ماهان

بازار کار MBA

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید

    کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) یک مدرک بین‌المللی شناخته شده است که به‌منظور توسعۀ مهارت‌های موردنیاز مشاغل در حوزۀ تجارت و مدیریت طراحی شده است. با این حال ارزش MBA صرفا به دنیای تجارت محدود نمی‌شود.

    MBA همچنین می‌تواند برای افرادی که شغل مدیریتی را در بخش دولتی، صنعت خصوصی و سایر زمینه‌ها دنبال می‌کنند نیز مفید باشد.

    MBA در حال حاضر محبوب‌ترین برنامه و دورۀ مدرک حرفه‌ای در جهان است و امروزه بیش از 2500 برنامۀ MBA در سراسر جهان ارائه می‌شود. البته بیشتر این دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. جالب است بدانید که دوره MBA برای اولین‌بار در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا در حدود قرن بیستم معرفی شد تا مطابق با خواسته‌های زمانه باشند.

    فرصت‌های شغلی MBA در گرایش‌های مختلف آن

    اگر فارغ‌التحصیل MBA، یا علاقه‌مند به گذراندن دوره MBA هستید، چه فرصت‌ها و مسیرهای شغلی برای شما باز است؟

    دنیایی از فرصت برای دارندگان مدرک MBA وجود دارد. فارغ‌التحصیلان دارای مهارت‌های مدیریتی که در بهترین گرایش‌های MBA تحصیل کرده‌اند، افرادی هستند که توانایی و جاه‌طلبی بالایی را از خود نشان می‌دهند.

    در اینجا لیستی از چند شغل وجود دارد که داشتن مدرک MBA برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند منتج به افزایش درآمد و رتبۀ شغلی شود. البته این تنها مزیت دوره MBA نیست؛ در نظر داشته باشید که همواره و در هر نقشی، MBA یک مزیت رقابتی قوی به شما می‌دهد.

    بازار کار MBA برای حسابداران ارشد

    بازار کار MBA برای مدیران حسابداری، بسیار جذاب است!

    این یک نقش کلیدی است که در آن می‌توانید برای مدیریت حساب‌های موجود و اطمینان از تداوم رشد کسب‌وکار، کار کنید. دارندگان MBA به دلیل باهوش بودن، ارتباط خوب و گرایش به موفقیت، مهره‌های ارزشمندی برای سازمان متبوع هستند.

    بازار کار MBA برای مشاوران تجاری

    داشتن مدرک MBA در دنیای مشاوره بسیار ارزشمند است و MBA توانایی و تخصص را نشان می‌دهد. این مسئله به شما کمک می‌کند تا سرمایه جدید را جذب کنید و به‌سرعت اعتماد مشتریان را به دست آورید.

    با داشتن مدرک MBA، شما واجد شرایط مشاوره در زمینه مدیریت عمومی، مدیریت کسب‌وکار و توسعه کسب‌وکار هستید. به‌علاوه شما می‌توانید در هر موضوعی که در دانشگاه، در یک مدرسه کسب‌وکار یا به‌صورت حرفه‌ای در آن تخصص داشته‌اید، ادعای تخصص کنید.

    عناوین شغلی

    • مشاور مشاوره و نوآوری
    • مشاور توسعه کسب‌وکار
    • مشاور تحول دیجیتال
    • مشاور بازاریابی بین‌المللی
    • مشاور مدیریت (استراتژی کسب‌و‌کار دیجیتال)
    • مشاور ارشد (مدیریت مالی)
    • مشاور ارشد ریسک
    • مهندس ارشد ارزش (نرم‌افزار)

    بازار کار MBA برای مدیران توسعه کسب‌وکار

    مدیران توسعه کسب‌وکار، استراتژیست‌ها، نتورکرها و بازاریابان مخاطبین اصلی MBA هستند. کار آن‌ها رشد شرکت‌ها، عمدتا از طریق شناسایی و به دست آوردن فرصت‌های درآمدی جدید است. آن‌ها ممکن است مشتریان جدیدی پیدا کنند، به بازارهای جدید دست یابند، یا حضور دیجیتالی شرکت یا بازاریابی محصولات را بهبود بخشند.

