترونیک یا داروهای بدون نسخه را به صورت آنلاین پذیرش کنید و داروها را به کمک سرویس پیک مورد اعتماد به دست مشتریان خود برسانید. 

    مشاوره فنگ‌شویی و طراحی داخلی

    مهم نیست تحصیلاتی در زمینه معماری دارید یا نه، اگر واقعا به حوزه طراحی داخلی علاقه‌مندید می‌توانید با کمک دوره‌های فنگ‌شویی آنلاین، خدمات مشاوره‌ای به خانه‌ها، دفاتر کار، مطب‌ها، سالن‌های زیبایی و کلینیک‌های روان‌شناختی بدهید.

    امروزه فنگ‌شویی در طراحی داخلی به یکی از پرطرفداران موضوعات در میان افراد و کسب‌وکارها تبدیل شده و افراد زیادی به دنبال دریافت خدمات مشاوره‌ای در این زمینه هستند. برای راه اندازی کسب و کار در این حوزه، کافی است از اصولی که یاد گرفته‌اید برای طراحی خانه خود و دوستان و آشنایان استفاده کنید. سپس عکس‌هایی که از این محیط‌ها گرفته‌اید را به عنوان نمونه کار (به همراه توضیحات اصولی) در صفحه مجازی کسب‌وکار خود منتشر کنید.

    کپی رایتینگ یا محتوانویسی به صورت فریلنسری

    اگر دست‌به‌قلم خوبی دارید و کمی هم با دانش بازاریابی و سئو آشنا هستید، می توانید کار خود را به عنوان یک کپی رایتر یا نویسنده محتوا شروع کنید. چه وبلاگ بنویسید، چه محتوای وب یا بیانیه‌های مطبوعاتی، شرکت‌های زیادی به دنبال خدمات شما هستند و حاضرند مبلغی را به ازای هر کلمه‌ای که می‌نویسید پرداخت کنند.

     اگر دانش چندانی در مورد اصول تولید محتوا و سئو ندارید ایرادی ندارد اما بهتر است ارزش کار خود را با استفاده از دانش SEO افزایش دهید. کمی در وب‌سایت‌های مختلف بگردید و عباراتی مثل SEO ، استراتژی بازاریابی محتوا و کلمات کلیدی را جستجو کنید. خوشبختانه دانش این حوزه برای همه در دسترس و قابل یادگیری است. بنابراین، از فرصت استفاده کنید.

    تولید محتوا

    تنها ابزاری که برای تولید محتوای نوشتاری نیاز دارید یک لپتاپ و اتصال به اینترنت پر سرعت است. برای کار به عنوان یک کپی‌رایتر آزاد یا دورکار می‌توانید از سایت‌ها و پلتفرم‌های واسطه که مشتری و نویسنده را به هم معرفی می‌کنند کمک بگیرید. البته در این صورت بخشی از درآمد شما به این وب‌سایت‌ها تعلق می‌گیرد.

    اجاره منزل به مسافران

    اگر اتاق، یا واحد اضافه‌ای دارید که به طور معمول از آن استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با اضافه کردن لوازم اولیه‌ای مانند تخت‌خواب، مبلمان، مینی‌یخچال و مواردی از این دست، آن را به مکانی برای اجاره به مسافران تبدیل کنید. به خصوص اگر در شهری غیر از پایتخت زندگی می‌کنید، مسافران زیادی هستند که به دنبال اجاره منزل با قیمت مناسب می‌گردند.

     نکته مهم این است که حتما تبلیغات درست و اصولی برای جذب مشتری انجام دهید. به طور مثال باید فصول و ماه‌هایی که تعداد مسافر در آن زیاد است را شناسایی کنید و با فعالیت در صفحه اینستاگرام، به طور مداوم خدمات خود را (به همراه تخفیف و گزینه‌های جذاب) به مشتریان معرفی کنید. اگر چه راه اندازی کسب و کار در این زمینه کار جدیدی نیست (نمونه‌های زیادی مانند سایت شب و غیره وجود دارند) اما ایده رو‌ به رشدی است که در صورت ارائه کیفیت خوب، همواره از آن استقبال می‌شود.

    خدمات مراقبت در منزل

    مراقبت و پرستاری جزء خدماتی است که می‌تواند کمک زیادی به سالمندان خانه‌نشین کند. همچنین تقاضا برای چنین خدماتی هر روز در حال افزایش است. بسیاری از خانواده‌ها که به علت داشتن شغل تمام‌وقت توانایی مراقبت از عزیزان خود را ندارند به دنبال افراد توانمند و دلسوز هستند که این مسئولیت را به آن‌ها بسپارند. بر اساس آمارهای بین‌المللی، بین سال‌های 2010 تا 2050، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت 85 ساله و بالاتر به میزان 351 درصد در سطح جهان افزایش یابد و تعداد صدساله‌ها (و افراد بالای 100 سال) ده برابر شود.

     بسیاری از این افراد با وجود توان مالی خوبی که دارند، در منزل شخصی خود نیازمند کمک و مراقبت هستند. خوشبختانه، برای کمک به سالمندان و راه اندازی کسب و کار موفق در این زمینه، به پیشینه‌ای در حوزه مراقبت‌های بهداشتی نیاز ندارید، اگرچه این مهارت‌ها نیز مورد تقاضا خواهند بود. اما بسیاری از این سالمندان برای انجام کارهای خانه یا تعمیرات، به کمک نیاز دارند. با کمی تجربه، می‌توانید کسب‌وکار خود را توسعه دهید و به کمک چند نیروی کار خدمات مختلفی از جمله پرستاری، نظافت، بسته‌بندی، حمل‌ونقل، همراهی برای انجام امور پزشکی و درمانی و غیره را برای سالمندان ارائه کنید.

    خدمات ترجمه

    طبق تحقیقات جهانی، صنعت خدمات ترجمه مانند بسیاری از صنایع در سال 2020 با کاهش چشمگیری روبرو شد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که این صنعت در پنج سال آینده رشد قابل توجهی را تجربه کند. این رشد پیش‌بینی شده تعجب‌آور نیست، زیرا اینترنت پای کارآفرینان سایر کشورها را به بازارهای انگلیسی‌زبان باز کرده است و سیل عظیمی از فرصت‌ها را برای ورود به این مشاغل و راه اندازی کسب و کار فراهم کرده است.

     این روند فرصتی را برای افرادی که به بیش از یک زبان تسلط دارند فراهم کرده است تا خدمات خاصی مانند ترجمه اسناد و ترجمه اطلاعات وب‌سایت‌های مختلف را برای استفاده در بازارهای دیگر ارائه دهند. بنابراین، اگر به چندین زبان مسلط هستید، می‌توانید در صنعت خدمات ترجمه موفق باشید. کافی است در وب‌سایت‌های واسطه ثبت‌نام کرده و نمونه کارهای خود را به اشتراک بگذارید.

    راه اندازی کسب و کار دیجیتال مارکتینگ

    هر روزی که می گذرد اهمیت اینترنت در بازار کار بیشتر از قبل می‌شود، اما همین موضوع کار را برای راه اندازی کسب و کار دشوارتر می‌کند چرا که هر روز رقبای بیشتری ایجاد می‌شوند و هر مجموعه‌ای در این بازار رقابت، همواره  باید به دنبال راهی برای عرضه کردن خود و رساندن پیام خود به گوش مشتریان باشند. در دنیای آنلاین این فعالیت دیجیتال مارکتینگ نامیده می‌شود. خدمات دیجیتال مارکتینگ همیشه مورد تقاضا هستند و بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​ترجیح می‌دهند این خدمات را برون‌سپاری کنند تا این که یک تیم پرهزینه داخلی به مجموعه خود اضافه کنند.

    دیجیتال مارکتینگ

     اگر در سئو، بازاریابی محتوا، تبلیغات کلیکی، توسعه وب یا مدیریت رسانه‌های اجتماعی مهارت دارید، می‌توانید از این فرصت تجاری استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد از خانه و به صورت فریلنسری کار کنید. بازاریابی دیجیتال بخش مهمی از هر برند است، بنابراین باید به تحولات استراتژی‌های بازاریابی مشتریان خود پاسخ دهید. مدیریت رسانه‌های اجتماعی مستلزم تماشای نظرات و پیام‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز است، نه صرفاً برنامه‌ریزی پست‌ها با طرز فکر تنظیم و فراموش کردن. اگر از استراتژی و اجرای دقیق برنامه‌های بازاریابی لذت می‌برید، راه اندازی کسب و کار بازاریابی دیجیتال می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

    املاک و مستغلات

    برای بسیاری از مردم، پیمایش در بازار مسکن طاقت‌فرسا است. به عنوان یک مشاور املاک، می‌توانید به مردم کمک کنید تا خانه‌های رویایی خود را با قیمتی متناسب با بودجه خود پیدا کنند. این روزها بازار مشاوره املاک آنلاین بسیار محبوب شده است.

    به علت کمبود وقت، ترافیک و مواردی از این دست، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ابتدا تصاویر مربوط به خانه‌های مختلف را به صورت آنلاین مشاهده کرده و پس از انتخاب گزینه مورد نظر برای بازدید حضوری اقدام کنند و این به معنای یک فرصت واقعی برای مشاوران املاکی است که قصد دارند کار خود را با کمترین هزینه شروع کنند. برای راه اندازی کسب و کار مشاوره املاک، تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک دوربین عکاسی (یا گوشی موبایل) و یک صفحه اینستاگرام یا وب‌سایت با شماره تماس مشخص است.

    تبلیغات بصری و گرافیکی

    شرکت‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و صاحبان انحصاری همگی به تبلیغات چشم‌گیر و متفاوت نیاز دارند، اما پیدا کردن افرادی که خلاقیت و توانایی خلق این نوع تبلیغات را دارند کار آسانی نیست. اگر شم هنری دارید و می‌دانید چگونه محتوا را در قالب بصری دلپذیر ارائه کنید، راه اندازی کسب و کار طراحی گرافیک مناسب شماست. این کسب و کار می‌تواند تبلیغات خود را در قالب بروشور، تبلیغات دیجیتال، پوستر، موشن گرافیک و سایر موارد ارائه دهد. نکته مهم این است که برای شروع این کسب و کار به لپتاپ یا سیستمی با قابلیت‌های بالا نیاز دارید که هزینه قابل تاملی دارد. اما اگر از پس این هزینه اولیه بر‌می‌آیید، بدون شک همین امروز شروع کنید چون بازده این کسب‌وکار تمام هزینه‌ها را در مدت کوتاهی جبران خواهد کرد.

    در پایان به یاد داشته باشید که برای کسب سود حداکثر و راه اندازی کسب و کار موفق، فقط باید شروع کنید و تجربه به دست آورید. تمام ایده‌های پیشنهادی در این مطلب قابلیت تبدیل شدن به یک کسب‌وکار پر رونق را دارند، بنابراین ایده‌ای که با علایق و توانمندی‌های شما هماهنگی دارد را انتخاب کنید و با پشتکار، ممارست و یادگیری مداوم آینده دلخواه خود را خلق کنید.  

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.