    این نقشی است که در آن شما می‌خواهید مردم به آن چه می‌گویید، گوش دهند. برنامه MBA به شما امکان می‌دهد مهارت‌های استراتژی کسب‌وکار را توسعه دهید و یک مدرک معتبر را به CV یا رزومه خود اضافه کنید. در واقع هزینه MBA در برابر مزایای پرشماری که این دوره در اختیار افراد قرار می‌دهد، بسیار ناچیز محسوب است.

    عناوین شغلی

    • مشاور توسعه کسب‌وکار
    • مدیر توسعه کسب‌وکار
    • مدیر توسعه کسب‌وکار
    • مدیر توسعه کسب‌وکار
    • مدیر توسعه فروش
    • مشارکت‌های استراتژیک
    • رهبری برنامه‌های استراتژیک
    فرصت‌های شغلی MBA

    بازار کار MBA برای کارآفرینان

    مردم گاهی اوقات بحث می‌کنند که آیا گرفتن مدرک MBA به شما کمک می‌کند تا یک کارآفرین موفق باشید یا خیر. کارآفرینی موثر نیاز به مهارت‌های جدی تجاری دارد.

    شما می‌توانید این موارد را در طول دوره MBA به دست آورید، به‌خصوص اگر گرایش به سمت کارآفرینی باشد. به‌علاوه، داشتن مدرک MBA به شما کمک می‌کند تا باور و اعتماد سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری احتمالی را به دست آورید.

    عناوین شغلی

    • صاحب کسب‌و‌کار
    • هم‌بنیان‌گذار شرکت
    • مدیر شرکت
    • موسس شرکت
    • صاحب شرکت
    • کارآفرین سریالی

    بازار کار MBA برای مدیران مالی

    درک حسابداری و اعداد یکی از الزامات یک مدیر مالی است. اما مورد دیگر استفاده از بینش مالی برای هدایت هزینه‌های تجاری و تصمیمات سرمایه‌گذاری است.

    به همین دلیل، MBA اغلب می‌تواند ارزش بهتری نسبت به کارشناسی ارشد مالی یا دوره‌های مشابه داشته باشد. یک متخصص مالی با مدرک MBA فردی است که افراد تمایل دارند به مدیریت مالی و استراتژی او اعتماد کنند.

    عناوین شغلی

    • مدیر مالی تجاری
    • مدیر خدمات شرکتی
    • مدیر مالی اجرایی
    • مشاور مالی
    • مدیر مالی
    • مدیر مالی گروه
    • شریک مالی پروژه
    • مدیر مالی منطقه‌ای

    بازار کار MBA برای مدیر کل سازمان

    اصطلاح «مدیر کل» معمولا برای افرادی به کار می‌رود که به اندازه کافی ارشد هستند تا بتوانند وظیفه مدیریتی را بر عهده بگیرند. رقابت برای پست‌های مدیر کل زیاد است؛ زیرا وظایف تعریف‌شده در واقع کلی هستند: مانند نظارت، مدیریت و رهبری افراد.

    مدیریت و رهبری نیز موضوعات اصلی در برنامه‌ها و دوره‌های ارشد مدیریت کسب‌وکار هستند. برنامه‌های MBA معمولا متناسب با مدیران ارشد پرمشغله، مانند مدیران کل تطبیق داده می‌شوند. با داشتن مدرک MBA به نام شما و شرکت در بهترین دوره‌های MBA، کارفرمایان می‌دانند که شما اصول مدیریت را یاد گرفته‌اید و فردی متعهد و حرفه‌ای در این زمینه هستید.

    عناوین شغلی

    • مدیر کل سازمان
    • مدیر کل مالی و اداری
    • مدیر کل عملیات
    بازار کار MBA در ایران

    فرصت‌های شغلی MBA در خارج از کشور

    اروپا

    در اروپا، به لطف اقتصاد متنوع و رو‌به‌رشد، فرصت‌های شغلی پس از MBA فراوان است. صدور ساده ویزا نیز برای دانشجویان این رشته یک موهبت است و فرصت‌های شغلی را در سطح بین‌المللی فراهم کرده است.

    برنامه‌های MBA اروپا از بالاترین نرخ‌های اشتغال و افزایش حقوق در جهان برخوردار هستند؛ در حالی که برای تحرک جهانی نیز امتیاز بالایی کسب می‌کنند. فارغ‌التحصیلان مکررا شغل‌های بلند پروازی را در خارج از کشور راه‌اندازی می‌کنند.

    آمریکا

    بر اساس گزارش شورای پذیرش فارغ‌التحصیلان مدیریت (GMAC) متوسط حقوق ورودی برای مشاغل MBA در ایالات متحده در سال 2019 در مقایسه با سال‌های گذشته در بالاترین حد بوده است.

    فارغ‌التحصیلان به‌طور متوسط 115,000 دلار در سال حقوق دریافت می‌کردند. بیش از 1200 کارفرما که توسط GMAC مورد بررسی قرار گرفتند، علاقه خود را به استخدام فارغ‌التحصیلان MBA در ایالات متحده، به‌ویژه در موقعیت‌هایی که شامل استراتژی، نوآوری، مالی، هوش تجاری، تجزیه و تحلیل، مارکتینگ و مشاوره بود، ابراز کردند.

    MBA توسط افراد به‌عنوان یک راه عالی برای رشد سریع در حرفه خود تلقی می‌شود. به این دلیل که مدارس بازرگانی در ایالات متحده فرصت‌هایی برای کار در شرکت‌های مشهور مانند آمازون و گوگل ارائه می‌دهند.

    نرخ اشتغال بالای 95 درصد برای فارغ‌التحصیلان MBA یکی از عوامل اصلی است که تقاضا برای ورود به این دوره‌ها را به‌شکل تصاعدی افزایش داده است.

    فرصت‌های شغلی MBA در ایران

    بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، آمار به وضوح نشان می‌دهد که اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های پایه و مهندسی، MBA را به‌عنوان انتخاب اول کارشناسی ارشد خود انتخاب می‌کنند. این مسئله ناظر بر درآمد مطلوب و رضایت بالای شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته است.

    علاوه‌بر این، بر اساس یافته‌ها فارغ‌التحصیلان ایرانی MBA از چشم‌انداز آن راضی هستند. بر اساس آمار به دست آماده اکثر پاسخ‌دهندگان از شغل خود راضی بودند. اکثر فارغ‌التحصیلان این رشته در حوزه‌های مدیریتی نام برده شده مشغول به فعالیت هستند.

    با توجه به گستردگی حوزه خدمات مدیریتی، درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان دوره MBA بسیار پایین است. همچنین طبق تحقیقات افراد دارای گواهینامه MBA ماهان پس از اتمام دوره به اهداف تعیین‌شده خود دست پیدا کرده‌اند.

    بازار کار MBA برای چه موقعیت‌های شغلی خوب است؟

    برخی از موقعیت‌های شغلی که فعالیت در آن‌ها با تحصیل در دوره MBA تسهیل می‌شود، عبارتند از: مدیران ارشد حسابداری؛ مشاوران تجاری؛ مدیران توسعۀ کسب‌وکار؛ مدیران ارشد مالی و کارآفرینان.

    آیا برای فارغ‌التحصیلان MBA در خارج از کشور بازار کار وجود دارد؟

    بله. شما با تحصیل در دوره MBA قادر خواهید بود تا با سهولت بیشتری به بازار کار تخصصی در اروپا و آمریکای شمالی بپیوندید.

    ثبت نام دوره MBA ماهان

    پرسش‌های متداول

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب
      برای شروع تولید فهرست مطالب، یک هدر اضافه کنید
      عضویت در خبرنامه ماهان
      جدیدترین های جعبه ابزار
      2
      بهترین تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده و عدم اطمینان
      IMG_0487
      استراتژی تیم‌سازی با عملکرد بالا برای مدیران
      5
      معرفی انواع دوره های مدیریتی
      ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
      معرفی 10 کتاب برتر در حوزه مدیریت فروش
      HomePage (7)
      آیا رشته MBA سخت است؟
      عضویت در خبرنامه ماهان

      شما میتوانید با درج نام و ایمیل خود، از آخرین مقالات، مطالب و اخبار مدرسه کسب و کار ماهان در ایمیل خود مطلع شوید.